XC-orienterad gaffel hemma för 3500?

kevlar

Aktiv medlem
Efter att ha komit fram till att gamla gaffeln var en katapult och fullkomligt värdelös när det blev lite kyligt ute så börjar man kolla runt efter en vettig ny framgaffel. Den kommer uteslutande att åkas xc med och en del multisporttävlingar vilket gör att jag vill ha den 80-100mm med riktig lockout, dvs ingen variant med komprimering av slaglängden. Det är inte lönt, det finns inga så branta backar i skåne dessutom tror jag det tar för lång tid. Den kommer dessutom rulla en hel del asfalt ut till skogen. Nästa måste är v-bromsfästen, såvida att ni inte hittar gaffel-framhjul-frambroms kombo för samma pengar.

DSCF0025s_1109111132.jpg

jag har kollat en på en Manitou skareb super för 319 euros hos s-tec

(klickbar bild)

Denna har remote lockout och v-bromsfästen men man har ju hör mycket om illa om manitou eller det kanske bara stämmer in på frirajdgafflarna?

Alternativ två är en RS duke Sl för 3000 SEK hos cyclecomponents.com. Finns säkert billigare i tyskland.

Båda har lockout men manituon känns som en mycket "dyrare" gaffel. Finns det något annat alternativ därute i stugorna? Det är inget större problem med att den är flexig eftersom jag väger 65 kilo och kör v-broms.

Den behöver inte ha en miljon inställningar, rebound behöver inte ens vara utvändigt justerbar, hur ofta rör man den egentligen?

Hde det inte varit att man hade rejsat med den ibland så hade det nog blivit en mx comp men jag känner att en lockout kan vara en god ide.

Steelisreal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte en ram på köpet?

Va i h-vete!

Jan, du är en pärla!

Bara gaffeln är visserligen någon hundring billigare på s-tec eftersom jag gissar att det är 04:an utan remote lockout. Men kan jag hitta en ny ram att ersätta min fulcykel med som är sned som f-n efter ett möte med en förvirrad soc.tant på väg till jobbet på ett äldreboende, som dessutom smet för 40 euros så är det peanuts i sammanhanget!

[edit] Till mig själv, meningar sak inte vara 70 ord långa.

Senast redigerad av en moderator:
Tror ni att man skulle kunna sälja ramen för en 700 eller nåt? Det här blev ju svårt.

Jag skickade mail till s-tec idag ang deras skareb, får se vad dom säger, förhoppningsvis får man svar imorron.

thompa Skrev:
> En Rockshox Reba kanske? Lätt, hyfsat stabil och
> finns med låsning.
>

Inga v-bromspiggar tyvärr...

Ramen är bortlovad redan :) om det blir en.

kevlar Skrev:
> thompa Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En Rockshox Reba kanske? Lätt, hyfsat stabil
> och
> > finns med låsning.
> >
>
>
> Inga v-bromspiggar tyvärr...
>

tänkte inte på det... :-)

Jan, det där var veckans bästa tips! Att jag aldrig har tänkt på det; nu kan jag ju billigt skaffa en ny gaffel till min fina ram och en budgetram att undan för undan flytta över alla gamla delar till.

Där får du ju en ram och en skareb super för mindre pengar än vad siden hade kostat, frakten verkar dock vara dyr på 45 euros.

Steelisreal:
den ramen+gaffel kit för €319 är innehåller INTE samma gaffel som s-tec säljer för dessa pengar.. däremt kitet för €339 är samma gaffel.. men vem vill ha 100mm slaglängd på en xc hojj?!

s-tec tar absolut inte mer än €10 för frakten av gaffeln. Jag betalade själv €10 i frakt för hjulpar+gaffel.

Senast redigerad av en moderator:
Tim Skrev:
> Steelisreal:
> den ramen+gaffel kit för €319 är innehåller INTE
> samma gaffel som s-tec säljer för dessa pengar..
> däremt kitet för €339 är samma gaffel.. men vem
> vill ha 100mm slaglängd på en xc hojj?!

Varför skulle man inte vilja ha 100 mm på en xc-hoj???

> s-tec tar absolut inte mer än €10 för frakten av
> gaffeln. Jag betalade själv €10 i frakt för
> hjulpar+gaffel.

Hittade ingen fraktkostnad just nu på S-tecs hemsida men för inte så länge sedan fick jag betala €15 i frakt därifrån. Dessutom tillkommer 150:- i postens avgifter (fast vissa verkar ha fått betala enbart 50:-...). Var det verkligen från S-tec du köpte det där? I en annan tråd lät det som det var från bicycles.de...

Fast det var ju inte det tråden handlade om... ursäkta :)

Kevlar:
Jo det känns ju som en bra deal... Men, jag tror inte att min ram pallar 100 mm slaglängd; idag sitter där en gammal ur-SID (lätt så in i helvete) med 63 mm slaglängd. Upp till 80 mm kan jag nog gå utan problem, men 100 mm kan nog förändra geometrin och därmed cykelns köregenskaper på ett konstigt sätt.

Men vi verkar ju vara ute i ungefär samma ärende: vi vill ha lätta XC-gafflar som inte kostar allt för mycket. Stämmer det?

Den här skulle ju kunna vara ett alternativ: <http://www.barracuda.be/en/find;sessionId=f6754ec642a15ef830d99c72660636bc?r=MAFOUSKCO4> En Manitou Skareb Comp 2005 för 249 EUR/2231 SEK. Det var ju bara det där med lock-outen...

Oskar Skrev:
> Kevlar:
> Jo det känns ju som en bra deal... Men, jag tror
> inte att min ram pallar 100 mm slaglängd; idag
> sitter där en gammal ur-SID (lätt så in i helvete)
> med 63 mm slaglängd. Upp till 80 mm kan jag nog gå
> utan problem, men 100 mm kan nog förändra
> geometrin och därmed cykelns köregenskaper på ett
> konstigt sätt.

Det blir nog lite för mycket kanske, min ram går från tänkt slaglängd på 80 mm till 100 eftersom jag inte rejsar 99% av tiden känns det som en komfortuppgradering.

> Men vi verkar ju vara ute i ungefär samma ärende:
> vi vill ha lätta XC-gafflar som inte kostar allt
> för mycket. Stämmer det?

Helt korrekt!

> Den här skulle ju kunna vara ett alternativ: En
> Manitou Skareb Comp 2005 för 249 EUR/2231 SEK. Det
> var ju bara det där med lock-outen...

249?! den finns för 189 hos s-tec
Dom har super för 299 på utförsäljning, då får du lockouten och den är 80 mm enligt någon som hade mejlat dom, kan bara inte hitta det. Är du sugen på en ram tillsammans med en 80mm skareb comp lockout finns det hos http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1248274969 för 319, fortfarande billigare än en sid.

Tim:

Jag länkade till kitet för 339
så här ser min länk ut
[http://www.bike-discount.de/www/mehrinfo.asp?uin=1356906866&Kategorie2=84&Kategorie1=&Hersteller=&ArtikelID=8750]

men det va ju skönt att man gjorde någon lycklig, Tim:-)

Tim Skrev:
> Steelisreal:
> den ramen+gaffel kit för €319 är innehåller INTE
> samma gaffel som s-tec säljer för dessa pengar..
> däremt kitet för €339 är samma gaffel.. men vem
> vill ha 100mm slaglängd på en xc hojj?!
>
> s-tec tar absolut inte mer än €10 för frakten av
> gaffeln. Jag betalade själv €10 i frakt för
> hjulpar+gaffel.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-02-27
> 20:12 av Tim.

Kevlar:

Jag mailade s-tec härom dagen om just Skareb Comp-gaffeln för underbara 189 EUR. Det visade sig tyvärr vara en disc-only av 2004 års modell. Annars hade jag slagit till fort som attan! Gaffeln jag tipsar om för 249 EUR är en 2005:a (påstår de i alla fall).

Men jag tackar å bockar för Skareb Super-tipset för 299 EUR. Det hade jag missat. 80 mm skriver du; vet du hur det var med v-bromsfästen?

Och det gnager alltid litet att veta att man kan få en ram på köpet hos bike-discount om man lägger till typ 360 kr... Ja, livet är inte lätt...

Oskar Skrev:
> Kevlar:
>
> Jag mailade s-tec härom dagen om just Skareb
> Comp-gaffeln för underbara 189 EUR. Det visade sig
> tyvärr vara en disc-only av 2004 års modell.
> Annars hade jag slagit till fort som attan!
> Gaffeln jag tipsar om för 249 EUR är en 2005:a
> (påstår de i alla fall).

Aha, tråkigt.

> Men jag tackar å bockar för Skareb Super-tipset
> för 299 EUR. Det hade jag missat. 80 mm skriver
> du; vet du hur det var med v-bromsfästen?

Det skulle vara v-bromspiggar, jag har försökt söka efter det men inte kunnat hitta.

> Och det gnager alltid litet att veta att man kan
> få en ram på köpet hos bike-discount om man lägger
> till typ 360 kr... Ja, livet är inte lätt...

Sälj den, den kostar 1400 lös hos dom.

Fredrik Larsson:
Jo, det skulle ju kunna vara ett alternativ! Men du skall se att när ramen kommer så kommer jag tycka att den är värd 600 spänn och därmed vilja behålla den...

kevlar:
Jag har mailat s-tec för att kolla slaglängd, v-bromsfästen och (viktigast av allt) färg. Men om man får remote för bara 20 EUR extra så tar man ju en 05:a istället?

Det här blir inte lätt.

Mailsvar:

Från H&S bike discount:

Hello,

shipment to sweden will cost 25,00 Eur. For bulky goods (frames, bikes) we charge additional
20,00.

Best Regards

Från S-Tec:

Hello.

Its a Skareb super 2005 with 100mm disc only in black.

best regards S-TEC

Lättare nu Oskar?

kevlar Skrev:
> Efter att ha komit fram till att gamla gaffeln var
> en katapult och fullkomligt värdelös när det blev
> lite kyligt ute så börjar man kolla runt efter en
> vettig ny framgaffel. Den kommer uteslutande att
> åkas xc med och en del multisporttävlingar vilket
> gör att jag vill ha den 80-100mm med riktig
> lockout, dvs ingen variant med komprimering av
> slaglängden. Det är inte lönt, det finns inga så
> branta backar i skåne dessutom tror jag det tar
> för lång tid. Den kommer dessutom rulla en hel del
> asfalt ut till skogen. Nästa måste är
> v-bromsfästen, såvida att ni inte hittar
> gaffel-framhjul-frambroms kombo för samma pengar.
>

Kevlar,

Jag har möjligtvis ett alternativ för dig. Jag har en Manitou Scareb Platinium 2004, 80 mm, som jag överväger att sälja, för att investera i årets modell.
Den har fövisso ingen lockout, men den har SPV som fungerar bra.
Är du intresserad?

Kevlar:

Tack! Här kommer mitt bidrag:

"Skareb Super 2004 for 299 EUR available as 80 mm disc only in blue or 100mm disc only in black"

blev svaret från vännerna på s-tec.

Vi v-bromsmänniskor måste nog gå och gräva ner oss när inte ens dom lätta xc-gafflarna verkar gå att få tag med v-bromspiggar :(

kevlar Skrev:
> Vi v-bromsmänniskor måste nog gå och gräva ner oss
> när inte ens dom lätta xc-gafflarna verkar gå att
> få tag med v-bromspiggar :(
>

Eller så köper man en gaffel med V-broms infästning till varje pris ;)

http://mass.mine.nu/pics/P1020699.JPG

Ja, eller hur?

Fast samtidigt ÄR det rätt skönt för mig att antalet alternativ reduceras. Jag har beslutsångest ändå...

Det kanske blir en SID Race 2005 ändå. Den får jag hem till hallgolvet för 3249 SEK.

kevlar Skrev:
> Jag har alltid inbillat mig att v-bromsar ska vara
> en enkel, billig och lätt lösning...
>

Tyvärr är Cykling precis som andra saker en "mode" sak :(

Det som är bla. på tapeten nu är ex. 100mm fjädringsväg och nja, skivbromsar har juh varit mode ett bra tag nu, skivbromsar är här för att stanna. Nu kostar de dyraste och finaste V-bromsarna lika mycket som hyggliga skivbromsar verkar det som. Aja, jag är lite Old School. Om det gamla beprövade funkar för mig, då uppgraderar jag ej, vad det nu än gäller. Kör Windows 2000. Kör inte XP för jag inte behöver det. En sak är dock väldigt bra med XP, den snabba uppstarten. Men min dator är på 24/7 ändå :)

MASS:

OJ OJ OJ vilken färg det var på den gaffeln! Det kan vara den färg som skulle passa ABSOLUT sämst på min cykel.

Ja, ni har förstås redan förstått allesammans att jag har en celestegrön Bianchi... Till Explosiframen tycker jag det såg helt OK ut.

Oskar Skrev:
> MASS:
>
> OJ OJ OJ vilken färg det var på den gaffeln! Det
> kan vara den färg som skulle passa ABSOLUT sämst
> på min cykel.
>
> Ja, ni har förstås redan förstått allesammans att
> jag har en celestegrön Bianchi... Till
> Explosiframen tycker jag det såg helt OK ut.

Jo, det tycker jag också, men Ramen skall lackas om, men vilken färg ?!?! Det är en hemlis, ni får se det färdiga resultatet over at http://kona.dk i galleriet sedan.

Jag tycker att Titan (ramar av titan) har ensamrätt på den stålgrå nyansen ;) Nej skämt åsido, Jag vill vara udda, vill ha nått som ingen annan har, är nog största skälet. Sedan var min dröm cykel/dröm ram i den färgen som jag väljer. Jag berättar inte vilken min dröm cykel var/är för då har jag avslöjat mig ;)

Lugnt, Du är ursäktad. En Bianchi som inte är Bianchi-grön är inte en Bianchi hehe
Vad har du för specs för övrigt på den ramen.
Börjar inte denna tråd spåra ur nu ? Det liknar snart en chat mellan dig och mig oskar.
Vi kanske skall börja skicka ettor och nollor till varandra i form av mail istället. De andra kanske blir sura ?!?! :)

jag står och velar mellan en SID och en Skareb elite. jag ska använda den till XC-långlopp och vill slippa så mkt service som möjligt. jag har läst att SID:en haft en del problem, men blivit allt mer pålitlig genom åren. Skareb:en vet jag inte mkt om.

vilken skulle ni valt?

visst kan en sid kräva service, men det tror ja även att skareben behöver. de är ju ändå ganska lika när det gäller vikter o funktioner.

jag köpte en skareb Platinum spv o den var trasig när den kom. den gick tillbaka till affären idag, o ska lagas eller bytas o sen så säljer jag den, köpte en SID att ha under tiden, eller rättare sagt så behåller jag den.

på senare tid har man läst posetivt o negativt om både sid i manitou. vill man ha en gaffel som kräver mindre service äre nog fox eller marzocchi som gäller. körde själv med en marzocchi i 4 år, bytte olja 2 gånger per år. aldrig nå problem o oljan såg dessutom fin ut varje gång ja bytte den.

Jag börjar bli less på min SID nu! Alltid något som krånglar! Om du inte servar den stup i kvarten förlorar du garantin osv. När den väl funkar är den kanon! Lätt och fin och slaglängden räcker till för mig.

/Erik

det som verkar vara typiskt för våde SID:arna o skareb är ju att det verkar vara väldigt skiftande kvalitet. en del servar 1 gånger per år utan att ha problem, andra har massa problem. tror igentligen det är rätt få % som har problem, men det är ju de som hörs så att säga.

marzocchi för att nästan garanterat slippa krångel, även om man bara servar en gång per år. kanske även fox, men där har man oxå hört lite historier.

Tillbaka
Topp