XC-orienterad gaffel hemma för 3500?
Efter att ha komit fram till att gamla gaffeln var en katapult och fullkomligt värdelös när det blev lite kyligt ute så börjar man kolla runt efter en vettig ny framgaffel. Den kommer uteslutande att åkas xc med och en del multisporttävlingar vilket gör att jag vill ha den 80-100mm med riktig lockout, dvs ingen variant med komprimering av slaglängden. Det är inte lönt, det finns inga så branta backar i skåne dessutom tror jag det tar för lång tid. Den kommer dessutom rulla en hel del asfalt ut till skogen. Nästa måste är v-bromsfästen, såvida att ni inte hittar gaffel-framhjul-frambroms kombo för samma pengar.
jag har kollat en på en Manitou skareb super för 319 euros hos s-tec

(klickbar bild)
Denna har remote lockout och v-bromsfästen men man har ju hör mycket om illa om manitou eller det kanske bara stämmer in på frirajdgafflarna?
Alternativ två är en RS duke Sl för 3000 SEK hos cyclecomponents.com. Finns säkert billigare i tyskland.

Båda har lockout men manituon känns som en mycket "dyrare" gaffel. Finns det något annat alternativ därute i stugorna? Det är inget större problem med att den är flexig eftersom jag väger 65 kilo och kör v-broms.
Den behöver inte ha en miljon inställningar, rebound behöver inte ens vara utvändigt justerbar, hur ofta rör man den egentligen?
Hde det inte varit att man hade rejsat med den ibland så hade det nog blivit en mx comp men jag känner att en lockout kan vara en god ide.
jag har kollat en på en Manitou skareb super för 319 euros hos s-tec

(klickbar bild)
Denna har remote lockout och v-bromsfästen men man har ju hör mycket om illa om manitou eller det kanske bara stämmer in på frirajdgafflarna?
Alternativ två är en RS duke Sl för 3000 SEK hos cyclecomponents.com. Finns säkert billigare i tyskland.

Båda har lockout men manituon känns som en mycket "dyrare" gaffel. Finns det något annat alternativ därute i stugorna? Det är inget större problem med att den är flexig eftersom jag väger 65 kilo och kör v-broms.
Den behöver inte ha en miljon inställningar, rebound behöver inte ens vara utvändigt justerbar, hur ofta rör man den egentligen?
Hde det inte varit att man hade rejsat med den ibland så hade det nog blivit en mx comp men jag känner att en lockout kan vara en god ide.