XC till Downhill?

Trixter

Medlem
XC till Downhill?
Hej!

Jag har funderingar på att börja med MTB. Jag har mina ögon på en vanlig, framdämpad XC-cykel. Fungerar den att prova på downhill med också eller vore det direkt olämpligt av någon anledning?

Tack på förhand!

XC till Downhill?
Om du inte är väldigt tekniskt duktig så är det en rätt dålig idé.
En riktig DH hoj är även ganska förlåtande vilket inte är helt fel som nybörjare, sen är ju en XC hoj inte dimensionerad för DH.
Så min rekommendation är att hyra för att inte bli avskräckt.

XC till Downhill?
XC i downhillbanor är utmärkt. Då har man en ursäkt att ta det varligt istället för att bomba ner med livet som insats! :) (Mina referenser är Hafjel och Monte Baldo)

/Gubbfeg

XC till Downhill?
Du har en framdämpad hardtail alltså. Vad har du för dämpare på hojen? Sen gällande downhill så skulle jag säga att, njae, med de rejäla dropsen så skulle ju en fulldämpad hoj absolut vara att föredra för både åket och för din kropp. Jag kör enduro med min hardtail men då är det alltså minus dom rejäla höga fallen som du får i downhill.

Du kan läsa folk som är know-it-all's på det här forumet som bara cyklar motions-mountainbike (dvs cross country/XC) och som ger dig tips på vad du ska köpa eller hur du ska åka; lyssna då hellre på folk som kör downhill, enduro eller till å med har hojat BMX och har erfarenhet av att en cykel inte behöver kosta 15 papp för att kunna prestera - det hänger mest av allt på åkaren. En bra tålig, stabil ram och en grym framdämpare och du är good to go säger jag. Glöm inte skydden bara! ;)

XC till Downhill?
Om du vill testa på DH så hyr hoj i en bikepark i stället. Väl investerade pengar, och du kan själv uppleva skillnaden.

Det går att köra vilken cykel som helst till "downhill" men beroende på teknik och lutning sker det med varierat resultat.
Att köra en ht nedför banorna i Åre eller Hafjell skulle jag inte rekommendera, men du kan fortfarande piska en sådan cykel hårt på hemmaplan i de utförsbackar du hittar där.

XC till Downhill?
Vad har du för cykel? Vad exakt menar du med DH?

Om du kan hitta en bild/bilder som illustrerar DH så vet du vad dom säger, en bild säger mer än...

/G

XC till Downhill?
Om man är ny på mtb (och DH) så kanske man inte kastar sig handlöst ut i über-dh-backar med drops runt metern och åker i fullt blås i alla kurvor?

Snarare cyklar man (läs jag ;)väl på nån grusväg å sen in i skogen på nån stig för att där hitta en å annan nerfösbacke, stöta på ett å annat som liknar hopp eller lägre drops, för att inte tala om alla stenar å rötter som finns överallt... Sen kanske man gubbtestar en å annan DH-backe nån gång då och då :D

Då är man ju i min mening inne på en AM-hoj... Egentligen är väl FS att rekommendera då antar jag för att känslan inte helt ska försvinna?

Funkar en 29'er XC då? Kanske med en 120 mm gaffel?? Eller blir det för okontrollerbart??

Vilka XC-hojar skulle funka i så fall?

Många frågetecken, men så är ju jag också ny, men ändå redan fast biten :)

EDIT: Med stigar menar jag inte släta, flowiga, torra, stenfria lyxstigar....

Senast ändrad:
XC till Downhill?
Det handlar inte om hjulstorlek eller slaglängd. Det handlar om geometri. Ska man åka på nåt som liknar ett DH-spår behöver man en cykel anpassad för utförsåkning.

Det är förstås möjligt att ta sig nerför det mesta på en XC-hoj, men det är varken kul eller skönt.

/Dag

XC till Downhill?
Jag har körde några blå leder i Åre med XC-hardtail i somras, en kväll efter att jag kört DH-hoj hela dagen. Det -går- att cykla lättare leder med XC-hojen också, men det är inte samma grej som med DH-cykel.
Skillnader som jag tyckte var tydligast:

* Bromsarna. Med 160 mm skivor blir bromsar och skivor väldigt snabbt väldigt varma och jag fick stanna flera gånger för att vänta på att bromsarna skulle bli på gott humör igen.

* Däcken. Racing Ralph 2.1, som satt på den cykel jag körde på, känns klena och greppar inte superbra i kurvorna.

* Gaffelvinkeln. Vinkeln på XC-gaffeln är brant, så när det bär utför, speciellt i klippterräng känns det inte alls lika tryggt som med en betydligt flackare DH-gaffel.

På vintern -går- det att åka i Åres pister med längdskidor också, men det känns som om utrustningen är lite klen och det är lite knepigare än med alpinutrustning. Skillnaden mellan XC- och DH-cyklar är inte riktigt lika stor, men känslan är lite densamma. XC-cykeln känns lite klen för uppgiften.

XC till Downhill?
Ptja, minst 20cm dämpning fram och bak, runt tio grader flackare gaffelvinkel, rejälare ram och delar jämfört med en framdämpning på 10cm och en cykel som är byggd för att vara så lätt som möjligt, optimerad för platt- och uppförscykling gör sjukt stor skillnad inom sina områden ja.

Vill du ha mellanting, något som kan täcka in det du vill cykla? Kolla på AM/Enduro/freerideskiktet, dvs, fs. Då blir du troligtvis inte snabbast på stigarna eller utför (Om du inte har en fantastisk talang), men det fungerar.

Kör själv en Rose Uncle Jimbo med 16cm fram och bak. Fungerar rätt bra i bikeparks och på stig. Men jag cyklar varken cykelvasan eller svarta nedfarter med den (Än så länge iaf).

Går du i DH tankar kommer du ångra dig inom kort om du köper HT.

Bilden nedan är från Vallåsen med min Uncle Jimbo. Igår var jag ute och cyklade 3 timmar stig och det gick bra det med. :)

Senast ändrad:
XC till Downhill?
Kolla på Canyon Strive, Canyon Nerve, Rose Uncle Jimbo, Rose Granite Chief, YT-Idustries Wicked. De ligger i AM-skiktet och är mycket cykel för pengarna. Mitt tips.

XC till Downhill?
Ditt bildhopp klämmer man med en HT :) Åtminstone två gånger innan ramen ger vika.

/G

EDIT: Vad jag menar med att visa en bild på DH för dig så syftar jag på att vissa i forumet (läs Makten) tycker exempelvis att Fornstigen innehåller mer rötter än en rotfruktsgratäng. En HT på Fortstigen är klockrent..

Du kommer ganska långt på en AM-hoj typ Canyon Nerve AL eller AL+ som tipsades ovan. Där AL är mer åt stigraket och AL+ mot All-mountain.

Senast ändrad:
XC till Downhill?
Chrissofsweden skrev:
-------------------------------------------------------
> Ditt bildhopp klämmer man med en HT :)
> Åtminstone två gånger innan ramen ger vika.
>
> /G

Klart man kan, allt bygger på teknik, mod och vilken upplevelse man är ute efter! :)

Man kan ju rent teoretiskt cykla stig med DH och utför med HT. Precis som att man kan åka pulka i Alperna eller en trehjuling på cykelvasan också. :P Troligtvis blir det inte speciellt kul eller långvarigt dock om man vill pusha sina gränser (På rätt sätt, eller vad man nu ska säga) och ha kul.

XC till Downhill?
saturday skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ditt bildhopp klämmer man med en HT :)
> > Åtminstone två gånger innan ramen ger vika.
> >
> > /G
>
> Klart man kan, allt bygger på teknik, mod och
> vilken upplevelse man är ute efter! :)
>
> Man kan ju rent teoretiskt cykla stig med DH och
> utför med HT. Precis som att man kan åka pulka i
> Alperna eller en trehjuling på cykelvasan också.
> :P Troligtvis blir det inte speciellt kul eller
> långvarigt dock om man vill pusha sina gränser
> (På rätt sätt, eller vad man nu ska säga) och
> ha kul.

Jag ändrar lite så att ni inte missförstår.

Ditt bildhopp klämmer man med en HT.
Åtminstone två gånger innan ramen ger vika ;-)

/G

XC till Downhill?
saturday skrev:
> Kolla på Canyon Strive, Canyon Nerve, Rose Uncle
> Jimbo, Rose Granite Chief, YT-Idustries Wicked. De
> ligger i AM-skiktet och är mycket cykel för
> pengarna. Mitt tips.

Tack för de sista spikarna i HT-kistan. Är glad att jag väntade med nyköpet... Kan nu lugnt börja leta efter en FS-hoj istället. Blir dyrt det här... Undrar vad familjen säger när pappa ställer in Thailandssemestern och köper en hoj istället?

XC till Downhill?
Går utmärkt att köra DH på en HT:
405808_464257086988948_830611728_n.jpg

Kanske inte direkt en XC-hoj iof... :)

XC till Downhill?

:-)

Edit: Skämt åsido. Var i Åre 2006 med min Cove Hustler en vecka. Tyckte det fungerade någorlunda. Bara man monterar rätt sorts däck. MEN hojjen bör ju då inte vara en XC racer med brant och nervös gaffelvinkel utan en biffigare AM/Stighoj med flack gaffelvinkel å längre fjädringsväg. Visst det funkar med en biffig HT också men hur kul blir det. Sedan bör du kanske välja bort svarta leder. Jag rullade igenom DH-banan i Åre på Coven men det var mest bara skräck hela tiden:-)

Senast ändrad:
XC till Downhill?
bluetail skrev:
> Tack för de sista spikarna i HT-kistan. Är glad
> att jag väntade med nyköpet... Kan nu lugnt
> börja leta efter en FS-hoj istället. Blir dyrt
> det här... Undrar vad familjen säger när pappa
> ställer in Thailandssemestern och köper en hoj
> istället?

Tyvärr blir ju fs oftast dyrare än ht, i alla fall i instegsmodellerna (Ht kring 10k och fs kring 17k - 20k). Kolla på begagnat kanske annars? Har man tur kan man ju göra klipp där.

Men det blir bara dyrare om du köper en ht först, inser att det inte stämmer och säljer den för att köpa fs senare. (Har själv gått den vägen) :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp