XT broms biter inte!

brnomort

Ny medlem
XT broms biter inte!
Hej! Min shimano xt (2008) bakbroms bromsar väldigt dåligt dom senaste turerna jag varit ute på. Det är som om den inte biter längre. Även om jag trycker ihop bromshandtaget ordentligt så vill inte bromsen bromsa ordentligt. Jag har inte nån vidare koll på hydraulbromsar så vore tacksam om nån har nån ide om vad som kan va felet.

Tack!

XT broms biter inte!
Olja eller dylikt på beläggen ger den effekten. Byt belägg eller stoppa dom gamla i en ultraljudstvätt. Eller så steker du beläggen (Sök och du skall finna).

Annars behöver du nog lufta bromsen.

XT broms biter inte!
Ja, den har tagit bra innan.
Nån ultraljudstvätt har jag nog inte tillgång till men att steka beläggen... hmm jag får nog söka lite på det :-)

XT broms biter inte!
fredde_b skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade samma problem vilket löstes med CRC's
> Bräkleen, hur illa den är för miljön vill jag
> dock inte veta...

Varje gång du sprejar så dör 10 extremt trevliga eskimåer.

XT broms biter inte!
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> fredde_b skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hade samma problem vilket löstes med CRC's
> > Bräkleen, hur illa den är för miljön vill
> jag
> > dock inte veta...
>
> Varje gång du sprejar så dör 10 extremt
> trevliga eskimåer.

Tänk på att ta ut beläggen först - du vill inte ha bromsrengöring på någon av o-ringarna i bromsoket.

XT broms biter inte!
Stek klossarna på plattan! Glöm inte att ha massor av ventilation och se till så kvinnan i
huset inte är hemma för att slippa ovänskap den närmsta veckan!

XT broms biter inte!
ja mina bbb coolstop gjorde iallafall, antar att de finns en hel del gifitig skit i belläggen också eftersom de blir en grå rök efter ett par minuter på plattan

XT broms biter inte!
Hej!

Du kan ju prova att kasta in en pinne i framhjulet och se om det bromsar då, gör det inte det så får du helt enkelt prova med en grövre pinne eller byta ut dom skadade ekrarna och prova igen.

Mvh.

Tillbaka
Topp