XT Di2 värt pengarna?

dhaggren

Medlem
XT Di2 värt pengarna?
Har sedan länge XT och är väldigt nöjd.
Spånar på ny hoj o funderar på Di2.
Haft det på racern o det var ju bra men bättre??
Skiljer ju ganska mycket i pris o det får man ju ett par bra hjul för ist.
Gissar att Di2 bara svider när man betalar men sen bara fördelar?
Så länge inget pajar iaf.
Men värt 5-6000:- extra?

XT Di2 värt pengarna?
Beror väl på användaren och användningsområde. Jag byter hellre en wire än krånglar med elektronik, kablar, mjukvara eller köper nya batterier. Själva momentet att byta vxl mekaniskt på en mtb är inget som stör mig, jag har inte ett problem som behöver lösas.

På en lvgcykel ser jag dock fördelar. Framförallt möjligheten att på samma cykel enkelt kunna växla från många olika handpositioner (hoods, drops, tempopinnar etc.).

En funktion med Di2 som kanske ändrar allt är semi-auto shift där cykeln själv väljer framdrev efter behov, alltså ett 2x11 vxlsystem som ur användens perspektiv hanteras som 1x med bara ett reglage.

När det finns även på XT/SLX ser jag fördelar med att slippa vänster reglage vid 2x vxlsystem, frigör plats på styret för kontroll av annat (fjädring, dropper etc.).

XT Di2 värt pengarna?
Magura har väl gjort elektriska fjärrkontroller till dom andra grejorna också, gaffel osv. När kommer första hackeratacken mot konkurrenten :).

XT Di2 värt pengarna?
Var oxå inne på XT Di2 när jag skulle byta till 1x11 på Megan men det slutade med en vanlig M8000 drivlina för imponerande 1500kr istället. Både jag och plånboken mådde bättre av det?

XT Di2 värt pengarna?
Ser ju fördelarna om man ska köra 2x11. Med syncroshift. Men om man väljer 1x11 tycker jag personligen att myclet att fördelarna försvinner. Vad är då bättre? Mer än att det är häftigt.

XT Di2 värt pengarna?
Det finns en fördel med elväxlar, spurtknappen som gör det lättare att växla från bocken när man spurtar i LVG. Annars vettefan.

XT Di2 värt pengarna?
Fördelen är att man aldrig behöver justera eller byta något. Det växlar aldrig sämre pga skit i wire/höljen. Det gör förövrigt elväxlar ännu mer lämpliga på MTB/CX än på LVG. Sen är det oväsentligt om man inte tycker det är "jobbigt" att justera eller byta wire och höljen. Med samma insats är elväxlar mindre underhåll. Punkt. Det är bara dyrt.

Och naturligtvis är det framväxeln som är den stora grejen.

XT Di2 värt pengarna?
Tjena!

Fyra fördelar med Di2

1. Att kunna växla på tempopinnar.
2. Att ha en spurtknapp i bocken.
3. Framväxel.
4. Syncroshift

Annars ser jag ingen fördel alls. Möjligtvis att någon tourcyklist kan ha tagit en tempoetapp eller spurt tack vare Di2 men tror inte det. För gemene man är det bara en dyr teknikpryl. Såvidare det inte är på en tempo/trihoj, för den första fördelen med tempopinneplacering är klockren.

XT Di2 värt pengarna?
Kneecap sa:
Tjena!

Fyra fördelar med Di2

3. Framväxel.
4. Syncroshift

Annars ser jag ingen fördel alls. Möjligtvis att någon tourcyklist kan ha tagit en tempoetapp eller spurt tack vare Di2 men tror inte det. För gemene man är det bara en dyr teknikpryl. Såvidare det inte är på en tempo/trihoj, för den första fördelen med tempopinneplacering är klockren.

.....och
5 slippa smörja växelvire....
6 lättjusterat
7 alltid klockrena växlingar...

XT Di2 värt pengarna?
Tobbe A sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Fyra fördelar med Di2

3. Framväxel.
4. Syncroshift

.....och
6 lättjusterat

Om du smörjer växelvajern förstår jag att du har problem. Det blir bättre för stunden sen skitansamlig. Med heldraget hölje håller sig växlarna krispiga och rättjusterade läääääänge

XT Di2 värt pengarna?
Med 2x11 får du större range. Det är om jag minns rätt 15 unika mot eagles 12. Mindre förluster och du kan köra det med ett reglage så det uppför sig som ett singel-system. Det man kanske inte får är samma säkerhet mot chainsuck och tappad kedja fram, hur stort problem detta är med Di2 vet jag inte, kanske är eliminerat.
Di2 väger tyvärr en del.
Wire vs el diskussionen är bara tramsig, det är samma bakåtsträvande som vi genom historien alltid har mötts av oavsett område.

Har du behov av rangen ibland är det väldigt lätt att hoppa mellan 1x11 och 2x11. För mig föll det på vikt och pris tyvärr då eagle är billigt, jag hade gärna haft fler växlar.

XT Di2 värt pengarna?
Det är säkert jättebra, men det lilla jag har provat så växlade det inte märkbart snabbare eller gav någon annan fördel. Cykeln satt på en trainer i shimanotältet.
Om jag har förstått det rätt så måste man ju justera ändlägena mekaniskt, sedan gör elektroniken själva indexeringen? Isåfall såg jag ännu mindre vits.

Men alla är olika. Jag skulle inte lägga ut pengarna på det. bara priset på en bakväxel är ju egentligen sjuk. Nu pratar vi 1x11 mtb.

landsväg, ja tack :)

XT Di2 värt pengarna?
Om ett tag hoppas jag vi kommer få det helt integrerat med magnetventiler för att ställa dämpare, gaffel och dropper.
Samma reglage, växlar med tummen och styr dropper med pekfingret.

Ändlägena letar den väl upp själv? Man får nog ut ur tältet för att få rättvisa i det. Första gången jag provade ultegra di2 på en trainer tyckte inte jag det var nåt.

XT Di2 värt pengarna?
Jag har de senaste säsongerna kört både XX1 och XTR Di2 och måste säga att för min egen del kvittar det vilken av dem jag kör. Om jag skulle ha stått i valet mellan Eagle och XTR Di2 så skulle jag valt det förstnämnda. Detta även om de kostat lika mycket men fram för allt om det diffat 5000 kr grupperna mellan.

Den största fördelen med Di2 på MTB som jag ser det är Syncro shift på tvådelat. Den andra fördelen är justerbarheten, dvs frånvaron av behov av justeringar. Kör man endelat fram vete tusan hur stor vinsten är jämfört med den välfungerande växel som de mekaniska Shimanorna ändå är i de högre nivåerna. Knapptrycket är visserligen lite lättare vid växling av kedjan till lättare växel men det är ju knappast något problem värt att ödsla pengar på om man inte har särskilt svag eller dåligt fungerande tumme.

Att jag valt Eagle före Di2 beror i huvudsak på att de 12 växlar som Eagle ger mig räcker för min egen del. Fram för allt i mina hemmamarker (där behöver jag färre växlar än så) men även på långlopp där jag får den växelrange som behövs för mina klena ben.

XT Di2 värt pengarna?
glitch sa:
Tobbe A sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Fyra fördelar med Di2

3. Framväxel.
4. Syncroshift

.....och
6 lättjusterat

Om du smörjer växelvajern förstår jag att du har problem. Det blir bättre för stunden sen skitansamlig. Med heldraget hölje håller sig växlarna krispiga och rättjusterade läääääänge

Det där är en seglivad myt. Har man korrekta gummitätningar vid vajerhöljenas ändar så kommer ingen nämnvärd skit in. Dessutom var höljena redan smorda (infettade) inuti från fabrik sist jag köpte (Shimano Original) så helt galet kan det ju inte vara. Men med detta sagt, så menar jag inte heller att torra vajrar i torra höljen är fel, så länge dom är färska och fräscha.

XT Di2 värt pengarna?
Kommer inte ihåg vad jag räknade på faktiskt. Hittar inte excelen med de olika stegen.

Tanken var xtr på allt (vissa är gemensamma) förutom bakväxeln som xt för att kunna köra 11-42. 11-40 ihop med 26/36 för XCM och sen på med mitt då nuvarande vevparti med 32:a singel för XCO med 10-42 sram-kassett (så körde jag förra säsongen). Det hade varit väldigt smidigt att byta och bara programmera om. Istället för som jag fått göra nu och montera wire och justera och få ett reglage till på styret för de lopp som jag behövt 2-delat.

För xcm bättre lågfart och precis lägre toppfart än Eagle fast utan det där 10-drevet jag ändå knappt orkar dra runt :)

XT Di2 värt pengarna?
glitch sa:
Tobbe A sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Fyra fördelar med Di2

3. Framväxel.
4. Syncroshift

.....och
6 lättjusterat

Kör dina virar helt ok för mig. En gång Di2...alltid Di2

XT Di2 värt pengarna?
Med 2x och bara 10 kugg skillnad fram blir det inte så stor skillnad mot Eagle 10-50.
Funkar det bra att köra 2x11 XT/XTR med 38-24T fram (med SGS bakväxeln klaras omfång och antal tänder) så att man får någon nytta av sina många växlar?

Bilagor

• eagle.png
    eagle.png
    11.4 KB · Besök: 113
  • eagle2.png
    eagle2.png
    12.3 KB · Besök: 117
XT Di2 värt pengarna?
Sixten Fors sa:
Med 2x och bara 10 kugg skillnad fram blir det inte så stor skillnad mot Eagle 10-50.
Funkar det bra att köra 2x11 XT/XTR med 38-24T fram (med SGS bakväxeln klaras omfång och antal tänder) så att man får någon nytta av sina många växlar?

Vad man tycker är stor skillnad är olika från person till person. Jag tycker det är tillräckligt stor skillnad för att köra vissa lopp med 2-delat, banans karaktär styr väldigt mycket vilka växlar man behöver och jag tycker många pratar allt för generellt. Vissa lopp hade jag klarat mig på 1x5 :). Fördelen med fler växlar är för mig inte enbart i ändlägena utan tätare lägen har sitt värde, framförallt desto fler timmar man ska hålla på. Här tycker jag eagle är kass men fördelarna väger ändå upp nackdelarna annars hade jag inte kört med det.

38 fram var / är inte aktuellt för mig så jag undersökte inte 38/24 med 11-42 så vet ej. Det erbjuds ej som färdig lösning men betyder ju inte att det inte fungerar.

26-36.JPG

Är man känslig / kinkig med kadensen så är där en uppenbar fördel med 2 delat. Sen är vissa stegningar väldigt lika på 2x11 och om jag förstod det hela rätt så kör man sekventiellt med ett reglage så hoppar den över vissa kombinationer.

XT Di2 värt pengarna?
Jag gillar Shimano och 2x, men ogillar bara 10T skillnad fram, 14T gör större nytta.
Gillar XT Di2 om syncroshift med bara ett reglage, om priset är rimligt.
Ogillar 10T bak och ogillar den sneda kedjelinjen i ändlägena med 1x.
Ogillar dagens priser på 10-50T kassetter.

XT Di2 värt pengarna?
Shimano kanske får damma av sin gamla xtr bar ends shifter, någon mer än jag som minns?:) Fast bar ends är ju inte så hett längre kanske...
image.jpeg

XT Di2 värt pengarna?
Ja, 10-drevet på srams kassetter kan man ju bortse ifrån när man räknar range. Ser bra ut på pappret, men är oanvändbart i praktiken.

XT Di2 värt pengarna?
Raggamuffin sa:
Sixten Fors sa:

Vad man tycker är stor skillnad är olika från person till person. Jag tycker det är tillräckligt stor skillnad för att köra vissa lopp med 2-delat, banans karaktär styr väldigt mycket vilka växlar man behöver och jag tycker många pratar allt för generellt. Vissa lopp hade jag klarat mig på 1x5 :). Fördelen med fler växlar är för mig inte enbart i ändlägena utan tätare lägen har sitt värde, framförallt desto fler timmar man ska hålla på. Här tycker jag eagle är kass men fördelarna väger ändå upp nackdelarna annars hade jag inte kört med det.

38 fram var / är inte aktuellt för mig så jag undersökte inte 38/24 med 11-42 så vet ej. Det erbjuds ej som färdig lösning men betyder ju inte att det inte fungerar.

Är man känslig / kinkig med kadensen så är där en uppenbar fördel med 2 delat. Sen är vissa stegningar väldigt lika på 2x11 och om jag förstod det hela rätt så kör man sekventiellt med ett reglage så hoppar den över vissa kombinationer.

Men du vet väl Muffin att på Happyride handlar det inte om att cykla utan att tycka ;-)

XT Di2 värt pengarna?
Så länge man kör sönder en växel då och då, så skulle jag inte köra på elväxlar.
Men visst, kör man grusvägsrally (=lvg) och dylikt så kanske det är värt det. Men snabbare går det ju inte.

XT Di2 värt pengarna?
När Shimano gick från 3x med typ 42-32-22T till 2x 36-26T saknar i alla fall jag omfång. Ser 38-24T som en bättre kompromiss för mina behov. På samma sätt ser jag 50-34T på lvg som mer flexibelt och användbart än 46-36T fram, för mina behov.

XT Di2 värt pengarna?
Fältprästen sa:
Så länge man kör sönder en växel då och då, så skulle jag inte köra på elväxlar.
Men visst, kör man grusvägsrally (=lvg) och dylikt så kanske det är värt det. Men snabbare går det ju inte.

Fast det blir ju inte många pengar över en säsong ändå, nån liten procent bara av allt det andra man krashar/gör av med över en säsong så spelar ingen roll imho.

Edit: Ha, XT är dessutom billigare än XX1.

Senast ändrad:
XT Di2 värt pengarna?
Kör man med Di2 på racern så känns det naturligt även mtb. Växlingen blir exakt och inget (?) behöver justeras. När jag byter mellan tränings- och tävlingshjul så vet jag exakt hur många snäpp växeln behöver justeras åt höger/vänster.

Jag har aldrig förlikat mig med att jag ibland råkar växla 1.5 växel och måsta trycka LITE till för att få växeln att hoppa till rätt växel. Jag hör faktiskt en del i racerklungan som verkar göra det samma och ligger man bakom så räcker det som motivation att skaffa Di2! ;-)

Kort sagt, växlingarna känns distinkta och exakta. Hela tiden.

Senast ändrad:
XT Di2 värt pengarna?
Tobbe A sa:
glitch sa:
Tobbe A sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Fyra fördelar med Di2

3. Framväxel.
4. Syncroshift

.....och
6 lättjusterat

Med nöje, 2,5 år senare så sitter fortfarande växlingarna perfekt, dessutom flyttat växlar och samma vajer och hölja till ny ram, underbart med utanpåliggande heldraget.
Har justerat 0 ggr och laddar 0 ggr så jag kan leva med att inte ha elväxlar :)

XT Di2 värt pengarna?
glitch sa:
Tobbe A sa:
glitch sa:
Tobbe A sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Fyra fördelar med Di2

3. Framväxel.
4. Syncroshift

.....och
6 lättjusterat

Med nöje, 2,5 år senare så sitter fortfarande växlingarna perfekt, dessutom flyttat växlar och samma vajer och hölja till ny ram, underbart med utanpåliggande heldraget.
Har justerat 0 ggr och laddar 0 ggr så jag kan leva med att inte ha elväxlar :)

Ja heldraget hade jag oxå på 90 talet och det funkade kanon redan då.

XT Di2 värt pengarna?
Typiskt för MTB är ju att man växlar förbaskat mycket helal tiden. Och det typiska är att man måste bromsa och växla med tummen samtisigt när man går in i kurvor osv. Jag kör med XT-reglage och upplever inte det allt för ergonomiskt. Just att bromsa och växla med tummen samtidigt alltså. Man får liksom spreta med finger och tumme på något vänster.

Elväxlar kanske kunde erbjuda bättre ergonomi i det läget.

En nackdel måste väl vara att batteriet kan ta slut. Och att man måste ladda.

XT Di2 värt pengarna?
Oggler sa:
Typiskt för MTB är ju att man växlar förbaskat mycket helal tiden. Och det typiska är att man måste bromsa och växla med tummen samtisigt när man går in i kurvor osv. Jag kör med XT-reglage och upplever inte det allt för ergonomiskt. Just att bromsa och växla med tummen samtidigt alltså. Man får liksom spreta med finger och tumme på något vänster.

Elväxlar kanske kunde erbjuda bättre ergonomi i det läget.

En nackdel måste väl vara att batteriet kan ta slut. Och att man måste ladda.

Blir ergonomin bättre? Sram har ju något slags twist grip som många anser behagar.

XT Di2 värt pengarna?
Jag vet inte hur reglaten ser ut till elväxlarna. Men rent generellt så känns det som att det finns större frihetsgrader för strömbrytare än för vajerreglage. Framtiden är väl trådlöst. Då skulle man i princip kunna växla med tungan eller tårna. Det är ju endast fantasin som sätter gränser.

XT Di2 värt pengarna?
Tobbe A sa:
Ja heldraget hade jag oxå på 90 talet och det funkade kanon redan då.

Haha du måste varit grymt före din tid, när hag började cykla mer regelbundet runt 2004 fanns knappt en ram med heldraget.
Inget som man kände till i alla fall.

Men missförstå mig rätt, jag gillar också elgrejen. Jag var helt övertygad om att jag skulle ha Di2 på landsvägshojen sen blev det inte så av olika anledningar. Men icke el växlar idag funkar grymt bra och givet kostnaden för en sönderkörd bakväxel blir det elfritt ett par år till :)

XT Di2 värt pengarna?
Reglagen är tyvärr fortfarande tämligen usla på di2 eftersom man av någon anledning tvunget ska efterlikna mekaniska reglage.

XT Di2 värt pengarna?
JT sa:
Reglagen är tyvärr fortfarande tämligen usla på di2 eftersom man av någon anledning tvunget ska efterlikna mekaniska reglage.

Jag har kört med Alfine reglage till min XTR växel och de räcker att nästan toucha till (mellan mekaniskt och touch kan man säga) knappen rör sig någon mm bara.

Bilagor

• images.jpg
    images.jpg
    2.8 KB · Besök: 99
XT Di2 värt pengarna?
Raggamuffin sa:
Med 2x11 får du större range. Det är om jag minns rätt 15 unika mot eagles 12. Mindre förluster och du kan köra det med ett reglage så det uppför sig som ett singel-system. Det man kanske inte får är samma säkerhet mot chainsuck och tappad kedja fram, hur stort problem detta är med Di2 vet jag inte, kanske är eliminerat.
Di2 väger tyvärr en del.
Wire vs el diskussionen är bara tramsig, det är samma bakåtsträvande som vi genom historien alltid har mötts av oavsett område.

Har du behov av rangen ibland är det väldigt lätt att hoppa mellan 1x11 och 2x11. För mig föll det på vikt och pris tyvärr då eagle är billigt, jag hade gärna haft fler växlar.

Jag har hört att 2x11 har 13 unika växlar, vad stämmer?

XT Di2 värt pengarna?
Jensen sa:
Jag har hört att 2x11 har 13 unika växlar, vad stämmer?
Var det ironiskt? eller betyder 'unik' att det är väl nästan samma sak?
Skillnaden mellan 13 unika och 15 unika är vara att unik blir allt mindre unikt.
Skillnaden mellan 34/40 och 22/27 är 21/540 (tror jag, orkar inte räkna så noga :-) )

Tillbaka
Topp