XT Di2 värt pengarna?

XT Di2 värt pengarna?
emmer sa:
Jensen sa:
Jag har hört att 2x11 har 13 unika växlar, vad stämmer?
Var det ironiskt? eller betyder 'unik' att det är väl nästan samma sak?
Skillnaden mellan 13 unika och 15 unika är vara att unik blir allt mindre unikt.
Skillnaden mellan 34/40 och 22/27 är 21/540 (tror jag, orkar inte räkna så noga :-) )

Var inte ironisk. Var en klar fråga. Vi pratar inte range. Utan pratar om växlar som är näst intill lika.

XT Di2 värt pengarna?
Bara mata in önskade exempel i http://gear-calculator.com för att få klarhet =)

Här kommer 2 exempel:
2x10 11-36 kassett med 29-36 vev ger 16 unika utväxlingar
exempel2x10.PNG

2x11 11-42 kassett med 29-36 vev ger 21 unika utväxlingar
exempel2x11.PNG

Visserligen ligger ett flertal utväxlingar mkt nära varandra.

XT Di2 värt pengarna?
Ser ingen vits med elväxlar. Om man kör sram... Men möjligen om man är van vid xt. Har haft xx1 på min Enduro i över två år. Växeln har fått åtskilliga smällar. Det bara funkar. Växlar exakt. Aldrig krävt justeringar och känslan är distinkt mekanisk och precis. Blev med ny hoj för drygt en månad sedan som var kittad med xt. Rena skräpet jämfört med sram... Att trycka på knapparna är som att köra tummen i en rutten banan eller nåt. Ingen känsla. Segt jämf med sram. Sämre ergonomi. Bakväxelns fjäder på xt är seg och konstig jämf med xx1 som är konstant och följsam över hela registret. Nu har jag ingen erfarenhet av xtr som kanske kan jämföras med xx1 men tidigare ägt x5, x7 och x9 vilka samtliga känns bättre än xt. Möjligt det är smaksak.

XT Di2 värt pengarna?
Vernersson sa:
... unika utväxlingar...

I vilket sammanhang spelar "unika utväxlingar" någon som helst roll? Menar du att man om man saknar en växel mellan drev på ena klingan så ska man hoppa till andra klingan för att hitta denna växel som passar bättre? Det lär bli ett jäkla växlande fram och tillbaka.

För mig är det bara överlappet som spelar roll i praktiken.

XT Di2 värt pengarna?
JT sa:
Vernersson sa:
... unika utväxlingar...

I vilket sammanhang spelar "unika utväxlingar" någon som helst roll? Menar du att man om man saknar en växel mellan drev på ena klingan så ska man hoppa till andra klingan för att hitta denna växel som passar bättre? Det lär bli ett jäkla växlande fram och tillbaka.

Mitt svar ovan var enbart baserat på antagandet ang antalet unika växlar och ett sätt att illustrera detta mha gear-calculator.com
Jag la ingen egen värdering i detta.

XT Di2 värt pengarna?
Frågan var ju om di2 är värt pengarna? Frågan är då vad är värt pengarna? En ny bil är det värt pengarna....eller ett nytt köksbord värt pengarna....det beror ju på intresse och vad man vill lägga pengarna på.

XT Di2 värt pengarna?
JT sa:
Vernersson sa:
... unika utväxlingar...

Det beror hur du väljer att sköta växlingen. Antingen har du två reglage som på ett wire-baserat system - då väljer du själv och får 22 växlar. Men om du bara använder högerreglaget för att sköta all växling så sköter den själv om den ska gå upp eller ner där fram och upp och ner där bak samtidigt. Detta gör att man vid de olika kombinationer som ligger väldigt nära vara så hoppar man över den ena.
Annars hade skillnaden mellan en växling i vissa fall blivit väldigt liten. Men det väljer man själv. Och var dessa hamnar beror såklart på vilka drev man väljer fram och vilken kassett.

XT Di2 värt pengarna?
Raggamuffin sa:
Men om du bara använder högerreglaget för att sköta all växling så sköter den själv om den ska gå upp eller ner där fram och upp och ner där bak samtidigt.

Synchroväxlingen hoppar inte mellan klingor för att dra nytta av "unika utväxlingar" på olika drev. Den autoväxlar bara framväxeln i ändarna på kassetten (enligt den programmering man väljer).

XT Di2 värt pengarna?
Syncroshift finns visst redan på XT Di2, det hade jag missat. Trodde att det var en nyhet med Dura-Ace 9070 Di2.

Om man nu kör Shimano 2x11, borde inte den smartaste utväxlingen vara med 11-40T kassett (XTR 330 g eller XT 411 g) och skippa alla tunga XT/SLX 11-42T och 11-46T kassetter? Kombinerat med 38-24T fram (någon som testat och kan verifiera att det växlas smidigt mellan dem)? Resultatet blir 15 utväxlingar, täta steg, mindre överlapp. Programmera Di2 Syncro att skippa minsta/minsta samt största/största. Vad mer kan man begära? Var tänker jag fel?
XTR_Di2.png

Som jämförelse väger en XT 11-46T kassett 150 gram mer än XTR 11-40T. Lika mycket som en XT Di2 framväxel väger. Ger lite perspektiv på Shimano 2x vs. 1x och sparad vikt.

Senast ändrad:
XT Di2 värt pengarna?
c-oma sa:
Ser ingen vits med elväxlar. Om man kör sram... Men möjligen om man är van vid xt. Har haft xx1 på min Enduro i över två år. Växeln har fått åtskilliga smällar. Det bara funkar. Växlar exakt. Aldrig krävt justeringar och känslan är distinkt mekanisk och precis. Blev med ny hoj för drygt en månad sedan som var kittad med xt. Rena skräpet jämfört med sram... Att trycka på knapparna är som att köra tummen i en rutten banan eller nåt. Ingen känsla. Segt jämf med sram. Sämre ergonomi. Bakväxelns fjäder på xt är seg och konstig jämf med xx1 som är konstant och följsam över hela registret. Nu har jag ingen erfarenhet av xtr som kanske kan jämföras med xx1 men tidigare ägt x5, x7 och x9 vilka samtliga känns bättre än xt. Möjligt det är smaksak.
Shimano vs sram är bara en vanesak. Om du är van vid Shimanos finmekanik känns sram som att växla en bil med osynkad låda, man tror nåt går sönder i drivlinan varje gång man växlar. ;)

XT Di2 värt pengarna?
Jag kan bekräfta att Di2s växlingar mellan framklingorna i syncroläget sker nästan omärkbart. Kör man i terräng har man svårt att känna när den växlar i framväxeln. Det är ju trots allt Shimano med sina smekande växlingar, och inte SRAMs släggdunkande växlingar vi pratar, plus att de har teknik som ser till att det sker perfekt.

XT Di2 värt pengarna?
Supersonic sa:
Jag kan bekräfta att Di2s växlingar mellan framklingorna i syncroläget sker nästan omärkbart. Kör man i terräng har man svårt att känna när den växlar i framväxeln.
Det är väl annars klagomålet man läst om på 9150 - men det kanske bara är folk som tycker utan att ha provat?
[Så intresserad an Shimano är jag :-) ]

XT Di2 värt pengarna?
Jag har bevisat att Di2 och skivbromsar är dåligt. Jag cyklade om en 20 år yngre förmåga idag och tack vare mina ålderdomliga fälgbromsar, stålram och mekaniska Dura Ace växlar besegrade jag tekniken. Gammalt är bäst. Di2 är fjanteri om det inte ens kan slå en gammal gubbe på en stålcykel.

XT Di2 värt pengarna?
Elektro_71 sa:
Jag har bevisat att Di2 och skivbromsar är dåligt. Jag cyklade om en 20 år yngre förmåga idag och tack vare mina ålderdomliga fälgbromsar, stålram och mekaniska Dura Ace växlar besegrade jag tekniken. Gammalt är bäst. Di2 är fjanteri om det inte ens kan slå en gammal gubbe på en stålcykel.

Vilken stig åkte ni? Och visste konkurenten att det var tävling?

XT Di2 värt pengarna?
fredrik168 sa:
Elektro_71 sa:

Vilken stig åkte ni? Och visste konkurenten att det var tävling?

Cykla stig på racer? Nä.

Och jodå - ynglingen försöker alltid slå mig. Förr eller senare lyckas han väl då åldern antagligen tar ut sin rätt till slut, men till dess så hjälper jag till med motivationen! Men ge sig utan kamp finns inte på skalan. Hehe....

Slutsaten är dock att utrustning spelar ganska liten roll. Samt att fördelarna om de ens finns är väldigt marginella med skivbromsar, kolfiberram, di2 och vad det nu är.

XT Di2 värt pengarna?
Synchro Shift 2x11 låter attraktivt med sekventiell snabb växling och täta steg.

1x11 upplever jag som lite väl stora kadenshopp på grusvägen och 32-10 är inte optimalt.
Men föredrar det framför krånglande framvxl när mekaniken fylls med lera.

XT Di2 värt pengarna?
Jag måste nog säga att man känner sej lite kluven när det gäller elens intåg i cykelvärlden. Vist låter det lockande med ny teknik, underhållsfria och perfekt växlande växlar men samtidigt vill jag inte att cykeln ska elektisifieras fullständigt. Utvecklingen kommer inte att stanna vid endast elektroniska växlar och var och när ska bromsen dras åt? Vill vi tex ha självstyrande cyklar? Självbromsande, antispin, steglöst självväxlande låda, fjädring som gör färden totalt odramatisk osv. Jag tror inte ens våran fantasi kan föreställa sej vad som kan göras med elektronik på våra cyklar. Cykling handlar ju om att med endast egen kraft framföra och manövrera en cykel men redan när elektroniska växlar tillåts så har vi släppt den tanken om än den energi som bärs med i batteriet är försvinnande liten.
Jag skulle vilja gå så långt att jag skulle vilja se att cykelförbunden förbjuder all elektronisk utrustning under tävling förutom möjligen mätelektronik såsom wattmätare, pulsklockor osv.

XT Di2 värt pengarna?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag måste nog säga att man känner sej lite kluven när det gäller elens intåg i cykelvärlden. Vist låter det lockande med ny teknik, underhållsfria och perfekt växlande växlar men samtidigt vill jag inte att cykeln ska elektisifieras fullständigt. Utvecklingen kommer inte att stanna vid endast elektroniska växlar och var och när ska bromsen dras åt? Vill vi tex ha självstyrande cyklar? Självbromsande, antispin, steglöst självväxlande låda, fjädring som gör färden totalt odramatisk osv. Jag tror inte ens våran fantasi kan föreställa sej vad som kan göras med elektronik på våra cyklar. Cykling handlar ju om att med endast egen kraft framföra och manövrera en cykel men redan när elektroniska växlar tillåts så har vi släppt den tanken om än den energi som bärs med i batteriet är försvinnande liten.
Jag skulle vilja gå så långt att jag skulle vilja se att cykelförbunden förbjuder all elektronisk utrustning under tävling förutom möjligen mätelektronik såsom wattmätare, pulsklockor osv.

Men lugn lite nu finns ju ingen vinning med el växlar vad gäller prestation så varför skulle det förbjudas? Klar tekniken ska gå framåt. Vill du åka mekaniskt lär inget hindra dig.

XT Di2 värt pengarna?
Det finns fetischister som tävlar oväxlat fortfarande så man behöver nog inte vara orolig. Det är bara att söka sig till de omgivningarna.

XT Di2 värt pengarna?
Det är lätt att skratta åt det nu men elektroniken kommer att smyga sej in allt mer i cykelsporten och frågan är om vi vill ha den utvecklingen. I princip kan det gå så långt att vi får självcyklande cyklar innan någon inser att det inte är så värst kul om inget görs i tid.

XT Di2 värt pengarna?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Det är lätt att skratta åt det nu men elektroniken kommer att smyga sej in allt mer i cykelsporten och frågan är om vi vill ha den utvecklingen. I princip kan det gå så långt att vi får självcyklande cyklar innan någon inser att det inte är så värst kul om inget görs i tid.

Jag tror det du menar är att DU inte vill ha den utvecklingen. Och om de där "vi" som du hänvisar till är tillräckligt många (eller tillräckligt entusiastiska) så kommer dina behov tillgodoses ändå.

XT Di2 värt pengarna?
c-oma sa:
Lingon sa:
Shimano vs sram är bara en vanesak. Om du är van vid Shimanos finmekanik känns sram som att växla en bil med osynkad låda, man tror nåt går sönder i drivlinan varje gång man växlar. ;)

Osynkad låda är ju ren kärlek & puré racing! :o)

Jag tycker SRAM är lite som att växla en BMW från 80-talet, och Shimano är lite som att växla en Toyota från samma tid. Den ena är lite tyngre att manövrera med en tydlig mekanisk känsla, den andra kräver mindre kraft men känns lite mer vag.

Vilket man föredrar varierar, som så mycket annat :)

XT Di2 värt pengarna?
Sixten Fors sa:
Syncroshift finns visst redan på XT Di2, det hade jag missat. Trodde att det var en nyhet med Dura-Ace 9070 Di2.

Om man nu kör Shimano 2x11, borde inte den smartaste utväxlingen vara med 11-40T kassett (XTR 330 g eller XT 411 g) och skippa alla tunga XT/SLX 11-42T och 11-46T kassetter? Kombinerat med 38-24T fram (någon som testat och kan verifiera att det växlas smidigt mellan dem)? Resultatet blir 15 utväxlingar, täta steg, mindre överlapp. Programmera Di2 Syncro att skippa minsta/minsta samt största/största. Vad mer kan man begära? Var tänker jag fel?

Som jämförelse väger en XT 11-46T kassett 150 gram mer än XTR 11-40T. Lika mycket som en XT Di2 framväxel väger. Ger lite perspektiv på Shimano 2x vs. 1x och sparad vikt.

Jag kör XTR Di2 på årets cykel. Gillar skarpt syncroshift och integreringen med Fox. Nu har jag elektronisk blockering av gaffel och dämpare på vänster och växling på höger.
Cykeln levererades med 36-26 och XTR-kassett (11-40). Instämmer i att det inte är rimligt att lägga på över ett hekto för en kassett med större störstadrev.
Enda irritationsmomentet är att jag är lite sugen på att köra 38-26 eftersom jag har kvar en XTR 38 klinga från förra årets cykel men fann i konfigureringsverktyget att det inte går att välja 38-26 för syncroshift. (Bara Shimanos rekommenderade 2 delade 24-34, 26-36 och 28-38.) Manuellt skulle det säkert gå, men då åker jag på dubbla växelreglage och det är jag inte sugen på.

XT Di2 värt pengarna?
theBrand sa:
Syftar du på tävling på enhjuling eller höghjuling?

Jag tänkte höghjuling, men enhjuling finns ju faktiskt oxå. Fast det är ju en utväxling även där iom förhållandet mellan pedalaxelns längd och hjulets radie. Så mitt "oväxlat" var gravt felaktigt och jag skäms nåt fruktansvärt.

XT Di2 värt pengarna?
Daddy D.Lux sa:
Enda irritationsmomentet är att jag är lite sugen på att köra 38-26 eftersom jag har kvar en XTR 38 klinga från förra årets cykel men fann i konfigureringsverktyget att det inte går att välja 38-26 för syncroshift. (Bara Shimanos rekommenderade 2 delade 24-34, 26-36 och 28-38.) Manuellt skulle det säkert gå, men då åker jag på dubbla växelreglage och det är jag inte sugen på.

Vad korkat Shimano! Varför har de begränsat senaste XT/XTR 1x och 2x med så få alternativ och kombinationer av chainrings, även utan Di2 är utbudet begränsat. Och att bara ha 10T skillnad som alternativ fram på XT/XTR Di2 -- varför?
Jmf. med Ultegra/Dura-Ace 50/34T (16T skillnad) och 53/39T (14T skillnad) och kanske även 46/36T (10T skillnad för cx) som troligtvis funkar med Di2 (har inte kollat)?

Känns som Shimano borde uppdatera/släppa en ny version av mjukvaran.

XT Di2 värt pengarna?
Sixten Fors sa:
Daddy D.Lux sa:

Vad korkat Shimano! Varför har de begränsat senaste XT/XTR 1x och 2x med så få alternativ och kombinationer av chainrings, även utan Di2 är utbudet begränsat. Och att bara ha 10T skillnad som alternativ fram på XT/XTR Di2 -- varför?
Jmf. med Ultegra/Dura-Ace 50/34T (16T skillnad) och 53/39T (14T skillnad) och kanske även 46/36T (10T skillnad för cx) som troligtvis funkar med Di2 (har inte kollat)?

Känns som Shimano borde uppdatera/släppa en ny version av mjukvaran.

Instämmer. Förra året körde jag 38-24 fram på manuell XTR. Det "gick" inte heller enligt Shimano, men jag märkte ingen markant skillnad mot orginalspecen med 34-24. Egentligen duger iofs 36-26 gott för mig, men på de långlopp som har längre grusvägspartier är det inte fel att kunna gå upp på 38 för att slippa nöta ut smådreven på kassetten.

XT Di2 värt pengarna?
Förlåt för trådlyftet här men jag måste erkänna att det är spännande med XT Di2 framför allt när det finns för blygsamma 3900:-.

Min stora fråga och farhåga om man kör något annat än 2x11 är att framväxeln skräpar ihop när det blir lervälling. Redan på mekaniska växlar är det omöjligt att växla med framväxeln när det är rejält lerigt. Sedan undrar jag hur hållbar bakväxeln är i jämförelse med sin mekaniska dito.

XT Di2 värt pengarna?
trailmig sa:
Förlåt för trådlyftet här men jag måste erkänna att det är spännande med XT Di2 framför allt när det finns för blygsamma 3900:-.

Min stora fråga och farhåga om man kör något annat än 2x11 är att framväxeln skräpar ihop när det blir lervälling. Redan på mekaniska växlar är det omöjligt att växla med framväxeln när det är rejält lerigt. Sedan undrar jag hur hållbar bakväxeln är i jämförelse med sin mekaniska dito.

var?

XT Di2 värt pengarna?
Jag är inne på andra säsongen och är nöjd.
Hade det inte varit default på teamcykeln hade jag nog kört Eagle "som alla andra".
Det som gör mig nöjd är snabba precisa växlingar i alla väder, något större span (kör 26/36 med 11-40) och syncroshift så att jag i princip kan glömma framväxeln. Viktstraffet är ok, åtminstone med tanke på att jag ändå hade behövt batteriet till dämpare och gaffel. (Shimano och Fox-samarbete.)

Jag har kört sönder bakväxeln en gång - när den åkte in hjulet vid en krasch och gjorde sallad av både sig själv och några ekrar, men det hade nog ingen bakväxel överlevt.

XT Di2 värt pengarna?
Marcus TSD sa:
trailmig sa:

var?

BikeInn

XT Di2 värt pengarna?
Daddy D.Lux sa:
Jag är inne på andra säsongen och är nöjd.
Hade det inte varit default på teamcykeln hade jag nog kört Eagle "som alla andra".
Det som gör mig nöjd är snabba precisa växlingar i alla väder, något större span (kör 26/36 med 11-40) och syncroshift så att jag i princip kan glömma framväxeln. Viktstraffet är ok, åtminstone med tanke på att jag ändå hade behövt batteriet till dämpare och gaffel. (Shimano och Fox-samarbete.)

Jag har kört sönder bakväxeln en gång - när den åkte in hjulet vid en krasch och gjorde sallad av både sig själv och några ekrar, men det hade nog ingen bakväxel överlevt.

Hade det fortfarande varit värt det med 1x11 eller behöver man framväxeln för att det ska kännas lönt? Jag tror inte alls på framväxel vid lerkörning nämligen. Varenda framväxel jag använt har tvärvägrat växla när det kommit mycket lera mellan.

XT Di2 värt pengarna?
trailmig sa:
Marcus TSD sa:
trailmig sa:

var?

BikeInn

Dvs betala nu, vänta länge, driva återbetalningsärende...

XT Di2 värt pengarna?
ceel sa:
trailmig sa:
Marcus TSD sa:
trailmig sa:

var?

BikeInn

Dvs betala nu, vänta länge, driva återbetalningsärende...

Jag har ingen aning om hur det fungerar att handla därifrån. Funkar det inte eller vad menar du?

XT Di2 värt pengarna?
För mig är bakväxel på enduro/all mountain /train hoj en slitdel, man kör sönder dem då och då. Kanske det håller på en grusvägsracer. Så, elektriskt går bort för mig på mtb, det blir löjeväckande dyrt för en slitdel.

Tillbaka
Topp