xt-hjul och xt-kassett inte kompatibelt?

erik023

Ny medlem
ja, man blir kanske mörkradd nar man laser overskriften...
jag packade precis upp mina nya xt-hjul, wh-m765, for att pilla lite pa dem och kanske montera kassetten dar bak. jag vecklade ut bruksen och läste till min fasa att man skulle ha xtr-kassetten till dessa hjul.
kan det vara mojligt?
jag provade och tyckte att det var lite glappt och nu sitter jag har och är mäkta konfunderad.

/erik

jag provade att slanga pa kassetten och trotsa bruksens rek. och det verkade bli ganska bra, fortfarande lite glapp men det ska det val vara har jag hört ryktas?
/erik

Jag körde på XT-hjulen förra året med XT-kassett och det gick då precis hur bra som helst.. Varför skulle XTR vara bättre lämpat?

Jag kör på 765-hjulen och XT-kassett, fungerar utmärkt.
Dessutom har XT och XTR samma "splinesning" (bättre ord??) så att XTR skulle passa bättre än XT stämmer inte.
Det som skiljer markant mellan XT/XTR är ju materialet som skulle kunna ha en viss invärkan, men jag har lite svårt att se hur...

//Mogge, cykelsugen med knäpaj

Är XT kassetten (till skillnad från XTR?) delad? Är bodyn av aluminium? Isf kan det bli jack i bodyn, alu-bodies är gjorda för att köras med kassetter som fördelar kraften över hela ytan. Många som kör DT-nav har haft detta problem, det blir jobbigt att få av kassetten sen. Bara en gissning.

museew skrev:
-------------------------------------------------------
> Många som kör DT-nav har haft detta problem, det
> blir jobbigt att få av kassetten sen. Bara en
> gissning.

Är inget problem - bara störande om man gillar att sitta och smeka sina orepade delar, men då skall man sluta med mtb på direkten. En liten lätt knackning med gummihammare är den mest drastiska behandling som kan behövas...

En XT kassett har dom (3?) minsta kransarna som en och en, så där kan det bli lite jack annars är kassetten så snäll den kan vara.

Jonas skrev:

> En XT kassett har dom (3?) minsta kransarna som en
> och en, så där kan det bli lite jack annars är
> kassetten så snäll den kan vara.

Stämmer att det är tre. Deore har två.

Jag läste nyligen nånstans (MTBR?) att Shimano har tillverkat de yttersta (minsta ) dreven med kortare uttag för splines, vilket medför att ibland kan drevet "bottna" mot bodyn utan att kassetten blir riktigt fastdragen. Kan avhjälpas med en shims innanför kassetten. Shimset skulle man lätt skära ut av t.ex ett plastlock.

Det låter märkligt och inte särksilt trovärdigt att vara tvungen att använda XTR kassett. Jag har kört både Deore, LX och XT kassett på mitt gamla deorenav utan problem. Varför skulle XT-nav vara annorlunda?

shimanobodys glappar.. det är bara så.. även helt nya (båda mina utbytes bodys har gjort det+den som satt orginal).

detta glapp sitter i bodyn och inte i kasetten.. testa själv genom att ta av kasetten och känn.

förövrigt så har 760 kasetten 4 lösa drev.. och det har inte gett några märken i någon av mina bodys än.

Senast redigerad av en moderator:
erik023 skrev:
> ja, man blir kanske mörkradd nar man laser
> overskriften...
> jag packade precis upp mina nya xt-hjul, wh-m765,
> for att pilla lite pa dem och kanske montera
> kassetten dar bak. jag vecklade ut bruksen och
> läste till min fasa att man skulle ha
> xtr-kassetten till dessa hjul.
> kan det vara mojligt?
> jag provade och tyckte att det var lite glappt och
> nu sitter jag har och är mäkta konfunderad.
>
> /erik

Maila eller ring Fredrik på Hallmans. Han har svar på det mesta ang. Shimano's sortiment.

/Fredric

jag har prövat och det kanns fint, jag tror bara det var shimano som i bruksen rekomenderade den dyrare komponenten av uppenbara orsaker.
tack for engagemanget
/erik023

Tillbaka
Topp