Yes Powerspray på klinga och kassett?

kaffeaffe

Aktiv medlem
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Jag tänkte rengöra drivlinan på fräsern i kväll. Jag tänkte montera av bakhjulet och göra rent kassetten medans den sitter kvar på bakhjulet. Sen så tänkt jag bryta kedjan och rengöra framklingorna.

Går det bra att använda Yes Powerspray till rengöringen av kassett och klinga? Det vore ju perfekt ifall man bara skulle behöva spraya på rengöringen, vänta en liten stund och sen skölja av. Eller är risken för stor för att få in rengöringsmedlet i lager etc??
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Ta vanligt Yes på en diskborste och gnugga med annars, skölj med trädgårdsslang utan munstycke.

Kom ihåg att inte använda en gammal kedjenit när du sätter ihop kedjan igen, skaffa en ny nit eller hellre ett öppningsbart kedjelås.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta vanligt Yes på en diskborste och gnugga med
> annars, skölj med trädgårdsslang utan
> munstycke.
>
> Kom ihåg att inte använda en gammal kedjenit
> när du sätter ihop kedjan igen, skaffa en ny nit
> eller hellre ett öppningsbart kedjelås.


Ok, så det funkar alltså bra med diskmedel också. Jag är lite nojig för att få in avfettningsmedel i lager etc. Har köpt ett öppningsbart kedjelås från SRAM som expediten svor på att det skulle funka till min Shimano 105 kedja. Hoppas verkligen att hon har rätt. Tack för ditt svar!
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Ett bra tips för att rengöra kassetten är f.ö. att lossa hjulet och dra en trasa mellan dreven. När du drar åt ena hållet rengör du och när du drar åt andra flyttas kassetten.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Yes i lagren är no no!


Värt att tänka på om man gör rent kedjan med produkter som bryter ner olja är att om det blir rester kvar av rengöringsmedlet inne i länkarna så kommer det bryta ner även den nya oljan. Själv torkar jag bara av utsidan, lägger på rikligt med ny olja på kedjan, låter suga in och torkar slutligen av överskottet. Blir det smuts kvar är den i alla fall löst i olja och pressas till slut ut och lägger sig utanför kontaktytorna. Hellre det än lösningsmedel i oljan.

Imho
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Yes powerspray funkar betydligt bättre än dyr citrusavfettning i alla fall. Det funkar bra på kedjan så länge man sköljer av den ordentligt och att den får torka helt efteråt. Det känns dock lite konstigt att kedja, kassett och framklingor luktar parfym efteråt.

SRAM-kedjelås funkade utmärkt till kedjan. Det gick bra att stänga, men hur i h-e får jag upp det när det är dags för nästa rengöring? Behövs det specialverktyg?
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
finns ju en ny yes som är skonsam mot händerna med, jag ehum använde den till håret häromdagen och det funkade kanon.

(var bara tvungen att prova)
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
+1, så gör jag alltid när jag rengör cyklarna.

En polare tipsade mig om att använda en liten pensel för få avfettningsmedel på kasett, kedja och drev. Sen spola bort med slang utan munstycke. Efter det tar man vanligt rengöringsmedel och tvättar av allt inkl. ramen. Han sa också att jag skulle använda diesel som avfettning, billigaste alternativet.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett bra tips för att rengöra kassetten är f.ö.
> att lossa hjulet och dra en trasa mellan dreven.
> När du drar åt ena hållet rengör du och när
> du drar åt andra flyttas kassetten.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
SRAM snabblåsen går inte att öppna igen, bryt kedjan på nytt ställe och använd en till snabbkoppling när du skall ta av kedjan vid nästa tillfälle
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Tauno skrev:
-------------------------------------------------------
> SRAM snabblåsen går inte att öppna igen, bryt
> kedjan på nytt ställe och använd en till
> snabbkoppling när du skall ta av kedjan vid
> nästa tillfälle

Va? De går hur bra som helst att öppna dem om och om och om och om igeeäään.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
SRAM-låsen går att öppna igen, men det krävs lite meck. Fanns någon bra beskrivning här på happy för ett halvår sedan eller så. Jag går på känn men har iaf alltid fått upp låsen. Låter som en kostsam metod att använda nytt varje gång...
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Jodå de går fint att öppna, de 9-delade öppnas vanligtvis med fingrarna. Annars kan man använda en tång för att trycka diagonalt på låset.

10-delade är väll däremot någon engångs-/fåtalsvariant men den borde ju fortfarande gå att öppna fint?
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Jag är inte lika nojjig, jag kör med classes avfettningsmedel, sprejar direkt på kedja och krans men siktar aldrig på lager mm. Spolar av skiten, låter cykeln torka. På med olja efter det och cykeln är som ny. Har aldrig haft problem med det osv :)!
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
schture skrev:
-------------------------------------------------------
> Han sa också att
> jag skulle använda diesel som avfettning,
> billigaste alternativet.
>

Billigast? Knappast och dessutom blir man blir inte hedersmedlem i Miljöpartiet genom att hälla ut diesel på marken direkt.... Om man har tillgång till garageplats med oljeavskiljare kanske det kan vara en bra idé men att låta det rinna ut i avloppet eller på marken är verkligen inte att rekomendera.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> finns ju en ny yes som är skonsam mot händerna
> med, jag ehum använde den till håret häromdagen
> och det funkade kanon.
>
> (var bara tvungen att prova)

Jag ha en kamrat som använt Yes orginal som mjällshampo snart tio år. Det torkar ut lite så det funkar. :)
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Noxter skrev:
-------------------------------------------------------
> SRAM-låsen går att öppna igen, men det krävs
> lite meck.

Inget meck alls, tryck ihop lite försiktigt. Man ska inte ta i så mycket, det går jättelätt.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Yes Powerspray är väldigt starkt. Den fullkomligt fräter bort smuts på skitiga cykeldelar och det fungerar klockrent, OM du sköljer med mycket vattten och gärna gnuggar lite med en borste eller svamp vid sköljningen.

Därför kan jag inte rekommendera att du låter kassetten sitta kvar när du rengör, risken är att du får en droppe YES på något annan del. Klingorna fram är ju lite lättare att få medlet på avsedd plats så där är det nog ingen fara om du sköljer riktigt noga.

Men Yes Powerspray är det bästa medlet jag provat för riktigt smutsiga grejor.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
För kassettrengöring sprutar jag avfettning på trasan som dras genom kassetten. Minimal risk för avfettning i lager då. Använder borstar/penslar med naturborst för all rengöring. Sjukt mkt bättre än svampar och lättare att hålla rena. Det räcker att man doppar dem i vatten med lite diskmedel så släpper oljan och skiten direkt från dem. Ljusår från svampar och syntetborstar. Hittade en konformad borse som är grym till fälgar och ekrar.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Jag har inte provat med diesel själv men någon avfettning för ca 11-12kr/l har jag inte hittat.

Miljöaspekten måste man ta med i beräkningen med alla typer av avfettningsmedel, och inte bara medlet i sig utan också smutsen.

Om du inte har tillgång till oljeavskiljare är det "minst dåliga" underlaget grus eller gräsmatta där smutsen åtminstone filtreras till viss del i jordlagren.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Billigast? Knappast och dessutom blir man blir
> inte hedersmedlem i Miljöpartiet genom att hälla
> ut diesel på marken direkt.... Om man har
> tillgång till garageplats med oljeavskiljare
> kanske det kan vara en bra idé men att låta det
> rinna ut i avloppet eller på marken är verkligen
> inte att rekomendera.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Men Yes Powerspray är det bästa medlet jag provat för riktigt smutsiga grejor.

Jag hade slut på Yes powersrpay hemma och tog Jif Ugnsrengörning.. Det funkar faktiskt ännu bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:
Yes Powerspray på klinga och kassett?
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade slut på Yes powersrpay hemma och tog Jif
> Ungsrengörning.. Det funkar faktiskt ännu
> bättre.

bästa sättet att göra rent ungarna på idag. :D

jag byter kedja till en ny, enklast så.
 
Yes Powerspray på klinga och kassett?
Vi avfettar alltid hela familjen innan tvagning, funkar utmärkt!

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> bästa sättet att göra rent ungarna på idag.
> :D
 
Tillbaka
Topp