Yosemite elcykel, jag bryter ihop, HJÄLP!

Elcykel

Medlem
Hej, har en Yosemite elcykel, från Biltema, modell 14-1465 (en av de första modellerna), har fungerat utmärkt i flera år och har varit supernöjd med den. Dock började plus-knappen på displayen bli rätt dålig/sliten och fungerade allt mer sällan när man tryckte på den. Köpte en ny display på Biltema. Kopplade in den, fick ett "E" på displayen, testade koppla in den gamla igen, samma sak. Fick tips om att kontrollenheten antagligen var kass, köpte en ny, kopplade in, allt såg bra ut på displayen, men ingen drivning. Såg i ett forum att PAS/pedalsensorn/kadenssensorn borde lysa, vilket den inte gjorde. Köpte en ny. Nu lyser lampan/leden på sensorn konstant, den ska tydligen slockna när man snurrar framhjulet (med motorn och HAL-sensorn) och sedan ska sensorn börja blinka när man kör runt pedalerna. Har kopplat bort sensorn för bromsen, så den inte hindrar att driva, (bromssensorn är sluten när man bromsar) Men som sagt, PAS-sensorn lyser konstant. Några tips på något jag kan mäta eller testa utöver alla anslutningar.. Börjar få slut på idéer, och tålamod.
Är sensorn i motorn också kass? Och hur är det möjligt efter ett display-byte?

Har du rengjort magnetskivan för PAS?
För mycket skit på den så kan sensorn inte mäta pulserna utan tolkar det som en enda lång puls.
Och då funkar det nog lite illa...

Kan man inte få ut relevanta felkoder?
Hej, nej inga felkoder att tillgå, allt ser bra ut i displayen. Kan någon bekräfta att sensorlampan vid pedalerna (PAS-sensorn) ska sluta lysa när man roterar framhjulet(motorn)? Det gör den nämligen inte.. Har mätt upp alla kablar, de är ok.

Har du rengjort magnetskivan för PAS?
För mycket skit på den så kan sensorn inte mäta pulserna utan tolkar det som en enda lång puls.
Och då funkar det nog lite illa...
Hej, ja testat att göra rent den, fick med en ny när jag köpte ny sensor, så har bytt den nu också och det är ca: 0,5-1mm spel mellan skivan och sensorn. Lampan på sensorn lyser konstant, blinkar inte när jag kör runt pedalerna.. Den gamla jag hade som jag mistänkte var kass lyste inte alls... Så ett fall framåt antar jag, men skulle vara väldigt tacksam om någon kan komma med förslag på vad jag mer jag kan testa. Finns det något sätt att testa/mäta sensorn i motorn (med multimeter, har inget oscilloscope hemma)? Förutom att köpa ny motor?

Hej
Lösning till blinkande controller
Eller köpa i biltema

Bilagor

• 8569CC65-466C-4443-A488-A0B43AF9B523.jpeg
    8569CC65-466C-4443-A488-A0B43AF9B523.jpeg
    410.2 KB · Besök: 706
  • image.jpg
    image.jpg
    496.2 KB · Besök: 694
  • 5F1651F7-0A15-4AB7-A965-9CFDE1D45E5C.jpeg
    5F1651F7-0A15-4AB7-A965-9CFDE1D45E5C.jpeg
    645.6 KB · Besök: 786
att du inte har drivning beror på pas-sensorn är nått knas med den ska inte lysa konstant utan blinka i takt med att magneterna passerar

slocknar den om du demonterar magnetskivan?
och har du magnetsskivan rätt väg?

Tillbaka
Topp