Yt Capra / the tråd

Yt Capra / the tråd
Första cykeln av två är hemma, den billigaste alu varianten, hoppas kompisen blir nöjd!
Storlek Large.
Vikt med Race Face Atlas pedaler.

20180620_231721.jpg

20180620_231605.jpg

Senast ändrad:

Dofrank

Ny medlem
Yt Capra / the tråd
Hej

Nybliven Capra AL comp ägare.
Är det någon som hittat adapter för shimanos SLX M-7000? var i kontakt med Problem solvers men de har ingen för Guide RS broms och SLX M-7000 växelreglage.

jofahjalm

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Dofrank sa:
Hej

Nybliven Capra AL comp ägare.
Är det någon som hittat adapter för shimanos SLX M-7000? var i kontakt med Problem solvers men de har ingen för Guide RS broms och SLX M-7000 växelreglage.
Kolla på att köpa ett helt nytt växelreglage. Det brukar inte vara dyrare än adaptrar.

Mike8

Medlem
Yt Capra / the tråd
Jag står inför att inhandla en Capra 29:a, men velar lite när det gäller storlek. Ödmjukt skulle jag därför vilja höra om det finns någon i gbg-området som har en Capra 29:a i storlek XL eller XXL som jag skulle kunna få provsitta och kanske också parkeringsplatsköra lite?
//Mikael

Yt Capra / the tråd
Samma tvekan som jag hade beträffade storlekar... :)

Börjar bli lite matt (redan) på YT's totala oförmåga att svara på mail/telefon.

Beställde en cykel för 11 dagar sedan nu, den fanns på lager för direkt leverans. Betalade med PayPal, betalningen gick igenom mer eller mindre omgående och fick bekräftelse från YT på det.

Sedan... tyst.
Komma fram till kundtjänst via telefon är svårt, där blir man bortkopplad efter 45 minuter.
Mailat i fredags inget svar, mailat igår morse - inget svar.

Det enda jag vill veta är när de har möjlighet att skicka denna lagercykel..

Yt Capra / the tråd
jofahjalm sa:
Din cykel lär ju behöva monteras och det är säkert flera andra som vill ha sin hoj monterad i juni...
Det förstår jag också, men vad gällde cykeln ovan skickades den på utlovat datum och vad gällde den vi väntar på nu var vi kontakt med YT innan beställningen las och de menade på att den var färdig för leverans.

Anledningen att valet föll på just den var för att den kunde skickas direkt... och inte den 26e (idag alltså) som vårat förstahandsval av cykel var.

Yt Capra / the tråd
På tal om trollen kan man säga, nu fick jag svar..

Heeeeelt galet dåligt... avbeställde en XL som skulle levereras idag, för att få XXL lite snabbare..
Vad blev resultatet?

Jo, som följer:

"We are very sorry to inform you that due to an system error the CAPRA 29 CF Pro Race in size XXL you ordered is unfortunately not available.
The shown stock on the website was wrong. Unfortunately, the bike was physically at no time at stock.

I'm very sorry that I have no better news for you at this point. Unfortunately the next batch won't be ready for dispatch before 10.10.2018. "

FilipMikkonen

Ny medlem
Yt Capra / the tråd
MiniGordini sa:
På tal om trollen kan man säga, nu fick jag svar..

Heeeeelt galet dåligt... avbeställde en XL som skulle levereras idag, för att få XXL lite snabbare..
Vad blev resultatet?

Jo, som följer:

"We are very sorry to inform you that due to an system error the CAPRA 29 CF Pro Race in size XXL you ordered is unfortunately not available.
The shown stock on the website was wrong. Unfortunately, the bike was physically at no time at stock.

I'm very sorry that I have no better news for you at this point. Unfortunately the next batch won't be ready for dispatch before 10.10.2018. "

Fan vad trist...

blir lite orolig, beställde en Capra al igår, hur lång leveranstid fick du på den?

Yt Capra / the tråd
Det tog 14 dagar från dess att ordern stod som "Completed" på YT's hemsida.
Inkl. två lördagar och söndagar.
När YT väl fått iväg cykeln är det ju bara att följa den på DHL.. men innan den gått iväg så ska man inte ha allt för höga förväntningar, tycker min post ovan förklarar det rätt bra.

Började leta alternativ till Capran, men det kändes som jag skulle "svika" kompisen som köpte en AL Capran ovan om jag valde en scott eller liknande ;-) .. så jag valde att gå på en 27,5" istället.
Har aldrig varit sugen på en småhjuling, men det skadar väl inte att prova åtminstone.

Idag skickades 27,5" så vi får väl se när den kommer fram.

YT's kundtjänst är faktiskt bland det sämsta och mest ointresserade jag varit med om.

Jag har köpt flera kartongcyklar tidigare, bla. en från Canyon i våras som det var/är strul med.
Canyons lösning på problemet från var väl inte helt klockren tycker jag, men de var däremot tillgängliga, svarade på mail och återkopplade på de frågor jag hade.
De var normala, trevliga och hade koll på bitarna - det kommer man långt med som support när det gäller cyklar.

Senast ändrad:

FilipMikkonen

Ny medlem
Yt Capra / the tråd
MiniGordini sa:
När YT väl fått iväg cykeln är det ju bara att följa den på DHL.. men innan den gått iväg så ska man inte ha allt för höga förväntningar, tycker min post ovan förklarar det rätt bra.

Började leta alternativ till Capran, men det kändes som jag skulle "svika" kompisen som köpte en AL Capran ovan om jag valde en scott eller liknande ;-) .. så jag valde att gå på en 27,5" istället.
Har aldrig varit sugen på en småhjuling, men det skadar väl inte att prova åtminstone.

YT's kundtjänst är faktiskt bland det sämsta och mest ointresserade jag varit med om.

Jag har köpt flera kartongcyklar tidigare, bla. en från Canyon i våras som det var/är strul med.
Canyons lösning på problemet från var väl inte helt klockren tycker jag, men de var däremot tillgängliga, svarade på mail och återkopplade på de frågor jag hade.
De var normala, trevliga och hade koll på bitarna - det kommer man långt med som support när det gäller cyklar.

Hur lång tid tog det innan den var completed?

Dag 3 för mig nu sen jag beställde och det står order in progress..

Lingon

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
FilipMikkonen sa:
MiniGordini sa:

Haha. Prova att läsa första meningen i inlägget du citerade igen.

Bjuder på en bild på min CF Pro. Använder den mest som stigcykel i hellas. Har plockat ur alla tokens i dämperiet för att få lite mer gung och bytt till lite mer lättrullade däck. 420g kolfibervevarna är skrotade och utbytta mot ett par fula blåa aluvevar som jag hittade billigt på rea hos wiggle. :) Annars är den original.
Funkar riktigt bra som stighoj på stökiga stockholmsstigar.
9A027E37-4AC8-4A09-9EE3-01BE69DA89B0.jpeg

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
MiniGordini sa:
Vad hände med kolfibervevarna?
Veven släppte från aluaxeln och började knaka. Har skickat tillbaka den för garantiutvördering.. Får jag nya vevar sparar jag dom till nåt sub 9 kg xc bygge.
Hål i huvudet att speca en 15 kg enduto hoj med 5000 kr plastvevar. ?

Yt Capra / the tråd
Lingon sa:
MiniGordini sa:
Vad hände med kolfibervevarna?
Veven släppte från aluaxeln och började knaka. Har skickat tillbaka den för garantiutvördering.. Får jag nya vevar sparar jag dom till nåt sub 9 kg xc bygge.
Hål i huvudet att speca en 15 kg enduto hoj med 5000 kr plastvevar. ?
Vore intressant att veta hur länge ett garantiärende tar hos YT.. har fått lite dåliga vibbar minst sagt ?

Yt Capra / the tråd
Till slut anlände min hoj, nåväl...
PostNord skickade fram och tillbaka den först under fyra dagar i Stockholmsregionen utan att lyckas pricka min hemadress.
Till slut tog jag ledigt från jobbet, fixade ett takräcke och hämtade själv lådan från Årsta. ?
20180710_093922.jpg

Det blev som sagt en 27,5" istället för 29". Här upplockad ur kartong, inget injusterat än så länge.
20180709_133715.jpg

Förhoppningsvis blir jag nöjd med däckstorleken.

Helt och hållet ocyklat, enbart provsuttit.. så kändes XXL ungefär som jag föreställt mig. Tror det blir perfekt.

mv70

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
MiniGordini sa:
PostNord skickade fram och tillbaka den först under fyra dagar i Stockholmsregionen utan att lyckas pricka min hemadress.
Till slut tog jag ledigt från jobbet, fixade ett takräcke och hämtade själv lådan från Årsta. ?
.
Jaha så DHL lämnar över till postmord ändå.
Står ju DHL Shipping EU på orderstatus typ, hoppades slippa postmord från YT

FilipMikkonen

Ny medlem
Yt Capra / the tråd
Sådär nu är hojen hemma, Capra AL 29” (sadeln lutad åt helvete på bilden)

Tog totalt 14 dagar från beställning till leverans, Provkörde igår och är jävligt nöjd! enda som känns kasst hittills är dropperposten och slx växelreglaget.

Tog en strl L, är 183cm

Vill säga att jag är nöjd med kundbemötandet från yt, dom frågor jag har mailat har jag fått bra svar på näst intill på en gång!

Bilagor

Lingon

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
DPX2-dåmparen på min packade ihop under öresundsendurot. Har kommit luft på fel ställe och den gurglar och fräser. 3 månader funkade den i alla fall. :)
Nu är den hos JBP för service.

Shrue

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Har lite av en hatkärlek-relation till E13-droppern. Gillar att den känns oförstörbar samt den mekaniska känslan. Gillar inte reglaget eller dess rotationsspel ?

Kan meddela att den känns löjligt planterad med en coil. Också läskigt hur mycket stök den sväljer (på gott och ont).

Yt Capra / the tråd

Du Rietz

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Lingon sa:
FilipMikkonen sa:
MiniGordini sa:

Haha. Prova att läsa första meningen i inlägget du citerade igen.

Bjuder på en bild på min CF Pro. Använder den mest som stigcykel i hellas. Har plockat ur alla tokens i dämperiet för att få lite mer gung och bytt till lite mer lättrullade däck. 420g kolfibervevarna är skrotade och utbytta mot ett par fula blåa aluvevar som jag hittade billigt på rea hos wiggle. :) Annars är den original.
Funkar riktigt bra som stighoj på stökiga stockholmsstigar.
Hej,

Blev det en 27,5 eller en 29? Jag ser inte vad det skulle vara på bilden.

Lingon

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
MiniGordini sa:
Är det skillnader i geo? Jag tyckte dock att pro race '18 hade snyggare färgsättning, beror väl på att jag har den själv ?
Det kom ju en ny Capra förra året, så den kommer nog vara oförändrad till 2021.
Däremot borde det komma en ny Jeffsy när som helst.

mikaeljc

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

Yt Capra / the tråd
johnny165 sa:
MiniGordini sa:
Är det skillnader i geo? Jag tyckte dock att pro race '18 hade snyggare färgsättning, beror väl på att jag har den själv ?
Jag kan tycka att den va mer eller mindre ful faktiskt...
I varje rum i lägenheten har jag något orange.. säng.. soffa.. handdukstork osv osv. Finns ingen bättre färg, färgen var en av anledningarna till att det blev just den Capran ?

@Victorx
Jag har testat några Enduro hojar, men jag är långt ifrån någon expert.
Gillar verkligen Capran, kommer behålla den. Men till ESS hade jag förmodligen tittat på något annat. Tycker tex. senaste S-works Enduron kändes betydligt mer lättcyklad. Smaksak, vet att många inte alls gillar den här.

AX3L

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
mikaeljc sa:
Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.
Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer