stigmarodören
Aktiv medlem
YT har konkat?
Verkar som YT's senaste reor var ett försök att rädda företaget... Någon som hittat officiell info?
www.reddit.com
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du betalat med kort så reklamera med kortutgivaren snarast, då har du ofta rätt goda chanser att få pengarna tillbaka.
Och viktigt att det är just kreditkort, vanligt bank/debetkort har inte samma skydd, om ens något.Den som gett dig kortet har som regel en rutin för det.
Jag gör alla såna här köp med kreditkort just för att man har ett väldigt starkt skydd då.
Jag pratade precis med Handelsbanken har de samma skydd med debitkort.Och viktigt att det är just kreditkort, vanligt bank/debetkort har inte samma skydd, om ens något.
Om det stämmer är det ju bra för det är ingenting de är skyldiga att ha. Kreditkort däremot vet man att man alltid är skyddad av konsumentkreditlagen.Jag pratade precis med Handelsbanken har de samma skydd med debitkort.
.Precis som jag skrev, business as usual men formellt fastställt av juridisk instans att bolaget är kapabelt att fortsätta verksamheten medan man bygger om.Det går fortfarande att beställa från hemsidan
I mailet jag fick från de var det dock tydligt att pengarna inte går att få tillbaka utan tillhör konkursen / rekonstruktionenYT har inte konkat - YT har inlett en rekonstruktion på eget bevåg och som jag tolkar det har man mer eller mindre säkerställt att medel finns för att återgälda fodringsägare och därmed har företaget också möjlighet att fortsätta bedriva verksamheten medan man ställer om.
Finns mer att läsa på bland annat:
![]()
YT Sanierungsverfahren in Eigenverwaltung [Update]: Rückerstattungen laut YT gestartet - MTB-News.de
YT Industries leitet ein Sanierungsverfahren in Eigenverwaltung ein – neue Investoren sollen die Firma retten.www.mtb-news.de
Sen finns det väl självfallet en viss risk att handla från dem i närtid men att varumärket skulle gå under är föga troligt
Problem med en stor leverantör, USAs tullar och det allmänt dassiga läget post corona listas som utlösande.
Undra om det kan vara en sån där jobbig leverantör som vill ha betalt?Problem med en stor leverantör, USAs tullar och det allmänt dassiga läget post corona listas som utlösande.
Å
I mailet jag fick från de var det dock tydligt att pengarna inte går att få tillbaka utan tillhör konkursen / rekonstruktionen
korrekt. Man tar alla pengar som man sitter på och betalar sina skulder, det ger andrum. Men man skickar inget till kund avseende det som beställts INNAN ansökan om insolvens. Dvs nollar sina skulder på kundernas bekostnad. Tyskt insplvensförfarande, inte helt olikt amerikanskt.YT har inte konkat - YT har inlett en rekonstruktion på eget bevåg och som jag tolkar det har man mer eller mindre säkerställt att medel finns för att återgälda fodringsägare och därmed har företaget också möjlighet att fortsätta bedriva verksamheten medan man ställer om.
.
Japp, så är det.Problemet du har är att du la en order och betalade INNAN myndigheterna godkänt att företaget rekonstruerar bolaget under egen flagg och fått OK på att fortsätta verksamheten (under översyn av ett juridiskt ombud).
Därmed är din betalning en del av den juridiska processen som ska gå klart först avseende alla transaktioner och fodringsägare som har utomstående fodringar som uppstått innan detta datum. Som jag tolkar den tyska texten på mtb news kommer dessa anspråk behandlas i en process i oktober i år och innan dess kan enskilda fodringsägare inte få betalt= vill du ha dina pengar tillbaka snabbt är det via kreditkortsföretaget.
Med andra orde, de som har betalt innan men inte fått någon hoj ligger dumt till, de som beställer nu bör sannolikt få sin nya cykel som planerat enligt hur tyska myndigheter bedömer läget.
Sen om man vågar lägga en order eller inte är en annan femma.
Nu när jag tänker tillbaka...
Köpte inte @jofahjalm en Banshee... Konken?
Sen en Orange - konken. Sist en YT, och nu konken. Ett mönster uppenbarar sig. Vad blir nästa köp månntro?
Nukeproof..Nu när jag tänker tillbaka...
Köpte inte @jofahjalm en Banshee... Konken?
Sen en Orange - konken. Sist en YT, och nu konken. Ett mönster uppenbarar sig. Vad blir nästa köp månntro?
Nukeproof..
Dont hate the player, hate the game!
Nästa cykel blir helt klart en Medelklassalized.
Det har flaggats för nya "produkter" så det är väl en ny emtb som nedräkningen gäller.Nu har dom skickat ut mail om att något (okänt) ska hända 24e juli, står även nedräkning på deras hemsida. Får väl hoppas att det är goda nyheter i alla fall.
Får du dem och konka då får jag börja fundera ut en fin belöning åt dig!Dont hate the player, hate the game!
Nästa cykel blir helt klart en Medelklassalized.
Nej, inte smutsigt alls. Det är såhär det fungerar.Ett bolag som kör en rea när de vet att de varken kommer kunna betala tillbaka till konsumenten eller leverera en vara skulle jag aldrig handla av igen, sjukt smutsigt.
Låter ju konstigt om det är YT som säger, och inte konstigt alls om det är insolvensförättaren. Det är nämligen inte en fråga för YT att avgöra när väl insolvensen har godkänts av domstolen. det brukar ta typ två år i Tyskland så raskt hanterat om det stämmer, alternativt har någon gått in med pengar och för att rädda varumärket så löser man gamla order. Men återigen - detta är inget man behöver göra lagligen.Nu säger ju YT att de börjat ersätta kunder som hamnat i kläm så smått och att alla fall kommer att hanteras a.s.a.p.
Väldigt oklart dock i vilken omfattning.
Någon drabbad här som hört nåt?
YT säljer cyklarna. YT får fortsätta bedriva verksamhet efter att de fått OK på att genomföra en omstrukturering. Problemet är för dem som beställde cykel men inte hade fått leverans innan insolvensförfarandet. Deras fodringar ska tas upp i domstol i höst men nu säger YT att de börjat kompensera kunder men väldigt oklart i vilken omfattning.Frågan är vem som säljer cyklarna idag? Det går fortfarande att beställa på sajten.