YT har konkat?

stigmarodören

Aktiv medlem
YT har konkat?
Verkar som YT's senaste reor var ett försök att rädda företaget... Någon som hittat officiell info?

Screenshot_20250717_081304_Reddit.webp

YT har konkat?
Officiell info, det fanns ju en video från VDn bland Pinkbike-kommentarerna.

Riktigt ruttet gjort och stor risk för de som ej fått cykel att bli av med pengarna, såvida du inte får från kreditkortet eller så.

YT har konkat?
Är det inte regel snarare än undantag att köra rakt in i kaklet för att försöka rädda bolaget?

Sen håller jag med om att konsumentskyddet vid konkurs är på tok för dåligt, men det förklaras ju ofta med att det inte finns något politiskt intresse för att skydda konsumenten då effekten snarare hade slagit på marknaden.

YT har konkat?
YT har inte konkat - YT har inlett en rekonstruktion på eget bevåg och som jag tolkar det har man mer eller mindre säkerställt att medel finns för att återgälda fodringsägare och därmed har företaget också möjlighet att fortsätta bedriva verksamheten medan man ställer om.

Finns mer att läsa på bland annat:

Sen finns det väl självfallet en viss risk att handla från dem i närtid men att varumärket skulle gå under är föga troligt

Problem med en stor leverantör, USAs tullar och det allmänt dassiga läget post corona listas som utlösande.

YT har konkat?
Å
YT har inte konkat - YT har inlett en rekonstruktion på eget bevåg och som jag tolkar det har man mer eller mindre säkerställt att medel finns för att återgälda fodringsägare och därmed har företaget också möjlighet att fortsätta bedriva verksamheten medan man ställer om.

Finns mer att läsa på bland annat:

Sen finns det väl självfallet en viss risk att handla från dem i närtid men att varumärket skulle gå under är föga troligt

Problem med en stor leverantör, USAs tullar och det allmänt dassiga läget post corona listas som utlösande.
I mailet jag fick från de var det dock tydligt att pengarna inte går att få tillbaka utan tillhör konkursen / rekonstruktionen

YT har konkat?
YT är tyskt och tyskt insolvensförfarande är inte som i sverige, mer som en blandning av Europa och usa (tänk chapter 11).

Det KAN betyda för TS att pengarna är borta och att hen inte får någon cykel. Nu blir alla skitarga och tycker det är dumt, och jag kan hålla med - men det är så tysk insolvens fungerar.

Hur kan webbshoppen vara öppen - för att den drivs av ”konkursförvaltaren” och det som sker nu kontra det som skett innan ansökan om ”rekonstruktion” är två olika kapitel.

Hur vet jag då detta? Jo jag har tvistat i två år med jonitobikes avseende exakt samma situation. Den konkursen pågår fortfarande. Jag har varken pengar eller cykel och chansen att få något av det är ungefär 0.

Ett bra tips till TS är att gå till kortutgivaren och prova där, har man betalt med tex paypal är det inga problem. Har TS gjort en bankäverföring (vilket Jonito krävde de sista månaderna innan insolvens… undrar varför 🙄) så är man körd och pengarna förlorade.

Köp aldrig utomlands/nätet mot bankäverföring. Använd PayPal eller kreditkort. 👍🏼

YT har konkat?
Å
I mailet jag fick från de var det dock tydligt att pengarna inte går att få tillbaka utan tillhör konkursen / rekonstruktionen

Problemet du har är att du la en order och betalade INNAN myndigheterna godkänt att företaget rekonstruerar bolaget under egen flagg och fått OK på att fortsätta verksamheten (under översyn av ett juridiskt ombud).
Därmed är din betalning en del av den juridiska processen som ska gå klart först avseende alla transaktioner och fodringsägare som har utomstående fodringar som uppstått innan detta datum. Som jag tolkar den tyska texten på mtb news kommer dessa anspråk behandlas i en process i oktober i år och innan dess kan enskilda fodringsägare inte få betalt= vill du ha dina pengar tillbaka snabbt är det via kreditkortsföretaget.

Med andra orde, de som har betalt innan men inte fått någon hoj ligger dumt till, de som beställer nu bör sannolikt få sin nya cykel som planerat enligt hur tyska myndigheter bedömer läget.

Sen om man vågar lägga en order eller inte är en annan femma.

YT har konkat?
.
korrekt. Man tar alla pengar som man sitter på och betalar sina skulder, det ger andrum. Men man skickar inget till kund avseende det som beställts INNAN ansökan om insolvens. Dvs nollar sina skulder på kundernas bekostnad. Tyskt insplvensförfarande, inte helt olikt amerikanskt.

SAS gjorde något liknande för några år sedan.

Snyggt, nej. Lagligt, ja.

YT har konkat?
Problemet du har är att du la en order och betalade INNAN myndigheterna godkänt att företaget rekonstruerar bolaget under egen flagg och fått OK på att fortsätta verksamheten (under översyn av ett juridiskt ombud).
Därmed är din betalning en del av den juridiska processen som ska gå klart först avseende alla transaktioner och fodringsägare som har utomstående fodringar som uppstått innan detta datum. Som jag tolkar den tyska texten på mtb news kommer dessa anspråk behandlas i en process i oktober i år och innan dess kan enskilda fodringsägare inte få betalt= vill du ha dina pengar tillbaka snabbt är det via kreditkortsföretaget.

Med andra orde, de som har betalt innan men inte fått någon hoj ligger dumt till, de som beställer nu bör sannolikt få sin nya cykel som planerat enligt hur tyska myndigheter bedömer läget.

Sen om man vågar lägga en order eller inte är en annan femma.
Japp, så är det.

YT har konkat?
Hade de gjort en gravel utan fjädring och flärpar till stänkskärmar så hade de aldrig konkat. Så det är det som kommer den 24:e, en mellanmjölksgrusare med plats för
55mm-däck.

YT har konkat?
Ett bolag som kör en rea när de vet att de varken kommer kunna betala tillbaka till konsumenten eller leverera en vara skulle jag aldrig handla av igen, sjukt smutsigt.
Nej, inte smutsigt alls. Det är såhär det fungerar.

De har ansökt om insolvens vilket betyder att de pengar som betalats av kunder men där de inte levererat fram till tidslinjen då en tysk domstol godkände ansökan har de rätt till men de behöver inte leverera, dessa pengar används till fordringsägare/viktigaste skulderna för att bolaget skall överleva. Eftersom insolvensen är godkänd så kommer order från det datumet att hanteras och köparen få sina varor.

Det är så det funkar i Tyskland, inget smutsigt men kanske inte så roligt för konsumenten. För YTs del följer de lag och ordning. Inte helt olikt chapter eleven i USA.

YT har konkat?
Nu säger ju YT att de börjat ersätta kunder som hamnat i kläm så smått och att alla fall kommer att hanteras a.s.a.p.
Väldigt oklart dock i vilken omfattning.

Någon drabbad här som hört nåt?

YT har konkat?
Nu säger ju YT att de börjat ersätta kunder som hamnat i kläm så smått och att alla fall kommer att hanteras a.s.a.p.
Väldigt oklart dock i vilken omfattning.

Någon drabbad här som hört nåt?
Låter ju konstigt om det är YT som säger, och inte konstigt alls om det är insolvensförättaren. Det är nämligen inte en fråga för YT att avgöra när väl insolvensen har godkänts av domstolen. det brukar ta typ två år i Tyskland så raskt hanterat om det stämmer, alternativt har någon gått in med pengar och för att rädda varumärket så löser man gamla order. Men återigen - detta är inget man behöver göra lagligen.

Själv är jag 1,5år in i insolvensförfarandet med jonitobikes och det verkar ta ett par månader till. Hittills har ingen kund fått ut något men några leverantörer har fått viss ersättning.

YT har konkat?
Frågan är vem som säljer cyklarna idag? Det går fortfarande att beställa på sajten.
YT säljer cyklarna. YT får fortsätta bedriva verksamhet efter att de fått OK på att genomföra en omstrukturering. Problemet är för dem som beställde cykel men inte hade fått leverans innan insolvensförfarandet. Deras fodringar ska tas upp i domstol i höst men nu säger YT att de börjat kompensera kunder men väldigt oklart i vilken omfattning.

YT har konkat?
Om det funkar som det gör i Österrike så är huvudnumret i processen att företaget ska komma överens med fordringsägare inom en viss tidsgräns. Gör dom det, så skrivs skulden ner kraftigt och investerare får köpa in sig i företaget för att betala av den nu nedskrivna skulden samt driva företaget vidare.

Företaget har i princip 0 i skulder efter detta. Problemet är väl att förtroendet ska återställas gentemot leverantörer o kunder. Det kan bli problem att få komponenter efter en sådan här process då leverantörer ofta vill ha betalt i förskott, vilket kräver mycket kontanter.

Kommer de inte överens i processen, kommer förmodligen företaget att säljas (om det går). Och det till ett pris som vida understiger det som fordringsägarna skulle få ut om det skulle nått en överenskommelse. Man kan väl tänka sig någon form av uppköp av varumärket av någon annan spelare som vill ha YT i sin portfölj.

Vad som händer med redan sålda cyklar har jag ingen aning om men det hintas väl om det i ovanstående inlägg.

YT har konkat?
Uppdatering! Klickade hem en Capra 24/7 utan direkt vetskap om YT´s utmaningar, jag fick ett vanligt ordererkännande om att cykeln skulle finnas tillgänglig från och med 8/8 och att jag skulle få ett mail med trackingnummer så fort den var klar för leverans. Jag såg att YT var i konkurs/rekonstruktion och blev såklart lite orolig, men eftersom jag betalat med kort så kände jag ändå en viss trygghet i det. när jag inte hört av dem den 11/8 så skickade jag ett mail till deras customsupport och fick till svar att leveranstiden var preliminär och att det kund dröja några dagar till. men nu i morse fick jag ett mail med kvitto och meddelande om att cykeln är klar att skickas! Så det verkar som att de är på banan igen men man ska ju inte ropa hejsan innan cykeln är här!

Tillbaka
Topp