Yt industries wicked 650b

Nu är ju large slutsåld. Hur är storlekarna?
Mendel, du köpte en large. Var den lagom? Finns det utrymme till en storlek mindre?
(såg att du inte fått den än...)

Senast ändrad:
jag är 185, långa armar. Hade förut en zesty medium. Upplever min Large wicked som en Stor cykel... inte för stor men lite 29-vibbar liksom, men det är ju otroligt individuellt. För övrigt en underbar cykel och sjukt nöjd!

Yt överlag känns stora i storleken. Deras storleksguide känns mkt bra, när jag beställde min wicked 150 så hade frugan först mätt fel på armarna (två cm för långa) då rekommenderade den mig en M, när vi kontrollmätte igen och korrigerade detta så rekommenderade den en S. Vilket för mig var mitt i prick.

Frågade på pinkbike om tips:

Have anyone of you replaced the 3x setup on a wicked 650b, looking to go 2x and chain guide & bash. What would work?

Light and easy to mount would be preferable but foremost it has to work.

_____________________________________________________________________________________________________
Fick till svar:

I dont see the point of changing to 2x to be honest. All of my friends have had massive problems with our front derailleurs/chain retention on our Wickeds when they came as 2x10 with a chain guide.

I changed the 1x with a 34 tooth chain ring and have never looked back. I wouldnt even consider going back to a front derailleur. Think about it, you'll have to buy a new shifter, front derailleur, chain guide and crankset. To go 1x you would only have to change your cranks and you wouldnt even have to do that depending on your set up. Its a lot of money to spend on a system which I dont think works as well as 3x or 1x. When I had 3x I never lost my chain as the big ring kept it from dropping off the outside and the small ring kept it on the inside. When the wicked came with 2x it dropped off the outside continuously no matter how the chain guide was set up. Even YT themselves couldnt set the bike up in such a way that would stop it. I put a wide/narrow chain ring on and and it still dropped. Only a dedicated 1x chain guide works properly in my opinion. Also, even getting the front derailleur to change between chain rings was an issue for me and a friend. No matter how much we messed around with it sometimes we just couldnt get the bike to change between rings.

Go 1x or dont change at all. Weight saving, less maintenance, chain security, reduced noise, less junk on your bars. Everything is improved with a 1x. And your legs WILL get used to it.
_____________________________________________________________________________________________________
Vad säger ni?
btw så cyklar jag för det mesta i Åre, både uppför och nerför.

Jag är inte på något sätt någon expert. Tog bort storklingan och satte på en Race Face 34t bashguard för att få högre markfrigång, slog i rätt mycket innan med denna rejäla fjädringsväg. funkar utmärkt, å andra sidan cyklar jag stökig stig och brukar inte ha problem med att kedjan hoppar...Har inte saknat storklingan än!

Ja 1x vid tung fjällcykling känns inte optimalt.

3x är ju ett jävla harv också med i slag osv.

2 x + bash vore grymt om det fungerade utan kedjetapp. Tror jag testar och forskar vidare om inte fungerar.

Har beställt Blackspire Stinger(kedjestyrare) och Hope bash guard..hoppas att grejjerna kommer spela med cykeln. Tanken är att köra två delat genom att dumpa den största klingan..

När man tar lös vevarmen så är det bara att låssa på insexskruven i mitten och resterande sitter med splinters(Raceface Turbine)?

Skrmavbild2013-11-30kl.13.43.51.png

@Mendel
Så, nu har jag testat min medium. Väldigt skön känsla. I Italien har inte det riktigt slått med fulldämp AM. Här kör alla på extrem-race-XC, vissa kör med helstelt och då är det rätt ruffig terräng ibland. Jag var den enda med bakdämpare i en grupp med 15 pers. Jag är också helnöjd.

@Mendel,
181cm.
Jag är på Sicilien och jag kan verkligen rekommendera det för cykling. Finns en liten kulle på 3000 meter (en aktiv vulkan) och det är väldigt bergigt runtomkring med vackra landskap. Skall se om jag kan fixa ett litet teaseralbum. Italienarna gillar att cykla uppför, hellre än nedför. Men i varje tur som jag har varit med på så blir det singeltracks eller branta snabba vägar nedför. Man cyklar uppför på asfalt eller grusvägar/stigar där man sliter och säger fula ord för det är så långt och jobbigt.
Svårt att cykla 900+++ höjdmeter i ett svep i Göteborg.

Har även hittat nån slags skogspark som liknar svenska förhållanden. Men det är inte lika tekniskt här som i Skatås/Göteborg. Bredare stigar, färre rötter och mindre trixigt.

Igår var jag ute på en mastodonttur som tydligen var en normaltur, 1800 höjdmeter och 51km... Den äldsta var 62 år och hängde med bra. De andra var mellan 40-50. Vältränat folk.
Blir kanske inga actionbilder men lite vy-bilder.

Har varit ute på två turer med min - so far so good. Det enda jag är lite tvekis till är bromsarna(Avid Elexir 5).

I övrigt känns ram storleken large bra på mina 182 cm.

Skrmavbild2014-01-08kl.17.32.28.png

Senast ändrad:
Snyltar in lite på den här tråden, ni som beställt från YT:s sida, fungerar det smidigt? Har förstått att posten tar över frakten i Sverige från DHL, innebär det att man själv måste hämta ut cykeln på något lokalt utlämningsställe eller får man den levererad hem? Brukar det bli någon typ av rea på YT:s cyklar och i sådant fall, när?

Det fungerar jättesmidigt, inga konstigheter, cykeln levereras med DHL till din förr. Rea brukar det vara sept -okt. Jättenöjd med min wicked, kanske inte världens snabbaste cykel med ack då hållbar!

Tillbaka
Topp