YT Izzo - The tråd

YT Izzo - The tråd
Tack! Snabbt svar :-) Vevlager ska behållas men de flesta Srams borde väl vara kompatibla om det står DUB på?

Ja, om du har en DUB vevparti/vevlager passar en DUB vevparti. DUB vevpartier med 49, 52 och 55 mm offset borde vara identiska, förutom offset på drevet. Jag vet inte om en 56,5 mm offset SuperBoost Plus Trail vevparti är också identiskt.

YT Izzo - The tråd
Visa bilaga 543792
Det är alltså dom där röda distanserna jag pratar om, ifall någon undrar...
Läste lite om din dämpartuning ovan. Du har alltså plockat bort 2 tokens från den negativa kammaren? Detta borde göra första delen av slaget mer proggresivt, inte mindre?
Utnyttjar du hela slaget när du smäller på något?
Jag skulle vilja ha en mer linjär dämparkurva, bryr mig inte om "small bump compliance" och funderar på att ta bort den lila spacern i den positiva kammaren istället.

YT Izzo - The tråd
Ja precis, två tokens bortplockade från negativ kammare.
Nu var det ju ett tag sedan men jag upplevde nog att den blev framför allt mjukare i början av slaget och därmed bättre för min smak. Gissar att ju tyngre man är desto mindre ska man göra den här operationen.
Hela slaget utnyttjas då och då.

YT Izzo - The tråd
Ja precis, två tokens bortplockade från negativ kammare.
Nu var det ju ett tag sedan men jag upplevde nog att den blev framför allt mjukare i början av slaget och därmed bättre för min smak. Gissar att ju tyngre man är desto mindre ska man göra den här operationen.
Hela slaget utnyttjas då och då.
Ok, har inte cyklat så mkt ännu men jag upplevde att den kändes väldigt progressiv jämfört med min andra cykel som har vpp-länkage. Kanske mest är en vanesak.
Den känns i alla fall väldigt pigg och rapp, även med helt öppen dämpare. Konstigt att dom specade dom gamla hojarna med låsning från styret. Det känns helt onödtgt. ?

Senast ändrad:
YT Izzo - The tråd
Efter mycket funderande tror jag att det är en IZZO som kan få ersätta min nuvarande hoj.
Vad tror ni, kommer de att släppa en ny Uncaged under 2024 eller hur brukar YT göra?

(De är ju inte direkt vanliga under Köp&Sälj, annars hade jag gärna köpt en beg.)

YT Izzo - The tråd
Någon som bytt vajer + hölje till droppern och har några bra tips?
Har letat och inte hittat mycket om detta men vad jag kommit fram till är att man kan plocka bort vevparti och lager för att komma åt där men har inte verktyg för att ta bort lagrena så det går bort för tillfället. Någon hade lyckats fiska upp höljet med ståltråd med ögla via det lilla hålet (där vajer till bakdämparen går ut) nedanför flaskhållaren. Har försökt med det alternativet en stund men inte helt lätt, man ser ingenting.

Vajern gick av vid reglaget och det kunde ju varit lätt fixat men så blev det givetvis inte...
Jäkla invändiga dragningar... Började kolla efter en AXS-stolpe men dom är inte helt billiga.

YT Izzo - The tråd
Någon som bytt vajer + hölje till droppern och har några bra tips?
Har letat och inte hittat mycket om detta men vad jag kommit fram till är att man kan plocka bort vevparti och lager för att komma åt där men har inte verktyg för att ta bort lagrena så det går bort för tillfället. Någon hade lyckats fiska upp höljet med ståltråd med ögla via det lilla hålet (där vajer till bakdämparen går ut) nedanför flaskhållaren. Har försökt med det alternativet en stund men inte helt lätt, man ser ingenting.

Vajern gick av vid reglaget och det kunde ju varit lätt fixat men så blev det givetvis inte...
Jäkla invändiga dragningar... Började kolla efter en AXS-stolpe men dom är inte helt billiga.
Har bytt min. Lyckades trä vajern uppifrån och sedan fiska upp den med en pinne med en liten krok på (böjd spik).

YT Izzo - The tråd
Halvvägs... Har till slut lyckats få tag på vajern och fått runt höljet upp i sadelröret men där verkar det vara en liten kant som höljet fastnar mot. Nu paus... Men det finns hopp!

YT Izzo - The tråd
Magnet i snöre funkar kanske. I modern, små magnet borde får tåg i vajern.
Nja, tänkte mer ett murarsnöre knutet i en mutter som går in i hålet där ytterhölje/wire ska i sen bara skaka å vända å grejja lite tills muttern kommer upp i sadelröret, knyta fast snöret och tejpa i nya höljet sen bara dra i dnöret tills höljet är uppe i sadelröret, funkar skitbra. Har själv krånglat å fått blodtryckshöjande bryt innan jag gjorde så ?

YT Izzo - The tråd
Halvvägs... Har till slut lyckats få tag på vajern och fått runt höljet upp i sadelröret men där verkar det vara en liten kant som höljet fastnar mot. Nu paus... Men det finns hopp!
Sådärja, droppern på plats igen och även nytt reglage, Wolftooth light action.

Hittade en plastskena som jag modifierade ena änden på och lyckades med den få över höljet över kanten. När jag får upp höljet inser jag att det var ett helt onödigt moment. Det ska ju ner igen tillsammans med stolpen...

Tack för avgörande tips @Ponnypappan

YT Izzo - The tråd
Sådärja, droppern på plats igen och även nytt reglage, Wolftooth light action.

Hittade en plastskena som jag modifierade ena änden på och lyckades med den få över höljet över kanten. När jag får upp höljet inser jag att det var ett helt onödigt moment. Det ska ju ner igen tillsammans med stolpen...

Tack för avgörande tips @Ponnypappan
Ingen orsak, kul att det funkade! ?

YT Izzo - The tråd
Nu har OZZY flyttat hem till mig. ?
Det blev en begagnad Core2 med utbytta bromsar till CURA4S .
Tyvärr kan jag inte riktigt justera bromshandtagen som jag vill ha dem, men kanske mest är en vanesak..
Och så har jag gått från SRAM X9 (på min gamla hoj) till NX & där känns det som att tiden stått still. Hade nog hoppats på lite mer.
Tycker även att droppern inte alltid vill ner om jag inte sitter på rätt ställe på sadeln.. Är det fler som upplevt det?

Har ni något tips på hur jag kan identifiera vilket nav som sitter i bakhjulet, om jag vill byta från HG till XD?
Ozzy.jpg

YT Izzo - The tråd
Köpte en core2 för inte så länge sedan och det känns som en perfekt hoj för stigcykling kring Stockholm. Men vad tycker ni om däcken(mtb dhr ii), dom känns lite tyngre än dom jag hade på min gamla hoj (mountain king) men har inte så mycket erfarenhet av olika däck?

YT Izzo - The tråd
Köpte en core2 för inte så länge sedan och det känns som en perfekt hoj för stigcykling kring Stockholm. Men vad tycker ni om däcken(mtb dhr ii), dom känns lite tyngre än dom jag hade på min gamla hoj (mountain king) men har inte så mycket erfarenhet av olika däck?
Det blir ju alltid en prioriteringsfråga mellan grepp och rull. Jag tycker dhr 2 är perfekt för vinterhalvåret. På våren byter jag till nåt med bättre rull. Bakdäcket gör störst skillnad för rullet, så ibland byter jag bara bak.

YT Izzo - The tråd
Har testat lite olika däck nu ( bak)och det med sämst rull och samtidigt hade sämst fäste var just dhr 2 av dom jag jämförde med så ett byte kan ju göra skillnad 🙂

YT Izzo - The tråd
Det blir ju alltid en prioriteringsfråga mellan grepp och rull. Jag tycker dhr 2 är perfekt för vinterhalvåret. På våren byter jag till nåt med bättre rull. Bakdäcket gör störst skillnad för rullet, så ibland byter jag bara bak.
Har testat lite olika däck nu ( bak)och det med sämst rull och samtidigt hade sämst fäste var just dhr 2 av dom jag jämförde med så ett byte kan ju göra skillnad 🙂
Aha, ja kanske blir till att byta sen då. Vilka andra däck har ni kört med?

YT Izzo - The tråd
Aha, ja kanske blir till att byta sen då. Vilka andra däck har ni kört med?
I somras körde jag bontrager se4, gillar det däcker för det har en väldigt rund profil, vilket ger bra rull plus att man kan lägga ner till styret nästan tar i marken innan man kliver av kantdobbarna. Många däck blir väldigt platta med breda fälgar.
Tidigare har jag kört nån maxxis kombo, tex icon-dissector.

Vore intressant att veta vad @gyttorparn hittat för super-däck. 😁

YT Izzo - The tråd
Jag har provat Forekaster, DHR II/DHF, Aggressor/DHF, Dissector och Wicked Will på min Izzo.

För mig funkar Wicked Will bäst för fäste och lättrullat. Har även ett Nobby Nic jag tänkt prova ha fram, men det har än så länge inte åkt på.

Cyklar rätt mycket på XC-cykel och där kör jag oftast Ardent Race eller Rekon Race, så redan Wicked Will har mycket fäste för mig.

Tillbaka
Topp