YT Izzo - The tråd

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Vad har du för HT? Något xc eller mer åt trail hållet? Kul att vet vad du gämför med? Har själv en Vitus seniter ska bli spännande att se hur den känns i gämförelse! Nu är det dock för mycket snö här för att kunna köra stig..

En cube attention, så din vitus är ju mycket närmre izzon i geometrin. Var inställd på att izzon skulle vara bättre nedför och över ojämnheter men sämre på att klättra, så blev positivt överraskad att även det var bättre. Åtminstone i långsamma branta och tekniska partier där det var lättare att behålla balansen jämfört med min cube. Att izzo har låg tyngdpunkt säger dom även i det här testet:

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Någon med en L comp ram som vill byta sin sadel stolpe till en med mindre slag från min M? 🙂 Tänker om de är någon som har problemet att den blir för hög. Skulle själv kunna få in lite mer slag🙂

Senast ändrad:

Slippo

Medlem
YT Izzo - The tråd
Hej på er,

efter 3.5 månad rullade Izzo in i familjen n+1.
Känns lovande överlag. Funderar på tjockleken på ramen framför bakdämparen mot flaskhållare, ska den vara så man med fingerkraft kan klämma så ramen flexar in lite? Min Jeffsy var väldigt stif i hela ramen. Förstår att en ram har olika tjocklek på kolfiber och detta kanske är ett ställe cykeln klarar sig med lite tunnare. Men man blir ju lite fundersam 🧐😅
Simon
image.jpg

Senast ändrad:

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Hej på er,

efter 3.5 månad rullade Izzo in i familjen n+1.
Känns lovande överlag. Funderar på tjockleken på ramen framför bakdämparen mot flaskhållare, ska den vara så man med fingerkraft kan klämma så ramen flexar in lite? Min Jeffsy var väldigt stif i hela ramen. Förstår att en ram har olika tjocklek på kolfiber och detta kanske är ett ställe cykeln klarar sig med lite tunnare. Men man blir ju lite fundersam 🧐😅
SimonVisa bilaga 469361

Hmm tycker inte riktigt jag kan känna de du beskriver på min.. har aldrig haft kolfiber innan så har inget att jämföra med men tycker de känns hyfsat stumt.

Slippo

Medlem
YT Izzo - The tråd
Hmm tycker inte riktigt jag kan känna de du beskriver på min.. har aldrig haft kolfiber innan så har inget att jämföra med men tycker de känns hyfsat stumt.
Ja, hyfsat stum kan jag hålla med om, men lite som en oöppnad läsk i pet-flaska
Typ 2 månader efter availability date så de har ju inte gått snabbt... tur att de varit vinter 🙂
n
Der är nog ingen fara, den ska ju va en lättare cykel o många kolfiberhojar är rätt tunna i kolet 👌🏻 Tack för svar 🙏🏼
Läste du oxå tyckte styret va lite smalt, jag klickar nog hem ett RaceFace NeXT R styre. Hade det på min Jeffsy, kändes gött! Vilken modell köpte du?

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Jag har vant mig vid 280 styre. Så tyckte 260 kändes smalt men tänkt prova att köra lite med det som sitter på för att se om jag gillar det, men spontant känner jag att jag vill byta det..

NiteRider

Medlem
YT Izzo - The tråd
Nån som kan ge ett omdöme om Izzo på brötig stig med stenar o rötter? De flesta tester kör ju mest flow och där verkar den ju grym. Funderar på om en ännu mer trailig cykel är bättre på svåra stigar i t ex Hellas.

Hittade en tråd på nåt forum om vad som är bra på vår typ av naturstig. Izzon verkar passa in, men är nyfiken på era erfarenheter. Beror ju på vad man gillar också, jag gillar flow men vill inte tappa för mycket på tekniska stigar.

NiteRider

Medlem
YT Izzo - The tråd
Nån som kan ge ett omdöme om Izzo på brötig stig med stenar o rötter? De flesta tester kör ju mest flow och där verkar den ju grym. Funderar på om en ännu mer trailig cykel är bättre på svåra stigar i t ex Hellas.

Hittade en tråd på nåt forum om vad som är bra på vår typ av naturstig. Izzon verkar passa in, men är nyfiken på era erfarenheter. Beror ju på vad man gillar också, jag gillar flow men vill inte tappa för mycket på tekniska stigar.

Gick igenom hela tråden och flera säger redan att den är bra på stökig stig runt stan 😀, låter bra!

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd

Nu har de ju även släppt Izzo Blaze som har mer slag om man vill ha något lite köttigare 🙂 vet dock inte om de finns några kvar då jag tror de var en begränsad upplaga. Men går ju alltid öka slaget om man går på den vanliga.

NiteRider

Medlem
YT Izzo - The tråd
Stenigt, rotigt, lerigt: Skitkul!

Härlig film, det ser ut att gå bra! Och skönt leende på slutet 😁!

Läste igenom Enduro MTB:s test av trail-cyklar 2020 (igen, för trettielfte gången, minst). 130-140 verkar vara den gyllene medelvägen. Mer än så blir tungt uppför, mindre blir svårt nedför. Kanske inget nytt, men kul att se det så tydligt. Också tydligt att även kvaliteten på dämparna påverkar, ofta mer än slaglängden.

Senast ändrad:

NiteRider

Medlem
YT Izzo - The tråd
Nu har de ju även släppt Izzo Blaze som har mer slag om man vill ha något lite köttigare 🙂 vet dock inte om de finns några kvar då jag tror de var en begränsad upplaga. Men går ju alltid öka slaget om man går på den vanliga.

Precis, jag mejlade faktiskt YT om Blaze och frågad om skillnaden mot den vanliga. Fick svar efter 1v att de tycker att Blaze är "a lot more focused on the descends", med mer slag fram och fetare däck. Båda sakerna är ju lätt att justera på vanliga Izzo. Däcken på Blaze kanske är lite väl tunga faktiskt.

Gaffeln och dämparen är ju dessutom värstingarna för trail från RockShox, som ju tydligen även ska vara lite "känsligare" än Fox om jag fattat rätt. Borde vara riktigt bra på våra tekniska stigar hoppas jag. Men nu pratar jag finlir på en nivå långt över min förmåga 😁. Men visst, min nuvarande XC är faktiskt en begränsning.

Frågade även om storlek för mina 185 cm. De tyckte XL, han som svarade är 187 och tyckte att L är "way too small and the bike is very nimble even in the bigger sizes". Det låter ju riktigt bra!

Så det var lika bra att slå till på en Blaze innan de tar slut, så att jag kan komma ut och köra förhoppningsvis redan i början av sommaren enligt YT:s leveransdatum, bara att hålla tummarna!

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Härligt med lite varmare väder, men också mera gyttja i spåren ;) (åtminstone här i skåne). Ni som skaffat mud guards till Izzo, vilken modell har ni? Funderat på mudhugger, men vågar man använda buntband för å fästa på kolfiberram (baktill alltså)?

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Finns ingen koppling mellan vad de säger på kundtjänst och vad som händer. Jag ringde många gånger och när jag till slut fick svar sa de att den skulle monteras och skickas inom två veckor. Samma dag senare på em ringer det på mobilen. Då står en lastbil utanför som har en stor kartong med sig. Min Izzo, det var ju minst sagt förvånande! 🙂. Skitkass hemsida, ännu sämre kundtjänst och heeelt fantastiska ingenjörer. Underbar hoj för allt från ojämn xc till enduro! Visa bilaga 465261

Tycker mig se att du har skärm från rapid racer products 🤓🙂 Funkar den bra? Vilken modell är det?

Slippo

Medlem
YT Izzo - The tråd
Hej på er!
Efter lång väntan kom cykeln mitt i vargavintern. Så nu i helgen var det premiär på Izzo PRO. Cykeln känns väldigt kompetent, rapp i kurvorna och smidig uppför. Fick inte till några hårdare utförslöpor.

Som lång snubbe på 194cm och ganska breda axlar så kommer ett 800mm styre införskaffas och sadeln är inte i mitt tycke så skön!

Ställde enbart in lufttryck lite godtyckligt så blir kul o kalibrera den på riktigt! Tubeless är nu fixat så hoppas nästa tur blir ännu bättre!

Kudos till cykeln, mer kritik till YT’s support och leveranstid!

Simon
D26D8423-3E53-497D-B2DF-68833A8FF8BE.jpeg

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Är verkligen nöjd med hojen! Och de säger jag inte bara för att de är kul med ny cykel och att jag måste försvara mitt köp. Den är verkligen de jag hoppades på att den skulle vara! Jag gör allt lite bättre på den än min gamla seniter! Jag hade en jeffsy innan med men den åt upp allt och kändes inte poppig som min ht så sålde den. Izzon känns poppigare än min ht och lättare att göra manuals på trots 29! Sjukt rolig och snabb cykel! Får se hur jag gör med däcken sladdar ur lite ibland kanske byter fram.. annars måste jag säga att jag gillar lockouten som vissa verkar tycka är onödig, låser även ibland på hyfsat slät stig för att kunna stå trampa bättre!

iMats

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Vad innebär det när order status är ändrad till "Completed"? Har inte fått något mail om att den är skickad och i och med YT är inblandat är jag osäker på innebörden.

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Hmm skumt man skulle ju tro att de först står så när du fått den... Tror inte min status ändrades förens jag fått cyklen.. men vet inte. Du kanske får den imorgon 🙂 har du fått tracking nr?

iMats

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Nä, inget trackingnummer än. Jag hoppas att det åtminstone betyder att den är färdig att skicka men vågar inte hoppas något.

Jime

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Beställde en izzo pro förra veckan när dom helt plötsligt fanns i lager.
Står på mitt in yt sida att ordern inte är processad än. Det står även ”Product is no longer available for a follow-up order”.

någon som har erfarenhet av detta? Har skrivit till dom men inte fått svar.

Slippo

Medlem
YT Izzo - The tråd
Beställde en izzo pro förra veckan när dom helt plötsligt fanns i lager.
Står på mitt in yt sida att ordern inte är processad än. Det står även ”Product is no longer available for a follow-up order”.

någon som har erfarenhet av detta? Har skrivit till dom men inte fått svar.
Tyvärr är YT lite ologiska just nu, står en sak, ngt annat händer osv... Min cykel är obehandlad hos dom men står i garaget hos mig! Men maila och ligg på, jag upplever att de svarar vettigt på Mail och åtgärdar när man ligger på! Men IOM det ologiska så kanske du inte får den responsen! Hoppas det löser sig för dig 😎

Du har en trevlig hoj framför dig

✌🏿

Jime

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Tyvärr är YT lite ologiska just nu, står en sak, ngt annat händer osv... Min cykel är obehandlad hos dom men står i garaget hos mig! Men maila och ligg på, jag upplever att de svarar vettigt på Mail och åtgärdar när man ligger på! Men IOM det ologiska så kanske du inte får den responsen! Hoppas det löser sig för dig 😎

Du har en trevlig hoj framför dig

✌🏿
Tack för svaret! Fick tag på dom på telefon igår faktiskt. Dom sa att allt är som det ska men att dom ligger efter med ordrarna så det kommer ta några veckor extra. Bara att vänta på nått gott nu då :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer