YT Izzo - The tråd

NiteRider

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Fick ett PM från "liepoba", men kan inte öppna det och hittar inte den användaren. Det kanske handlade om mitt meddelande ovan? Hör av dig igen!

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Ligger man mellan storlekar skulle jag säga att det är en smaksak. Jag valde större storlek och kortare styrstam. Inbillar mig att det är lite stabilare utförs än om jag hade tagit en mindre storlek.

tjone

Medlem
YT Izzo - The tråd
Snygg film och rätt terräng

Var i kontakt med YT och de säger samma
1. Enbart trail kör L med upp till 60 mm styrstam
2. Trail + lite utför XL med lite korta styrstam om det behövs

Synd att de inte har något showroom

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Väntar på en izzo comp xl. Beställde i början av november, skulle komma i lager 25/11. Ni som har izzo, hur länge fick ni vänta? Någon annan som beställt ur samma "batch" (25/11)? Ringde för 2 veckor sedan, då sa man att cykeln skulle bli klar om någon dag men sen hände inget. Blir lite fundersam när man läser alla arga kommentarer på YT:s instagram från folk som väntat många månader utan att få sina cyklar. Helt förståligt med förseningar med tanke på pandemin, men hade kännts bättre om man kunde få tydliga besked från YT

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Är i samma sitts som du.. ringde i Torsdags de sa då att den kommer skickas på fredag eller måndag men den skickades aldrig i fredags.. har mailat dem innan dess då svaret har varit "we will send the bike with in the next few days" drygt..

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Trist att höra, verkar ju vara många som har samma problem. Förstår inte YT:s strategi, hade känts bättre med ett rakt besked även om det blir en större försening

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Kolla kanske YT izzo på facebook. Ger kanske lite uppfattning om när den kommer. Ständiga frågor eller uppdateringar från folk där angående leverans. Lite tjatigt för en som redan fått den men va lite intressant när man själv väntade.

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Har kollat YT:s sida på FB, blir ju inte så optimistisk av kommentarerna :oops: Hur länge fick du vänta Pontus? Nöjd med cykeln?
När jag loggar in på YT:s hemsida står det "order not processed yet", är det samma för er andra?

YT Izzo - The tråd
Beställde 21 augusti med beräknad leverans i september. Fick cykeln i början av november. Och den står fortfarande som "order in progress" på YTs hemsida... Helgrymma på att konstruera och tillverka cyklar men helkass på IT och kundtjänst tyvärr.

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Vet inte om det spelar så stor roll när man beställer (att man är sist i kön kanske?) men jag beställde början av september med ”leverans” 9:e oktober. Betalade slutet av sep.
Leverensdatum är väl när de får den till sig så jag förväntade mig inte att få hem den 9:e, men den kom i alla fall 21 oktober. Fick inget veta förens fraktbolaget hörde av sig två dagar innan. Läste på izzo-gruppen att det verkade på gång när alla började rapporterade leveranser. Verkar dock inte alltid finnas någon synlig logik i turordningen till alla.

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Jag tror jag kommer bli nöjd men har bara kört några mil. Blev sjuk och sen så trist köra i lera. Har inte ens finjusterat dämparna vilket verkar viktigt. Jag är absolut inte missnöjd, men den är ingen ”raket” som vissa skriver, jämfört med min gamla Radon HT i storlek L (Izzon är XXL). Om man nu ens kan tro att den skulle vara det..?

Jag har fått för mig att de flesta som köper denna är typ gamla downhill-åkare (som märket YT är?) och därför är de sjukt imponerade hur snabb den är och hur den klättrar. De sätter på biffigare däck direkt samt tar bort låsningen till dämparen bak då den strular eller vill ha renare styre. Det är mina bevis på att det inte är XC-folk som främst köper...

Det lät kanske negativt men så är det inte... jag är nöjd och tror jag kommer bli det ännu mer när jag väl får åka med den.

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Tack för alla svar, låter nog min order stå kvar och hoppas att cykeln kommer den närmsta månaden i alla fall. Enligt kommentarerna på YT:s FB så verkar det ju ändå inte särskilt enkelt att få tillbaka pengarna om man avbokar...:ROFLMAO::cry:

Senast ändrad:

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Jag tror jag kommer bli nöjd men har bara kört några mil. Blev sjuk och sen så trist köra i lera. Har inte ens finjusterat dämparna vilket verkar viktigt. Jag är absolut inte missnöjd, men den är ingen ”raket” som vissa skriver, jämfört med min gamla Radon HT i storlek L (Izzon är XXL). Om man nu ens kan tro att den skulle vara det..? ....
Tack för svar, hoppas du får chans å köra mer snart! Kör själv HT nu, räknar väl med att izzon blir lite segare uppför men förhoppningsvis roligare över rötter å nerför. Valde mellan izzo och orbea oiz tr, motiverade valet för mig själv med att izzon borde vara stadigare nerför. Men tycker izzon är snyggare också, var säkert minst lika mycket det som avgjorde ;)

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Jag glömde det viktigast exemplet, den brukar kallas short travel i diskussionerna vilket indikerar downlhillåkare.
Men jag tror den är lagom för alla rötter här i Stockholm. På grusvägar låser jag bakdämpare och eventuellt i farten drar med handen till hårdaste läget på framgaffel så blir hela cykeln relativt stum och snabb.

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Kan ju vara en bra idé att ställa in dämparna iaf innan man drar allt för långt gångna slutsatser, det är ju helt klart avgörande för hur mkt energi som slukas när du trampar. Men en HT kommer ju per definition vara styvare i trampet hur man än gör. Cykeln säljs i trailkategorin, där är väl 120-130 att räkna som short travel. Många cyklar i samma katergori ligger ju idag på 140-150 fjädring och har ännu slackare och längre geo. Skulle säga att det är en cykel man kan anpassa åt bägge hållen. Köper man en strl mindre, kör på längre styrstam, lätta kolfiberhjul och komponenter som tex skeppas på pro-race med snabba däck så går det nog undan. Jag valde att gå lite åt andra hållet för lite robustare känsla när man vill kötta men ändå bra tramp. Men förväntar man sig att den ska kännas som en endurocykel kommer man nog tycka att den är en XC och vise versa. Det man i varje fall direkt kan säga är att intentionen är inte tävling, varken xc eller något annat utan lajj och äventyr.

Jensen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Med tanke på hur stora problem större tillverkare har att få tag i delar är det ju föga förvånande. Tur att det är offseason

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Enligt yt är de inte problemet.. de säger att flask halsen är hur många cyklar de kan skicka dagligen.. av någon anledning kan de inte skicka så många cyklar de vill på grund av Corona.. De menar att min cykel är färdig byggd väntas på att skickas..

Jensen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Enligt yt är de inte problemet.. de säger att flask halsen är hur många cyklar de kan skicka dagligen.. av någon anledning kan de inte skicka så många cyklar de vill på grund av Corona.. De menar att min cykel är färdig byggd väntas på att skickas..
Om det nu är så. Det är ju svårt att veta 🤣

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Nä förseningarna är kanske inte så förvånande, det är den kassa kommunikationen som oroar. Varje gång man ringer så är cykeln "klar" å ska skickas nästa dag. Sen händer inget. Kollar man deras sociala medier så är det fullt av arga kommentarer från folk som väntat 5 månader utan några klara besked. De verkar aldrig svara på dessa kommentarer. Man börjar ju nästan undra ifall de håller på att gå i konkurs eller något...

Jensen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Kan ju vara som de säger. Men ibland när man läser sådant här misstänker man ju en ”ljug-ring”. Man ljuger en gång, ljuger en gång för att täcka första, sen är man igång och det blir bara jobbigare o jobbigare att erkänna att man ljugit alla tidigare gånger. Säger inte att det är så. Men ibland undrar man ju.

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Ringde idag, min cykel "ska monteras imorn" och skickas inom en vecka. Tror det är 4:e gången jag fått det svaret, de sa så för en månad sen också🤣 Försökte ifrågasätta om det verkligen stämde, men hon gav sig inte.

Jag har alltid valt "nr 1", frågor om ordrar, när jag ringer och får alltid prata med samma dam. Har du prövat alternativet för klagomål någon gång? Vore kanske intressant att prata med någon annan och se om de ger samma besked

mtb565

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Ringde idag, min cykel "ska monteras imorn" och skickas inom en vecka. Tror det är 4:e gången jag fått det svaret, de sa så för en månad sen också🤣 Försökte ifrågasätta om det verkligen stämde, men hon gav sig inte.

Jag har alltid valt "nr 1", frågor om ordrar, när jag ringer och får alltid prata med samma dam. Har du prövat alternativet för klagomål någon gång? Vore kanske intressant att prata med någon annan och se om de ger samma besked
Låter som dom puttar problemet framför sig bara. Antingen har dom ingen aning om själva hur det ser ut framöver eller som ljuger dom medvetet. Det kan ju också vara så att den som svarar i telefon inte vet hur situationen med byggnation och leverans ser ut i verkligheten. Vad försenar ett bygge med en månad om din cykel är näst på kö?

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd

Haha jag har ringt 2 gånger även då samma dam 😂 ne har inte provat något annat alternativ.. kanske skulle prova.

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Låter som dom puttar problemet framför sig bara. Antingen har dom ingen aning om själva hur det ser ut framöver eller som ljuger dom medvetet. Det kan ju också vara så att den som svarar i telefon inte vet hur situationen med byggnation och leverans ser ut i verkligheten. Vad försenar ett bygge med en månad om din cykel är näst på kö?
De har tidigare gått ut med att de hade problem med ett nytt datasystem och att det därför blev stora förseningar på en del ordrar från i somras. Men det skulle inte påverka ordrar efter oktober, som min. Kanske var det också bara en bortförklaring för något annat...

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Idag fick jag prata med en annan dam på yt. Hon var förfärlig på engelska men lyckades få fram att cyklen ska skickas den här veckan! 😂 Jag är skeptisk men man vet ju aldrig!

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Jag hade varit så frustrerad. Känns som att jag hade väldigt mycket tur som fick hem min innan leveranserna ballade ur totalt. Tycker fortfarande att det är en sjukt grym cykel, om det är någon tröst (den som väntar på något gott osv...)

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Ja de är fult med snö ut och jag har en bra HT så är igen stress men hade ju varit skönt att få den, känns ju lite olustigt att man har betalt en stor summa pengar och fortfarande inte har någon hoj.. har funderat lite på att avboka köpa något annat men är kanske ändå inte så lätt att hitta något annat heller.. o jag tycker izzon verkar nice! Så håller ut lite till!

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Idag fick jag prata med en annan dam på yt. Hon var förfärlig på engelska men lyckades få fram att cyklen ska skickas den här veckan! 😂 Jag är skeptisk men man vet ju aldrig!
Mailade idag och fick faktiskt svar direkt, men svaret var en direkt kopia av ett mail jag fick för 1 månad sedan. Står att den skickas så snart det går, de beklagar den "somewhat longer waiting time "🤣
Hittade annars för några dagar sedan ett mail i spam-foldern som de skickat innan nyår. Där påstod de att cykeln var monterad men att DB Schenker fått minska antalet leveranser p.g.a. covid-restriktionerna, cykeln skulle iaf skickas de 2 första veckorna i januari. Men det har de alltså inte...

YT Izzo - The tråd
Finns ingen koppling mellan vad de säger på kundtjänst och vad som händer. Jag ringde många gånger och när jag till slut fick svar sa de att den skulle monteras och skickas inom två veckor. Samma dag senare på em ringer det på mobilen. Då står en lastbil utanför som har en stor kartong med sig. Min Izzo, det var ju minst sagt förvånande! 🙂. Skitkass hemsida, ännu sämre kundtjänst och heeelt fantastiska ingenjörer. Underbar hoj för allt från ojämn xc till enduro!
IMG_20210117_110119.jpg

Mtg_mtb

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Finns ingen koppling mellan vad de säger på kundtjänst och vad som händer. Jag ringde många gånger och när jag till slut fick svar sa de att den skulle monteras och skickas inom två veckor. Samma dag senare på em ringer det på mobilen. Då står en lastbil utanför som har en stor kartong med sig. Min Izzo, det var ju minst sagt förvånande! 🙂. Skitkass hemsida, ännu sämre kundtjänst och heeelt fantastiska ingenjörer. Underbar hoj för allt från ojämn xc till enduro! Visa bilaga 465261
Nej konstigt att servicen är så kass när cyklarna verkar så grymma. Fin bild, nu blev man ju inte mindre ivrig att få cykeln😅 Ser att du har uppgraderat en del, ser nice ut, vad har du bytt? Såg förresten i tidigare inlägg att du är 187 cm och kör XL, jag är lika lång. Jag beställde oxå XL, är du nöjd med storleken?

YT Izzo - The tråd
Nej konstigt att servicen är så kass när cyklarna verkar så grymma. Fin bild, nu blev man ju inte mindre ivrig att få cykeln😅 Ser att du har uppgraderat en del, ser nice ut, vad har du bytt? Såg förresten i tidigare inlägg att du är 187 cm och kör XL, jag är lika lång. Jag beställde oxå XL, är du nöjd med storleken?
Den är helt rätt tycker jag. Får bra plats samtidigt som den är kul! Drog ihop en playlist med blandade Izzoklipp för att bättra på ivern ytterligare:
Min Izzo - playlist
Gillade röd kontrast till Dune Gray och började med oval klinga 32T. Snyggt och funkar kanon! Sen blev det pedaler, styre och pump i samma färg... Bling! Just nu är det vinterendurodäck på. 2.3" DHRII 3C MaxxTerra DoubleDown bak o 2.5" DHF 3C MaxxTerra fram. Båda slanglöst. Grymt grepp även i leran och särskilt bakdäcket ger fantastiska lårmuskler... 🙂 På vår/sommar åker originaldäcken på igen. Hyfsat grepp och rullar fantastiskt bra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer