YT Izzo - The tråd

Jonki

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Jag väntar på min Comp oxå. Ska skickas i övermorrn (16:e sept) om allt går enligt plan. Jag är 175cm (84cm grenlängd) och hade beslutsångest om storlek men frågade två gånger till YT:s support om storlek och båda (olika snubbar) tyckte jag skulle ha Large. Den ena killen var 174cm lång och tyckte Medium var för trång och liten för honom. Så det blev en Large. Hoppas de har rätt...
Samma dag som jag tänkte beställa en comp blev de pushade till November, så jag var tvungen att välja en pro istället.

Har också available date 16:e, mailade i måndags och frågade om de trodde de skulle hålla det.
Inte fått något svar. Jag misstänker viss försening.

ola71

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Jag mailade också i tisdags för att kolla och har inte heller fått något svar än. Skulle vara sånt antiklimax om de är försenade.

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Jag beställde Comp med leverans 9 oktober. Dagen efter ändrades alla till november, men stod i alla fall fortfarande oktober på bekräftelsen som kom nån dag senare. Jag mailade förra vecka om leveransstatus innan jag betalar men har inte heller fått nåt svar.

JBogevik

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Tror att YT behöver anställa administrativ personal till sin serviceavdelning.
Det som avskräcker mig från både YT och Canyon är ju att de verkar otroligt omständiga när det väl dyker upp några funderingar.
Yeti (kanske helt fel företag att jämföra med) har ju varit totalt vansinnigt bra både från den svenska och amerikanska delen av bolaget.

occepocke

Medlem
YT Izzo - The tråd
Ja tråkig rescention... Känns som den fått ganska blandad kritik.. Men de går nog inte hitta billigare cykel i den här kategorin jag har iallfal inte gjort det. Hovrar fortfarande över köp knappen.. Står mellan den och trek fuel ex men den känns inte lika cool och är inte lika snygg..

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Tycker att dom flesta rescentioner låtit väldigt positiva utom denna och pinkbike. Det lustiga är att pinkbike tyckte att den var grym på att köra uppför, sådär nerför medans bike mag tycker precis motsatsen. Men även dessa två rescentioner är ju inte bara negativa, jag skulle hävda att dom är lite ljumma typ.

Stervelo

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Beror ju på vad man jämför med och var man cyklar. Här jämförs den mot cyklar i samma terräng som hojjar med moderna länkage. Jag tror på dem, min ripmo känns precis som de beskriver mojon. Så, izzon är nog som det står där.

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Beror ju på vad man jämför med och var man cyklar. Här jämförs den mot cyklar i samma terräng som hojjar med moderna länkage. Jag tror på dem, min ripmo känns precis som de beskriver mojon. Så, izzon är nog som det står där.
Klart det är delvis sammanhanget och jag tror inte att dom försöker lura någon. Men det sticker också ut lite om man ser till hur mkt fokus dom lägger på den dåliga trampeffektiviteten när alla andra recensioner jag läst/sett lyft hur snabb och effektiv cykeln känns. Mycket av det kan säkert bero på valet av däck och andra saker än länkage, men att som i videon hänga kvar så mkt vid detta och säga att det känns som potatismos känns lite överdrivet.

glitch

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd

BenD

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Jag väntar på min Comp oxå. Ska skickas i övermorrn (16:e sept) om allt går enligt plan. Jag är 175cm (84cm grenlängd) och hade beslutsångest om storlek men frågade två gånger till YT:s support om storlek och båda (olika snubbar) tyckte jag skulle ha Large. Den ena killen var 174cm lång och tyckte Medium var för trång och liten för honom. Så det blev en Large. Hoppas de har rätt...
Det ska bli intressant att höra hur du uppfattar den i L. Jag är 177cm lång så jag ligger också på gränsen där mellan M och L och kan inte riktigt bestämma mig.

Jag har dock en 50mm styrstam och 125mm dropper (samma som på Izzo i small) som jag isf skulle flytta över till Izzon.

Stervelo

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Klart det är delvis sammanhanget och jag tror inte att dom försöker lura någon. Men det sticker också ut lite om man ser till hur mkt fokus dom lägger på den dåliga trampeffektiviteten när alla andra recensioner jag läst/sett lyft hur snabb och effektiv cykeln känns. Mycket av det kan säkert bero på valet av däck och andra saker än länkage, men att som i videon hänga kvar så mkt vid detta och säga att det känns som potatismos känns lite överdrivet.
De skriver väl själva att det var ovanligt brant uppför? Då märks det mest. Jag tror det är det, jag tror izzon inte är så lugn när du verkligen måste ta i tokmycket uppför. Men det är ju bara en liten liten del av hojjandet. Är det ett problem? Det är upp till en själv-

Jensen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Om man jämför med epic evo tex så är det ju en ”trailifierad” xc hoj. Om du har en izzo så är det ju mer en xcfierad) trail hoj, så det är ju inte så konstigt om olika hojar beter sig olika.

Stervelo

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Å andra sidan vann den enduro mtbs test
Så jag hade inte hängt upp mig på bikemags recension.
Där testas den mot modest motstånd, enda cf hojjen. I den andra gick den upp mot riktigt hårt motstånd. Olika slutsatser, sure.

AX3L

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Men det är ju ändå lite märkligt att YT gör en cykel med remote-lockout. Hade det varit en ren XC-racer så absolut, men detta är ju ändå en stighoj. För mig så känns det lite som en sent påkommen nödlösning.

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
De skriver väl själva att det var ovanligt brant uppför? Då märks det mest. Jag tror det är det, jag tror izzon inte är så lugn när du verkligen måste ta i tokmycket uppför. Men det är ju bara en liten liten del av hojjandet. Är det ett problem? Det är upp till en själv-
Jag har inget att säga om det, tyckte bara att när jag jämför med alla andra recensioner så reagerade jag bara på att halva recensionen fastnar på vilken kass klättrare cykeln är. Speciellt videon, om du sett den? Att det finns andra som är bättre eller att det finns scenarion som den inte hanterar optimalt låter rimligt.

Stervelo

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Hmm, jag undrar om det inte är så här. YT är ganska "utförcykel" minded.
Då prioriterar de helt toköppet, med en sånt länkage blir det gnuttelignutten gungigt då.
Sen lockouten för att tillfredsställa xc crowden?

Jag gillar den ändå. Fördelen här är att en mara pro, med sitt workläge skulle sitta som en smäck, men fanken vet hur man gör med remoten då, switcha mellan party och work, istället för party och stiff upper lip.

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Hmm, jag undrar om det inte är så här. YT är ganska "utförcykel" minded.
Då prioriterar de helt toköppet, med en sånt länkage blir det gnuttelignutten gungigt då.
Sen lockouten för att tillfredsställa xc crowden?

Jag gillar den ändå. Fördelen här är att en mara pro, med sitt workläge skulle sitta som en smäck, men fanken vet hur man gör med remoten då, switcha mellan party och work, istället för party och stiff upper lip.
Jag vet inte faktiskt, det finns en del grejer med cykeln som känns som lite smålustiga val. Jag kan bara berätta hur jag resonerar kring lockouten och varför jag inte bara rycker den direkt när jag får min cykel. Jag kommer vilja ta ut den och utforska olika skogar och har ingen bil pga orsaker. Jag kan också tänka mig att ta med den ut på någon bikepackingtur. Då kan det bli en del asfalt och grusvägssträckor mellan stigarna. Därför tänkte jag ge lockouten en chans iaf, men om inte trampet känns som "mashed potatoes" så kommer jag nog bara koppla ur den och sätta på "riktiga" grepp.

JBogevik

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Men det snackas mycket om recensioner från tidningar, är det inte någon happyit som har fått sin Izzo som kan ge oss en liten recension?

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Det var som fan, hade datum 30/9 men fick också mail idag om att min är skickad! Satan vilken pepp!

*Eller, shipping date 22/9 står det, så det är väl inte på väg än kanske. Men snart!

Senast ändrad:

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Där testas den mot modest motstånd, enda cf hojjen. I den andra gick den upp mot riktigt hårt motstånd. Olika slutsatser, sure.
Vilken cykel tycker du de missat att testa, i klassen under 3200€ som testet fick ut på och är relevant för oss som köpt Comp-modellen? Jag kan fortfarande dra mig ur min beställning, men tror inte jag gör det utan betalar i helgen eftersom jag väger in andra saker som måtten i xxl. Men är ändå nyfiken.

fedge

Medlem
YT Izzo - The tråd
Jag har en Izzo Pro Race i storlek L. Är 177cm lång med c:a 80cm leg inseam. Hade en Jeffsy MK1 tidigare i size L. På Jeffsyn var jag tvungen att byta till 125mm dropper, men på denna funkade det med 150mm dropper rakt av (men jag får ha den i botten). Skönt!

Jag är sjukt dålig på att recensera cyklar och är inte speciellt insatt i geometri och så, men jag tycker Izzon är bättre i Stockholmsterrängen. Den är pigg och rapp när man ska accelerera och bra på att klättra. Sjukt stabil utför. Jag var nöjd med Jeffsyn, och är också väldigt nöjd med denna. Är den bättre än Jeffsyn i Stockholmsterrängen? Kanske, känns som att den går bättre över stök och rötter, samt något rappare och bättre på att klättra.

occepocke

Medlem
YT Izzo - The tråd
Jag har en Izzo Pro Race i storlek L. Är 177cm lång med c:a 80cm leg inseam. Hade en Jeffsy MK1 tidigare i size L. På Jeffsyn var jag tvungen att byta till 125mm dropper, men på denna funkade det med 150mm dropper rakt av (men jag får ha den i botten). Skönt!

Jag är sjukt dålig på att recensera cyklar och är inte speciellt insatt i geometri och så, men jag tycker Izzon är bättre i Stockholmsterrängen. Den är pigg och rapp när man ska accelerera och bra på att klättra. Sjukt stabil utför. Jag var nöjd med Jeffsyn, och är också väldigt nöjd med denna. Är den bättre än Jeffsyn i Stockholmsterrängen? Kanske, känns som att den går bättre över stök och rötter, samt något rappare och bättre på att klättra.
Kul att höra!

Vilken års modell på jeffsy har du? Har du gjort några ändringar på Izzo typ bytt däck eller styre? Använder du twistlocken något?

fedge

Medlem
YT Izzo - The tråd
Kul att höra!

Vilken års modell på jeffsy har du? Har du gjort några ändringar på Izzo typ bytt däck eller styre? Använder du twistlocken något?
Jag hade årsmodell 2017 på Jeffsyn, så den första versionen. Har inte gjort några ändringar på Izzon alls. Tycker Pro Race-versionen var perfekt från början. Skönt att slippa massa E13-grejjer denna gång som bara strular. Twistlocken försöker jag använda när jag kommer ut på större grusvägar/asfalt eller såklart i branta uppförsbackar när man behöver stå upp.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer