YT Izzo - The tråd

fedge

Medlem
YT Izzo - The tråd
Hej!

Såg ingen tråd om YTs nya hoj Izzo så jag skapade denna, hoppas OK.

Tänkte fråga er om storleksråd:

Jag har c:a 177cm lång. Tidigare hade jag en 2017 YT Jeffsy Pro Race i storlek Large. Gillade den, men jag var tvungen att byta dropperpost till en 125cm istället för 150 som var standard. Nådde inte ned till pedalena riktigt. Tyckte också top-tuben var lite för hög, men annars gillade jag reach etc.

Tänkte konsultera er och fråga vilken storlek av Izzo ni tror skulle passa mig givet detta? M eller L?

Mvh,
Philip

fedge

Medlem
YT Izzo - The tråd
Yes, det ställer till det lite. Hoppas på att få lite kloka kommenterar ref min längd och Izzons geometri här :)

moros

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Den har faktiskt en egen tråd men 3 av 4 sidor handlar nog mest om olika definitioner av downcountry

Raggamuffin

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Hamnar man mitt mellan så tycker jag man ska fundera på när det är viktigast är den är bäst eller hur man använder den mest.

LDG

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Tabellen ovan blev ju jämförelse med nya jeffsy. 480mm var sadelrör på gamla jeffsyn i large så borde rimligtvis klara dig på både large och medium på izzo även med 150 dropper, se nedan.
Som Raggamuffin skriver ovan så handlar det mer om var du vill använda den. Jag är 178 och hade haft roligare på en medium än en large även om en large hade varit stabilare i stök och hög fart. Vi cyklar väl för att ha roligt eller hur? ;)
Sadelrör på 425 på en medium och 450 på large. Beror ju på benlängd och hur mkt stackhöjd droppern tar, jag byter ändå alltid till Oneup dropper numer som endast har 33mm stack mot 65mm hos t.ex. Brand-X och iaf tidigare Rockshox Reverb.

Nypåmtb

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Jag är 178 och hade haft roligare på en medium än en large även om en large hade varit stabilare i stök och hög fart. Vi cyklar väl för att ha roligt eller hur? ;)
Det där hör man ofta man jag håller inte med. Men så tycker jag att det som är särskilt kul är att cykla just i stök och i hög fart.
Jag skulle alltså förorda den längre cykel om du gillar att ha kul :)

LDG

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Det där hör man ofta man jag håller inte med. Men så tycker jag att det som är särskilt kul är att cykla just i stök och i hög fart.
Jag skulle alltså förorda den längre cykel om du gillar att ha kul :)
Haha. Cyklarna är ju så bra numera så jag ser inte poängen helt enkelt, alla cyklar funkar bra i stök och speciellt med 29". Mer cykel att flytta på hämmar teknikutveckling i mina ögon men jag cyklar inte bara rakt fram hela tiden.
Varför väljer till ex. Richie Rude och Sam Hill att köra på kortare cyklar än majoriteten om långt nu är så bra? ;) Finns olika cyklar helt enkelt

hm

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Ett annat sätt att få vägledning är att se till sina proportioner. Har man långa armar och överkropp för sin längd/högt apindex är det generellt en bra idé att gå upp i storlek och vice versa.
Eller tvärt om har du lång kropp har du korta ben så jag går på den mindre.

Tycker det låter på ts som förra cykeln snarare var för stor än lagom ...

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Jag tror M blir bra på izzo. TS var ju nöjd med 445 reach innan M har 450. Sen har den mycket kortare seat tube och standover är också lägre. L blir väldigt mycket längre i reach

fedge

Medlem
YT Izzo - The tråd
Tack för alla svar! Kommer gå på en M i detta fall givet att reachen på gamla Jeffsy L är typ samma som medium på Izzy M.

fedge

Medlem
YT Izzo - The tråd
Yes! Har älskat min Jeffsy, saknar den lite redan, samtidigt sjukt sugen på Izzyn. Synd att det bara är så lång leveranstid på dem.

c99pnn

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Jag är 177-178 nånsnas därikring beroende på vilket ben jag står på :) Relativt långa armar och överkropp (82cm grenmått, par cm positivt ap-index).

Hade en 2017 Jeffsy L, fick byta till 125mm dropper för att "nå ner". I övrigt trivdes jag bra på den.

Bytte till Jeffsy 2019 i 27.5 också stl L, funkade direkt med 150mm dropper med det kortare sadelröret på den ramen. Trivdes helt klart bättre på den med den rymligare/längre ramen jämfört med 2017, mer reach, stabilare, bekvämare, roligare och mycket mer kapabel hoj generellt enligt mig.

Nu fick jag hem en Izzo i stl L igår. Inte hunnit cykla på den ännu men den känns väldigt lik Jeffsyn, något mer XC-aktig position som väntat. Droppern funkar men jag får ha den i botten eller nära botten då Izzo har lite högre sadelrör. For what it's worth, inte provcyklat ännu.

occepocke

Medlem
YT Izzo - The tråd
Spännande! izzo verkar intressant! Har en jeffsy men tycker den är lite för mycket för vad jag kör... kör mycket stök men där jag bor blir det inte mycket utför .. kanske Izzo vore något en xc cykel utan att vara xc!

c99pnn

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Jag kom nyss hem från första rundan p å"hemmastigarna" med Izzon. Jag är mycket imponerad och förvånad över hur mycket roligare och snabbare Izzon var på lite tamare stigar jämfört med Jeffsyn. Visst, lättrullade däck osv gör sitt, men den var så jäkla kompakt och kändes så lättmanövrerad, kvickfotad utan att kännas ostabil. Kärlek vid första åkturen. Men Jeffsyn får nog vara kvar för utflykterna till stökigare backar.

occepocke

Medlem
YT Izzo - The tråd
Känns den lekfull? Har en jeffsy och en seniter. Senitern är lite mer livlig får upp fronten lättare och lättare att göra bunnyhopps.
Hoppas lite på att Izzo är ett mellanting mellan seniter och jeffsy fast mer trampeffektiv!

fedge

Medlem
YT Izzo - The tråd
Jag är 177-178 nånsnas därikring beroende på vilket ben jag står på :) Relativt långa armar och överkropp (82cm grenmått, par cm positivt ap-index).

Hade en 2017 Jeffsy L, fick byta till 125mm dropper för att "nå ner". I övrigt trivdes jag bra på den.

Bytte till Jeffsy 2019 i 27.5 också stl L, funkade direkt med 150mm dropper med det kortare sadelröret på den ramen. Trivdes helt klart bättre på den med den rymligare/längre ramen jämfört med 2017, mer reach, stabilare, bekvämare, roligare och mycket mer kapabel hoj generellt enligt mig.

Nu fick jag hem en Izzo i stl L igår. Inte hunnit cykla på den ännu men den känns väldigt lik Jeffsyn, något mer XC-aktig position som väntat. Droppern funkar men jag får ha den i botten eller nära botten då Izzo har lite högre sadelrör. For what it's worth, inte provcyklat ännu.
Så var jag tvungen att göra på min 2017 Jeffsy också, alltså byta till 125mm dropper. Annars gillade jag den också!

Gällandes val av storlek på Izzo så blir jag inte riktigt klok. Jag är 177,5cm och med en grenmått på c:a 79-80cm. Jag vill verkligen gå på en Large, men vill inte behöva byta ut den fina droppern det första jag gör. Tror du en L skulle funka med dessa mått?

Mvh,
Philip

Berk

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Så var jag tvungen att göra på min 2017 Jeffsy också, alltså byta till 125mm dropper. Annars gillade jag den också!

Gällandes val av storlek på Izzo så blir jag inte riktigt klok. Jag är 177,5cm och med en grenmått på c:a 79-80cm. Jag vill verkligen gå på en Large, men vill inte behöva byta ut den fina droppern det första jag gör. Tror du en L skulle funka med dessa mått?

Mvh,
Philip
Ja, med 450 mm sadelrör har du några cm marginal.

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Tycker Izzo comp verkar intressant då den finns i xxl som ser lagom ut för mig på 195 cm. Men funkar 66/66.5 graders gaffelvinkel på denna cykel i Stockholms stigar eller är det inte lite flackt? Vill vara snabb på stigen men är också feg i brant nerför...

Berk

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Tycker Izzo comp verkar intressant då den finns i xxl som ser lagom ut för mig på 195 cm. Men funkar 66/66.5 graders gaffelvinkel på denna cykel i Stockholms stigar eller är det inte lite flackt? Vill vara snabb på stigen men är också feg i brant nerför...
Jag bytte hardtail med 69 grad HTA till en med 66.5 grad HTA (både med sag). Jag ser bara stora förbättringar, ingen nackdelar, på de stigarna kring Stockholm jag kör den på. Bara på snabba, relativt släta stigarna med taita kurvor, som Fiskartorpet, är den enklare att åka snabba kurvor med min XC-FS med 68 grad HTA, men det kan berör på mer än bara HTA.

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Ok tack för info, får se hur det blir.

Någon som kan bekräfta om remote lock endast är för bakdämparen och inte fram? Såg tyvärr ut så på någon bild jag såg.

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Ok vad jag förstått så ska moderna ramar förhindra gung bak, så visst låsning bak går kanske att klara sig utan. Fram använder jag låsningen ofta på min nuvarande HT så vågar inte köpa en ny dyr cykel utan. Så utan detta samt den något flacka gaffelvinkeln så får jag nog vänta på annat.

Jensen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Personligen vetefan om jag inte tycker tvärt om. Tycker det ofta ”bobbar” bak än fram på moderna hojar. I alla fall om man sitter ner o trycker på.

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Är ändå lite sugen på denna... den verkar rätt bra när man läser omdömen? Snabb nog ändå trots längd och vinkel... Se test nedan t.ex. där de jämför ett 10-tal cyklar:

Får man en ”gammal” ram om man beställer en Izzo comp nu med leverans om ca en månad för xxl? Brukar det komma en modell 2021 för YT senare?

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Är ändå lite sugen på denna... den verkar rätt bra när man läser omdömen? Snabb nog ändå trots längd och vinkel... Se test nedan t.ex. där de jämför ett 10-tal cyklar:

Får man en ”gammal” ram om man beställer en Izzo comp nu med leverans om ca en månad för xxl? Brukar det komma en modell 2021 för YT senare?
Tja, jag väntar på en comp i xxl också. Är två cm kortare än dig, plus rätt långa ben. Min tanke att det blir perfekt med xxl och sätta på en kortare stam plus köttigare däck fram så blir den kanske lite kaxigare nedför. Vet inte vad du menar med gammal ram, men izzo är en ny modell som lanserades rätt sent så tvivlar på att det kommer någon 2021a snart men svårt att sia. Det är lockout bak. Jag är mkt tveksam till twist grip, kommer förmodligen dumpa det men vi får se. Det har varit en del problem med dom tydligen, men tror att det mest är att vajern inte varit ordentligt åtdragen. Ryktet säger att fox har ändrat lockout funktionen på nylevererade dämpare så att du drar för att låsa, inte dra för att låsa upp som tidigare. Detta gör att om man känner för det så kan man bara skita i reglaget helt. Men är inte säker på hur pålitlig info det är. Det är min första mtb, kommer mest köra runt här i området runt hellas tror jag. Känns som ett bra val. Har gått fram och tillbaka mellan olika cyklar, ökat och ökat budget och fått vänta och vänta, men nu är det inte lång tid kvar förhoponingsvis :)

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Tips: om du funderar på att beställa men har lite beslutsångest så kan du beställa med banköverföring som betalning. Då ska du ha en cykel reserverad till det angivna datumet men behöver inte betala förrens tio dagar innan utskick. Dom börjar ta slut nämligen.

Jensen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Helt ny modell, inte ens levererats i stora mängder. De tillverkar inte själv och köper hem i batchar, garanterat. Skulle förvåna stort om de precis efter släpp, släpper en ny årsmodell. Knappast ens ny lack. Men kan ju ha fel, men sannolikheten för det känns väldigt liten. Om de inte till o med räknar dessa som 2021

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Ok förstår att man inte får nåt gammalt men jag tycker mig se andra märken börjat släppa modell 2021 nu, och dessa brukar alltid skilja nåt litet på även om de i princip är som modell 2020. Tänkte om Izzo är ny modell så kanske de rättar till småfel för nästa årsmodell, och jag tror inte det blir jättemycket åka under vintern. Men då låter det på er som att man inte behöver vänta för den sakens skull.

Jensen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Ok förstår att man inte får nåt gammalt men jag tycker mig se andra märken börjat släppa modell 2021 nu, och dessa brukar alltid skilja nåt litet på även om de i princip är som modell 2020. Tänkte om Izzo är ny modell så kanske de rättar till småfel för nästa årsmodell, och jag tror inte det blir jättemycket åka under vintern. Men då låter det på er som att man inte behöver vänta för den sakens skull.
ja men de flesta märkena som släpper 2021 ramar nu, släppte ju inte dessa ramar som nya modeller för 2 månader sedan och inte ens börjat leverera dem. De ramar scott tex börjar kränga nu som 2021, beställde de ju från fabrik för kanske 6-10 månader sedan, eller mer. Kan ju inte garantera något. Men ser inte vad som skulle tala för det. Hade varit en sjukt märklig strategi att beställa en ram från fabrik för att 2v sedan ändra något.

pontus_pf

Medlem
YT Izzo - The tråd
Ok vi får väl se. Är ju hög efterfrågan nu så får hoppas de inte har rea på cyklarna i vinter. La en beställning nu men har inte betalat nåt. En på pinkbike-forum skrev nedan om Izzo (inte för att jag hans kunskaper men...)
"2021 models announced eo jan 2021. However if a bike is release 1/2 way through a year like izzo, then sometimes there is no change for next year."

josofin

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Ok vi får väl se. Är ju hög efterfrågan nu så får hoppas de inte har rea på cyklarna i vinter. La en beställning nu men har inte betalat nåt. En på pinkbike-forum skrev nedan om Izzo (inte för att jag hans kunskaper men...)
"2021 models announced eo jan 2021. However if a bike is release 1/2 way through a year like izzo, then sometimes there is no change for next year."
Kul med ny cykel! Litet observandum som du kanske redan känner till: YT verkar ha vissa svårigheter att hålla leveranstider. Jag beställde en Capra i början av augusti som enl hemsidan skulle vara redo att skickas 9/9. Hörde sedan ryktesvägen att andra hade fått vänta länge på sina cyklar. Mejlade YT förra veckan och frågade om leverans skulle ske som planerat. Fick då som svar att pga andra leverantörer som inte levererat i tid som kommer min cykel tidigast skickas v 40... lite surt och för min del var leveranstid en faktor i valet mellan den och ett annat märke... Nu håller jag tummarna att de inte skjuter fram det ytterligare..Hur som helst, ville bara dela med mig, så du har chans att ligga på de vid behov, för kändes inte som att de hade några planer på att själva ta kontakt om förseningen.

occepocke

Medlem
YT Izzo - The tråd
Funderar lite på om Izzon kanske blir min nästa cykel! De som har den är ni nöjda? Kommer mest köras på hemma stigen endel flowigt och endel tekniskt. Några turer till Isaberg och Vallåsen. Hade varit kul att hör hur ni tycker den fungera!

occepocke

Medlem
YT Izzo - The tråd
Väntar fortfarande på min. Om ca en månad kanske jag kan göra ett försök, men är noob så vet inte hur mkt min input är värd. Senaste nr av allt om MTB har ett test som läste mkt positivt.
Ah coolt! Vilken variant klicka du hem?
Jag fundera på comp, Kommer först 25 nov i så fall.. lär ju inte bli så mycket cykling då..
Kan inte bestämma mig för om man ska vänta men kan ju vara rätt trevligt att vara redo så fort de går att köra! Samtidigt som de kanske dyker upp andra intressanta cyklar till våren..

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd

Ah coolt! Vilken variant klicka du hem?
Jag fundera på comp, Kommer först 25 nov i så fall.. lär ju inte bli så mycket cykling då..
Kan inte bestämma mig för om man ska vänta men kan ju vara rätt trevligt att vara redo så fort de går att köra! Samtidigt som de kanske dyker upp andra intressanta cyklar till våren..
Blev en comp för mig. Förstår dilemmat. Min ska vara redo för leverans 30 sep. Om schemat håller så kan jag klämma in en hel del åka innan det blir isigt tänker jag, men 25e Nov är lite sent för det kanske. Men man vet ju aldrig, har ju inte varit någon riktig vinter senaste åren.

ola71

Ny medlem
YT Izzo - The tråd
Jag väntar på min Comp oxå. Ska skickas i övermorrn (16:e sept) om allt går enligt plan. Jag är 175cm (84cm grenlängd) och hade beslutsångest om storlek men frågade två gånger till YT:s support om storlek och båda (olika snubbar) tyckte jag skulle ha Large. Den ena killen var 174cm lång och tyckte Medium var för trång och liten för honom. Så det blev en Large. Hoppas de har rätt...

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Jag väntar på min Comp oxå. Ska skickas i övermorrn (16:e sept) om allt går enligt plan. Jag är 175cm (84cm grenlängd) och hade beslutsångest om storlek men frågade två gånger till YT:s support om storlek och båda (olika snubbar) tyckte jag skulle ha Large. Den ena killen var 174cm lång och tyckte Medium var för trång och liten för honom. Så det blev en Large. Hoppas de har rätt...
Jag är mellan XL och XXL enligt deras tabell. Valde XXL och beställde en kortare (40mm) stam. Känns som att det blir ändamålsmässigt bra för mig. Tänkte byta framdäck direkt också. Lutar åt dissector fram, tycker jag forekaster inte räcker till så kör jag kanske det bak också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer