YT goes down country.

sterud

Medlem
YT goes down country.
Nya YT Izzo.
Blir nog lite sugen...

//Stefan

moros

Aktiv medlem
YT goes down country.
Byta till andra grepp är ju också måttligt kul med twistloc det är väl många som har favvogrepp de byter till direkt. Sen är det väl illa att de verkar byggt en jäkla lergrop för nedre fästet, av bilderna att döma måste man ju nästan plocka bort dämparen för att rengöra där.

Det ser ut som att fidlockfästet är integrerat men avtagbart och sitter med vanliga skruvar.

Men helt klart snygg och stämmer vikten så är det väl ganska bra med 12,9kg för en ganska lågspecad hoj (NX, Fox34) under $3000 förutsatt att ramen håller 🙄 Neuron CF har väl tjockats på till 13.2 i 2020

moros

Aktiv medlem
YT goes down country.
Nej det blev kanske felformulerat, jag tyckte att den ändå är förhållandevis lätt utan att vara utrustad med lätta dyra komponenter.

Senast ändrad:

Du Rietz

Medlem
YT goes down country.
...
Men helt klart snygg och stämmer vikten så är det väl ganska bra med 12,9kg för en ganska lågspecad hoj (NX, Fox34) under $3000 förutsatt att ramen håller 🙄 Neuron CF har väl tjockats på till 13.2 i 2020
YT av alla märken lär ju ha en ram som håller, att döma av deras andra CF-ramar idag tänker jag.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
YT goes down country.
Hur tänker ni här då, inte ha remote lock-out på bakdämparen alls eller ha ett till reglage på styret? Finns det nåt allmänt bra som funkar bättre?
Ja inget alls. Själv flippa det på dämparen, men som de monterat dämparen finns inget val tänker jag. Svårt att veta om reglaget är medvetet val eller en följd av placeringen. Har aldrig provat twistloc själv så jag bara gissar. Men jag saknar ju inte något reglage på min cykel nu, låser aldrig bakdämparen mer än under ren asfaltstransport kanske

Du Rietz

Medlem
YT goes down country.
Ja inget alls. Själv flippa det på dämparen, men som de monterat dämparen finns inget val tänker jag. Svårt att veta om reglaget är medvetet val eller en följd av placeringen. Har aldrig provat twistloc själv så jag bara gissar. Men jag saknar ju inte något reglage på min cykel nu, låser aldrig bakdämparen mer än under ren asfaltstransport kanske
Jag tänker mig att just det här är det enda sättet som en lock-out skulle va intressant på en stighoj, speciellt i rullande upp-och-ner-terräng som t ex hellas.
Asfalttransport har ju ingenting att göra med att ha roligt på hojen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
YT goes down country.
Det är väl den flirten med xc som down country är? Jag tycker den här ihop med ABS Alpha är spot on, möjligen har denna 10mm fjädring för mycket, i alla fall bak.

Twistlock tycker jag är kanon, men hade hellre har det till droppern och reglage till dämparen (som jag personligen hade tagit bort).

H.

Aktiv medlem
YT goes down country.
Hur står sig denna mot konkurrenter som Spark och nya Top Fuel? Den senare verkar ju vara en riktig fullträff som trailhoj.

Fundadores

Aktiv medlem
YT goes down country.
Hade nog lockat fler om de gjort den till en riktig downcountry, struntat i låsbar dämpare, 780 mm styre och fox 36 dämpare i fram. Känns som det finns en målgrupp för det. Halv trail/xc cyklar finns det ju gott om.

H.

Aktiv medlem
YT goes down country.
Hade nog lockat fler om de gjort den till en riktig downcountry, struntat i låsbar dämpare, 780 mm styre och fox 36 dämpare i fram. Känns som det finns en målgrupp för det. Halv trail/xc cyklar finns det ju gott om.
36a behövs ju inte för agressiv trail men skippad dämpremote och kortare stam/bredare styre hade suttit fint.

skier

Aktiv medlem
YT goes down country.
Jag tycker twistloc funkar riktigt bra, däremot hade jag inte velat ha det på en push-to-unlock-dämpare som yt:n är, det är väldigt lätt att komma åt den där fyrkantiga knappen av misstag...

Eftersom det är p-t-u kan man inte bara plocka bort remoten, värt att tänka på.

Fundadores

Aktiv medlem
YT goes down country.
Förstår att du letat något specifikt och då är det ju toppen om ny YT fyller de kraven. Jag tänker på tex Trek Top Fuel, Scott Spark, mfl.

jonte987

Aktiv medlem
YT goes down country.
Det har väl kommit många fina cyklar men de flesta har nog 130mm fram och 74-75 sta. Kanske är skillnad på down country och brutal xc? 67 sta känns dessutom rätt 2020+

Schoobang

Aktiv medlem
YT goes down country.
Letar själv liknande och hittat dessa:
Allebike Alpha
Radon Skeen Trail CF 10.0 SL

Någon med erfarenhet av dessa?
NS Synonym har väldigt progressiv geo. Jag håller på att bygga hoj på kinaram med typ samma ram (annan baktriangel). XL med 511mm reach och 66/76˚ med 120mm dämp. Ska bli intressant att se om den går att cykla på.

Den ska komplettera min 2018 jeffsy. Hade tänkt bygga med 100mm slag men kände att ramen krävde 120mm.

jonte987

Aktiv medlem
YT goes down country.
Letar själv liknande och hittat dessa:
Allebike Alpha

Någon med erfarenhet av dessa?
Skeen har 130 fram men har mycket riktigt brant sta. Tror den fått bra reviews jämfört med stereo 120 som väl är lite mer konservativ

Edit. Stereo har faktiskt 75.3

skier

Aktiv medlem
YT goes down country.
Skeen har 130 fram men har mycket riktigt brant sta. Tror den fått bra reviews jämfört med stereo 120 som väl är lite mer konservativ

Edit. Stereo har faktiskt 75.3
Undrar hur vettigt det egentligen är att köpa cykel efter sta mtp hur olika tillverkarna mäter det måttet. Se t ex pinkbikes review av den här yt:n. https://m.pinkbike.com/news/yt-izzo-review-trail-bike-2020.html

Jag har ingen lösning på det annat än att provcykla. Lite störande är det allt, framförallt om man har långa ben.

JS42

Ny medlem
YT goes down country.
Siffror att internetcykla med...

Allebike Alpha XT
YT Izzo Pro
Styrhuvud vinkel​
65,5​
66,5​
66 / 66,5​
Sadelstolpe vinkel​
76,2​
76,4​
77 / 77,5​
Reach​
456 mm​
454 mm​
450 mm​
Stack​
588 mm​
614 mm​
612 mm​
Sadelrör längd​
445 mm​
425 mm​
425 mm​
Kedjestagslängd​
438 mm​
435 mm​
432 mm​
Markhöjd​
335 mm​
Hjulbas​
1198 mm​
1194 mm​
1183 mm​
Styrhuvud höjd​
105 mm​
110 mm​
105 mm​
Överrör effektiv​
600 mm​
588,6 mm​
591 mm​
BB Drop​
-31,6 mm​
-334 / -339 mm​

jonte987

Aktiv medlem
YT goes down country.
Undrar hur vettigt det egentligen är att köpa cykel efter sta mtp hur olika tillverkarna mäter det måttet. Se t ex pinkbikes review av den här yt:n. https://m.pinkbike.com/news/yt-izzo-review-trail-bike-2020.html

Jag har ingen lösning på det annat än att provcykla. Lite störande är det allt, framförallt om man har långa ben.
Ingen aning. Jag är tvärtom orolig att jag inte kommer att gilla ännu brantare eftersom jag fortfarande tycker det känns som sadeln kommer för långt fram redan på 2018 års geo.

Spacekitty

Aktiv medlem
YT goes down country.
Jag är långbent och har problem med att kommer för långt bak med "gammal" XC geo och cykeln stegrar för lätt, även på platten. Det fungerar bättre med brantare STA för mig.

jonte987

Aktiv medlem
YT goes down country.
Jag har inte lika långa men framför allt behöver jag ett par år till för först acceptera och strax efter längta tillbaka till 2018

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer