YT goes down country.

Du Rietz

Medlem
YT goes down country.
Neuron är ganska lätt oxå men är väl inte så flack. Ligger mitt emellan XC o trail, är det en DC då?
I mina ögon är den en direkt anti-tes till en DC. Den har för brant styrvinkel, 67,5°, för att va trevlig nerför, där en DC på 66° är mycket mer bekväm och rolig. Men så har den hela 130 mm fjädring fram och bak, vilket gör den mjuk och mindre rapp. Kan någon påminna mig vad det är för poäng att ha en sån här mot en XC eller en DC (då jag kanske missat något perspektiv..)?

manneblask

Aktiv medlem
YT goes down country.
Nu har ju nya Following 67.2-67.9 HTA och jänkarna prisar den som den där episka DC-hojen. Neuron är väl bara en helt vanlig stigcykel helt enkelt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
YT goes down country.
I mina ögon är den en direkt anti-tes till en DC. Den har för brant styrvinkel, 67,5°, för att va trevlig nerför, där en DC på 66° är mycket mer bekväm och rolig. Men så har den hela 130 mm fjädring fram och bak, vilket gör den mjuk och mindre rapp. Kan någon påminna mig vad det är för poäng att ha en sån här mot en XC eller en DC (då jag kanske missat något perspektiv..)?
Jag tror du kanske missar vanlig platt gubbcykling i skogen, t ex :)

Smugglern är ju verkligen inte rapp eller snärtig, köra ett långlopp på den och försöka göra en bra tid 😅

SocialGimp

Aktiv medlem
YT goes down country.
Jo, men även Izzo har ju 130 mm i slag om än med flackare styrvinkel. Och i varje fall den gamla Neuron (har ej kört nya) är ganska rapp enligt mig i varje fall. Borde vara ungefär lika rapp som Izzo... Det känns som ett överlapp i definitionerna av vad XC, DC o trail är helt enkelt är min hypotes.

Fundadores

Aktiv medlem
YT goes down country.
Min tolkning, definitionen är väl en cykel som är roligare att köra och mer kapabel neråt än en XC cykel och piggare och rappare än en trail. Här är det nog enklare att pimpa en XC cykel med tex styre, styrstam, bromsar om den har rätt geometri än att få en trail cykel att bli lätt och rapp. Eller?

Du Rietz

Medlem
YT goes down country.
Min tolkning, definitionen är väl en cykel som är roligare att köra och mer kapabel neråt än en XC cykel och piggare och rappare än en trail. Här är det nog enklare att pimpa en XC cykel med tex styre, styrstam, bromsar om den har rätt geometri än att få en trail cykel att bli lätt och rapp. Eller?
Så länge hojen har flack gaffelvinkel eller man kan sätta på ett angleset och komma ner till runt 66°, var man nu personligen tycker gränsen går för att peka brant neråt, och att sen ramen är biffig nog i styrhuvudet för att inte spricka av de lite annorlunda belastningarna (som kommer vara mer underifrån
än framifrån 1587456996167.jpeg. Det är ju här jag själv ser definitionen på en DC ligger i jämförelse med en XC, alltså som en rapp kortslagig hoj, vilken funnits rätt länge, men som nu har flack gaffelvinkel för att kunna pekas neråt eller gå över stök utan att gå över styret som man alltid gjorde förut.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
YT goes down country.
Så definitionen för en DC är alltså gaffelvinkel <= 66 grader samt fjädringsväg <130/130?

Jag gissar att det finns en viktgräns oxå (är det en DC om den väger t ex 15 kg)? Var ligger den i sådana fall?

SGS

Aktiv medlem
YT goes down country.
Är inte DC mest en marknadsföringsgrej riktat mot de som är för coola för att erkänna att en renodlad XC-hoj hade gjort merparten av cyklingen både roligare och snabbare i hemmaskogarna? 🤔

Man vill ju inte vara något svetto, menar jag.

SocialGimp

Aktiv medlem
YT goes down country.
Är inte DC mest en marknadsföringsgrej riktat mot de som är för coola för att erkänna att en renodlad XC-hoj hade gjort merparten av cyklingen både roligare och snabbare i hemmaskogarna? 🤔

Ungefär dit jag ville komma...

MEN om jag skulle definiera DC så skulle jag väl säga att det är en kortslagig, lätt hoj med flack gaffelvinkel. Tror jag lägger ner det här med att försöka förstå definitionen. Oavsett tycker jag Izzon verkar helskön!

glitch

Aktiv medlem
YT goes down country.

Exakt så! DC är en marknadsförings / plojterm som fick spinn som definerar en kul "stighoj" - tack vare modern geometri och nuvarande teknik kan man bygga trampeffektiva hojar som dessutom går jämförelsevis grymt bra utför. I all sin enkelhet precis samma målsättning som stigcyklister alltid haft när man övergafflat XC-hojar för det var det som kunde göras förr för att få cykeln bättre utförs. Men eftersom konsumenter är lättlurade har tillverkarna börjat haka på begreppet då det uppenbarligen väcker känslor och säljer hojar.

skier

Aktiv medlem
YT goes down country.
Vad är skillnaden mot en trail-hoj om det inte är en övergafflad xc-hoj? Trodde (från Pinkbike) att DC mest var övergafflade xc-hojar. Sen tidigare har det ju funnits xc -> trail -> all mountain -> enduro -> freeride -> dh (ungefär), behövs det verkligen en kategori till?

glitch

Aktiv medlem
YT goes down country.
Vad är skillnaden mot en trail-hoj om det inte är en övergafflad xc-hoj? Trodde (från Pinkbike) att DC mest var övergafflade xc-hojar. Sen tidigare har det ju funnits xc -> trail -> all mountain -> enduro -> freeride -> dh (ungefär), behövs det verkligen en kategori till?
Nej, det behövs inte. Men det säljer cyklar. Precis som "Enduro" växte fram ur "All Mountain" för man började tävla i en specifik gren med samma namn.

Raggamuffin

Aktiv medlem
YT goes down country.
Övergafflat är ju bara så dåligt dock, allt annat blir sämre.

Jag ser det som en hoj som går att köra både XCO/XCM och i alla fall här även fixar det lokala enduroracet.
Sub 13, LLS-geo, rappt länkage, inte en vek 32:a där fram. En bit till vänster på den absoluta skalan på cyklars rapphet.

Det är AM som man börjat hugga upp för ett tag sen, ett brett begrepp från tiden då man skumpade fram på korta branta hojar. Klart det inte "behövs" fler kategorier, men det är ju oftast praktiskt.
Eller så släpper vi det helt bara, "jag köpte en ny 140/150 HA66/STA77/495 tjugonia i helgen, tänkte dra till Finale i maj, nån som vill med?"

Oskar

Aktiv medlem
YT goes down country.

Exakt, Scott Spark med ett Minion DHF fram är den ultimata cykeln för väldigt många. :-)

jonte987

Aktiv medlem
YT goes down country.
Övergafflat är ju bara så dåligt dock, allt annat blir sämre.

Jag ser det som en hoj som går att köra både XCO/XCM och i alla fall här även fixar det lokala enduroracet.
Sub 13, LLS-geo, rappt länkage, inte en vek 32:a där fram. En bit till vänster på den absoluta skalan på cyklars rapphet.

Det är AM som man börjat hugga upp för ett tag sen, ett brett begrepp från tiden då man skumpade fram på korta branta hojar. Klart det inte "behövs" fler kategorier, men det är ju oftast praktiskt.
Eller så släpper vi det helt bara, "jag köpte en ny 140/150 HA66/STA77/495 tjugonia i helgen, tänkte dra till Finale i maj, nån som vill med?"
Fast ska en skånsk DC ha xc gaffel eller trail/enduro? Segt med enduro på xc gaffel. I alla fall om man kan döma efter min lilla Recon.

manneblask

Aktiv medlem
YT goes down country.
Det är ju ännu mer förvirrande när inte alla heller är ense om variablerna kring begreppet DC heller. Jag tycker det man beskriver är en modern stigcykel i kolfiber.

H.

Aktiv medlem
YT goes down country.
Downhillcyklar är designade för att prestera i tävlingsgrenen downhill.
Endurocyklar för att prestera i tävlingsgrenen enduro.
Xc-cyklar är designade för att prestera i tävlingsgrenarna xco eller xcm.

Mellan tex enduro och DH kan man hitta park-/freeride-cyklar, men hur dessa konfigureras är mycket en smaksak av användaren.
Mellan xc och enduro hittar vi trail eller stigcyklar, alltså cyklar som inte är designade för någon av de båda tävlingsdisciplinerna men som kanske kan gästspela i där om man så önskar, återigen beroende på hur användaren väljer att bygga hojen. DC är en "onödig" beskrivning av hojar som ligger i samma spann mellan xc och enduro som trail, men med mycket mer tonvikt på xc-sidan, då trailcyklar ofta hamnar mer på den andra änden av skalan.

Det är ingen exakt definition och det går inte att säga att en DC-hoj ska se ut på ett visst sätt, ej heller går det att mäta hur bra en DC-hoj är eftersom det är subjektivt. Därmed tror jag att det är menlöst att försöka bena ut exakt vad det är, man får helt enkelt se till vad intentionen är med cykeln och vad som passar ens eget tycke och smak.

Oskar

Aktiv medlem
YT goes down country.
Downhillcyklar är designade för att prestera i tävlingsgrenen downhill.
Endurocyklar för att prestera i tävlingsgrenen enduro.
Xc-cyklar är designade för att prestera i tävlingsgrenarna xco eller xcm.

Mellan tex enduro och DH kan man hitta park-/freeride-cyklar, men hur dessa konfigureras är mycket en smaksak av användaren.
Mellan xc och enduro hittar vi trail eller stigcyklar, alltså cyklar som inte är designade för någon av de båda tävlingsdisciplinerna men som kanske kan gästspela i där om man så önskar, återigen beroende på hur användaren väljer att bygga hojen. DC är en "onödig" beskrivning av hojar som ligger i samma spann mellan xc och enduro som trail, men med mycket mer tonvikt på xc-sidan, då trailcyklar ofta hamnar mer på den andra änden av skalan.

Det är ingen exakt definition och det går inte att säga att en DC-hoj ska se ut på ett visst sätt, ej heller går det att mäta hur bra en DC-hoj är eftersom det är subjektivt. Därmed tror jag att det är menlöst att försöka bena ut exakt vad det är, man får helt enkelt se till vad intentionen är med cykeln och vad som passar ens eget tycke och smak.
Jag har noterat att du skriver menlös när du rimligtvis menar meningslös.

mvh Ordmärkaren

Fundadores

Aktiv medlem
YT goes down country.
Bara en naturlig utveckling, gissat att nästa top fuel kommer bli mer åt trail hållet. Sen tror jag det drivs på av USA där det verkar finnas gott om bikeparks. Gissar att de flesta håller sig till gröna eller blå leder och då räcker det gott med en kortslagigcykel. Om man kallar den down country så kan man ju kasta lycran och skaffa helskägg.

skier

Aktiv medlem
YT goes down country.
när jag googlar på min egen cykel kallar tillverkaren det för bcxc... jaja, den går framåt när man trycker på pedalerna och svänger både åt höger och vänster.

Raggamuffin

Aktiv medlem
YT goes down country.
Både 34 och Pike? Men 100mm är väl i kortaste laget, de flesta cyklar har rimligtvis 120/130.

SID är väl kanske styv nog, inte provat senaste generationen. Men en 32:a vinglar ju bara man lägger ner lite :)

moros

Aktiv medlem
YT goes down country.
Fast vem är det egentligen som kallar den för DC? Inte YT själva väl? Den är ju trail och Jeffsy är AM 😄

1587478176060.png

1587478271477.png

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer