YT goes down country.

skier

Aktiv medlem
YT goes down country.
Jag är långbent och har problem med att kommer för långt bak med "gammal" XC geo och cykeln stegrar för lätt, även på platten. Det fungerar bättre med brantare STA för mig.
Jo, för mig med (eller längre kedjestag). Min observation var mer att 77 grader på märke X inte är lika med 77 grader på märke Y.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
YT goes down country.
Visst är det synd att det inte finns en standard att mäta efter men så är det ju med mycket(skor, kläder mm)

Mha https://bikeinsights.com/ så kan man ju få en bild av geo och också välja hur måtten är tagna om det är verkligt eller effektivt mm.

Men bästa är ju alltid om man kan provcykla.

Ustzeust

Aktiv medlem
YT goes down country.
Det var min första reaktion när jag läste texten. Om den nu är så pedaleffektiv och har så hög antisquat som de skriver så är låsning en helflummig funktion.
Troligtvis för att kunna extraknäcka som xc-velo där låsning snarare är regel än undantag.
Fast det är ju inget man förväntar sig av YT även om min jeffsy (2019) är förberedd för låsning av bakdämpare med invändig kabeldragning.

glitch

Aktiv medlem
YT goes down country.
Tror det blir mycket av en förväntningskrock. YT associeras till gravity, så deras "downcountry" väntas hamna i samma fack som Tallboy, Optic, Smuggler mfl. kortslagigt bus, men där tror jag de själva tycker Jeffsyn redan finna så Izzon är mer åt modern XC hållet vilket man inte får ihop med YTs varumärke.

jonte987

Aktiv medlem
YT goes down country.
Fast optic har 140 fram och är nog mer en kortslagig AM än en långslagig xc. Ska den också in i down country segmentet?

Du Rietz

Medlem
YT goes down country.
Troligtvis för att kunna extraknäcka som xc-velo där låsning snarare är regel än undantag.
Fast det är ju inget man förväntar sig av YT även om min jeffsy (2019) är förberedd för låsning av bakdämpare med invändig kabeldragning.
Hur är Jeffsy gen 2 förberedd för låsning av bakdämpare med invändig kabeldragning??

Du Rietz

Medlem
YT goes down country.
Hade nog lockat fler om de gjort den till en riktig downcountry, struntat i låsbar dämpare, 780 mm styre och fox 36 dämpare i fram. Känns som det finns en målgrupp för det. Halv trail/xc cyklar finns det ju gott om.
Eller gått full on lock out som Top Fuel med en spak för att låsa både fram och bak.

Man är ju närmare marken så mer än 760 styre och fox34 kanske man inte behöver?

H.

Aktiv medlem
YT goes down country.
Trek Top Fuel är än mindre en downcountry med sin styrhuvudvinkel på 67,5°/68°.
Möjligt, men den har ju fått fina omdömen på sin allsidighet. Jag tänker om man går ifrån enhojtillallt och istället vill ha en riktig hemmastigdräpare som en hoj, och en andra hoj som är en renodlad enduro typ.

Men visst, 66 i HA ser jag inte som nån nackdel.

manneblask

Aktiv medlem
YT goes down country.

Nypåmtb

Aktiv medlem
YT goes down country.
Ser rätt kul och snabb ut. Utseendemässig fullträff om de inte vart för den svulstiga delen runt vevpartiet. Där lär det dessutom samlas ett par kilo gegga vintertid, och då är izzon snarare överviktig 😁.

SocialGimp

Aktiv medlem
YT goes down country.
Med 130 i slag o 66 graders gaffelvinkel så är det en trail-hoj i min bok. Gissar att DC är kortslagig xc/trail-hoj med flack gaffelvinkel för att klara utförslöpor bättre än med en brantare dito? Eller så är det bara ett marknadsföringstrick...

Fundadores

Aktiv medlem
YT goes down country.

Freddie L

Aktiv medlem
YT goes down country.
Jag trodde downcountry var kortslagiga cyklar. Inte trailhojar.
Min XC 100/100 marknadsförs som downcountry. Men det kanske är ett brett begrepp.

H.

Aktiv medlem
YT goes down country.
Jag tycker inte slaglängd är en bra indikator för att kategorisera hojar. Vad gäller skillnaden mellan DC och trail tycker jag tex man kan se till vad cyklarna kanske inte är så bra på. En trailhoj bör inte göra bort sig på liftassisterad åkning men att en DC-hoj är "undergunned" där är jag iaf bekväm med. Och på motsvarande sätt bör en DC-hoj vara så snärtig i trampet och lättviktig att den inte känns fel på en XC-tävling, medan en trailhoj oftast inte har några ambitioner alls att åka fort uppför.

En DC-hoj ska därför vara lätt och trampvillig, till viss del på bekostnad av utförsegenskaper. Den ska dock ha sådsn geometri att den trots det är rolig att slänga runt på stigarna, även när det lutar utför.

Med den definitionen försvinner så väl min Smuggler som Norco Optic och SC Tallboy4 från DC-hojarna. Och det är iaf jag bekväm med. Annars kan man sätta likhetstecken mellan en trailhoj och DC och det känns menlöst.

SocialGimp

Aktiv medlem
YT goes down country.

Raggamuffin

Aktiv medlem
YT goes down country.
Jag tycker inte slaglängd är en bra indikator för att kategorisera hojar. Vad gäller skillnaden mellan DC och trail tycker jag tex man kan se till vad cyklarna kanske inte är så bra på. En trailhoj bör inte göra bort sig på liftassisterad åkning men att en DC-hoj är "undergunned" där är jag iaf bekväm med. Och på motsvarande sätt bör en DC-hoj vara så snärtig i trampet och lättviktig att den inte känns fel på en XC-tävling, medan en trailhoj oftast inte har några ambitioner alls att åka fort uppför.

En DC-hoj ska därför vara lätt och trampvillig, till viss del på bekostnad av utförsegenskaper. Den ska dock ha sådsn geometri att den trots det är rolig att slänga runt på stigarna, även när det lutar utför.

Med den definitionen försvinner så väl min Smuggler som Norco Optic och SC Tallboy4 från DC-hojarna. Och det är iaf jag bekväm med. Annars kan man sätta likhetstecken mellan en trailhoj och DC och det känns menlöst.
Exakt såhär.

SocialGimp

Aktiv medlem
YT goes down country.
I mina ögon trampar man en endurohoj uppför en grusväg eller motsvarande. De har inga ambitioner alls att vara roliga eller kapabla stigklättrare. De är trampbara utförsmaskiner.
Ok, ungefär som en DH-hoj då? 😂

Bara skämta, jag ger mig. Tycker mest en DC-hoj borde ha ca 100 i slag och där skiljer nog min uppfattning sig från några andras märker jag.

YT goes down country.
Gillar verkligen specen på hojen... tror en sån skulle passa mina hemma stigar perfekt!

Men tyvärr är nog sadelröret för kort... XL har bara 470mm!? Jag är 189 å sitter på 85cm centrum-topp.

Kommer d att funka? Gå upp till XXL är inget alternativ... den blir för lång för min smak

skier

Aktiv medlem
YT goes down country.
Gillar verkligen specen på hojen... tror en sån skulle passa mina hemma stigar perfekt!

Men tyvärr är nog sadelröret för kort... XL har bara 470mm!? Jag är 189 å sitter på 85cm centrum-topp.

Kommer d att funka? Gå upp till XXL är inget alternativ... den blir för lång för min smak
Beror ju lite på vad du har för sadel men jag brukar räkna med att sadeln bygger 4cm, då behöver du 85-4-47 = 34cm synlig sadelstolpe. Det är ju rätt mycket, men visst går det om du köper en dropper post med typ 200mm slag.

YT goes down country.
Beror ju lite på vad du har för sadel men jag brukar räkna med att sadeln bygger 4cm, då behöver du 85-4-47 = 34cm synlig sadelstolpe. Det är ju rätt mycket, men visst går det om du köper en dropper post med typ 200mm slag.
Läste på Fox hemsida nu å max uppstick på transfer är 404mm... se de ska ju funka utan problem!

Nån som vill köpa en Epic 2018 me xx1 å kolfiberhjul å massa annat lull lull? ;)

Du Rietz

Medlem
YT goes down country.
Ett rör slutar ovanför dämparen
Visa bilaga 411657

Om inte det är till dämparlåsning ska jag fan äta upp min hjälm
Så klart att det är! Tack för att du synligör det. Det skulle nog komma till användning för våra SBR som är himla platta vissa partier =) (frågan är om man behöver byta hela dämparen och hur meckit det blir på styret med alla spakar, kanske väntar till fox live (eller vad det heter) kommer ut (om några år kanske))

Martinmat

Aktiv medlem
YT goes down country.

Jag sitter på 81, min santa har 480mm sadelrör och med en 150 dropper ser det ut så här.
40FCED91-3787-4F65-ABCD-20F3171CBDB8.jpeg

Erik O

Aktiv medlem
YT goes down country.

Ett problem är väl att den verkliga sadelrörsvinkeln är rätt flack och att du med lång sadelstolpe hamnar väldigt långt bak på hojen med stort utstick.

Martinmat

Aktiv medlem
YT goes down country.
Perfekt halvvägs mellan bb och bakaxlen! Eller vänta...
Korta sadelrör är inte bra för oss med långa ben det är då säkert. Blir ju även väsentligt flackare SA än vad geotabellerna säger när man hissar upp pinnen högt. Glad jag fick tag på en HT ram en Ragley med 530mm seattube. Passar mina långa ben perfekt.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
YT goes down country.
Hade föredragit gängat vevlager och icke intern vajerdragning bara. Kanske är en NP Reactor jag vill ha ändå. Fast ändå inte. Hade velat ha en reactor fast med en vikt på runt 12,5 kg och det lär kosta...

jonte987

Aktiv medlem
YT goes down country.
Hade föredragit gängat vevlager och icke intern vajerdragning bara. Kanske är en NP Reactor jag vill ha ändå. Fast ändå inte. Hade velat ha en reactor fast med en vikt på runt 12,5 kg och det lär kosta...
Vill man ha en lättare och rappare reactor så är det kanske optic man får köpa. Jag vet dock inte vikten på ramen men på byggd cykel har jag sett 13.8kg för 4000e för norco eller 14.6kg 5000e för en np.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
YT goes down country.
Vill man ha en lättare och rappare reactor så är det kanske optic man får köpa. Jag vet dock inte vikten på ramen men på byggd cykel har jag sett 13.8kg för 4000e för norco eller 14.6kg 5000e för en np.
Eller bygga en Kines på en kolfiberram. Blir ju mer Izzo-aktigt än Reactoraktigt, men egentligen så tickar nog Izzo av fler boxar för mig än Reactor.

Du Rietz

Medlem
YT goes down country.

Av vilka anledningar faller de ur, för att alla tre inte är tillräckligt lätta och snärtiga?
IZZO "Launch Edition: 12,0 kg i Small, 6499 €",
Tallboy "X01: 12,57 kg i ?Small?, 7199 €",
Optic "C1: 13,7 kg (Large) för 5499 €"
Smuggler "12.99 kg (Medium) för 6646 €"

H.

Aktiv medlem
YT goes down country.
Av vilka anledningar faller de ur, för att alla tre inte är tillräckligt lätta och snärtiga?
IZZO "Launch Edition: 12,0 kg i Small, 6499 €",
Tallboy "X01: 12,57 kg i ?Small?, 7199 €",
Optic "C1: 13,7 kg (Large) för 5499 €"
Smuggler "12.99 kg (Medium) för 6646 €"
Jag har ju inte testat nån av hojarna förutom min egen smuggler och den är dels för tung och dels tycker jag inte riktigt det sprätter till när man trampar iväg, men det kan ju bero på mina benmuskler. Som stighoj med enstaka liftdagar är den dock grym. Men jag tänker mig iaf att ska det vara nån poäng med en DC-hoj så ska den vara lätt och riktigt trampvillig. Vore kul att testa nån gång.

Personligen velar jag mycket vad det ska bli för nån hoj nästa gång. Fortsätta med en-hoj-till-allt och köpa en Optic (eller vad som dykt upp till nästa år) eller sälja HTn och ha en DC-hemma-hoj plus en renodlad enduro. Jag har redan grubblat i snart ett år på denna fråga och har ännu inte kommit till insikt...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer