YT goes down country.
Så många fel på en gång!
Jag vet! Gubbarna såg lite snett på mig. :-)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så många fel på en gång!
Lite ljummet enligt Pinkbike... Fasen oxå, kunde den inte fått vara skitbra istället?Äsch! Trams!
DC är det nya gravel.
Nu har PB testat den också. De verkar inte helt övertygade.
![]()
Review: YT's All-New Izzo Trail Bike - Pinkbike
The 130mm-travel Izzo is YT's stab at the lightweight trail bike.m.pinkbike.com
//Stefan
Äh, den här ju ändå pressfitLite ljummet enligt Pinkbike... Fasen oxå, kunde den inte fått vara skitbra istället?
Såg det. Märkligt...Äh, den här ju ändå pressfit
Äh, den här ju ändå pressfit
...men ett glömt likhetstecken, och begränsningar i båda ändarna för å göra det mer konkret.Så definitionen för en DC är alltså gaffelvinkel <= 66 grader samt fjädringsväg <130/130?
Jag gissar att det finns en viktgräns oxå (är det en DC om den väger t ex 15 kg)? Var ligger den i sådana fall?
Skulle du kunna förklara dina förkortningar, förutom DC då.I vilken ände?
Givet att OG DC hojar som TB4 byggs ofta med 140 fram.
I mina ögon är en DC lika flack som en trail, men har inte lika mycket slag och klarar bara inte lika hårda smällar utan att du får ta hand om dem själv. Hela poängen med en DC är att den har minimal dämpning och flack gaffel för att göra flow av stigar som du med en XC mest studsar runt på, eller med en traditionell trailhoj förlorar mer energi i gung. Så klart varierar ju detta från person till person och stig till stig.Neuron är ganska lätt oxå men är väl inte så flack. Ligger mitt emellan XC o trail, är det en DC då?
Nej, så klart inte. Eller, jo, kanske för dig och den typen av stigcykling du gör, men definitivt inte för mig! :)Är inte DC mest en marknadsföringsgrej riktat mot de som är för coola för att erkänna att en renodlad XC-hoj hade gjort merparten av cyklingen både roligare och snabbare i hemmaskogarna? ?
Man vill ju inte vara något svetto, menar jag.
Det är klart att du har rätt! Men, nu när en trailhoj har definierats som den har, alltså att historiskt växa upp från en XC genom att öka på slaglängden både fram och bak, för att först senare flackas till fram och då upptäckas vara rena all-mountain-hojar och, nu slutligen minskas i slaglängd till lite mer än XC-hojen hade från början, eller till vad den moderna XC-hojen har idag, så har vi slutligen den moderna trailhojen som det på något vis saknas namn på för att utmärkas från det vi trodde var en trailhoj ?Exakt så! DC är en marknadsförings / plojterm som fick spinn som definerar en kul "stighoj" - tack vare modern geometri och nuvarande teknik kan man bygga trampeffektiva hojar som dessutom går jämförelsevis grymt bra utför. I all sin enkelhet precis samma målsättning som stigcyklister alltid haft när man övergafflat XC-hojar för det var det som kunde göras förr för att få cykeln bättre utförs. Men eftersom konsumenter är lättlurade har tillverkarna börjat haka på begreppet då det uppenbarligen väcker känslor och säljer hojar.
Men ok, jag förstår din mer kanske cyniska(?) inställning till det hela att kalla konsumenter för "lättlurade". Förvisso har du rätt i att det "bara" är att köpa en XC, biffa till den så mycket som man själv känner att man har nytta av och sätta i ett angleset för att flacka till gaffeln så man mer flyter över än fastnar på ens lokala stigar. Men som vi alla vet är det inte så enkelt som det. Ofta går det inte att sätta i ett angleset - var i skillnaden mellan där det går eller inte går är något som ofta går över mitt eget huvud. Vissa ramar är inte starka nog att klara de annorlunda belastningarna som kan uppstå. ...har jag missat något?Exakt så! DC är en marknadsförings / plojterm som fick spinn som definerar en kul "stighoj" - tack vare modern geometri och nuvarande teknik kan man bygga trampeffektiva hojar som dessutom går jämförelsevis grymt bra utför. I all sin enkelhet precis samma målsättning som stigcyklister alltid haft när man övergafflat XC-hojar för det var det som kunde göras förr för att få cykeln bättre utförs. Men eftersom konsumenter är lättlurade har tillverkarna börjat haka på begreppet då det uppenbarligen väcker känslor och säljer hojar.
Slutligen förstår jag även perspektivet att det är möjligt att en viss typ av stigcyklist är perfekt tillgodosedd av någon av de hojar som redan finns. Visst kan en sådan skrämmas in i att tro att det är dax att "uppgradera" bara för att det finns något nytt. Men det får dess egen kontroll av ängslighet ta hand om. Kanske behöver man bara ett bättre forum av vänner eller nätverk av cyklister med lika behov? Här breddas frågeställningen en del och visst kan man ta upp detta med om man vill? Bygger vi upp det samhälle vi vill ha tillräckligt för att stötta de behov och funktioner vi behöver ?Exakt så! DC är en marknadsförings / plojterm som fick spinn som definerar en kul "stighoj" - tack vare modern geometri och nuvarande teknik kan man bygga trampeffektiva hojar som dessutom går jämförelsevis grymt bra utför. I all sin enkelhet precis samma målsättning som stigcyklister alltid haft när man övergafflat XC-hojar för det var det som kunde göras förr för att få cykeln bättre utförs. Men eftersom konsumenter är lättlurade har tillverkarna börjat haka på begreppet då det uppenbarligen väcker känslor och säljer hojar.
Jag förstår att du skulle vilja göra allt lite enklare, det skulle vi alla. Men de olika hojar som finns idag är ett resultat av hur de kommit fram genom olika steg i utveckling. Kanske är vi bara i ett insvängningsförlopp som i framtiden landar i att klassifiera hojar precis så som du skulle vilja ha det här - endimensionellt. Eller, kommer det ett sätt som gör det lättare att identifiera hojar i den multidimensionella värld vi också befinner oss i? Om du är för den multidimensioneller, eller kalla den kvalitativ - som en kontrast mot den andra som är mer "kvantitativ" - tycker du då att down country är ett steg i rätt riktning.Vad är skillnaden mot en trail-hoj om det inte är en övergafflad xc-hoj? Trodde (från Pinkbike) att DC mest var övergafflade xc-hojar. Sen tidigare har det ju funnits xc -> trail -> all mountain -> enduro -> freeride -> dh (ungefär), behövs det verkligen en kategori till?
Folk vill ha det. När jag frågar efter ram/cykel här och sätter BSA som krav blir jag genast ifrågasatt om varför någon verkligen skulle vilja ha det.
![]()
What the Heck is a Down-Country Bike? - Opinion - Pinkbike
Is there a new breed of mountain bike on the horizon?www.pinkbike.com
Om man nu bryr sig om vad mannen som myntade begreppet anser om det hela.
Nåja, så illa behöver det inte vara. ?Scott Spark alltså. Guuud va ocredigt :-P
Artikeln skrevs april 2018 och är enligt mig redan förlegad, även vad gäller hur författaren definierar begreppet idag. Jag tycker man kan se artikeln som en del av historien hur begreppet downcountry och MTBn utvecklats.![]()
What the Heck is a Down-Country Bike? - Opinion - Pinkbike
Is there a new breed of mountain bike on the horizon?www.pinkbike.com
Om man nu bryr sig om vad mannen som myntade begreppet anser om det hela.
Jag förstår att du skulle vilja göra allt lite enklare, det skulle vi alla. Men de olika hojar som finns idag är ett resultat av hur de kommit fram genom olika steg i utveckling. Kanske är vi bara i ett insvängningsförlopp som i framtiden landar i att klassifiera hojar precis så som du skulle vilja ha det här - endimensionellt. Eller, kommer det ett sätt som gör det lättare att identifiera hojar i den multidimensionella värld vi också befinner oss i? Om du är för den multidimensioneller, eller kalla den kvalitativ - som en kontrast mot den andra som är mer "kvantitativ" - tycker du då att down country är ett steg i rätt riktning.
Som du kanske märker ser jag det som en möjlighet och utmaning att på ett mer konkret sätt definiera var en del av stigcykling kan vara på väg. I mina ögon "vet" ingen än exakt vad en DC är. Det är ju därför jag är här och diskuterar, inte sant? Efter att ha lyssnat till PinkBikes efterföljande diskussioner om de olika hojarna så drar jag slutsatsen, precis som du säger att jag påstår, att ingen av hojarna riktigt passar den typ av hoj de söker - som Sarah Moore säger 6:53-7:07O
Nä, jag personligen tycker dc är ett rätt meningslöst begrepp, men blir nån glad av det så varför inte.
Pinkbike testade dc-hojar senast i december 2019, tror ingen av dem ryms i din kategorisering, men eftersom det nu ändå är de som hittat på begreppet så borde de väl veta kan jag tycka...
![]()
Field Test Editors' Choice: 2020 Top Fuel vs F-Podium vs Trail Pistol S vs Mach 4 SL vs Joplin - Pinkbike
We look for the mythical bike that is XC fast on the climbs and frighteningly fun on the descents.m.pinkbike.com
Dagens återgång till mindre slag på en alltjämt flack geometri är så klart inte lika mycket av en sensation som när mer slag på stora hjul kom, men jag har inte hela bilden klar varför LTCn var ett klart steg framåt. Jag kanske missar nåt av värde..Det enda dem säger är att det hade blivit optimalt med trekens låga vikt i kombination med geon från de andra. Varken mer eller mindre.
För sju år sen kom Tallboy LTC som en aggro version av Tallboy som var en XC ish hoj.
Så här lät det då men då kallades det bara trailbike, DC hade inte myntats:
![]()
LTCn var en smärre revolution, vad vi ser idag är en evolution med en fräsig catch phrase som folk läser in liiite för mycket i?
glitch skrev:
Gällande "revolutionen" med Tallboy LTC så var 29a på den tiden inget man åkte utför med och geometrierna lämpade sig bättre till kortslagigt grus/xc rallyn (nu hårdrar jag det hela lite).
Helt plötsligt kom en 29a som gick att bomba med som dåtidens Enduros samtidigt som den trampade som en XC-hoj (nåväl nästan), hade låg vikt, stora hjul OCH var smidig och rolig att cykla på.
Jag körde Trance Provence 2014 på en Tallboy LTC.........