YT Izzo - The tråd

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Den är helt rätt tycker jag. Får bra plats samtidigt som den är kul! Drog ihop en playlist med blandade Izzoklipp för att bättra på ivern ytterligare:
Min Izzo - playlist
Gillade röd kontrast till Dune Gray och började med oval klinga 32T. Snyggt och funkar kanon! Sen blev det pedaler, styre och pump i samma färg... Bling! Just nu är det vinterendurodäck på. 2.3" DHRII 3C MaxxTerra DoubleDown bak o 2.5" DHF 3C MaxxTerra fram. Båda slanglöst. Grymt grepp även i leran och särskilt bakdäcket ger fantastiska lårmuskler... 🙂 På vår/sommar åker originaldäcken på igen. Hyfsat grepp och rullar fantastiskt bra.

Nice, ser bra ut. Tack för playlist! 🙂 Får ägna väntetiden till att planera eventuella uppgraderingar. Funderar främst på kortare styrstam och mer rise på styret, men väntar nog och ser hur körställningen känns för mig

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Fick ett mejl idag att min cykel är redo för att skickas (vilket den enligt de personer jag talat med i kundservice varit länge) och ett kvitto med dagens datum. Kanske den kommer snart ändå!🤞
Jag fick ett likadant mail (tror jag? märkt "A/R Invoice") med bifogad invoice/kvitto. Så håller tummarna, men vågar inte hoppas för mycket innan man får ett tracking nummer från DHL😅

Nypåmtb

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Vad säger ni som kör Izzon om nivån på anti-squat? Olika reviews ger väldigt olika svar. Bible of bikes menade att den var mer eller mindre en gunghäst uppför i öppet läge medan andra menar att lock-out inte alls behövs för annat än helt plana grusvägar. Gissar att det beror rätt mkt på hur mkt sag man har tex.
Använder ni lockouten mer eller mindre fram och tillbaka hela tiden eller är det öppet läge som gäller så länge man håller till i skogen?

YT Izzo - The tråd
Vad säger ni som kör Izzon om nivån på anti-squat? Olika reviews ger väldigt olika svar. Bible of bikes menade att den var mer eller mindre en gunghäst uppför i öppet läge medan andra menar att lock-out inte alls behövs för annat än helt plana grusvägar. Gissar att det beror rätt mkt på hur mkt sag man har tex.
Använder ni lockouten mer eller mindre fram och tillbaka hela tiden eller är det öppet läge som gäller så länge man håller till i skogen?
Den är grym på slätt underlag med bakändan låst. Har till och med satt PR uppför på ett kortare landsvägsegment med låst bak och fram. Plats 5/447 är ju OK för en 85kg 51-åring?
Vid minsta ojämnhet tycker jag att det går fortare med öppna dämpare fram och bak. Dessutom mycket skönare och poppigare färd och roligare spårval! Som slutsats: har du inte bråttom till och från skogen kan du ta bort den! Men notera att det är olika inställningar på olika leveranser. Min är PTU fastän senare leveranser skulle vara PTL. Ska man ta bort den på PTU behöver man spänna upp den på nåt sätt, annars är den låst hela tiden... Är annars skitnöjd med gripshiftkontrollen, snabb låsning/upplåsning. Man får bara vara lite försiktig så att man inte kommer åt låsknappen mitt i en teknisk utförslöpa, då blir det onödigt spännande... Ursäkta långt svar!

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Va dumt när många verkar få problem och man då inte kan koppla ur den och köra i öppet läge tills vidare så är det en lite av en dealbreaker för mig. Det och kundservicen som verkar så där minst sagt 😬
Min är öppen. Tror att dom som levereras med 2021-modell på dämpare är så och att det finns en brytgräns i tiden för låst/öppen. Kan ha fel. Skulle förvåna mig om det var helt slumpmässigt annat än att det fanns en utfasningsperiod.

UprightCitizen

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Kör bara låst när det är längre transportsträckor där jag vet att underlaget kommer vara fint. Har nog läst närapå alla recensioner och den där recensioner du syftar på skulle jag verkligen vilja påstå sticker ut. Men så säger dom också i videon att dom kör över 30% sag, mitt intryck är att dom flesta väljer 25-30%, lite under 30% tyckte jag kändes bra.

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Ne inga nya mejl. Men verkar ju som att de inte alltid skickar ut tracking nummer blir spännande att se vad som händer nästa vecka!🙂
Ja håller tummarna för nästa vecka!😀 Läst på nåt forum att mailet med tracking ofta hamnar i spam-foldern. Många mail från YT har hamnat där för mig, men inget där än nu. Säga vad man vill om YT:s logistik, men det blir ju i alla fall rätt spännande, man vet aldrig riktigt😅

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Så ni där ute som har en Izzo! Fick ni någonsin något tracking nr? Eller bara dök den upp en vacker dag?
Jag har ju ingen izzo än, men har i alla fall fått tracking nr nu ;)
Mailade YT 22/1 och bad om tracking nr (efter att jag fått "A/R Invoice" mailet). Fick svar från YT 28/1 med tracking nr till DB Schenker och löfte om att paketet skulle hämtas upp hos dem idag 1/2. Nu har jag precis sett på schenkers paketspårning att de hämtat upp paketet i eftermiddag. Så nånting verkar på gång från Tyskland, men jag vågar inte ta ut något innan den är framme 😅. Har inte fått något mail från schenker än. Så kanske värt att be YT om numret, din hoj borde väl skickas ur samma "batch"

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Jag har ju ingen izzo än, men har i alla fall fått tracking nr nu ;)
Mailade YT 22/1 och bad om tracking nr (efter att jag fått "A/R Invoice" mailet). Fick svar från YT 28/1 med tracking nr till DB Schenker och löfte om att paketet skulle hämtas upp hos dem idag 1/2. Nu har jag precis sett på schenkers paketspårning att de hämtat upp paketet i eftermiddag. Så nånting verkar på gång från Tyskland, men jag vågar inte ta ut något innan den är framme 😅. Har inte fått något mail från schenker än. Så kanske värt att be YT om numret, din hoj borde väl skickas ur samma "batch"

Hmm intressant.. ringde nämligen yt idag och de hade enligt dem inte skickat cyklen och hon kunde inte ge mig tracking nr då cyklen inte skickats.. men att den snart skulle skickas... Kanske ska prova att mejla dem verkar ju så jävla random vad man får för svar..

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Hmm intressant.. ringde nämligen yt idag och de hade enligt dem inte skickat cyklen och hon kunde inte ge mig tracking nr då cyklen inte skickats.. men att den snart skulle skickas... Kanske ska prova att mejla dem verkar ju så jävla random vad man får för svar..

Ja jag har egentligen aldrig fått något vettigt ur hon som sköter telefonen, känns som de inte riktigt vet och bara drar till med något. Vågar som sagt inte ta ut någon seger än, men det ger ju lite hopp att man kan se paketet på schenkers hemsida, det blev upphämtat kl 16 idag. Din hoj borde ju skickas ungefär samtidigt. Men det skadar väl inte å dra ett mail till YT också och be om tracking nr (jag hänvisade till att jag fått A/R Invoice men saknade tracking)

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Ja jag har egentligen aldrig fått något vettigt ur hon som sköter telefonen, känns som de inte riktigt vet och bara drar till med något. Vågar som sagt inte ta ut någon seger än, men det ger ju lite hopp att man kan se paketet på schenkers hemsida, det blev upphämtat kl 16 idag. Din hoj borde ju skickas ungefär samtidigt. Men det skadar väl inte å dra ett mail till YT också och be om tracking nr (jag hänvisade till att jag fått A/R Invoice men saknade tracking)

mejlade fick tracking nr! 🤟

utbrott

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Sweet min är i Sverige hoppas den dyker upp hos mig imorgon!
Hur lång tid har det tagit för dig och beställde du en som fanns i lager? Är rätt sugen på att klicka hem en PRO race nu fastän den är alldeles för exklusiv för mig egentligen.

Det står mellan en sån och en SC tallboy som kostar lika mycket men har både en och två snäpp lägre komponenter.

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Hur lång tid har det tagit för dig och beställde du en som fanns i lager? Är rätt sugen på att klicka hem en PRO race nu fastän den är alldeles för exklusiv för mig egentligen.

Det står mellan en sån och en SC tallboy som kostar lika mycket men har både en och två snäpp lägre komponenter.
Typ 2 månader efter availability date så de har ju inte gått snabbt... tur att de varit vinter 🙂

NiteRider

Medlem
YT Izzo - The tråd
Spana in nya Izzo Blaze som släpptes igår! Lite mer gravity - 140 Rockshox fram, rockshox bak utan lockout, Minion fram och bak, bättre bromsar, 780 mm styre. Limited edition 250 ex för Europa.

Senast ändrad:

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Sweet min är i Sverige hoppas den dyker upp hos mig imorgon!
Sweet, hoppas du fick den idag! Har monterat å precis kört en minimal provtur i kyla o mörker. Känns bra och allt verkar funka, förutom lockouten till bakdämparen som är olåst i båda lägena. Men det verkar ju vara ett vanligt problem med twist-look reglaget, kanske bara vajern som behöver justeras. Tror inte jag kommer använda lock out så mycket iaf

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Sweet, hoppas du fick den idag! Har monterat å precis kört en minimal provtur i kyla o mörker. Känns bra och allt verkar funka, förutom lockouten till bakdämparen som är olåst i båda lägena. Men det verkar ju vara ett vanligt problem med twist-look reglaget, kanske bara vajern som behöver justeras. Tror inte jag kommer använda lock out så mycket iaf
Grymt! Min kommer på måndag! Ja de där med lockouten verkar ju vanligt.. kul att de funkar i övrigt!

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Grymt! Min kommer på måndag! Ja de där med lockouten verkar ju vanligt.. kul att de funkar i övrigt!
Nice :) Ja många verkar ju byta det reglaget iaf, kanske gör det på sikt. Men mitt första intryck (15 min testrunda) var att det inte gungar särskilt mycket uppför i alla fall, sittandes med lätt växel. Kändes bra. Men jag har bara kört HT tidigare, så kan inte jämföra med någon annan heldämpad

YT Izzo - The tråd
Nice :) Ja många verkar ju byta det reglaget iaf, kanske gör det på sikt. Men mitt första intryck (15 min testrunda) var att det inte gungar särskilt mycket uppför i alla fall, sittandes med lätt växel. Kändes bra. Men jag har bara kört HT tidigare, så kan inte jämföra med någon annan heldämpad
Den blir superstyv när man låser den + att den gradvis "pumpar upp sig" till högsta nivån, inget sag alls. Då får men en mer framåtlutad ställning som är kanon när det är brant uppför! Eller om du har riktigt bråttom på plattan... Men minsta stenighet eller rotighet så öppnar jag för att slippa studs. Justera till ca 1 mm slack i vajern så funkar grip shiften kanon! Bifogar en helt orelaterad men fin bild från igår... 🤣
IMG_20210205_163002_775.jpg

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Den blir superstyv när man låser den + att den gradvis "pumpar upp sig" till högsta nivån, inget sag alls. Då får men en mer framåtlutad ställning som är kanon när det är brant uppför! Eller om du har riktigt bråttom på plattan... Men minsta stenighet eller rotighet så öppnar jag för att slippa studs. Justera till ca 1 mm slack i vajern så funkar grip shiften kanon! Bifogar en helt orelaterad men fin bild från igår... 🤣Visa bilaga 468533
Nice, får prova justera!

Mtg_mtb

Medlem
YT Izzo - The tråd
Fick lock-outen att fungera, var bara att spänna vajern (på min låser man genom att vrida på reglaget och låser upp med knappen, har läst att det är tvärtom på tidigare izzo). Men tror inte jag behöver det, tycker den klättrar väldigt bra utan. Kört lite stig idag och märkte att det är lättare att klara branta/tekniska klättringar än på min gamla hardtail. Den känns väldigt stabil och väl balanserad, lätt att cykla riktigt långsamt/stå still utan att det känns vingligt. Gissar att det beror på låg bb, lång hjulbas och relativt flack styrvinkel. Första intrycken är väldigt positiva 😀

occepocke

Aktiv medlem
YT Izzo - The tråd
Fick lock-outen att fungera, var bara att spänna vajern (på min låser man genom att vrida på reglaget och låser upp med knappen, har läst att det är tvärtom på tidigare izzo). Men tror inte jag behöver det, tycker den klättrar väldigt bra utan. Kört lite stig idag och märkte att det är lättare att klara branta/tekniska klättringar än på min gamla hardtail. Den känns väldigt stabil och väl balanserad, lätt att cykla riktigt långsamt/stå still utan att det känns vingligt. Gissar att det beror på låg bb, lång hjulbas och relativt flack styrvinkel. Första intrycken är väldigt positiva 😀
Vad har du för HT? Något xc eller mer åt trail hållet? Kul att vet vad du gämför med? Har själv en Vitus seniter ska bli spännande att se hur den känns i gämförelse! Nu är det dock för mycket snö här för att kunna köra stig..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer