YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Brattis sa:
Hade Tisdagsrajds-premiär med min AL comp 1 igår, Har rullat runt på en Epic Comp så var rätt spänd på hur Jeffsyn skulle kännas ute i Hellas. Det var skitkul! uppför var det inte jättemycket skillnad mot Epicen, men utför så åkte man bara med världens största flin och med en helt annan kontroll och vilja att bara trampa på och köra ännu hårdare. Var över lag nöjd med Ibexarna, körde strax under två kilo och lyckades naturligtvis genomslagspunka påväg till HBB! Bytte slang, och tog rygg på lite andra glada Rajdare. Vet inte om jag var för trött, eller om det var för mörkt eller om jag var ovan, men drog omkull med en rejäl OTB och landade på en annan sten ett par meter längre fram. Lätt öm i revben och axel men kunde röra alla fingrar och arm svor jag lite, och började sen lite stukad rulla hemåt när jag inser att jag blöder rätt kraftigt från vänster underarm. Har lyckats slå upp ett rätt nasty sår som syddes ihop på SÖS efter att jag varit hemma och lämnat av cykeln.

Men ja, Cykeln klarade sig utan skador för den som var orolig! :)

Kommer bli en kul höst det här!

Skönt att hojen klarade sig. :)
Hur länge fick du vänta på SÖS?

YT Jeffsy - The tråd
Tja.
Är inne på byta till YT hoj väger lite mellan jeffsy och capran. Har canyon med nerve 120slag just nu vad kommer jag förvänta mig som störst förändringar mot den om nån har erfarenhet av både jeffsy och nerve? Älskar för övrig hoppa med hojjen(inga monster hopp men så att 120slag kan kännas som för lite) men tycker inte nuvarande dämpar räcker till.
Capran kanske är overkill?

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
crazygubbe sa:
Skönt att hojen klarade sig. :)
Hur länge fick du vänta på SÖS?

Hojen landade mjukt, inte jag. ? Fick vänta en 40minuter till jag fick hjälp och syddes ihop på 10 minuter. Ibland får jag nästan känslan av att dom snabbar på enkla snabba åtgärder för att röja undan lite i kön på SÖS.

Helt klart den konstigaste tisdagsrajden på länge med jordgetingbon, rådjur, fem punkor och ett akutbesök!

YT Jeffsy - The tråd
Hej! Är sugen på att beställa en Jeffsy men känner mig lite osäker på om det är vad jag egentligen är ute efter? Kanske någon av er som fått sina cyklar kan hjälpa mig? Jag cyklar idag en Canyon Spectral 7.0 ex, ganska modern 27.5 stigcykel med 150/140mm dämpning, 66,5 grader styrvinkel, 74,5 sadelrör-vinkel, storlek xl. Cyklar lite utanför Oslo och här är det brutalt kuperat, stenar och rötter överallt och sällan någon skön flytande stigcykling. Spectralen är grym utför men det är ett par saker jag stör mig på..... Brant teknisk klättring är ett helvete eftersom framhjulet vandrar runt halva skogen men det som jag egentligen stör mig på mest är bristen på rapphet i cykeln. Inte så att den är gungig men jag sitter ganska långt bak och det blir aldrig någon riktig fartkänsla på plattare partier. Ett Highroller II fram och 170 mm vevarmar påverkar säkert lite. Jämför framförallt med Spec Camber 2016 och hardtail 29a. Jag vet att jag vill ha 29" hjul och behöver en lite krallig cykel pga stigarna här men blir en Jeffsy bara en Spectral ex med 29" hjul, om ni fattar vad jag menar?

Tacksam för lite input!!

YT Jeffsy - The tråd
Ingen erfarenhet mer än av det jag läst om de cyklar du beskriver så verkar dem iaf vara respektive företags konkurrenter. Nog bara lite geometri som avgör antar jag vad som passar bäst?

YT Jeffsy - The tråd
GBGmackan sa:
Hej! Är sugen på att beställa en Jeffsy men känner mig lite osäker på om det är vad jag egentligen är ute efter? Kanske någon av er som fått sina cyklar kan hjälpa mig? Jag cyklar idag en Canyon Spectral 7.0 ex, ganska modern 27.5 stigcykel med 150/140mm dämpning, 66,5 grader styrvinkel, 74,5 sadelrör-vinkel, storlek xl. Cyklar lite utanför Oslo och här är det brutalt kuperat, stenar och rötter överallt och sällan någon skön flytande stigcykling. Spectralen är grym utför men det är ett par saker jag stör mig på..... Brant teknisk klättring är ett helvete eftersom framhjulet vandrar runt halva skogen men det som jag egentligen stör mig på mest är bristen på rapphet i cykeln. Inte så att den är gungig men jag sitter ganska långt bak och det blir aldrig någon riktig fartkänsla på plattare partier. Ett Highroller II fram och 170 mm vevarmar påverkar säkert lite. Jämför framförallt med Spec Camber 2016 och hardtail 29a. Jag vet att jag vill ha 29" hjul och behöver en lite krallig cykel pga stigarna här men blir en Jeffsy bara en Spectral ex med 29" hjul, om ni fattar vad jag menar?

Tacksam för lite input!!

Går du i säljtankar så kan jag ev tänka mig att förbama mig över din Canyon :) Beroende på vad du vill ha för den såklart..

YT Jeffsy - The tråd
supreeme sa:
GBGmackan sa:

Tacksam för lite input!!

Går du i säljtankar så kan jag ev tänka mig att förbama mig över din Canyon :) Beroende på vad du vill ha för den såklart..

Tack för erbjudandet:) Men, eftersom jag fortfarande är osäker på vad jag skall ersätta den med så behåller jag nog den ett tag till.

YT Jeffsy - The tråd
GBGmackan sa:
supreeme sa:
GBGmackan sa:

Tacksam för lite input!!

Tack för erbjudandet:) Men, eftersom jag fortfarande är osäker på vad jag skall ersätta den med så behåller jag nog den ett tag till.

Oki, hojta till med ett PM annars :)

YT Jeffsy - The tråd
GBGmackan sa:

Tacksam för lite input!!
Det där med framhjulet är mest en teknikfråga. Din cykel är ändå inte särskilt flack så det borde vara hanterbart. Du får jobba med viktöverföringen bara.

Rapphet borde du också kunna råda bot på med dämparinställning, Canyons länkage är ganska trampaeffektiva och känns rappa om de matchas med rätt dämpare (det hade inte Canyon gjort på min Nerve AL+, långt ifrån..). Så det behöver inte vara geometrin som spökar där heller nödvändigtvis. Skulle i så fall vara att Canyons cyklar alltid varit lite korta som gör att det är svårt att ligga på framåt på samma sätt. Ståcykling tycker jag är ett bra sätt att få cyklingen att kännas lite mer framåt jämfört med att sitta och trampa.

Som alltid är det bästa att om möjligt provcykla något som påminner om det du vill ha.

YT Jeffsy - The tråd
Tänker hopp i nedför i stökig terräng med ganska höga dropps från klippa.
Har ingen erfarenhet av bikepark antar det kanske är mer slag och kralligare cykel som krävs om man ska hoppa rejält.
Klarar den enduro? :)

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Ni som har växlar med en klinga fram, hur upplever ni hur utväxlingen passar för transporter och mer XC anpassad cykling?
Jag oroar mig för att det ska bli en för lätt utväxling, de gånger jag kör mer grusväg.

Normalfallet för mig är dock turer på runt 20 km med 80-90% skogscykling.

YT Jeffsy - The tråd
Jens_L sa:
Ni som har växlar med en klinga fram, hur upplever ni hur utväxlingen passar för transporter och mer XC anpassad cykling?
Jag oroar mig för att det ska bli en för lätt utväxling, de gånger jag kör mer grusväg.

Jag har haft min AL Comp1 nu i en dryg vecka och kört 2st rundor. Gick från en ht XC hojj och var oxå lite orolig för att utväxlingen skulle bli för lätt på grus väg och transport sträckor men tycker inte att det är några problem alls. Har inte känt något behov av tyngre utväxling.

YT Jeffsy - The tråd
nnordvall sa:
Jens_L sa:

Jag har haft min AL Comp1 nu i en dryg vecka och kört 2st rundor. Gick från en ht XC hojj och var oxå lite orolig för att utväxlingen skulle bli för lätt på grus väg och transport sträckor men tycker inte att det är några problem alls. Har inte känt något behov av tyngre utväxling.

Toppen - Tack för svar!

Tack oxå till Brattis för att jag fick klämma lite på din Jeffsy!

Det ligger nu nära till hands att jag lägger en beställning!

YT Jeffsy - The tråd
Hur har det gått för er som hade missljud från cyklarna? Vad visade det sig vara?

Grymt sugen att klicka hem en men jag tror jag ska behärska mig själv för en gångs skull o vänta in 2017. Förhoppningsvis kommer den med boost gaffel också kanske dom botat någon barnsjukdom.

YT Jeffsy - The tråd
Jens, Självklart! lite kul med 3 barn som får vänta tålmodigt medans pappor pratar och klämmer cykel ;)

Dock märkte jag en märklig grej med min Monarch RT3 igår, Tyckte cykeln blev stummare och betedde sig konstigt, och i ett litet huck bottnade jag bak! Visade sig att dämpen i princip gick helt tom, Hela pistongen intryckt trots att jag hade tryck i gaffeln? Enl dämppump hade jag 220 PSI i dämpen, men den var helt i botten. Har jag missat något? Jag ställer dämpen i "open" när jag pumpar men har ingen större erfarenhet av Monarchen sen tidigare. Any tips?

YT Jeffsy - The tråd
Brattis sa:
Jens, Självklart! lite kul med 3 barn som får vänta tålmodigt medans pappor pratar och klämmer cykel ;)

Dock märkte jag en märklig grej med min Monarch RT3 igår, Tyckte cykeln blev stummare och betedde sig konstigt, och i ett litet huck bottnade jag bak! Visade sig att dämpen i princip gick helt tom, Hela pistongen intryckt trots att jag hade tryck i gaffeln? Enl dämppump hade jag 220 PSI i dämpen, men den var helt i botten. Har jag missat något? Jag ställer dämpen i "open" när jag pumpar men har ingen större erfarenhet av Monarchen sen tidigare. Any tips?

Det låter ju onekligen o-bra. Skulle tippa att det bara är till att riva dämparen. Men vad vet jag... kanske någon som varit med om samma o kan ge lite tips.

YT Jeffsy - The tråd
Brattis sa:

Kan de vara så att du har luft i ena kammaren bara? Släpp ut till 80-90psi och gunga på läckaget några gånger. Pumpa sen till rätt tryck igen.

YT Jeffsy - The tråd
Kan de vara så att du har luft i ena kammaren bara? Släpp ut till 80-90psi och gunga på läckaget några gånger. Pumpa sen till rätt tryck igen.[/quote]

Det får jag prova. Tack för tipset! Jag hann inte kolla i morse om dämpen hade gått ut igen men det låter ju onekligen som om det skulle kunna ha varit problemet.

Cykeln blir rätt låg när dämpen är helt inne kan jag säga..

YT Jeffsy - The tråd
Idag kom den. Ska testa i kväll efter jobbet

Bilagor

• DSC_0836.JPG
    DSC_0836.JPG
    283.7 KB · Besök: 252
YT Jeffsy - The tråd
Brattis; trist med dämparen! Hoppas YT löser det åt dig så du får en ny.

Jag tryckte på köpknappen i förrgårkväll så nu är man som ett barn på julaftons morgon...
Jeffsy Al Comp 1 on its way!

YT Jeffsy - The tråd
wenna sa:
Hur har det gått för er som hade missljud från cyklarna? Vad visade det sig vara?

Grymt sugen att klicka hem en men jag tror jag ska behärska mig själv för en gångs skull o vänta in 2017. Förhoppningsvis kommer den med boost gaffel också kanske dom botat någon barnsjukdom.

På min var det storslaget som skapade missljud. Jag gjorde rent, fattade in och monterade ihop och det har varit tyst sedan dess.

YT Jeffsy - The tråd
svårt att säga än så länge. måste ställa in dämparna lite bättre innan jag säger något. Men den kändes rappare och lättare att dra upp på bakhjulet och att hoppa och leka än min Radon Slide 130, kanske inte så konstigt då den enligt min våg väger 1,5 kilo mindre och har kortare kedjestag.
Hade jag inte varit helt förkyld så hade det blivit en längre runda igår.

YT Jeffsy - The tråd
wenna sa:

Sadelstolpe/sadel, vevlager och genomföringen för växelvajer i ramen har låtit illa på min cykel.
Löst genom infettning och ställt förspänningen på vevlagret.

YT Jeffsy - The tråd
aribr sa:
Har själv en Radon Slide 130 och funderar på denna. Är Jeffsy den mest prisvärda cykeln därute?

Till fullpris, ja. Men t.ex. en Camber eller Stumpjumper FSR på höstrea från UK ligger på ungefär samma pris. Stumpjumpern har ju väldigt lik geo som Jeffsyn och kan tycka att de är bättre kittade, framförallt hjulen, som är Jeffsyns achilleshäl i mina ögon. Och jag vet inte vad som gäller när man köper Spez från utlandet, men jag har köpt via Evalds i Jönköping och de tillsammans med Specialized i Sverige har hanterat alla garantiärenden både snabbt och schysst. Vad det gäller YT så är dom helt klart överbelamrade och lider av långa ledtider när det kommer till garanti, förutom att allt måste ske med vändande DHL-paket till Tyskland. Har varit utan min Jeffsy i 6 veckor nu, men den skulle levererats tillbaka innan 12.00 idag. Ska dra hela storyn när jag får se om den faktiskt är fixad...

YT Jeffsy - The tråd
Ok fick precis cykeln, så här kommer storyn om min Jeffsy, som är lite av ett praktexempel på vad man får står ut med i utbyte mot de sjukt bra priserna:

Jag hade som beskrivits tidigare i tråden glapp i baksvingen som gjorde att lagrena kunde åka i sidled glappade och kluckade när man trampade hårt på pedalerna och i stök i skogen (även om det mera kändes än hördes där). Hojen gick ju att cykla på men det var klart irriterande och inget som ska förekomma. Det borde ha upptäckts i kvalitetskontrollen, men visst. Tog mig typ två veckor att hitta problemet men mailade sen YT en video där jag förklarade problemet. Jag försökte få dom att skicka en ny övre baktriangel där lagrena glappade som hade löst problemet men de insisterade på att de ville ha tillbaka hojen för att fixa, och det kan jag ändå förstå för att de ska kunna uppehålla garanti osv, men jag var ändå irriterad eftersom det skulle innebära tid utan cykel under bästa tiden på året men YT lovade att de skulle fixa på 1-2 dagar och att med frakt fram och tillbaka skulle det innebära 2v utan cykel. Ok tänkte jag då väntar jag med att skicka den tills jag åker bort på semester i 16 dagar så borde jag få tillbaka åtminstone strax efter det, och det var ok. Jobbigt att släpa lådan till närmsta inlärningsställe (tur man har bil och hade behållit lådan), och jobbig procedur med att man var tvungen att skriva ut formulär fylla i och stoppa i lådan samt maila excel osv. men annars skulle det ju lösa sig fint.

Tyvärr märkte man ju ganska snart att tiden var glädjemätning från deras håll. Till att börja med tog det 12 dagar innan de registrerat cykeln i deras verkstad, när leveransen ska ta 5 arbetsdagar och också gjorde det när den skickades från YT första gången. Kanske var det kö in i verkstaden eller så strulade DHL. Oavsett är det mitt problem. Sedan tog det flera dagar innan de ens började jobba på den, och totalt 16 dagar innan den gavs tillbaka till DHL. Var i kontakt med 4 olika personer på YT flera gånger under tiden och alla bara skyllde ifrån sig och sa att dom hade mycket att stå i varpå jag påpekade att jag förstod, men att de då inte ska påstå att de kan lösa det hela på totalt 2 v, men de var oförstående. Frågade sedan vad de fixat på hojen men de kunde inte svara på det, utan det skulle stå på en lista som låg i lådan, men det gjorde det inte. De hade bytt kedja och växelöra iaf kunde han konstatera. Kändes ju jävligt tryggt när det inte var ett problem ens.

Till slut så fick jag ett trackingnummer till DHL iaf och cykeln var på väg hem. Eller trodde jag iaf. Den kom till en paketcentral i Hamburg och semestrade där i 10 dagar innan jag genom många omvägar fick tvinga YT att ligga på DHL för att de skulle hitta paketet och få det att flyga vidare. Till slut rörde det på sig och kom hem till Sverige, men sen skulle ju Postnord leverera det och ni vet ju alla den storyn. Iaf så fick jag den idag kl 14.30 när jag hade bokat en andra leverans mellan 9-12.

Totalt lite under 6v fick jag vara utan cykel. Är ju ingenting om man jämför med Canyon-tråden men det som är synd är att de överlovar och underlevererar, och sen inte gör någon gest för att försöka återupprätta det hela. De hade kunna ursäkta sig till att börja med. Sen om de hade varit proffsiga hade de bara slängt med en t-shirt eller vad som helst som kostar dom typ 30 spänn så hade man snabbt sett mellan fingrarna. Men ingenting sånt.

Den största misären är att jag bröt nyckelbenet i 3 delar i söndags, dagen innan den skulle levererats, så nu kan jag inte cykla på hojen ändå på ca lika många veckor till. Ödets ironi.

YT Jeffsy - The tråd
Tråkigt att höra men det är ju problemet med "mail-order-bikes". Hadde själv ett garanti ärende på min Radon men det var bara att skicka tilbaka den defekta delen och få en ny. Mycket nöjd där med kundservicen, men det är kanske en annan historia om det gäller ramen. Hoppas du får iaf många turer i höst.

Kanske det blir en Transition Smuggler efter allt istället...

YT Jeffsy - The tråd
Att det tar 16 dagar för företaget att fixa cykeln kanske inte är rekordservice att höja till skyarna, men det är ju långt ifrån någon skandal. Man skulle kunna säga att det faktiskt är ganska bra.

YT Jeffsy - The tråd
jofahjalm sa:
Att det tar 16 dagar för företaget att fixa cykeln kanske inte är rekordservice att höja till skyarna, men det är ju långt ifrån någon skandal. Man skulle kunna säga att det faktiskt är ganska bra.

Det är som vanligt när man skriver långt på internet, ingen läser. Problemet var ju att specifikt lovade en turnaround på 1-2 dagar. Annars är det absolut inte katastrof. Men Specialized som jag köpt på postorder från Evalds i Jönköping har betett sig exemplariskt. T.ex. skickar dom nya grejer direkt och så får man skicka dom gamla i retur när man fått ersättare = noll dödtid utan cykel. Dessutom har dom uppgraderat komponenter för att vara schyssta. Det skulle gå att sköta bättre, men YTs problem är att dom är ett för litet företag med för mycket business. Dom kommer förhoppningsvis ikapp någon gång.

YT Jeffsy - The tråd
Det lät inte alls bra och gör en minst sagt tveksam till köp.

Det var alltså för stor tolerans i ramen där lagrena sitter?

Var problemet fixat eller inte då hojen kom tillbaka?

YT Jeffsy - The tråd
Om det är fixat är lite oklart då jag haft svårt att ta en runda med brutet nyckelben, men den passerade enarmade parkeringsplatstestet. Iom att det ser ut som de INTE bytt något i baktriangeln (om de inte kört lite testrundor med den själva på stig efter då den var smutsig) så är jag orolig att de gjort något fix som kanske pajar igen så fort man kör hårt med den igen. Återstår att se om några månader.

Så här rörde sig lagrena i baksvingen: https://www.dropbox.com/sc/wpsvrbk7ufy34gb/AACQFLoXj8HC1Lf0r05Itd-4a Lite oklart varför.

Jag skulle nog själv absolut kunna köpa av YT igen, men då lite visare om vilka situationer som kan dyka upp och vad man kan få stå ut med. Jag skulle t.ex. alltid ha en bra backuphoj tillhands. Nu har jag ju en Enduro 29a men den var olyckligtvis också på service/renovering samtidigt då jag litade på YTs tidsestimat. Man måste helt enkelt ta med alla faktorer vid köp, och kan man då t.ex. hitta en motsvarande cykel på rea från ett icke-postorderföretag till liknande pris kan det nog i en del fall vara ett bättre val. Folk kan ju tycka vad dom vill om Specialized men YT börjar ju nu bli rena rama svennebanan-varumärket det med med varannan snubbe man träffar på en Capra och nu snart Jeffsy. Sköna hojar uppenbarligen men inte världens mest creddiga längre.

YT Jeffsy - The tråd
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp