YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Verkar ju som de som fick sina jeffsy i början i våras när de första levererades har råkat ut för en del småproblem. Tycker mig har läst om det på andra forum också.

Hittills inte haft tillstymmelsen till några problem eller missljud på min Jeffy AL 1.

YT Jeffsy - The tråd
Fick min Jeffsy CF Comp 1 i juli månad och har avverkat ca 17 mil och har funkat som en klocka. Inga missljud eller krånglande komponenter (peppar peppar, ta i trä) hittills.

YT Jeffsy - The tråd
Min RS Monarch dog helt, Jag anmälde det till YT och fick en Warranty claim. Dock valde jag att lämna in den lokalt då det skulle ta 10 dagar tur och retur Tyskland, Plus internhantering innan den skulle till SRAM och vända. Jag tyckte det var värt 600 spänn att slippa vara utan hoj i uppskattningsvis 2-3 veckor. Smällar man får ta vid Internethandel, Men jag stöttade ju en LBS som fick serva den. Win! ;)

YT Jeffsy - The tråd
Brattis sa:
Min RS Monarch dog helt, Jag anmälde det till YT och fick en Warranty claim. Dock valde jag att lämna in den lokalt då det skulle ta 10 dagar tur och retur Tyskland, Plus internhantering innan den skulle till SRAM och vända. Jag tyckte det var värt 600 spänn att slippa vara utan hoj i uppskattningsvis 2-3 veckor. Smällar man får ta vid Internethandel, Men jag stöttade ju en LBS som fick serva den. Win! ;)

Fick du reda på vad felet var?

YT Jeffsy - The tråd
Jag hade lite missljud i baksvingen i början, men det visade sig vara bakaxeln som behövde efterdras lite. Och nu har jag fått problem med att en bult i baksvingen skruvar ur sig när jag kör (bult 44 enl. sprängskissen). Det ska vara loctite på den men någon verkar ha monterat lite hastigt och glömt det, det ska snart kunna fixas. Kan vara en bra idé att kolla igenom alla bultar innan man ger sig iväg i början, men det gäller ju alla nya hojjar.

I övrigt har jag inga problem än...

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
marr sa:
Fick du reda på vad felet var?

Jag har inte fått tillbaka den ännu, hämtar den på Måndag, men fenomenet kallas "stuck-down" och har förmodligen förorsakats av en dålig packning eller felaktig montering. Övertryck i negativ luftkammare har gett vakuum.

En vanlig luftkammarservice löser problemet och då kollar man/byter ev packningar som havererat.

YT Jeffsy - The tråd
Har för närvarande en YT Wicked som jag är nöjd med men funderar på instegsmodellen av Jeffsyn. Vikten är dock inte så lockande, är det värt att köpa för att sedan lätta eller ska man bita ihop å fortsätta leka med gamla leksaker? Typ singelklinga & tubeless är väl det mest uppenbara men sparar inte många gram. Förstår inte riktigt vart vikten springer i väg på den. Guida mig!

YT Jeffsy - The tråd
Mendel sa:
Har för närvarande en YT Wicked som jag är nöjd med men funderar på instegsmodellen av Jeffsyn. Vikten är dock inte så lockande, är det värt att köpa för att sedan lätta eller ska man bita ihop å fortsätta leka med gamla leksaker? Typ singelklinga & tubeless är väl det mest uppenbara men sparar inte många gram. Förstår inte riktigt vart vikten springer i väg på den. Guida mig!

Vet inte om jag tycker den är överdrivet tung för en hoj i klassen. Toppmodellen är väl lättad så mycket det går med kolfiber-pryttlar utan att gå för klent och den ligger på 11,9kg. Svårt att komma lättare undan med en trail-29a tror jag.

YT Jeffsy - The tråd
Hej på er alla,

Intressant tråd, har lusläst allt och gillar det jag läser.

Har kört en Spectral 8.9(130 mm slag) fram till häromdagen, hade som plan att köpa en Specialized Enduro, långslagig 29", men nu har jag börja läsa in mig på Jeffsy(tack durietz för att du nämnde den i din annons för din Enduro ;-p) och måste säga att jag blir riktigt sugen :) Vad säger ni som köpt den redan, gärna om ni har en CF Comp1 eller CF Pro, vill ni rekommendera den vidare till andra eller säger ni att man ska backa av... Eller ska man kanske rent av gå på en Capra CF Pro Race?

Bakgrunden är egentligen att jag ville ha en hoj som jag kunde bomba lite mer med(även några repor i bike parken i Åre då vi har ställe där) än min Canyon som jag uteslutande cyklat stig med och nån tur i våfflan i Åre, men jag vill samtidigt ha möjlighet att cykla uppför och på platten med ganska bra fart, därav försäljning av den gamla.

Jag vill alltså ha en snabb, hyffsat lätt och smidig cykel som klarar hårda tag men även tycker om att klättras med.
Tips mottages gärna, även andra än YT om ni har ett supertips där, inte dyrare än 50 k dock...

Mvh
Andreas

YT Jeffsy - The tråd
Jag ska försöka svara 100% ärligt här, bortsett från det faktum att jag har Enduron till salu:

För mig och det jag gillar, så är Jeffsyn den perfekta Sthlms-hojen. Lagom avvägning mellan trampeffektivitet och slaglängd, och geo för utförs vs. uppförs. Med det sagt så finns det andra hojar som skulle kandidera för detta, som t.ex. Stumpjumpern och en massa andra jag inte kan komma på nu. Detta om vi snackar 29or då (lämnar den debatten utanför här). Men, det jag gillar är att cykla så snabbt som möjligt på de stigar jag cyklar oftast på, vilket inkluderar främst Lidingö, Hellasgården och Flottsbro. Slår jag mina egna tider, så har jag kul.

Dock, skulle jag tvingas ha en cykel resten av mitt liv idag så skulle jag behålla Enduro 29an, lätt. Dämpning som smör tack vare Öhlinarn, och lagom geo tack vare 650b-länkaget, men känns ändå aldrig tung tack vare kolfiberfälgarna. Kom lite till den insikten efter att ha cyklat på brorsans Capra. Enduro 29an bombar på väldigt väldigt nära lika bra som Capran utför, men väldigt väldigt mycket bättre på tam stig. En så sjukt allsidig hoj. Jag kommer febrilt jaga samma känsla i Jeffsyn och har redan beställt samma fälgar till den och ska testa längre slaglängd fram, men tror det är bakdelen som kommer bli svår att matcha. Kommer säkert bli till att testa fjäder där med men det känns lite som jag försöker skapa Enduron av en annan hoj, vilket ju är lite tramsigt. Enda anledningen att jag säljer den är för att det är den äldre av mina cyklar och jag mår dåligt av att ha två så bra cyklar som står och tappar värde när jag som småbarnsfarsa kommer ut 1,5h/v tops i skogen.

Så även om Jeffsyn i snitt gör dig snabbare på Stockholms-stig, så skulle jag säga att den inte täcker in ett lika brett spann som Enduron, som kommer närmre Jeffsyn på Stockholms-stig än vad Jeffsyn kommer Enduron i att hantera stök o bök à la Järvsö och Åre.

YT Jeffsy - The tråd
Tack för svar och en bra beskrivning av hur dom olika hojarna är.

Ska jag vara ärlig så låter det som att jag faller mer inom Jeffsy-beskrivningen även om jag gillar hur du beskriver Enduro:n. Känslan är att jag kanske hellre kör på en snabb cykel med begränsade utförsegenskaper och istället kompletterar med en bättre beg. dh-cykel.

Men ska du upp till Åre någon helg och har med Enduron så är jag intresserad av att titta på den för ev. affär.

Är det någon som vet förresten om cyklarna som ligger på YT-S hemsida är 2017 års modeller eller kommer dom senare i höst?

/Andreas

YT Jeffsy - The tråd
En fråga till, nu ang. storlek på Jeffsyn

Jag är 190 cm med 90 cm benlängd, jag har alltid kört large på mina olika cyklar men här hamnar jag på XL enligt rekommendation, vad har ni som kör Jeffsy för erfarenhet av det här?

När jag läser rena mått på deras respektive hemsidor mellan min gamla och hos YT så skiljer sig large åt med någon millimeter bara där Canyon är marginellt större, men det är samtidigt bättre med någon som har erfarenhet av cykeln i verkligheten.

Jag vet att det är en smaksak, min smak har tidigare legat åt att jag hellre är på gränsen till för liten än på gränsen till för stor.

/Andreas

YT Jeffsy - The tråd
Har en CF comp 1 och jag tycker bakdämparen ”glappar” dvs. som att det finns ett litet spel de första mm I låst läge. Känslan är att som att du hade haft ett glapp i länkage/sving men är 100% säker att det kommer från dämparen.

Någon annan som upplever något liknande? Var inne hos bikeplace verkstad för att kolla med dem och dom sa att det kunde ev. ge sig efter några timmars användande annars så är det reklamation av dämparen. Jag har kört kanske 12-15h effektiv cykeltid.

YT Jeffsy - The tråd
Här har vi anledningen till att min Monarch säckade ihop. En skadad packning räckte för att få över luft på fel sida. Nåja, jag struntade i att skicka den till Tyskland och servade här hemma istället. 48 timmar downtime istället för 2-3 veckor. Klart värt tycker jag.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    114.6 KB · Besök: 241
YT Jeffsy - The tråd
Någon som vet något om det kommer en Jeffsy 2017 eller om det är den som är ute nu? Känns konstigt om man inte kommer med en toppmodell med Sram Eagle XO. Jag har sökt runt lite på nätet men även mailat YT utan något svar ännu, men årsmodeller och YT verkar vara hemligare än det hemligaste :) Eller så är bara jag dålig på att leta...

/Andreas

YT Jeffsy - The tråd
backe5 sa:
Någon som vet något om det kommer en Jeffsy 2017 eller om det är den som är ute nu? Känns konstigt om man inte kommer med en toppmodell med Sram Eagle XO. Jag har sökt runt lite på nätet men även mailat YT utan något svar ännu, men årsmodeller och YT verkar vara hemligare än det hemligaste :) Eller så är bara jag dålig på att leta...

/Andreas

Har också letat utan resultat. Om du får svar från YT får du gärna återkomma här med vad dom säger

YT Jeffsy - The tråd
wenna sa:
backe5 sa:

/Andreas

Har också letat utan resultat. Om du får svar från YT får du gärna återkomma här med vad dom säger

Absolut, lika bra att släppa ut hemligheterna till allmänheten om jag får reda på något :)

YT Jeffsy - The tråd
Alltså, jag vet ingenting om just YTs produktcykel men vore det inte extremt märkligt att släppa nya versioner på cyklar bara några månader efter att de släppts? Särskilt när de säljer i så hög grad att de måste flytta fram leveransdatumen kontinuerligt. Cyklarna lanserades i april och började levereras i slutet på maj, så logiskt sett borde det komma nya modeller i april nästa år, om de ska hålla standard- produktlanseringscykeln. Alternativ skulle kunna vara att de skjuter på det ytterligare för att hamna i linje med Caprans uppdateringscykel som troligen är höstbaserad. Dock skulle jag tro de var smartare att dela upp så man lanserar nya versioner av cyklarna vid olika tider på året så man håller intresset uppe för varumärket en större del av året och så att folk som är intresserade av båda cyklarna hinner skramla ihop pengar där emellan.

YT Jeffsy - The tråd
När man är skadad går internetcyklingen upp på högvarv och plånboken får ta smällen istället för kroppen. Håller på att kolla på vikten på min Jeffsy CF Comp gentemot CF Pro och får inte ihop det. Enligt YT så ska min väga 12,8kg och Pron 11,9kg, dvs ca 900g skillnad (visserligen i Small men borde inte skilja så mycket på differensen). De ända skillnaderna i komponenter som jag kan hitta adderar endast ihop till ca 500g:

100 g vevarmar (Raceface Turbine vs Next SL)
200 g hjul (Alu vs Kolfiber)
70 g casette (XG-1150 vs XG-1175)
100 g dämpare (Pike vs Fox 34)
50 g styre (Raceface Turbine vs Renthal Carbon)

Vad missar jag?
Alltså https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/608/sCategory/509 vs. https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/612

YT Jeffsy - The tråd
min PRO i large väger 12kg med slanglösa Bontrager XR3 och XR4. jag har vägt med en Asaklitt bagagevåg från Claes O

Bilagor

• DSC_0841.JPG
    DSC_0841.JPG
    157.8 KB · Besök: 246
YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
När man är skadad går internetcyklingen upp på högvarv och plånboken får ta smällen istället för kroppen. Håller på att kolla på vikten på min Jeffsy CF Comp gentemot CF Pro och får inte ihop det. Enligt YT så ska min väga 12,8kg och Pron 11,9kg, dvs ca 900g skillnad (visserligen i Small men borde inte skilja så mycket på differensen). De ända skillnaderna i komponenter som jag kan hitta adderar endast ihop till ca 500g:

Vad missar jag?
Alltså https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/608/sCategory/509 vs. https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/612

Bakväxel
Bromsar
Bakdämpare
Växel handtag
Kedja
Styrstam

YT Jeffsy - The tråd
wenna sa:
durietz sa:

Vad missar jag?

Bakväxel
Bromsar
Bakdämpare
Växel handtag
Kedja
Styrstam

Tack för att du listar komponenterna som utgör en cykel, men det är alltså inte så att jag glömt bort att kolla dessa utan listade bara det som var märkbart lättare. Ingen av dessa ovan väger mer än några enstaka gram skillnad på båda cyklarna och bakdämparen t o m mera på Pro, så därför jag inte får ihop det.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:

Vad missar jag?

Bakväxel
Bromsar
Bakdämpare
Växel handtag
Kedja
Styrstam

Tack för att du listar komponenterna som utgör en cykel, men det är alltså inte så att jag glömt bort att kolla dessa utan listade bara det som var märkbart lättare. Ingen av dessa ovan väger mer än några enstaka gram skillnad på båda cyklarna och bakdämparen t o m mera på Pro, så därför jag inte får ihop det.

Antar att det är många bäckar små. Bromsarna skiljer tex 80 gram. Sen tror jag att man får ta specade vikter med en nypa salt då jag gissar att dom inte är alltför exakta.

YT Jeffsy - The tråd
wenna sa:
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:

Vad missar jag?

Bakväxel
Bromsar
Bakdämpare
Växel handtag
Kedja
Styrstam

Antar att det är många bäckar små. Bromsarna skiljer tex 80 gram. Sen tror jag att man får ta specade vikter med en nypa salt då jag gissar att dom inte är alltför exakta.

SRAM GUIDE Ultimate - 360 g x 2 = 720g
SRAM GUIDE RSC - 381 g x 2 = 762g
Alltså 42g. Hittar inte tillräckligt många bäckar för att täcka upp diskrepansen på 400g. Av vad jag kan hitta verkar det dessutom som att Monarchen väger 50g mindre än Fox-dämparen.

YT Jeffsy - The tråd
Du ser.... Vi hittar tydligen olika uppgifter på vad saker och ting väger så det är nog svårt att lita på uppgifterna när man ska räkna ihop vikter.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:

Vad missar jag?

Bakväxel
Bromsar
Bakdämpare
Växel handtag
Kedja
Styrstam

Alltså 42g. Hittar inte tillräckligt många bäckar för att täcka upp diskrepansen på 400g. Av vad jag kan hitta verkar det dessutom som att Monarchen väger 50g mindre än Fox-dämparen.
Växlarskiftaren och bakväxeln plus kedjan är nästan 90 gram. Många bäckar små...

YT Jeffsy - The tråd
HasseL sa:
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:

Vad missar jag?

Bakväxel
Bromsar
Bakdämpare
Växel handtag
Kedja
Styrstam

Växlarskiftaren och bakväxeln plus kedjan är nästan 90 gram. Många bäckar små...

Hur får du ihop det? X01-reglaget väger 4g mer än X1, kedjan samma, X1-bakväxeln endast 6g mer, så alltså 2g skillnad totalt.

Är fortfarande 250g som gått upp i rök när man kollar på ALLA komponenter. Ytterst märkligt tycker jag iom det i pengar motsvarar typ uppgraderingar på 5 lax för att lätta.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
HasseL sa:
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:

Vad missar jag?

Bakväxel
Bromsar
Bakdämpare
Växel handtag
Kedja
Styrstam

Hur får du ihop det? X01-reglaget väger 4g mer än X1, kedjan samma, X1-bakväxeln endast 6g mer, så alltså 2g skillnad totalt.

Är fortfarande 250g som gått upp i rök när man kollar på ALLA komponenter. Ytterst märkligt tycker jag iom det i pengar motsvarar typ uppgraderingar på 5 lax för att lätta.

Här är det: http://reviews.mtbr.com/wp-content/uploads/2014/05/SRAM-X1-Comparison-Chart-1024x446.jpg 30 gr mellan reglagen?

Sen menade jag kassetten och inte kedjan så klart. Felskrovet av mig. Ber om ursäkt.

YT Jeffsy - The tråd
Är ramarna helt identiska eller kan det skilja nåt litet i tillverkningen på dom? Kan ju även sitta lättare slangarna i, bara det kan ju skilja 100 gram.

YT Jeffsy - The tråd
HasseL sa:
durietz sa:
HasseL sa:
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:
wenna sa:
durietz sa:

Vad missar jag?

Bakväxel
Bromsar
Bakdämpare
Växel handtag
Kedja
Styrstam

Här är det: http://reviews.mtbr.com/wp-content/uploads/2014/05/SRAM-X1-Comparison-Chart-1024x446.jpg 30 gr mellan reglagen?

Sen menade jag kassetten och inte kedjan så klart. Felskrovet av mig. Ber om ursäkt.

Du jämför bara x1-gruoo mot x01-grupp här, och inte vad som faktiskt sitter på cykeln. Kolla vad som står specat på respektive cykel och kolla sedan vikt på tillverkarens hemsida så ska du se att det hela inte går ihop.

YT Jeffsy - The tråd
HasseL sa:
Nej det står lösgrejor vikt på den där bilden...

Ja men någonstans antar du att det som står på bilden du refererar är vad som sitter på cykeln. Det antagandet är fel. Dom har inte komplett x1-grupp vs komplett x01-grupp på cyklarna. Kolla som sagt på YTs hemsida på specen, och sen på SRAMs hemsida för vikter.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
HasseL sa:

Ja men någonstans antar du att det som står på bilden du refererar är vad som sitter på cykeln. Det antagandet är fel. Dom har inte komplett x1-grupp vs komplett x01-grupp på cyklarna. Kolla som sagt på YTs hemsida på specen, och sen på SRAMs hemsida för vikter.
Nej det antar jag inte. Men det står att det sitter en triggar på var cykel. En X1 på ena och en XO1 på andra och där emellan skiljer det 30 gr på de två och inte 4 fr som du skriver.. Eller menar du att XO1 växelreglaget är tyngre när det inte kommer med gruppen? Och litar mer på oberoende mätningar än SRAMs egna...

YT Jeffsy - The tråd
HasseL sa:
durietz sa:
HasseL sa:

Nej det antar jag inte. Men det står att det sitter en triggar på var cykel. En X1 på ena och en XO1 på andra och där emellan skiljer det 30 gr på de två och inte 4 fr som du skriver.. Eller menar du att XO1 växelreglaget är tyngre när det inte kommer med gruppen? Och litar mer på oberoende mätningar än SRAMs egna...

Ja, jag litar mera på vad som står på SRAMs hemsida idag än vad som togs från någon pressrelease 2014 när den där "reviewen" skrevs, särskilt eftersom prylarna är från 2016. Och sen som sagt, så sitter det inte en X01-kedja eller X01-kassett på den som har X01-växelreglage och bakväxel, därför är inte den där tabellen relevant.

YT Jeffsy - The tråd
Svar från YT angående Jeffsy 2017, även om det inte säger något konkret så utläser åtminstone jag att det är en 2017 på gång :)

------------------------------------------
Hello Andreas,

Thank you for your mail.

Unfortunately I currently don't have any informations about our 2017 models, because they won't be released within the next months.

Thank you for your understanding.
-------------------------------------------

YT Jeffsy - The tråd
backe5 sa:
Svar från YT angående Jeffsy 2017, även om det inte säger något konkret så utläser åtminstone jag att det är en 2017 på gång :)

Hello Andreas,

Thank you for your mail.

Unfortunately I currently don't have any informations about our 2017 models, because they won't be released within the next months.

Jag fick svaret att han trodde -17 Jeffsy skulle komma runt Jan Feb -17

YT Jeffsy - The tråd
wenna sa:
backe5 sa:

Hello Andreas,

Thank you for your mail.

Jag fick svaret att han trodde -17 Jeffsy skulle komma runt Jan Feb -17

Ok, men då börjar det åtminstone utkristallisera sig någon form av period när den kan komma. Ska jag ändå lägga dom här pengarna så kan jag lika gärna vänta någon månad till och förhoppningsvis få en med senaste komponenterna.

YT Jeffsy - The tråd
Tror ni årets modell kommer gå ner något i pris (om den inte redan gjort det)?
Är väldigt sugen på en jeffsy al men funderar om man ska vänta eller inte.

YT Jeffsy - The tråd
Fredde78 sa:
Tror ni årets modell kommer gå ner något i pris (om den inte redan gjort det)?
Är väldigt sugen på en jeffsy al men funderar om man ska vänta eller inte.

Om man skulle göra egna spekuleringar så borde Jeffsy al komma med SLX 1x11 under 2017. Men som sagt. Egna spekuleringar. De är väll den enda fördelen att vänta. De har ju alla storlekar inne så om du beställer nu så får du ju möjlighet att köra lite medans det är hyfsat varmt och tort ute.

YT Jeffsy - The tråd
Jag slog till på en Jeffsy AL Comp 1 som egentligen inte alls är vad jag först tänkt mig n+1 skulle bli. Var länge inne på en mycket mer XC-aktig FS. Så nu får jag väl i större utsträckning lämna grusvägarna och ge mig in i skogen. Det blev en i storlek M, som jag tror kommer passa, mina 178 cm med relativt korta ben (80 cm), bäst. Allra helst hade jag nog köpt en L med kortare sadelrör men M blir nog bra det med.

En fundering jag har, i PDF:en som följde med ordererkännandet står inget leveransdatum utan bara "Article in stock". Betyder det att de skickar den omedelbart? Hur lång tid har leveransen tagit för er andra?

Tillbaka
Topp