YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Jag slog till på en Jeffsy AL Comp 1 som egentligen inte alls är vad jag först tänkt mig n+1 skulle bli. Var länge inne på en mycket mer XC-aktig FS. Så nu får jag väl i större utsträckning lämna grusvägarna och ge mig in i skogen. Det blev en i storlek M, som jag tror kommer passa, mina 178 cm med relativt korta ben (80 cm), bäst. Allra helst hade jag nog köpt en L med kortare sadelrör men M blir nog bra det med.

En fundering jag har, i PDF:en som följde med ordererkännandet står inget leveransdatum utan bara "Article in stock". Betyder det att de skickar den omedelbart? Hur lång tid har leveransen tagit för er andra?

Köpte oxå en AL Comp1 i M och är 179cm. Funderar dock på att byta styrstam till en lite längre annars super nöjd. Tog exakt 1 vecka från att jag beställt den tills den levererades hem till dörren.

YT Jeffsy - The tråd
nnordvall sa:
LHelge sa:
Jag slog till på en Jeffsy AL Comp 1 som egentligen inte alls är vad jag först tänkt mig n+1 skulle bli. Var länge inne på en mycket mer XC-aktig FS. Så nu får jag väl i större utsträckning lämna grusvägarna och ge mig in i skogen. Det blev en i storlek M, som jag tror kommer passa, mina 178 cm med relativt korta ben (80 cm), bäst. Allra helst hade jag nog köpt en L med kortare sadelrör men M blir nog bra det med.

En fundering jag har, i PDF:en som följde med ordererkännandet står inget leveransdatum utan bara "Article in stock". Betyder det att de skickar den omedelbart? Hur lång tid har leveransen tagit för er andra?

Köpte oxå en AL Comp1 i M och är 179cm. Funderar dock på att byta styrstam till en lite längre annars super nöjd. Tog exakt 1 vecka från att jag beställt den tills den levererades hem till dörren.

Du har en 50mm Raceface Turbine stam på din M va? Jag har en 60mm på min L och skulle gärna byta om du är sugen.

YT Jeffsy - The tråd
nnordvall sa:
LHelge sa:

Jag beställde imorse och den står redan som completed tillsammans med ett trackingnummer. Inte helt otänkbart att jag kan ta en provtur i helgen med andra ord. Om nu DHL gör sitt jobb vill säga. Ni som har köpt någon variant med M1900-hjulen, följde det med tubeless-ventiler?

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
nnordvall sa:
LHelge sa:

Du har en 50mm Raceface Turbine stam på din M va? Jag har en 60mm på min L och skulle gärna byta om du är sugen.

Stämmer jag har en 50mm och är intresserad av ett byte. PM:ar dig så kan vi se hur vi ordnar ett byte.

YT Jeffsy - The tråd
Jens_L sa:
Min nya kommer hem med Posten imorgon! O happy day!

IMG_20160906_124609.jpg

Och här är den - äntligen!

YT Jeffsy - The tråd
Det där ser ju ut som en AL Comp 1, fick du med Tubeless ventiler i paketet? Vad jag läst på andra håll så verkar det bara vara de med lite mer exklusiva hjul.

YT Jeffsy - The tråd
Det är rätt, det är en Al comp 1. Inga tubeless ventiler var med och jag hade inte räknat med det heller. Ska testa att köra helt utan modifikationer nu först för att bilda mig en uppfattning. Sen får vi se.
Ser sjukt mycket fram till första provturen i skogen och tänker mig att det kommer att vara stor skillnad från min gamla 26" canyon nerve.

YT Jeffsy - The tråd
För er som funderar på att beställa en Jeffsy! Gör det för de har sänkt priset med upp till 500€ för att Aaron Gwin vann världskuppen.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Va fan!! Pga YTs fuckups med trasigt levererad cykel så har alltså varje runda för mig hittills kostat 1000 spänn. Blir återigen bevisad att man aldrig ska vara early adopter.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Känns ju surt att man i måndags betalade €2499 för den om den idag kostar €2199, cykeln har inte ens lämnat Tyskland än. Skickade ett mail till dem och frågade om de kunde kompensera mig för sänkningen i efterhand, annars får man väl utnyttja ångerrätten på 14 dagar och beställa samma cykel igen.

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Känns ju surt att man i måndags betalade €2499 för den om den idag kostar €2199, cykeln har inte ens lämnat Tyskland än. Skickade ett mail till dem och frågade om de kunde kompensera mig för sänkningen i efterhand, annars får man väl utnyttja ångerrätten på 14 dagar och beställa samma cykel igen.

Råkade ut för samma sak i början av sommaren, men fick en refund på pengarna utan problem.

YT Jeffsy - The tråd
Bachten sa:
LHelge sa:

Råkade ut för samma sak i början av sommaren, men fick en refund på pengarna utan problem.

Mailade du service@ty-industries.com?

YT Jeffsy - The tråd
Samma för mej.. pröjsade i går..
Trodde inte de kunde bli billigare...nu hade man ju nästan råd med en CF1 istället för AL1.
Men ja ja det blir nog bra.

Spännande att se vad svaret från YT blir.

Pertan

YT Jeffsy - The tråd
Jens_L sa:
Bachten sa:
LHelge sa:

Ja precis. Fick svar av någon Margitta

YT Jeffsy - The tråd
Jens_L sa:
Bachten sa:
LHelge sa:

heter deras mail verkligen TY ?

YT Jeffsy - The tråd
Brorsan slog till på en CF1 med 500€ rabatt. Det sura var att han betalade med Paypal och märkte först efter betalningen att PP tog en betalningsavgift på 3.3%... :/

Vad de hade för växlingskurs vet jag inte men säkert inte helt förmånligt.

Värt att tänka på kan nog vara att ta en Visabetalning istället för Paypal.

YT Jeffsy - The tråd
comp1 nedastt med 300euro nu kliar det i fingrarna :D
redan slutsåld i Large så det blir nästa års modell istället då hehe

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Bofinken sa:
En fråga för bättre vetande, vad talar för jeffsy comp1 mot jeffsy comp2 och tvärtom?
/Jonni

Nu är jag ingen expert på detta och skriver utifrån att jag valde AL Comp 1 men ändå:
Comp 1 Sram single klinga fram, 11 bak = lättare, men med mer begränsad utväxling.
Comp 2 Shimano två klingor fram, 10 bak = tyngre men med bredare spektrum

Varför valde jag Comp 1; under de år jag cyklat i skogen så har jag konstaterat att jag mest befinner mig på förhållandevis knixig skogsstig och i princip aldrig kör på stora klingan fram utan harvar mest runt på mitten klingan (kom från 3 delat fram). Transporter och XC tävlingar har aldrig varit min grej. Den lägre vikten var inte oväsentlig i mitt val men ingen "deal breaker". Jag tror helt enkelt att singel klinga fram passar mig bäst.

Fick förresten svar från YT idag - jag får tillbaka 300 euro! Woo Hoo!

YT Jeffsy - The tråd
Jens_L sa:
Bofinken sa:
En fråga för bättre vetande, vad talar för jeffsy comp1 mot jeffsy comp2 och tvärtom?
/Jonni

Nu är jag ingen expert på detta och skriver utifrån att jag valde AL Comp 1 men ändå:
Comp 1 Sram single klinga fram, 11 bak = lättare, men med mer begränsad utväxling.
Comp 2 Shimano två klingor fram, 10 bak = tyngre men med bredare spektrum

Varför valde jag Comp 1; under de år jag cyklat i skogen så har jag konstaterat att jag mest befinner mig på förhållandevis knixig skogsstig och i princip aldrig kör på stora klingan fram utan harvar mest runt på mitten klingan (kom från 3 delat fram). Transporter och XC tävlingar har aldrig varit min grej. Den lägre vikten var inte oväsentlig i mitt val men ingen "deal breaker". Jag tror helt enkelt att singel klinga fram passar mig bäst.

Fick förresten svar från YT idag - jag får tillbaka 300 euro! Woo Hoo!

I princip har du rätt men comp2:an har också 11sp bakväxel så finner man 2x11 som onödigt stort omfång så kan man med rel enkla medel bygga om till 1x11sp dock kan man inte få en kassett där lillklingan har 10 tänder utan man blir tvingad till 11 pga bodyn, men nu finns väl en shimano kassett med 11-46 spann så jag tycker inte att det är någon deal breaker direkt.

YT Jeffsy - The tråd
Ok kommer också från tre-delat och harvar endast på mitten klingan vilket även fungerat tillfredställande för de transportsträcker man stött på, antar singelklingan är det jag är i behov av :) tack för input.

YT Jeffsy - The tråd
Intryck från mina första 2 rundor med Jeffsy;
Den vill köras hårt. I lågt tempo känns den lite "sävlig" men lite fart under hjulen känns det som att den är ostoppbar. Den klättrar bättre än jag trodde. Jag verkar ha träffat helt rätt i storlek och jag får ner kraften i bakhjulet utan att fronten reser sig. jämfört med min gamla Canyon Nerve är som natt och dag.
Däcken har oförtjänt dåligt rykte och greppet bak är grymt på de stigar jag kört och vid mer eller mindre torrt underlag. Rötter och hällar har inte varit några problem alls. Hittills alltså. Det ska bli kul att se vad de går för länge fram i höst.

Dropper post är helt sjukt bra! Visste inte vad jag gått miste om. Världens skillnad.

Sram växlar; vant mig snabbt med reglaget och det går tyst och fint. Utväxlingen är kanon tycker jag. Mycket nöjd med mitt beslut att gå för 1x11.

När det går ner för märks det att YT kommer från DH sidan. Vilken självförtroende cykeln inger, det är bara att köra, välj en linje och cykeln tar en ner utan dramatik.

Jag är helnöjd. Mest överraskad över hur bra den går uppför och hur sjukt bra den tar sig fram. Mycket är de stora däckens förtjänst. Att 26" försvunnit är helt förståeligt.

Jag vill bara ut och cykla igen!

YT Jeffsy - The tråd
Min cykel står fortfarande kvar på DHL:s exportterminal i Hamburg. Kanske lika bra det, kom precis hem från BB med en liten dotter. Lär nog dröja någon vecka innan jag får tid att umgås med Jeffsy...

YT Jeffsy - The tråd
Hej,
En fråga om leveransen. Jag inväntar min Jeffsy idag och undrar om Postnord ringer innan eller om de bara dyker upp?
Någon som inte varit hemma när de kom? Vad hände då?
Det står i Postnord appen att paketet är 82cm brett, tycker det låter lite, kan det stämma? eller var kartongen så pass "smidig"?

YT Jeffsy - The tråd
rikhal sa:
Hej,
En fråga om leveransen. Jag inväntar min Jeffsy idag och undrar om Postnord ringer innan eller om de bara dyker upp?
Det står i Postnord appen att paketet är 82cm brett, tycker det låter lite, kan det stämma? eller var kartongen så pass "smidig"?

Postnord ringer inte. De kan inte heller specificera när de ska komma. Är du inte hemma hamnar den på huvudutlämningscentral långt åt h***ete. Men de brukar kunna göra ett försök till senare. Paketet är ca 1,5 meter långt, men kanske 82cm högt. Enda sättet att ta emot en cykel är alltså att ta ledigt en dag från jobbet.

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Min cykel står fortfarande kvar på DHL:s exportterminal i Hamburg. Kanske lika bra det, kom precis hem från BB med en liten dotter. Lär nog dröja någon vecka innan jag får tid att umgås med Jeffsy...

Perfekt ju, du är väl hemma från jobbet i tio dagar? Lagom tid att både bygga ihop och köra en hel del. Barn har man livet ut, en cykel har man bara för ett ögonblick i jämförelse.

YT Jeffsy - The tråd
Brattis sa:
Ni som bytt hjul på era Jeffsys, Vad har ni valt och varför?

Light-Bicycle kolfiber med 30mm innermått. Lagom avvägning mellan att klara #döds, ge bra stöd åt däcken, och ändå väga (150g) mindre än originalen. Körde på Hope Pro4 nav. Hade jag stekt på med DT 240 nav hade jag sparat in en ca 100g ytterligare, men så kul ska vi inte ha det. Kört samma på min Enduro 1,5 år och de har fått ta skit efter skit och bara ätit. Bakfälgen sprack till slut på Flottsbro-endurot men jag märkte det inte ens förrän en vecka senare och då bjussa LB på en ny som jag uppgraderade till "Heavy Duty" med 50g extra kolfiber på innerväggarna, som jag nu också beställde på Jeffsyns bakfälg, så nu torde det vara bombsäkert.

YT Jeffsy - The tråd
Några funderingar.. Jag har kollat en del på jeffsyn och tycker den verkar vara perfekt för min typ av cykling. Bor i Gävle och därför blir det mycket platt cykling men spenderar många helger uppe i hälsingland vilket tillåter mer cykling i backar. Blir mycket på småstigar och liknande. Har just nu en spark 760 som uppgraderats på lite olika punkter men skulle vilja ha något kralligare cykel. Har fått smak på lite mer hopp och utförsåkning.
Vill ha de större hjulen för plattare cykling men den längre slaglängden för utförscykling. Dock är jag lite fundersam då jag vill kunna ta några resor till cykelparker såsom Järvsö och Åre. Är det någon som testat sin jeffsy i t.ex. shimano(åre) eller twist-twist(järvsö) och kan komma med en recension?
Ska man köra på en jeffsy och komplettera med en par kralliga 27,5-hjul för cykelparker? Vad tror ni?

Tack på förhand.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
rikhal sa:
Hej,

Postnord ringer inte. De kan inte heller specificera när de ska komma. Är du inte hemma hamnar den på huvudutlämningscentral långt åt h***ete. Men de brukar kunna göra ett försök till senare. Paketet är ca 1,5 meter långt, men kanske 82cm högt. Enda sättet att ta emot en cykel är alltså att ta ledigt en dag från jobbet.

Får hämta den i Länna i morgon... jaja, har jag väntat sedan 27 Juli så kan jag vänta en dag till... + att jag fått tillbaka 500$€.

YT Jeffsy - The tråd
andjo024 sa:
Vill ha de större hjulen för plattare cykling men den längre slaglängden för utförscykling. Dock är jag lite fundersam då jag vill kunna ta några resor till cykelparker såsom Järvsö och Åre. Är det någon som testat sin jeffsy i t.ex. shimano(åre) eller twist-twist(järvsö) och kan komma med en recension?
Ska man köra på en jeffsy och komplettera med en par kralliga 27,5-hjul för cykelparker? Vad tror ni?

Tack på förhand.

Tycker INTE du ska köpa 27.5" till Jeffsy'n, detta pga dess redan från början låga BB då kommer hamn bäldigt långt ner. Iof kanske inge problem i slät lederna, men när det är stökigt vill du säkert ha något mera utrymme till marken.
Däremot kan du med fördel koplettera med ett par extra kralliga 29"-hjul. Ex. byggda på Hope Pro4-nav och nya Flow-fälgen: http://www.actionsports.de/en/hope-...10/148mm-custom-wheelset-mtb-29er-18675?c=718

EDIT: Kör inte själv på Jeffsy'n men min Switchback har liknande geometri och funkar rätt fint även för stökcykling, dock ser jag här att min cykels reach på (uppmätta 442mm, Jeffy'n ligger på 445mm i sl. L) ibland är i kortaste laget för sådan typ av cykling.
Så om du ligger i närheten av övre gränsen på en storlek bör du kanske gå upp en size...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp