Nu har jag tagit en premiärtur med min Jeffsy AL Comp 1, här kommer lite första intryck.
Jeffsyn ersätter en XC-inriktad 29" HT med 2x10 drivlina, Jag är 178 CM lång med 80 cm ben så relativt korta ben och lång överkropp. Jag köpte en M då jag var rädd för att jag inte skulle kunna sänka ned sadelstolpen tillräckligt mycket på en L. Såhär i efterhand visade det sig vara rätt beslut, reverben sticker ut lite drygt 2 cm och skillnaden mot en L skulle vara 4 cm. Däremot känns det något kort reach, kanske en vanesak från förra cykeln, men jag ska pröva att flytta bak sadeln något. Plan B är en längre styrstam, men jag hoppas att jag slipper det, jag gillar känslan i den korta styrstammen.
Första provturen på gatan utanför huset kändes cykeln som ett slagskepp, stor & tung. Den känslan försvann direkt inne i skogen, i knixiga och stökiga partier kändes den förvånansvärt smidig. 1x11 drivlinan fungerade kanon, var inga problem att ta sig upp för de brantaste partierna på min benchmarkrunda och det gick att trampa fort nog utför. Känslan i växlarna var bra, väldigt likt de SRAM X9 jag har på andra cykeln. Däremot skulle jag säga att GX-växelföraren har bättre koll på kedjan än X9 Type 2.1, mindre slag och skrammel. Hisspinnen var också en nyhet för mig, jag behöver nog lite tillvänjning, men visst är det skönt att kunna sänka undan sadeln utför. Jag håller med det andra har sagt att knappen hade kunnat vara bättre placerad. Den verkar ju vara integrerad i det vänstra bromshandtaget, så det är svårt at flytta på den.
Bromsarna var ett annat orosmoment, förra cykeln levererades med ett par Avid Elexir 1 som jag inte kom överens med. Dessa byttes mot ett par Shimano STX som jag tycker mycket bättre om. Därför hade jag mina tvivel på de SRAM Guide RS som sitter på Jeffsy. Första intrycket är hur som helst väldigt positivt, mycket trevligare känsla än Shimanobromsarna, men vi får se hur det utvecklas.
Min kondition idag var inte den bästa, har bara cyklat en lugn tur sedan cykelvasan, och sömnen senaste veckan har varit lite sådär eftersom jag fick en dotter i torsdags. Benen kändes tunga och flåset dåligt, kändes inte som det gick speciellt fort, Strava höll inte med däremot och jag krossade mitt personbästa på ett av de mer tekniska segmenten jag passerade. Tycker inte att den klättrade mycket sämre än min HT, möjligtvis på asfalt, men inne i skogen märkte jag inte någon större skillnad.
Vad gäller kedjestyrning så finns det E-mount, jag har tänkt skaffa mig en sån här:
http://absoluteblack.cc/oval-chain-guide-s3-e-type/ ihop med en oval klinga från samma tillverkare. Hur som helst verkar det inte vara några problem för Raceface N/W-klingan att hålla kedjan på plats.