YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Brattis sa:
Ni som bytt hjul på era Jeffsys, Vad har ni valt och varför?
Jag kommer flytta över min LB 38mm (31,6 inner) kolfiber från min nuvarande. Styvheten, reaktionsförmågan samt bredden gör det värt var enda krona. Köpte fälgaran lösa och behöll DT naven jag hade. Nu måste jag dock bygga om bakhjulet då det blir Boost. Kommer behålla baknavet som sitter på Jeffsyns hjul (DT M1700). De har ju rachet och jag skall även uppgradera till 54T

YT Jeffsy - The tråd
larsaw sa:
Tycker INTE du ska köpa 27.5" till Jeffsy'n, detta pga dess redan från början låga BB då kommer hamn bäldigt långt ner. Iof kanske inge problem i slät lederna, men när det är stökigt vill du säkert ha något mera utrymme till marken.
Däremot kan du med fördel koplettera med ett par extra kralliga 29"-hjul. Ex. byggda på Hope Pro4-nav och nya Flow-fälgen: http://www.actionsports.de/en/hope-...10/148mm-custom-wheelset-mtb-29er-18675?c=718

EDIT: Kör inte själv på Jeffsy'n men min Switchback har liknande geometri och funkar rätt fint även för stökcykling, dock ser jag här att min cykels reach på (uppmätta 442mm, Jeffy'n ligger på 445mm i sl. L) ibland är i kortaste laget för sådan typ av cykling.
Så om du ligger i närheten av övre gränsen på en storlek bör du kanske gå upp en size...

Tack för svar, tänkte inte på att BB hamnar väldigt lågt... Ska fundera en stund till.

Är det någon i Gävle-trakten som har en Jeffsy i strlk L som man kan få känna på? Gärna i Al

YT Jeffsy - The tråd
andjo024 sa:
larsaw sa:
Tycker INTE du ska köpa 27.5" till Jeffsy'n, detta pga dess redan från början låga BB då kommer hamn bäldigt långt ner. Iof kanske inge problem i slät lederna, men när det är stökigt vill du säkert ha något mera utrymme till marken.
Däremot kan du med fördel koplettera med ett par extra kralliga 29"-hjul. Ex. byggda på Hope Pro4-nav och nya Flow-fälgen: http://www.actionsports.de/en/hope-...10/148mm-custom-wheelset-mtb-29er-18675?c=718

EDIT: Kör inte själv på Jeffsy'n men min Switchback har liknande geometri och funkar rätt fint även för stökcykling, dock ser jag här att min cykels reach på (uppmätta 442mm, Jeffy'n ligger på 445mm i sl. L) ibland är i kortaste laget för sådan typ av cykling.
Så om du ligger i närheten av övre gränsen på en storlek bör du kanske gå upp en size...

Tack för svar, tänkte inte på att BB hamnar väldigt lågt... Ska fundera en stund till.

Är det någon i Gävle-trakten som har en Jeffsy i strlk L som man kan få känna på? Gärna i Al

Jag har en Al-comp 1 i Sandviken.

YT Jeffsy - The tråd
Jag är grymt sugen på en Jeffsy av något slag. Ser att den saknar ISCG05 vilket är mindre bra. Hur har ni andra löst det med bash eller styrare. Länka gärna om ni har något bra tips:)

YT Jeffsy - The tråd
IMG_20160915_102907.jpg

Nu har jag tagit en premiärtur med min Jeffsy AL Comp 1, här kommer lite första intryck.

Jeffsyn ersätter en XC-inriktad 29" HT med 2x10 drivlina, Jag är 178 CM lång med 80 cm ben så relativt korta ben och lång överkropp. Jag köpte en M då jag var rädd för att jag inte skulle kunna sänka ned sadelstolpen tillräckligt mycket på en L. Såhär i efterhand visade det sig vara rätt beslut, reverben sticker ut lite drygt 2 cm och skillnaden mot en L skulle vara 4 cm. Däremot känns det något kort reach, kanske en vanesak från förra cykeln, men jag ska pröva att flytta bak sadeln något. Plan B är en längre styrstam, men jag hoppas att jag slipper det, jag gillar känslan i den korta styrstammen.

Första provturen på gatan utanför huset kändes cykeln som ett slagskepp, stor & tung. Den känslan försvann direkt inne i skogen, i knixiga och stökiga partier kändes den förvånansvärt smidig. 1x11 drivlinan fungerade kanon, var inga problem att ta sig upp för de brantaste partierna på min benchmarkrunda och det gick att trampa fort nog utför. Känslan i växlarna var bra, väldigt likt de SRAM X9 jag har på andra cykeln. Däremot skulle jag säga att GX-växelföraren har bättre koll på kedjan än X9 Type 2.1, mindre slag och skrammel. Hisspinnen var också en nyhet för mig, jag behöver nog lite tillvänjning, men visst är det skönt att kunna sänka undan sadeln utför. Jag håller med det andra har sagt att knappen hade kunnat vara bättre placerad. Den verkar ju vara integrerad i det vänstra bromshandtaget, så det är svårt at flytta på den.

Bromsarna var ett annat orosmoment, förra cykeln levererades med ett par Avid Elexir 1 som jag inte kom överens med. Dessa byttes mot ett par Shimano STX som jag tycker mycket bättre om. Därför hade jag mina tvivel på de SRAM Guide RS som sitter på Jeffsy. Första intrycket är hur som helst väldigt positivt, mycket trevligare känsla än Shimanobromsarna, men vi får se hur det utvecklas.

Min kondition idag var inte den bästa, har bara cyklat en lugn tur sedan cykelvasan, och sömnen senaste veckan har varit lite sådär eftersom jag fick en dotter i torsdags. Benen kändes tunga och flåset dåligt, kändes inte som det gick speciellt fort, Strava höll inte med däremot och jag krossade mitt personbästa på ett av de mer tekniska segmenten jag passerade. Tycker inte att den klättrade mycket sämre än min HT, möjligtvis på asfalt, men inne i skogen märkte jag inte någon större skillnad.

Vad gäller kedjestyrning så finns det E-mount, jag har tänkt skaffa mig en sån här: http://absoluteblack.cc/oval-chain-guide-s3-e-type/ ihop med en oval klinga från samma tillverkare. Hur som helst verkar det inte vara några problem för Raceface N/W-klingan att hålla kedjan på plats.

YT Jeffsy - The tråd
Bara ett förtydligande kring kedjestyrare och e-mount: Jeffsyn kräver en adapter för att ta emot e-mount och den kommer inte finnas att köpa på x antal månader utan finns endast att tillgå för de som köpt en cykel med framväxel. Detta suger då jag köpt en guide jag inte kan montera och kedjan har redan hoppat flera ggr.

YT Jeffsy - The tråd
Jag är lika orolig för att smälla i drevet nertill som jag är att tappa kedjan. Känns ju dock lite surt när man ska köra race med den och kedjan hoppar av. På stig skiter jag i det men på race är det riktigt tråkigt.

Det finns ju enkla understyrare man kan klämma dit om man vill testa det:)

YT Jeffsy - The tråd
Fasen vad synd att de inte tillverkar fler Jeffsy AL comp 1! De sa att ny modell beräknas släppas jan\feb. Kanske värt att vänta med att slå till?:)

YT Jeffsy - The tråd
20160916_162149.jpg

Premiären avklarad och måste säga att jag är sjukt nöjd. Det enda som jag kan klaga på är däcken (som många tidigare har kommenterat). Dom hade satt på framdäcket på fel håll annars allt ok då här långt. Fråga: vad har ni för tryck i dämparen? Från fabriken var där 110 men jag bottnade dämparen då. För att få 25% sag krävs typ 160.

YT Jeffsy - The tråd
kryddgubben sa:
Premiären avklarad och måste säga att jag är sjukt nöjd. Det enda som jag kan klaga på är däcken (som många tidigare har kommenterat). Dom hade satt på framdäcket på fel håll annars allt ok då här långt. Fråga: vad har ni för tryck i dämparen? Från fabriken var där 110 men jag bottnade dämparen då. För att få 25% sag krävs typ 160.

Har också CF Pro. Väger 83 och kör 70 fram och 160 bak. Körde med högre tryck innan men bottnar dem inte nu heller. Skall prova ännu lägre.

Jag gillar däcken! Har inte haft däck med så stor volym innan och tycker det är kanon. Har inte provat dem tillräckligt när det är blött, lite kluven där.

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
kryddgubben sa:

Har också CF Pro. Väger 83 och kör 70 fram och 160 bak. Körde med högre tryck innan men bottnar dem inte nu heller. Skall prova ännu lägre.

Jag gillar däcken! Har inte haft däck med så stor volym innan och tycker det är kanon. Har inte provat dem tillräckligt när det är blött, lite kluven där.

Jag brukar köra med tjock-däck (NN) men dessa är oberäkneliga. Iallafall i torra förhållanden. (Kan eventuellt bero på att det går så in i h-vete ;-)

YT Jeffsy - The tråd
En heads-up här till alla att hålla er långt borta från Thirstmaster-flaskstället. Hade hört att det var oklar konstruktion men det var värre än jag trodde. Har brutit nyckelbenet och tog min första rehabrunda på Jeffsyn på grusvägar i förrgår och flaskan trillade helt slumpmässigt ut i en helt slät nedförsbacke. Måste bromsat eller något men den är ett skämt. Tänkte jag kanske hade satt i den lite fel men idag cyklade jag min första runda på stig och tappade den igen mitt på rundan någonstans och fick leta som en tok. Nedförsbacke igen men visst nu var stigen inte helt slät. Solklar reklamation på den. Sjukt att dom fortfarande säljer den på deras site, flera rapporter på att den är menlös på andra forum.

YT Jeffsy - The tråd
Är så sjukt nöjd med min Jeffsy. Haft en Capra och en Cannondale Scalpel 29 förut och Jeffsyn är minst lika rolig som Capran men samtidigt nästan lika rapp som Scalpeln. Insåg att Capran är lite "overbiked" i mina trakter (även fast den är grym i Järvsö etc) så då blev det naturligt med en Jeffsy. Känns som att jag hittat precis rätt med Jeffsyn. Specen är ju helt otrolig för det pris man betalar. Roade mig med att plocka ihop delarna på bike-components.de och bara delarna (dvs exkl ram) landade på 6100 euro!! Hittar inget som jag vill uppgradera förutom kanske däcken vartefter....... Kommer dock att göra Jeffsy lite mer personlig med lite blå detaljer framöver.
IMG_0403.JPG

YT Jeffsy - The tråd
Fick min Jeffsy idag :) Har monterat ihop och bytt till tubeless nu ikväll. Ska bli grymt att prova imorgon, men vad kör ni för tryck i Ibex-däcken? På däcket står det min 2.5 bar vilket verkar väldigt högt.

YT Jeffsy - The tråd
Fått ordning på mitt gnisslande, var pedalerna.

Har "mikroknakande" eller knäppande ganska ofta. Försvinner när det är blött. Sadel, pedaler, kabelgenomföringar genomgångna. Vad kollar jag nu?

YT Jeffsy - The tråd
Någon som hittat en riktig review, dvs inte en first ride? Skulle vilja ha en break down på jeffsyn och gärna i jämförlese med liknande hojjar som the following och smuggler.

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
Fått ordning på mitt gnisslande, var pedalerna.

Har "mikroknakande" eller knäppande ganska ofta. Försvinner när det är blött. Sadel, pedaler, kabelgenomföringar genomgångna. Vad kollar jag nu?

Kolla styrlagret. Min karbång-cykel (dock ej YT) har knakat en del och jag trodde det var gaffeln, men det visar sig att styrlagret verkar "ge sig" lite över tid. Kanske måste sätta sig ordentligt i ramen på nåt sätt. Knaket försvinner om jag spänner om styrlagret i alla fall.
Annars kan det vara bultarna till svingen som sitter för löst, eller för till och med för hårt.

YT Jeffsy - The tråd
Är en Jeffsy helt fel (alltså helt fel) cykel att köra några lopp i långloppscupen?

Typ bockstensturen, Billingeracet och så. Kommer cykeln att implodera? Kommer jag att rulla ner i fosterställning i diket?

Anledningen till frågan är att jag egentligen är en asfaltsnötare, men som vill komplettera med en skogsmaskin, som då ska klara allt mellan lätt bikepark (Vallåsen - men jag är för fn 45 bast), till stig och inte att glömma.. grusvägar (ja, ett ont måste).

Hur är skillnaden rent trampeffektivt mot t.ex. en riktig XC-hoj? Kommer den extra fjädringsvägen att ställa till det (jämfört med en XC)?

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Som självlärd soffgruppsexpert tror jag att du kommer lida av en xc-hoj mer i Vallåsen än vad en trailhoj åsamkar dig fosterställningssmärtor i xc-lopp. Har läst av självsäkra skribenter att det bara är att styva upp fjädringen med luft och finnönstrade däck när finstig och grusväg hägrar. OBS svaret bygger på att du är 45 eller äldre, om du varit "yngre" hade givetvis xc-hoj varit rätt. Detta är bara vidareförmedlad läst kunskap dock.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
En heads-up här till alla att hålla er långt borta från Thirstmaster-flaskstället. Hade hört att det var oklar konstruktion men det var värre än jag trodde. Har brutit nyckelbenet och tog min första rehabrunda på Jeffsyn på grusvägar i förrgår och flaskan trillade helt slumpmässigt ut i en helt slät nedförsbacke. Måste bromsat eller något men den är ett skämt. Tänkte jag kanske hade satt i den lite fel men idag cyklade jag min första runda på stig och tappade den igen mitt på rundan någonstans och fick leta som en tok. Nedförsbacke igen men visst nu var stigen inte helt slät. Solklar reklamation på den. Sjukt att dom fortfarande säljer den på deras site, flera rapporter på att den är menlös på andra forum.

Borde det inte funka med Specializeds flaskställ med sidoöppning? Min flaska sitter ordentligt i det stället iaf.

YT Jeffsy - The tråd
Luthman Photography sa:
Borde det inte funka med Specializeds flaskställ med sidoöppning? Min flaska sitter ordentligt i det stället iaf.

Problemet är att skruvhålen sitter specialpalcerade tror jag, så man får isf göra någon egen adapter för att få ner flaskstället så långt ner i hörnet av ramen som möjligt och sen hitta en flaska som är mindre än vanligt för att den ska få plats. Någon hade gjort en variant på något forum men inget jag skulle kunna leva med.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Luthman Photography sa:

Problemet är att skruvhålen sitter specialpalcerade tror jag, så man får isf göra någon egen adapter för att få ner flaskstället så långt ner i hörnet av ramen som möjligt och sen hitta en flaska som är mindre än vanligt för att den ska få plats. Någon hade gjort en variant på något forum men inget jag skulle kunna leva med.

Du får offra dig på lite pyssel?
Här kommer lite inspiration.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    146.7 KB · Besök: 264
YT Jeffsy - The tråd
mikipedia_ sa:
durietz sa:
Luthman Photography sa:

Det är ju det där jag menar. Skulle aldrig kunna leva med såna där limfogar :)

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
mikipedia_ sa:
durietz sa:
Luthman Photography sa:

Det där är ju 40min pyssel, lägg en kvart till så kan du lacka å få det snyggt. Du är väll ocyklngsbar iaf? Då har du ju tid?

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
mikipedia_ sa:
durietz sa:
Luthman Photography sa:

Form över funktion? ;)

10426_SLIDECAGE_front.png

Jag har denna, fast som Topcage. Flaskan sitter som berget och konstruktionen medger möjlighet att borra egna hål.

YT Jeffsy - The tråd
Mendel sa:
Någon som hittat en riktig review, dvs inte en first ride? Skulle vilja ha en break down på jeffsyn och gärna i jämförlese med liknande hojjar som the following och smuggler.

Tyska bike-magazin testade den i nummer 9/2016 mot en santa cruz hightower. lite osäker på om man kan köpa bara det numret på nätet eller inte (http://www.bike-magazin.de/magazin/heft_archiv/heftvorschau/a33241.html)
Jag har tidningen hemma, som jag kommer ihåg det vann santa cruzen knappt, men de tar inte hänsyn till pris i sina tester.

YT Jeffsy - The tråd
Angående SEPA-betalningen. Får man något nummer på orderbekräftelsen som skall anges? Jag fick ju den automatiska ordermottagandet, där finns alla uppgifter som behövs för att göra själva betalningen. Men är det ordernummret som skall anges?

YT Jeffsy - The tråd
Du kommer få ett mail med alla betalningsuppgifter. Även om du har alla uppgifter för att betala bör du nog vänta tills dess du får det för maken till så fyrkantigt it system/ mentalitet får man leta efter. Baserat på egen erfarenhet då de skickat fel cykel...

YT Jeffsy - The tråd
Jason sa:
Du kommer få ett mail med alla betalningsuppgifter. Även om du har alla uppgifter för att betala bör du nog vänta tills dess du får det för maken till så fyrkantigt it system/ mentalitet får man leta efter. Baserat på egen erfarenhet då de skickat fel cykel...

Har du fått rätt cykel ännu?
Själv så var jag ute en sväng idag med din gamla ?

Tillbaka
Topp