YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Makten sa:
magnil sa:
Håller med. Varför inte Eagle x12 på toppmodellen.

Kanske för att det är en apdyr grupp som är ful, onödig och bara tilltalar posörer? ;-)
Jag skulle aldrig i livet välja Eagle över 11-delat om jag köpte en ny cykel.

Nu är det iof inte bara vikt o antal vxl som skiljer Eagle mot föregångaren, men jag är ändå tvungen att hålla med dig Makten. Skulle jag bygga fincykel idag så skulle det blivit med SRAM X01 1x11, Best Bang 4 Bucks'n :)
(O då är jag "en Shimano-kille"...)

YT Jeffsy - The tråd
Eftersom min Jeffsy fick min xc's växlar så behövde den nya. Prisskillnaden mellan 1x11 och 1x12 var försvinnande liten, lika så vikten. Men visst, behöver/vill man inte rangen så har man över till några daimstrutar.

YT Jeffsy - The tråd
Har äntligen fått min Jeffsy AL comp1:a storlek M :-D
Svårt att fånga hur snygg den är på bild.
IMG_2563.JPG

Efter första provrullningen så åkte favvosadeln på. Är det nån som sitter bra på orginalsadeln?
IMG_2561.JPG

Plattisar och crank boots får avsluta det hela.
IMG_2564.JPG

Har hunnit med en liten runda och första intrycket är riktigt bra. Var lite rädd för traktorkänsla då det här är min första 29:a, men de fördomarna kom på skam. Cykeln känns pigg, busig och grym uppför tekniska backar.

YT Jeffsy - The tråd
Lutar åt LB och sen bygga själv hemma just nu. Annars kan man bygga styckvis på actionsports såklart.

Långa lopp vet jag inte, man får väl ha nåt reservpar med sig så man kan ha nya dagen efter om man bucklar nåt.

YT Jeffsy - The tråd
YT Jeffsy - The tråd
Torque:l sa:
Efter första provrullningen så åkte favvosadeln på. Är det nån som sitter bra på orginalsadeln?

Jag sitter jättebra på originalsadeln. Jag söker efter sådana sadlar att sätta på mina andra cyklar...så är du sugen att sälja får du gärna skicka ett pm :)

YT Jeffsy - The tråd
Personligen tycker jag att det borde klassas som självskadebeteende att sitta längre stunder på den sadeln, men det är ju toppen att vissa gillar den iallafall ;)

YT Jeffsy - The tråd
MCM_team sa:
Tycker det är lite för lite bilder på våra Jeffsys i tråden så jag bildbombar lite på min egen som jag nyss "blev klar" med. Har bytt ut och uppgraderat lite prylar och nu är den precis som jag vill ha den!

Kan ni inte lägga upp några bilder på era förändringar och motivera varför ni gjorde si eller så?!

Det jag ändrat från originalspec är:
-34t oval Garbaruk klinga eftersom jag tyckte 32t var för lite.
-KMC X11SL kedja för färgens skull.
-X01 kassett istället för original för viktens skull och för att jag hade en liggandes.
-KCNC sadelklämma, spacers, topcap och styrendspluggar för färgens skull.
-XX1 bakväxel istället för X01 bara för att jag hade en liggande....
-Blå titanskruv i stammen och bromsreglage för färgens skull.
-Schwalbe Damp Hasse fram och Racing Ralph bak. Fram för våtgreppet, bak för att kompensera rullet. Båda Tubeless.
-Blå bromsskiveskruvar för färgens skull.
-10mm rise på styret istället för 30mm original för att jag gillar känslan i lowrise styren bättre.
-ESI racers edge handtag för att jag alltid kör med dessa. De bästa handtagen enligt mig.
-Reverbreglaget utbytt till ett som sitter under styret istället. Känns mkt bättre.
-XT-pedaler. De bara funkar!! Har aldrig haft något strul med dessa pedaler. Finns ju läckrare pedaler men XT är ju perfekta som de är.
-Crankboots till vevarna för att skydda de vackra sakerna ;-)
-Garmin Edge 820 med Bar-Fly fäste.
-En extra "token" i gaffeln för ökat progressivitet.
-54t Star Ratchet i baknavet för att jag hade ett set liggande.

Var hittade du reverb spaken nånstans? Peng?
Pertan

YT Jeffsy - The tråd
20170202_181843.jpg

Cyklat 2 gånger med 160mm fram nu. Är en annorlunda upplevelse och jag bottnar inte längre fram, vilket är najs. Har inte bestämt mig än om det gjorde cykeln bättre eller sämre dock :P . Kanske ska montera bredare styre också? Ni andra som höjt Jeffsyn fram, vad har ni gjort mer?
Får se om jag ska gå tillbaka till 140 igen, time will tell.

YT Jeffsy - The tråd
Nice bild! Här kommer en till från min som nu flyttat till Mallis:

2017-01-3009.39.53.jpg

Den cyklades upp för en kulle på 400m, och sen ner för en nätt stig på 3 km enligt nedan:

2017-01-3009.53.39.jpg

Har tyvärr haft min CCDB Coil IL på vift så fick klara mig med Monarchen, och även om jag har 160mm på Piken så var det minst sagt en utmaning för Jeffsyn. En sak som till slut nu får ryka är greppen. Fattar inte att ingen klagat på dom innan. Sköna på parkeringen men ger ju noll hjälp att hålla kvar i styret när det blir riktigt stökigt och händerna börjar tröttna. Inom några dagar blir det en ny tur fast med Coil-dämparen på så ska vi se hur pass mycket bättre det känns.

YT Jeffsy - The tråd
J-A sa:
Cyklat 2 gånger med 160mm fram nu. Är en annorlunda upplevelse och jag bottnar inte längre fram, vilket är najs. Har inte bestämt mig än om det gjorde cykeln bättre eller sämre dock :P . Kanske ska montera bredare styre också? Ni andra som höjt Jeffsyn fram, vad har ni gjort mer?

Funkar det bra att få tryck på framhjulet?

YT Jeffsy - The tråd
Raggamuffin sa:
J-A sa:

Funkar det bra att få tryck på framhjulet?

Lite sämre, men jag ska testa att sänka styret ett snäpp. 800mm styre kanske också är en idé?
Ska ut o testa mer imorgon om det inte ösregnar i Skåne

YT Jeffsy - The tråd
Var hittade du reverb spaken nånstans? Peng?
Pertan

Det är ett högerreglage till Reverb som jag monterar upp och ner på vänstersidan. En väldigt vanlig lösning. Jag tog reglaget från min Capra innan jag sålde den. Men de finns att köpa löst (om än rätt dyra): <https://www.bike-components.de/de/RockShox/Remote-Hebel-mit-Klemmschelle-fuer-Reverb-Modell-2011-2013-p26887/>

YT Jeffsy - The tråd
Nu har jag äntligen fått tillbaka min dämpare från sram. Men nu när jag skulle sätta tillbaka den så ser jag att något saknas. Oklart om det är något som jag slarvat bort eller om det är sram. Mitt minne går inte hela vägen och jag minns inte hur det såg ut innan.
Kan någon vänlig själ posta en bild på hur det ska se ut?

Bilagor

• IMG_2440.JPG
    IMG_2440.JPG
    183.7 KB · Besök: 208
YT Jeffsy - The tråd
Hej
Har haft ett längre uppehåll i stigcyklandet, sist jag cyklade i Hellas var det 26 tum som gällde.
Tänkte köpa nytt och Jeffsy står med på kandidatlistan. Vill dock prova, klämma och känna innan jag köper på nätet.
Någon i Stockholmstrakten som har en Jeffsy AL One/Two storlek Medium för en kortare provtur? Funkar även med CF, är mest ute efter att känna på sittställning och geometri.
Gärna i Hammarby Sjöstad med omnejd men kan förflytta mig om det behövs.
PM:a gärna.
Mvh, Henrik

YT Jeffsy - The tråd
Dust Buster sa:
Pump till fjädring.

Följer det med pump till fjädringen då man köper YT/Jeffsy? Om inte vad är en vettig pump så att Bike disqount sålde en Rockshoxpump för 24 euro just nu. https://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-suspension-pump-33145/wg_id-829

Den där billiga sortens RS pump känns som en leksak jämte topeak för ca350kr, jag gav bort min då den inte höll mona kvalitetsmått. Den gör ju jobbet att trycka i luft men jag upplever den som oexakt mot min topeak om man ska laborera inställningarna.

YT Jeffsy - The tråd
filipl sa:
Håller på att serva mitt headset eftersom det knakar. Någon som vet hur man får ut "bearingsen"?

Bara att dra ut lagerna med fingrarna. Så va det på min iaf.
Jag pillade bort lagertätningen försiktigt med en nål och tvättade i avfettning. Fyllde sedan med nytt fett och satte tillbaka tätningarna.
Blev som nytt igen :)

YT Jeffsy - The tråd
Hmm, deluxedämpare låter fint, det kan man ju hoppas på till 29an också nu. Sen, om de är så himla lika, går det kanske att använda baktriangeln på 27an till 29an på nåt viss? Eller samma klyka? 150 mm bak på 29an skulle ju vara kul, "Capra 29"?

YT Jeffsy - The tråd
Har precis monterat ihop min Al comp 2 o väntar nu på fint vårföre, men läser överallt att Onza Ibex är bara att kränga bort för det går inte att hoja på, vad gör dem så dåliga?

YT Jeffsy - The tråd
pumptorparn sa:
Har precis monterat ihop min Al comp 2 o väntar nu på fint vårföre, men läser överallt att Onza Ibex är bara att kränga bort för det går inte att hoja på, vad gör dem så dåliga?

Jag tycker Ibexarna fungerar bättre än ryktet dom fått, visst finns det bättre alternativ men att dom är såpass dåliga att man kan lägga dom åt sidan anser jag är överdrivet.

Jag tycker att det som är värst är att dom är tungrullade, men då får man väl starka ben? Hehe

YT Jeffsy - The tråd
Jag var en av de som ratade ibixarna efter första runda, då de var hala. Men nu tycker jag de är sköna. Jag har det fram och är nöjd. Jag är dock ingen som går på finlir med att känna av rull och liknande.

Tillbaka
Topp