YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Tjena! Någon som haft problem med att YT aldrig skickar cykeln? Beställde en Jeffsy al two XL den 20 oktober när den fanns i lager, mejlade som efter en vecka och frågade varför dom inte skickade den.
Fick till svar att de var några dagars försening, gick en vecka till och mejlade så igen, men då hade som så mycket ordrar så därför de va försenat...

Nu står ja här och dom har fortfarande inte skickat den, fick mejl den 7/11 från dhl att dom bokat frakten, men händer inge mer än så.

Någon mer än jag som har problem?

YT Jeffsy - The tråd
Samma hände för mig, visserligen förra året, men.. cykel i lager.. betalade cykeln direkt. Ändå tog det bra många dagear inan den gick iväg. Tydligen var det någon komponent som saknades. Lagerstyrning verkar inte vara deras grej.

Jag tror att de saknar förståelsen för att när man som kund beställt cykeln, så ville man haft den igår. Men så länge som de säljer cyklar och kontantflödet fungerar, så kan de ju fortsätta med beteendet. Dock måste jag säga att deras kundservice ändå får plus av mig. Cykeln som jag köpte blev nedsatt 2 veckor efter och de betalade snabbt tillbaka mellanskillnaden.

YT Jeffsy - The tråd
Som jag förstått det sätter de ihop cyklarna efter order och därför tar det runt en vecka innan de skickas även när de står som i lager. 3 veckor och ännu inte skickad känns ju däremot inte OK.

YT Jeffsy - The tråd
Ne de är inte ok. Efter ja beställt så fanns den inte i lager på en vecka, förmodligen någon del som fattades. Men har funnits i lager i typ 2 veckor nu om ja inte minns fel..
Jag kan däremot inte säga att kundservicen är bra, för dom säger hela tiden att den skickas strax vilket den inte gör. Försökte även att ringa dom, men efter 10min i kö så gav jag upp..

YT Jeffsy - The tråd
Någon som testat både Jeffsy 27 och 29? Vilka skillnader är det? Cyklar idag 29tum med 120mm dämp. Var eg sugen på en Jeffsy 29 men de är slutsålda i large.

YT Jeffsy - The tråd
Nu har peadalinserten i vevarmen lossat igen på mitt Race Face Next SL part. Blir väl fem veckor igen innan reparation är klar och får då åter ett undermåligt vevparti igen. Känt problem med Next SL, tycker de borde byta ut det istället. Något som lyckats med att få det utbytt?

YT Jeffsy - The tråd
Yes, tryckt är i ett 150s airshaft och har kört Åre plus diverse små backar utan större problem. Har en AL2 så hade nog känts bättre med lite kralligare fälgar och bakdämpare.

Testade även en Capra i Åre, märkte direkt att jeffsyn var nervösare när det blev stökigt. Men jeffsyn är poppigare och riktigt fin i luften.
Du lär uppleva nått liknande jämfört med din Mega, gällande nervositeten.

YT Jeffsy - The tråd
Snakepit sa:
Yes, tryckt är i ett 150s airshaft och har kört Åre plus diverse små backar utan större problem. Har en AL2 så hade nog känts bättre med lite kralligare fälgar och bakdämpare.

Testade även en Capra i Åre, märkte direkt att jeffsyn var nervösare när det blev stökigt. Men jeffsyn är poppigare och riktigt fin i luften.
Du lär uppleva nått liknande jämfört med din Mega, gällande nervositeten.

Du har helt rätt gällande nervositeten och testade oxå en Capra i Åre i somras.

Anledningen till min fråga är att jag har en polare som är 193cm och väger in på 120kg som vill ha en hoj som funkar både på platten och i bikeparken och tänkte direkt på en Jeffsy.

YT Jeffsy - The tråd
Såg ett rykte någonstans om 8/1. Blir dock ingen mer YT för mig förrän de fått ett annat upplägg på sin service. På 19 månader har jag varit utan cykel över 20 veckor. Inte OK att det skall ta fem veckor varje gång att byta ett söndrigt vevparti, laga en söndrig dämpare etc.

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
Såg ett rykte någonstans om 8/1. Blir dock ingen mer YT för mig förrän de fått ett annat upplägg på sin service. På 19 månader har jag varit utan cykel över 20 veckor. Inte OK att det skall ta fem veckor varje gång att byta ett söndrigt vevparti, laga en söndrig dämpare etc.

Det vägde ganska tungt i mitt val av Santa Cruz istället. En annan spännande grej med YT är att man har tre (3) års garanti. Visst, de flesta har ändå inte kvar sin hoj längre och den gäller ändå bara första ägaren. Men det inger inte direkt förtroende i tider där iaf 5 år känns standard och livstids garanti inte är ovanligt. Och justde, om du får strul med någon pryl det inte står YT på (dvs allt utom ramen) är det inte YT du ska vända dig till utan generalagenten.

YT Jeffsy - The tråd
Då blev Jeffsy Al2 AL1. Frågan jag ställer mig är dock, har den blivit bättre, färre växlar att välja på, skulle vilja ha 46 eller 50 kuggar bak egentligen.
IMG_20180103_205558.jpg

YT Jeffsy - The tråd
AX3L sa:
magnil sa:

Det vägde ganska tungt i mitt val av Santa Cruz istället. En annan spännande grej med YT är att man har tre (3) års garanti. Visst, de flesta har ändå inte kvar sin hoj längre och den gäller ändå bara första ägaren. Men det inger inte direkt förtroende i tider där iaf 5 år känns standard och livstids garanti inte är ovanligt. Och justde, om du får strul med någon pryl det inte står YT på (dvs allt utom ramen) är det inte YT du ska vända dig till utan generalagenten.

Har en Santa Cruz Hightower LT på ingång :). Trodde garantin bara var två år? Har försökt få skicka grejerna (Race Face och Fox) direkt till dem men fått besked att de skall till YT istället. Onödig omväg tycker jag.

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
AX3L sa:
magnil sa:

Har en Santa Cruz Hightower LT på ingång :). Trodde garantin bara var två år? Har försökt få skicka grejerna (Race Face och Fox) direkt till dem men fått besked att de skall till YT istället. Onödig omväg tycker jag.

Okej, 8/1 ?
Det låter som att jag borde hålla kvar vid Canyon, deras service har iallafall inte jag upplevt som något besvärlig!

YT Jeffsy - The tråd
Enduro Fredrik sa:
magnil sa:
AX3L sa:
magnil sa:

Okej, 8/1 ?
Det låter som att jag borde hålla kvar vid Canyon, deras service har iallafall inte jag upplevt som något besvärlig!

Men du är ju canyonfrälst :)

Som ni vet kan man inte få allt. Lågt pris, bra komponenter men dålig service tex. Tyvärr...

YT Jeffsy - The tråd
NickPick sa:
Enduro Fredrik sa:
magnil sa:
AX3L sa:
magnil sa:

Okej, 8/1 ?

Men du är ju canyonfrälst :)

Som ni vet kan man inte få allt. Lågt pris, bra komponenter men dålig service tex. Tyvärr...

Haha! Så sant! ?

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
AX3L sa:
magnil sa:

That a boy ? Ja jag trodde faktiskt också det, men jag var osäker så jag fick googla lite snabbt.. Men då kanske 3 år är ett senare påhitt?

Vad garantier beträffar har jag hört om andra som fått gå fram och tillbaka sådär. YT hänvisar till generalagent som i sin tur hänvisar till YT. Vilket också alla konsumentregler gör vad jag vet. Garantiärenden ska hanteras där du köpt varan, vilket i det här fallet är av YT. Att de sedan uttryckligen skriver annorlunda I sina villkor vet jag inte om det påverkar något alls I sak ärligt talat.

YT Jeffsy - The tråd
Enduro Fredrik sa:
magnil sa:
AX3L sa:
magnil sa:

Okej, 8/1 ?

Fick mail från dom idag där jag frågat när Jeffsy AL1 kommer i lager igen och dom skrev att det gör den inte men nya/andra modeller släpps i slutet på januari.

YT Jeffsy - The tråd
Inte så mycket att säga. Sprack i svetsen mellan över- o diagonalrör. Tog 4 veckor. Trist är att 2 av dessa är transport. Fick en en ny huvudram på garantin. Att jag själv fick skruva ner och sen skruva ihop cykeln var inget problem för mig som tycker det är kul att skruva, men för den som inte vill eller inte kan är et ju ett problem.

YT har hanterat ärendet helt ok förutom att det tog för lång tid. Jag gissar att dom har haft en del växtvärk vilket sannolikt har lett till längre servicetider. Hade ett baknav som gick kaputt. Det tog 3v att få tillbaka hjulet ombyggd med ett nytt nav. Sedan gick en eker nästan omgående så det kanske inte var ihopbyggt på bästa sätt.

YT Jeffsy - The tråd
davideson sa:
Då har jag äntligen bestämt mig att köpa en Jeffsy 27 över Capran.
Är bara lite fundersam över storleken.
Är 178cm med 83cm benlängd.
Ska jag köra på en medium(165-178cm) eller large (176-189cm)?
Sen har jag samma fundering som emilkarl om det är värt med en CF?
Vilken storlek blev det?
Står inför samma val (om det kommer in några nya cyklar 2018) och har exakt samma längd och benlängd. Så det vore roligt att höra vad du tycker.

YT Jeffsy - The tråd
Hej,

Jag fundera köpa en Jeffsy för den här säsongen. Finns det någon med en Jeffsy 29 i M (27,5 går också bra) i Göteborg som jag kan kanske 'provsitta'?

Christian

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Vad håller YT på med? Jeffsy CF 29 stl. XL t.ex. har varit slutsåld i ungefär 12 månader nu, har de slutat tillverka cyklar eller? Eller har de ens börjat? Hur många 1000 cyklar har de inte missat att sälja? Eller har jag missat något?

YT Jeffsy - The tråd
Spännande. Se om de blir till o sälja HTn för en jeffsy.
Beror lite på leveranstider också. Vänta hela förra sommaren på o få köpa en Tues AL, och när de väl dök upp, så va leverans i slutet på september!
Det blev en Voltage istället

YT Jeffsy - The tråd
Öh? Är det verkligen Jeffsy 2018? Har man skitit i allt som recensionerna bett om gällande 160 mm slaglängd med fox 36 istället för 34:an. Dessutom inga fler alternativ med 160 mm.

YT Jeffsy - The tråd
gizmo sa:
Öh? Är det verkligen Jeffsy 2018? Har man skitit i allt som recensionerna bett om gällande 160 mm slaglängd med fox 36 istället för 34:an. Dessutom inga fler alternativ med 160 mm.

Vilka recensioner pratar du om? Tror inte jag har läst en enda som nämner att de vill ha mer slaglängd. Vissa som kanske nämner att 34'an är lite tunn vid stökig DH, men nåt annat än det har jag inte sett.

YT Jeffsy - The tråd
geir sa:
gizmo sa:

Vilka recensioner pratar du om? Tror inte jag har läst en enda som nämner att de vill ha mer slaglängd. Vissa som kanske nämner att 34'an är lite tunn vid stökig DH, men nåt annat än det har jag inte sett.

Får förtydliga att det är pro race jag pratar om.

http://www.mbr.co.uk/reviews/full-suspension-bikes/yt-jeffsy-27-review

http://enduro-mtb.com/en/yt-jeffsy-27-cf-pro-race-review/

https://www.ambmag.com.au/gallery/tested-yt-ind-jeffsy-cf-pro-race-27-467500

Enduro-mtb nämner att alla jeffsy borde vara i 160. Jag är bara lite bitter just nu att det inte blev några fler alternativ ;)

YT Jeffsy - The tråd
Som någon som faktiskt kört med 160mm gaffel större del av tiden men bytt tillbaka till 140mm så kan jag rapportera att den funkar bättre för sitt syfte med 140mm. 160mm är jättebra för stenkistor på Mallis men jämfört med min Wreckoning som har geo för 160mm-gaffel så faller den kort utan att egentligen ha några fördelar. Den blir helt enkelt för hög. Den är tänkt som en trail-hoj. Vill man ha en Enduro så är det fel hoj och nya Capra-29an är det man bör skaffa sig (när den kommer).

Tillbaka
Topp