YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Ett större problem är väl att man inte har fått fram gafflar med Boost än? Dvs man kör boost bak men inte fram, detaljer kan tyckas men det gör det svårare att köpa hjul. (Om jag nu inte missar något på hemsidan). Sen tycker jag att TRS+ kassetten istället för eagle är något tveksamt, men det är såklart en smaksak.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Som någon som faktiskt kört med 160mm gaffel större del av tiden men bytt tillbaka till 140mm så kan jag rapportera att den funkar bättre för sitt syfte med 140mm. 160mm är jättebra för stenkistor på Mallis men jämfört med min Wreckoning som har geo för 160mm-gaffel så faller den kort utan att egentligen ha några fördelar. Den blir helt enkelt för hög. Den är tänkt som en trail-hoj. Vill man ha en Enduro så är det fel hoj och nya Capra-29an är det man bör skaffa sig (när den kommer).

Inga fördelar med 160 mm gaffel? Funderar själv på nytt airshaft med 150 el 160 mm för att slacka geo ngt.
Med 140 mm gaffel och sag 30 bak 25 fram tycker jag den är ganska låg i low setting..

YT Jeffsy - The tråd
AX3L sa:
Ett större problem är väl att man inte har fått fram gafflar med Boost än? Dvs man kör boost bak men inte fram, detaljer kan tyckas men det gör det svårare att köpa hjul. (Om jag nu inte missar något på hemsidan). Sen tycker jag att TRS+ kassetten istället för eagle är något tveksamt, men det är såklart en smaksak.

Kollade bara 29:an men där verkar det vara boost även fram nu. Ett ÄNNU större problem är ju att de bara kör Shimanoväxlar (iaf på 29) :)

YT Jeffsy - The tråd
gizmo sa:
geir sa:
gizmo sa:
Öh? Är det verkligen Jeffsy 2018? Har man skitit i allt som recensionerna bett om gällande 160 mm slaglängd med fox 36 istället för 34:an. Dessutom inga fler alternativ med 160 mm.

Vilka recensioner pratar du om? Tror inte jag har läst en enda som nämner att de vill ha mer slaglängd. Vissa som kanske nämner att 34'an är lite tunn vid stökig DH, men nåt annat än det har jag inte sett.

Får förtydliga att det är pro race jag pratar om.

http://www.mbr.co.uk/reviews/full-suspension-bikes/yt-jeffsy-27-review

http://enduro-mtb.com/en/yt-jeffsy-27-cf-pro-race-review/

https://www.ambmag.com.au/gallery/tested-yt-ind-jeffsy-cf-pro-race-27-467500

Enduro-mtb nämner att alla jeffsy borde vara i 160. Jag är bara lite bitter just nu att det inte blev några fler alternativ ;)

Ahh.. Du pratar om 27,5 Jeffsyn.. Då är jag med. Jag kör själv Pro Race 29 med 140/140. Helnöjd med den. Funkar till det mesta :)

YT Jeffsy - The tråd
Jeffsy 29 CF hade inga roliga builds och priserna var höga. CF Pro för 4000 EUR plus box/frakt 60 EUR (med tysk moms?) blir ca 43000 SEK för en cykel med högst medioker utrustning. Min SC Hightower CC 29" med bättre build kit kostade inte mer än så. Sitter nöjd :)

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Som någon som faktiskt kört med 160mm gaffel större del av tiden men bytt tillbaka till 140mm så kan jag rapportera att den funkar bättre för sitt syfte med 140mm. 160mm är jättebra för stenkistor på Mallis men jämfört med min Wreckoning som har geo för 160mm-gaffel så faller den kort utan att egentligen ha några fördelar. Den blir helt enkelt för hög. Den är tänkt som en trail-hoj. Vill man ha en Enduro så är det fel hoj och nya Capra-29an är det man bör skaffa sig (när den kommer).

Har YT bekräftat en Capra 29:a?

YT Jeffsy - The tråd
AX3L sa:
Sen tycker jag att TRS+ kassetten istället för eagle är något tveksamt, men det är såklart en smaksak.

De skriver själva så här om just det valet "True to our core, YT again push boundaries with the component selection. Always looking for more from our components YT has defined Eleven+ as "The Drive of 2018" for the Jeffsy fleet. We exclusively use the new 1x11 e*thirteen TRS+ Cassette with a 511% gear range, outperforming traditional 12-speed transmissions by 11%. This 11speed system is not only lighter, but also distinctly more durable and much easier to adjust, making it the perfect package for at least 11% more #GoodTimes out on the trails."

https://www.pinkbike.com/news/yt-in...phical-video-new-branding-amp-2018-range.html

YT Jeffsy - The tråd
Hur kan 9 tänder vara bättre än 10 eller 11? Högre friktion, rimligen högre slitage. Marketing BS och snålfasoner att inte sätta dit t.ex. GX Eagle istället, skulle jag säga.

YT Jeffsy - The tråd
Sixten Fors sa:
Hur kan 9 tänder vara bättre än 10 eller 11? Högre friktion, rimligen högre slitage. Marketing BS och snålfasoner att inte sätta dit t.ex. GX Eagle istället, skulle jag säga.

+1! My point exactly! Dessutom är ju kassetterna ganska dyra så många lär sätta på en vanlig när den är utsliten.

YT Jeffsy - The tråd
Funderar på att sälja min Jeffsy CF1 ram löst. Vad är rätt pris tror ni? Har både en CC DB Coil IL och originaldämparen (RS Monarch nånting) som följer med. Fint skick då jag nästan bara cyklat på andra hojen senaste året.

YT Jeffsy - The tråd
Lillgammal sa:
CF pro race 5k dyrare? Gick den inte på 4499 innan?

Stämmer det, den låg på 4499€. Jag köpte min bara några veckor innan Gwin vann världscupen och de sänkte alla Pro Race modeller med 500€ för att fira. Jag fick tillbaka 500€ även om jag redan hade köpt (grym kundservice). Det känns som jag köpte på exakt rätt tid nu när de har höjt priserna ytterligare.

YT Jeffsy - The tråd
geir sa:
Lillgammal sa:
CF pro race 5k dyrare? Gick den inte på 4499 innan?

Stämmer det, den låg på 4499€. Jag köpte min bara några veckor innan Gwin vann världscupen och de sänkte alla Pro Race modeller med 500€ för att fira. Jag fick tillbaka 500€ även om jag redan hade köpt (grym kundservice). Det känns som jag köpte på exakt rätt tid nu när de har höjt priserna ytterligare.

Inte för att nämna att grafiken från förra året är snyggare! :)

YT Jeffsy - The tråd
Jävligt besviken på 2018 års modellerna. Priserna har höjts en hel del, vilket i och för sig var väntat men kanske inte med så mycket. Sen har man väl bytt ner sig med att byta Sram GX växelset mot Shimano SLX på de billigaste modellerna (?) Synd att man missade köpa på rean som var nu i höst...

YT Jeffsy - The tråd
virtq sa:
Jävligt besviken på 2018 års modellerna. Priserna har höjts en hel del, vilket i och för sig var väntat men kanske inte med så mycket. Sen har man väl bytt ner sig med att byta Sram GX växelset mot Shimano SLX på de billigaste modellerna (?) Synd att man missade köpa på rean som var nu i höst...

Håller med. Väntade efter 2018 års modeller för att jämföra med Canyon Spectralen som jag tyckte var lite snålt tilltaget på komponentlistan men jeffsyn är ju löjlig...

YT Jeffsy - The tråd
Enduro Fredrik sa:
virtq sa:

Håller med. Väntade efter 2018 års modeller för att jämföra med Canyon Spectralen som jag tyckte var lite snålt tilltaget på komponentlistan men jeffsyn är ju löjlig...

Ni har glömt bort vilken värld ni lever i pöjkar. Har ju vart orimligt mycket för pengarna tidigare.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Enduro Fredrik sa:
virtq sa:

Ni har glömt bort vilken värld ni lever i pöjkar. Har ju vart orimligt mycket för pengarna tidigare.

Ah fast näh! ? så säger bara fôlk som köper spez, Scott eller Trek ?

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Funderar på att sälja min Jeffsy CF1 ram löst. Vad är rätt pris tror ni? Har både en CC DB Coil IL och originaldämparen (RS Monarch nånting) som följer med. Fint skick då jag nästan bara cyklat på andra hojen senaste året.

Gick igenom ramen nu för ev. sälj och måste säga att YT har varit riktigt duktiga med kvallen på lacken och skyddstejpningen från fabrik då ramen fortfarande ser ny ut efter (enligt Strava) 61mil. All eloge till dom. Mitt resonemang kring prissättning blev att sätta lite lägre än halva priset av billigaste liknande kolfiberram och CCDB Coil IL-dämparen, vilket väl borde vara rimligt?

YT Jeffsy - The tråd
Gick igenom ramen nu för ev. sälj och måste säga att YT har varit riktigt duktiga med kvallen på lacken och skyddstejpningen från fabrik då ramen fortfarande ser ny ut efter (enligt Strava) 61mil. All eloge till dom. Mitt resonemang kring prissättning blev att sätta lite lägre än halva priset av billigaste liknande kolfiberram och CCDB Coil IL-dämparen, vilket väl borde vara rimligt?[/quote]

Känns nog som ett ganska vettigt pris...

YT Jeffsy - The tråd
Hej. Är intresserad av en jeffsy 29 tummare. Men ligger lite mellan de rekomenderade storlekarna. Jag är 175 och 83 i inner ben. Ligger på gränsen för både medium och large. Har idag en canyon am i medium vilket känns ibland lite liten. Därför är jag extra nojig med storlek. Några erfarenheter? Är jeffsy små eller stora i storleken? Har mest tänkt att åka trail och trixiga stigar men helst så fort som möjligt :) inget järvsö downhill utan mer typiska stigar i östergötland.

YT Jeffsy - The tråd
kristian_j_ sa:
Hej. Är intresserad av en jeffsy 29 tummare. Men ligger lite mellan de rekomenderade storlekarna. Jag är 175 och 83 i inner ben. Ligger på gränsen för både medium och large. Har idag en canyon am i medium vilket känns ibland lite liten. Därför är jag extra nojig med storlek. Några erfarenheter? Är jeffsy små eller stora i storleken? Har mest tänkt att åka trail och trixiga stigar men helst så fort som möjligt :) inget järvsö downhill utan mer typiska stigar i östergötland.

Jag är 184 lång med 83 innerben och kör L. Skulle nog inte vilja ha någon större storlek även om jag gillar lite längre geometri på hojar. Låter spontant som du borde kunna klara dig fint med en M, men bästa är ju så klart att försöka få provat en hoj. Bor du nära Värmland får du gärna prova min.

YT Jeffsy - The tråd
geir sa:
kristian_j_ sa:

Jag är 184 lång med 83 innerben och kör L. Skulle nog inte vilja ha någon större storlek även om jag gillar lite längre geometri på hojar. Låter spontant som du borde kunna klara dig fint med en M, men bästa är ju så klart att försöka få provat en hoj. Bor du nära Värmland får du gärna prova min.

80% av den här tråden handlar om storleksbekymmer, så kolla bakåt. Och kliv av min gräsmatta! Med det sagt så skulle jag säga att det beror på detta: vill du ha en cykel som är stabilare och du kan gasa på med mera i stök (och ta KOM/PR/Top10/whatever) så kör L. Vill du ha en cykel som du kan hoppa och slänga runt med så kör M. Du får själv komma på vad du lutar mest åt som person.

YT Jeffsy - The tråd
Tjena!
Jag är sugen på att skaffa mig en jeffsy 29 AL!
Jag har bara cyklat ett år, köpte en Canyon Neuron 6.9 förra året och blev helt såld i sporten. Vill nu ha någon lite roligare cykel, cyklar endast stig, så brant & stökigt jag vågar.
Har letat tester på dom men hittar bara på CF modellerna. Ni som har aluminium ramen, är ni lika nöjda med dom eller är det värt att gå upp till CF?
Jag är 187cm lång & väger 83kg, ska man välja strl. XL eller blir en Large roligare?

Alla tips & synpunkter välkomnas!!

YT Jeffsy - The tråd
Jag är centimetern kortare och en xl hade varit en katastrof för mig. Beror på ens proportioner mer än bara längd.

En sak att tänka på vid size up är om stolpen går att få ner långt nog.

YT Jeffsy - The tråd
Jag är 178, precis på gränsen mellan M & L, hade nog egentligen trivts bättre på en L, men köpte en M just för det långa sadelröret. Tur var det, annars hade jag fått byta till en kortare dropper, alternativt köra med 2 cm för hög sadel.

YT Jeffsy - The tråd
På gång att beställa min första Jeffsy 29 - undrar vilka reservdelar som är bra att köpa direkt; o-ringar/ flipchip/ bultar etc.
Vad har Ni bytt regelundet och vad har gått sönder?

Sist, är vattenflaskan värd att skaffa har läst att den lätt ramlar av?

YT Jeffsy - The tråd
Flaskan/hållaren ska väl vara uppdaterad. Jag hade köpt om jag köpt nu. Har meckat dit något eget men fick bli lite mindre flaska.

Växelöron några stycken hade jag valt. Enda jag lyckats ha sönder.

YT Jeffsy - The tråd
Funderade på att köpa en fjäderdämpare typ Vivid r2c till min Jeffsy, mest bara för att testa... men vilken set-up kan passa? Mid rebound, mid compression?

//Kristoffer

YT Jeffsy - The tråd
Hej cykelvänner,

Nu ger jag mig in i denna tråd också. Kör idag Canyon Spectral som jag är sjukt nöjd med men är sugen på att gå upp till 29" då det blir rätt mycket XC-liknande cykling i Stockholmstrakten.

Två frågor:
1) Jag är 177cm med ett innerbensmått på c:a 76/77cm. Blir YT Jeffsy 29" large för stor för mig då? På Spectralen kör jag medium, och den är ok, även om jag tror jag skulle kunna haft en large där också.
2) Vilka direkta konkurrenter ser ni? Då tänker jag alltså på vilka andra cyklar som är lätta (runt 13kg), ~140cm slaglängd, 29" och är prisvärda?

Tack!

YT Jeffsy - The tråd
fedge sa:
Hej cykelvänner,

Nu ger jag mig in i denna tråd också. Kör idag Canyon Spectral som jag är sjukt nöjd med men är sugen på att gå upp till 29" då det blir rätt mycket XC-liknande cykling i Stockholmstrakten.

Två frågor:
1) Jag är 177cm med ett innerbensmått på c:a 76/77cm. Blir YT Jeffsy 29" large för stor för mig då? På Spectralen kör jag medium, och den är ok, även om jag tror jag skulle kunna haft en large där också.
2) Vilka direkta konkurrenter ser ni? Då tänker jag alltså på vilka andra cyklar som är lätta (runt 13kg), ~140cm slaglängd, 29" och är prisvärda?

Tack!

På 1) kan säkert någon annan svara, men spontant blir det dåligt med plats över för dropper. Jag (84 cm ben) nådde knappt ned till pedalerna med en vanlig 150 turbine dropper i sitt nedersta läge.

På 2) så skulle ev Transition Smuggler vara ett alternativ. Jag köpte tillslut en Santa-Cruz Hightower som är väldigt lik Jeffsyn, men lite dyrare.

YT Jeffsy - The tråd
fedge sa:
Hej cykelvänner,

Två frågor:

Tack!

Jag har en innebenlängd på 80-81 och tycker det är tight på min M. Du får nog byta stolpe till en Large!

YT Jeffsy - The tråd
AX3L sa:
fedge sa:
Hej cykelvänner,

Två frågor:

Tack!

På 1) kan säkert någon annan svara, men spontant blir det dåligt med plats över för dropper. Jag (84 cm ben) nådde knappt ned till pedalerna med en vanlig 150 turbine dropper i sitt nedersta läge.

På 2) så skulle ev Transition Smuggler vara ett alternativ. Jag köpte tillslut en Santa-Cruz Hightower som är väldigt lik Jeffsyn, men lite dyrare.
Smugglern är tung. Man får jobba för att få ner den på 13 kg.

YT Jeffsy - The tråd
Gillar verkligen uppdateringen av Capran, skulle de göra något liknande med Jeffsyn skulle det kunna bli väldigt intressant. När tror ni det kan bli aktuellt, nästa säsong?

Tillbaka
Topp