Zeb, Mezzer, Super Z eller Fox38 ?

Emil777

Aktiv medlem
Vad ska tomten komma med i Ă„r ? 😁

NÄgon i familjen önskar sig en framgaffel till en Spindrift-ram.
Prioriterar nÄgot som Àr enkelt att serva sjÀlv, lÄg vikt och funkar bra i cykelpark.
Jag behöver inte det senaste eller jÀttemÄnga instÀllningar ryp "high speed, low speed, dualtune".

Tomten tror en Mezzer Pro Àr bra. Den vÀger litet mindre Àn de andra och Àr snygg.

Sen kanske tomten tÀnker att Super Z Àr bra den ocksÄ. Den verkar vara enkel att justera.

Tomten har ingen aning om Zeb eller Fox38. Bara att de Àr 2-300gram tyngre och att Fox38 Àr dyrast.

Vad ska tomten komma med ?

Jag gissar att man inte kan vÀlja "fel", alla Àr helt OK prestandamÀssigt. Youtube verkar fnÀlla litet pÄ ZEB, men det kanske bara Àr för att de Àr vanligast?

Men vilken av dessa fyra kan ge mest gaffel för pengarna?

Kul om nÄgra hÀr kan dela sina erfarenheter.

(De Àr ju typ dubbelt sÄ dyra som en "vanlig" gaffel, sÄ hÀr vill jag/tomten verkligen inte Ängra sig sen)

Om du lyckas hitta en DVO Onyx till bra pris kan jag verkligen rekommendera. De har kommit ut med en ny generation samt 38mm ben men den gamla har jag kört och Àlskade den gaffeln. Vet att DVO sÀljer ut gafflar pÄ sin hemsida men ingen aning om lager och frakt osv.

Av de du skriver skulle jag helt klart vara mest nyfiken pÄ Mezzer Pro, justerbar slaglÀnd, lÀtt att serva, ska vara toppen.

Zeb har jag inte koll pÄ men min Lyrik Charger 3.0 Àr en av de sÀmre Rockshox-iterationer jag kört.

Fox 38 gör jobbet, men har bara testat performance-nivÄn.

Fox med den feta dÀmparen med alla vred pÄ Àr oroligt bra, men gÄr ocksÄ lÀtt att stÀlla in fel sÄ den blir skit.
Den enklare dÀmparen Àr helt ok men dÄ hade jag ocksÄ varit sugen pÄ att prova nÄgot annat beroende pÄ vad man hittar en bra deal pÄ.

Fox med den feta dÀmparen med alla vred pÄ Àr oroligt bra, men gÄr ocksÄ lÀtt att stÀlla in fel sÄ den blir skit.
Den enklare dÀmparen Àr helt ok men dÄ hade jag ocksÄ varit sugen pÄ att prova nÄgot annat beroende pÄ vad man hittar en bra deal pÄ.
SĂ„nt krĂ€ver anstrĂ€ngning
 vet ej om dem fixade det i nyare modeller av 38:a men för första tvĂ„ Ă„r lĂ„gfartskompressions justeringar gjorde sopas lite. Sen jag vet att riktiga mĂ€n kör ej enligt tillverkarens rekommendationer men de fungerar rĂ€tt bra men de flesta gafflar/ bakdĂ€mparna nuförtiden. SvĂ„righetsgrĂ„d pĂ„ 38:a ej att jĂ€mföras med första modeller av Öhlins med alla separata luftkammarna dĂ€r man fick Marzocchi 66SL flashbacks.

Den hÀr alltsÄ ?
och "Factory" antar jag.

(Ramen Àr anpassad för 180mm slaglÀngd)

En Mezzer expert och utrusta den med Irt enhet sÄ har du en riktigt grym gaffel.
Har kört bÄde Pro och Expert med Irt och tycker helt klart Experten funkar bÀttre. Sen Àr den Ànnu lÀttare att serva vilket Àr ett extra plus.

En Mezzer expert och utrusta den med Irt enhet sÄ har du en riktigt grym gaffel.
Har kört bÄde Pro och Expert med Irt och tycker helt klart Experten funkar bÀttre. Sen Àr den Ànnu lÀttare att serva vilket Àr ett extra plus.
Det lĂ„ter ju som det jag söker. 🙂
Expert Àr ju helt OK i pris jÀmfört med de andra jag tittar pÄ.

Är det en sĂ„n hĂ€r man installerar i Expert?

Om du ska vÀlja nÄgot som Àr enkelt att serva sjÀlv tycker jag det Àr Manitou eller Rockshox. Jag tycker generellt Manitou har varit bÀst, men den nya Piken har varit riktigt bra. Tror inte de grövre gafflarna Àr mycket sÀmre i samma ÄrgÄng.

Bike-Discount hade ocksÄ ett gÀng fÄnigt bra priser för ett tag sen.
Det Àr nog denna:
Behöver man Kashimabling sĂ„ har Sportokay kanske bĂ€st pris (792€):

Det lĂ„ter ju som det jag söker. 🙂
Expert Àr ju helt OK i pris jÀmfört med de andra jag tittar pÄ.

Är det en sĂ„n hĂ€r man installerar i Expert?

Jag har haft Mantiougafflar med IRT, men bytte ut det för att jag tycker det Àr onödigt komplicerat. Deras vanliga luftfjÀder Àr superbra och jag sÄg inte anledningen. Jag har alltid ocksÄ kört mina typ utan volymspacers. DÀmpningen funkar superfint i de modeller jag har haft och dom svarar jÀttebra pÄ bara ökat lufttryck utan att det blir stötigt.

Just nu sĂ€ljs det ett fĂ„tal olika enklare begagnade Manitouer pĂ„ K&S. Och bara nyligen fanns dĂ€r en silvrig Mezzer till vettigt pris
 synd att jag inte behöver bygga en cykel till
 nej, jag kan inte

Jag som skulle leta beggade, billiga komponenter. Komma undan billigt utan CO2-slöseri.... bla, bla blaaa. (sÄ dÄlig karaktÀr)

Jag fick hjĂ€rnsmĂ€lta nĂ€r jag fick se den hĂ€r och ett IRT-kit. ...och nu har jag plötsligt köpt hela cykelbygget. Hur jag löser familjens julklappar Ă€r en gĂ„ta just nu🙃.

My bad.. Men till vÄren ska det Äkas spindrift. Prisa gud och God Jul !!!!

Senast Àndrad:
Jag har precis denna modell sedan i ett par Är.

Jag föredrar faktiskt Expert-nivÄn till Pro-nivÄn, eftersom den inte krÀver speciella verktyg för att serva dÀmparen hemma. Och luftfjÀdersidan Àr ocksÄ enklare, nu nÀr jag tÀnker pÄ det (Expert har vanliga plastpuckar istÀllet för en till luftkamera som pÄ Pro)

För er Mezzers nya Àgare, tÀnk pÄ att Manitou/Hayes rekommenderar fylla pÄ nedre ben med extra 5 ml efter gaffelns första 25 tjÀnstetimmar.

25-hour service
The 25-hour fork service requires adding 5-7cc of bath oil to the lowers of the fork. This service is only to be performed
one time between 50-hour bath oil services. Adding more than 5-7cc of oil or performing this service more than once
per lower leg service can overfill the bath oil and cause damage to the fork.

Service guiden Àr ocksÄ bra att ha: https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/articles/360038198353-Mezzer

Och anvÀnd himla momentnyckeln! (frÄga inte hur jag lÀrde mig detta)

Har du fÄtt hem gaffeln?
Slog ocksÄ till pÄ en frÄn bike24 igÄr, ska bli intressant att prova nÄgot som det inte stÄr fix/rs pÄ :)
Hej, packade upp den igÄr faktiskt.
Riktigt snygg! Och kÀnns "lÀtt"
Det kom med distanser för att stÀlla in fjÀdringsvÀgen och en stÀnskÀrm i paketet.

Men den blir provad först fram mot vÄren.
Ska försöka hitta ett IRT-kit ocksÄ. Jag har frÄgat bÄde hos Hayes och Bike24 men om nÀr/var/hur de finns att köpa men inte fÄtt svar Àn.

Hej, packade upp den igÄr faktiskt.
Riktigt snygg! Och kÀnns "lÀtt"
Det kom med distanser för att stÀlla in fjÀdringsvÀgen och en stÀnskÀrm i paketet.

Men den blir provad först fram mot vÄren.
Ska försöka hitta ett IRT-kit ocksÄ. Jag har frÄgat bÄde hos Hayes och Bike24 men om nÀr/var/hur de finns att köpa men inte fÄtt svar Àn.
Kul! Min skickades idag!
Kom det med öppna kassettverktyget man behöver för att Àndra slaglÀngd?

Jag ska köra min utan IRT först ett tag och se vad jag tycker tÀnker jag!

Kom det med öppna kassettverktyget man behöver för att Àndra slaglÀngd?

Min kom utan verktyg. Man vill nĂ€mligen sĂ€lja det för extra 50€ — en halvpapp för ett skadat verktyg, oerhört frĂ€ckt!

Man kan nÀmligen öppna luftsidan med vanligt (fast nÄgot lÀngre) kassettverktyg. Bara att plocka alla bottom-out distanser av kolven, trycka kolven hela vÀgen in, sedan gÄr det att fÀsta verktyget ovanpÄ kolven.

Jag pratar om en sÄdan hylsa:

1733498742135.png

Och inte t.ex. en sÄdan (den Àr ju för kort):

1733498867386.png

Min kom utan verktyg. Man vill nĂ€mligen sĂ€lja det för extra 50€ — en halvpapp för ett skadat verktyg, oerhört frĂ€ckt!

Man kan nÀmligen öppna luftsidan med vanligt (fast nÄgot lÀngre) kassettverktyg. Bara att plocka alla bottom-out distanser av kolven, trycka kolven hela vÀgen in, sedan gÄr det att fÀsta verktyget ovanpÄ kolven.

Jag pratar om en sÄdan hylsa:

Visa bilaga 741590

Och inte t.ex. en sÄdan (den Àr ju för kort):

Visa bilaga 741591
Borde man ju kunna hitta pÄ t.ex. Aliexpress för under 50$ om jag inte kan lÄna.
Men Àr det den "gamla" standarden för kassettverktyg eller den "nya"?
Den "gamla"=kassetten Àr gÀngad vid det största/innersta drevet.

Men Àr det den "gamla" standarden för kassettverktyg eller den "nya"?
Den "gamla"=kassetten Àr gÀngad vid det största/innersta drevet.
Jag vet faktiskt inte. Jag har tre sÄdana men olika hylsor, och en av dem passar.

Jag har Àven lÀst nÄgonstans att det "officiella", alltsÄ med slitsen, kassettsverkyget böjdes för lÀtt och var dÀrför obrukbart för gaffeln.

Borde man ju kunna hitta pÄ t.ex. Aliexpress för under 50$ om jag inte kan lÄna.

I Àrligheten ingÄr tre bitar i uppsÀttningen: en 24 mm nerslipad hylsa, en 8 mm tunnvÀggig hylsa med och en kassettshylsa med slits.
Sammanlagt kan de hĂ€r tre grejerna förmodligen kosta ungefĂ€rligt 50 $/€/â‚€.

1733500944162.png

Tillbaka
Topp