Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

desmo sa:
Ubbe73 sa:
Har en gammal laptop som jag funderar använda till Zwift. Dock måste Windows 10 installeras. Den har 4GB ram ej något dedikerat grafikkort. Någon som idag kör med en lite äldre laptop?

Jag kör på en äldre laptop. Typ i5-2xxx nånting från 2012 med 4MB RAM. Det funkar rätt ok, men datorn får jobba hårt. Förrförra passet laggade det massvis (TdZ så mycket cyklar runt omkring). Inför förra passet startades datorn om precis innan och då fungerar det bättre. Zwift tar en hel del minne i anspråk.

Tackar för inputen. Min dator har samma RAM dock slöare cup. Blir nog att leta nog nyare.

Någon som vet om det ligger 4x4-intervaller någonstans bland alla träningspass?
Har inte hittat något, och kan inte göra något eget då jag kör på ruttet äpple (apple-tv)

Bprct sa:
Har inte hittat något, och kan inte göra något eget då jag kör på ruttet äpple (apple-tv)

Hej!
Vet inte om de finns. The Gorby är 5x5min ger ju mer träningseffekt om du har tid för passet.
whatsonzwift.com kan man söka/ladda ner massor av workouts med de verkar ju inte hjälpa dig.
Tycker själv Trainerroad är mycket bättre kör deras pass för att styra min trainer istället för zwift.

Jag har alla pass som ligger i zwift, måste vara hundratals.
The gorby 5x5 är inte ett alternativ då jag inte är ute efter det.

Bprct sa:

Du kanske har tillgång till en dator någonstans där du kan skapa din workout/flytta in .zwo och sen låta den synkas upp?
https://zwiftinsider.com/workout-cloud-sync/

Senast ändrad:
Tänkte köra ett event idag. De olika klasserna bygger på ditt FTP. Ibland står det AVG och ibland ej. Ganska stor skillnad på detta. Vilket gäller?

Det bästa är att gå in på eventet och läsa vad de skriver. Ibland står det vilken watt de ska hålla i backarna och på platten tex. Annars är det bara att gå in och testa. Det beror också ganska mycket på vilken bana man kör. London är tex ganska enkel att hålla en bra grupp på medan New York är hopplös att få ihop en samlad klunga.

Jag blir inte kompis med Zwift. Inte med deras pc-program iaf.
Idag var jag anmält till TdZ. Men inte flyttades jag till starten 5 minuter innan. Inte fanns det någon knapp för att göra det manuellt heller. Så när jag misstänkte att starten gått avslutade jag min Ride, och då stängs ju Zwift (varför? varför?). Startade upp igen och då hamnade jag i Touren i NY. Fast ett par minuter sent.
Genom Touren har det ibland funnits resultatlista, ibland inte. Förstår inte varför det inte är konsekvent.
Efter passet uppdaterade Zwift min FTP på ett sätt som jag tycker är orimligt (240->269). Men att hitta den siffran och manuellt justera är ju hopplöst. En vanlig 'setting'-sida eller så.
Och vill man trixa med sin figur måste man starta en Ride?
Nej, jag är ingen data-kille, men Zwift är inte logiskt. Ibland är det websidan, ibland PC-programmet, ibland telefonen som man ska pilla på.

Jag kommer hoppa ur Zwift när min månad är slut. Och då kör jag en gratismånad hos Sufferfest istället. Och sedan faller jag nog tillbaka till Trainerroad.

Sambon fortsätter med Zwift trots motgångarna. Hon gillade TdZ och 'pressen' att köra. Vad finns det för liknande nu när Touren är slut?

Bästa sättet att anmäla sig till ett event är via Companion-appen.
Man kan även välja när man startar upp Zwift, men den känns inte pålitlig.

har varit en del strul med Touren för många användare, så jag tror det är isolerat till det.

För dig som gillar lite race så kan jag rekommendera SZR Winter Race series som går varje onsdag kl 19:00.
SZR anordnar väldigt mkt trevliga turer i veckorna.

Hur ofta är det olika tourer i zwift?När jag började zwifta seriöst var redan touren igång så struntade i det ( och hade nog inte orkat köra så ofta och länge iaf....)

Klicka meny och titta högst upp. Har för mig det ser ut som en penna och ett block. Samma ställe som du ändrar namn osv. Där kan du ändra FTP. Tycker allt är lätt och det funkar bra, har väl strulat ca 4 gånger på två år för mig. Kopplade dock in en kass usb förlängning och hade strul ett tag, men det var ju inte deras fel.

Jag byggde en för ett tag sedan. Jag gjorde modellen med gummimotorfästen från Biltema och ett par innerslangar för skottkärra (också Biltema). Fördelen är att man kan variera trycket i skottkärreslangarna. Många tar tennisbollar istället och flyttar runt. Det blev en billig och enkel lösning som tog ett par timmar att bygga bara. Första upplevelsen att cykla med rockerplate var häftig, man får bra gung när man sitter och trampar, det går att luta i kurvorna och överlag känns det verkligen som att det blir riktig cykling när man sitter. NÄR MAN SITTER. Direkt du ställer dig upp blir det TOTAL pannkaka och du får lära dig ett helt nytt sätt att stå och trampa, som jag aldrig kunde vänja mig vid, så nu står rockerplaten i garaget och väntar på att bli reservdelar till något annat kul bygge. Om inte annat så behöver väl skottkärran snart byta innerslang :-)

Har problem med min Bkool Trainer Pro som jag fått av en kompis. Kör ett träningsprogram i Zwift så lite irriterande att det inte funkar, eftersom träningspassen blir "låsta" (ja, jag vet att man kan hitta dem ändå med helt idiotiskt ändå) om man missar dem.

Hur som helst;
Zwift hittar trainern utan problem. Jag kan börja trampa i starten, men ingen kadens registreras. Watten verkar OK men efter en halv minut låser den sig på 89W och går varken upp eller ner hur lite eller mycket jag trampar.

Har startat om trainer, Zwift och dator flera gånger. Laddat ner BKools programvara och den hittar den. Inte testat att köra nåt där. Vill uppdatera firmware, men verkar bara gå via en telefon i appen (användarvänlighet på såna här grejer måste ju vara 0, vad är det för idioter som programmerar sånt här??) men eftersom jag har iphone utan ant+ och trainer utan bluetooth hittar appen inte trainern.
Har flyttat dongeln supernära trainern, har förlängningssladd till ANT+dongeln.

Vad jag ser verkar det inte gå att uppdatera firmware via PC??

Vad har du för kadensmätare? Är den parad och funkar med annan app i datorn?
Är det en "smart trainer"? Om den körs i ERG mode, så kanske det helt enkelt är så att Zwift-passet skall vara på 89W just då.
Det kanske fanns en anledning till att du fick trainern.

Stumpy sa:
Vad har du för kadensmätare? Är den parad och funkar med annan app i datorn?
Är det en "smart trainer"? Om den körs i ERG mode, så kanske det helt enkelt är så att Zwift-passet skall vara på 89W just då.
Det kanske fanns en anledning till att du fick trainern.

Det är ju bara trainerns kadens. Även om den inte stämmer, så ska den ju inte vara 0 iallafall.
Jag har alltså använt trainern i ett år utan problem. Och ja, det är en smart trainer.

Stumpy sa:
Hur vet trainern vilken kadens då håller?

Ingen aning hur det funkar. Antar att det är nån slags teoretisk kadens? Zwift "känner igen" den som en kadensmätare, men den mäter ju inget på vevpartiet.
Men nu är det ju inte det som är frågan - huruvida min trainer det senaste året visat exakt kadens eller inte - utan varför den inte vill samarbeta med Zwift längre.

PC, ANT+-sticka och Kickr funkar iallafall utmärkt att Swifta med.
Just nu kör jag mest TrainerRoad, men tekniken är ju densamma.

För att trainern skall kunna räkna ut kadensen, så måste den veta både dreven fram och bak och vilka växlar som ligger i. Känns som en omväg jämfört med att ansluta en kadensmätare.

thisismycat sa:
Har problem med min Bkool Trainer Pro som jag fått av en kompis...
...vad jag ser verkar det inte gå att uppdatera firmware via PC??

Hur är wattalen i början när du precis börjar trampa trots "avsaknad" av kadens, upplevs den rimlig och låser den sig alltid vid 89W?

Apple-Tv-lösningen går bort då vi inte kan cykla framför tv’n och inte har plats för en tv till i lägenheten.

Så då är det väl PC som gäller. Hur billig data kan jag köpa? Den vi har nu är rätt ålderstigen.

desmo sa:
Apple-Tv-lösningen går bort då vi inte kan cykla framför tv’n och inte har plats för en tv till i lägenheten.

Så då är det väl PC som gäller. Hur billig data kan jag köpa? Den vi har nu är rätt ålderstigen.

Beror lite på typ. Jag kör på en dator från 2011 helt utan problem. Iofs en i7 stationär burk med bytt grafikkort.

https://support.zwift.com/de/what-are-the-minimum-device-requirements-for-zwift--S1C6I6OB7

Det är nog rekommenderat med separat grafikkort för att få lite tryck i grafiken- det är trots allt ett 3D spel och trivs med lite prestanda där. Det fungerar säkert med en sömnig burk, men blir nog lite tråkigare.

bigmollo sa:
desmo sa:
Raggamuffin sa:
Min lösning var att skita i PC helt och gå andra vägar.

Vilken lösning är att föredra?
Just nu är det mer frustration än något annat att Zwifta.
Eller så är jag mer lämpad att cykla odatoriserad Monark.

Elite direto och apple tv har funkat problemfritt i två år för mig.

Det blev Apple TV som jag kopplar till den ena datorskärmen. Enda dryga med det är att jag får byta kabel i skärmen.

Smaland sa:
thisismycat sa:
Har problem med min Bkool Trainer Pro som jag fått av en kompis...
...vad jag ser verkar det inte gå att uppdatera firmware via PC??

Hur är wattalen i början när du precis börjar trampa trots "avsaknad" av kadens, upplevs den rimlig och låser den sig alltid vid 89W?

I början är den mer korrekt, efter 30 sek eller så låser den sig vid 89W. Själva watten tror jag har koppling till att jag ska hålla 90W i början av passet, som uppvärmning. Men som sagt, den stannar på 89 W med noll kadens oavsett om jag trampar mycket eller lite. Och så ska det ju inte vara.

Den har (och behöver) ingen kadensmätare så att kadensen blir 0 är inget konstigt. Den ska kunna reglera motståndet ändå vilket den ju också verkar göra. Efter uppvärmningen höjs säkert effekten som du ska hålla och då märker du om allt funkar som det ska.

Spacekitty sa:
Kadensmätare har tidigare bara behövts för att cykelgubben på skärmen ska röra på benen.

Behövts ja , så kanske det är .
Har själv ingen lös smarttrainer men samtliga man hört om är inte nöjda förrän dom kopplat kadensmätare på vevarna . Enorm skillnad har nämnts i sammanhanget .
Trainern har inte en susning annars vilken kadens man använder för stunden .

M

d_anders sa:
Den har (och behöver) ingen kadensmätare så att kadensen blir 0 är inget konstigt. Den ska kunna reglera motståndet ändå vilket den ju också verkar göra. Efter uppvärmningen höjs säkert effekten som du ska hålla och då märker du om allt funkar som det ska.

Men det förklarar ju fortfarande inte varför jag haft kadens och Watt i ett år. Är det nån från happy som varit hemma hos mig och sagt till trainern att den måste ha en kadensmätare?

Har glömt av det eftersom jag alltid stängt ner Zwift när det krånglat. Men jag får ett meddelande om nåt fel med ERG mode, men minns inte exakt. Ska försöka skärmdumpa.

Och igen, detta är något nytt: gubben har rört sig, jag har haft kadens och watt i ett år fram tills nu!

Kanske testa den med b-kools program? I det kan man också slå på fe-c om trainern slagit av det på något vänster.

desmo sa:

Har du ingen ipad du kan köra på?
Jag kör på en gammal air2 monterad på styret med tacx bar mount. Funkar klockrent.

Lingon sa:
desmo sa:

Har du ingen ipad du kan köra på?
Jag kör på en gammal air2 monterad på styret med tacx bar mount. Funkar klockrent.

Nej, ingen iPad i hushållet.
Så 3300kr för en vettig iPad? https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4734861
Dyrare än Apple-tv och skärm. Men bättre med avseende på hur mkt plats den tar upp.

Livet med Zwift. Är rädd att jag aldrig kommer ut igen!

Bilagor

• 1D52762F-3510-4762-A01E-B1C3BE5D19F3.jpeg
    1D52762F-3510-4762-A01E-B1C3BE5D19F3.jpeg
    235.7 KB · Besök: 221
Tillbaka
Topp