Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

miiicke sa:
bigmollo sa:
Vilken storlek har du på framdrevet? Om det inte ärr pyttelitet så ska det nog funka. Det finns ju rätt många olika saker man kan göra på Zwift. Tävlingarna är bara en del. Det finns riktigt bra träningspass du kan köra också.

Ursäkta mitt amatörmässiga svar, men 44/32T står det på framdrevet. Är de svaret på storleken?
Jag måste erkänna att jag ljuger om det inte är tävlingarna som motiverar mig.... jag behöver kanske komma till insikt att det inte duger med MTB då?

Cannondale jekyl 1000 sa:
Finns många sätt att få det att funka. Har du wattmätare på cykeln behöver du inte ens en smarttrainer utan klarar dej med en dumtrainer. Eller så styr du trainern med någon app och väljer själv motstånd så att ditt växelomfång på cykeln passar dej.
Det som kan bli knas är väl egentligen bara om du vill låta Zwift styra motståndet efter hur banan ser ut.

Är det inte tjusningen med att cykla på en smart trainer och zwift som själv reglerar motståndet? Hur funkar det om man cyklar tävlingar på zwift? Är det så enkelt att jag kan strunta i alla "backarna" och bara veva på?
Inte om du frågar mej. Jag ser inte det stora nöjet med att sitta och nöta på växelreglagen.

Vad för trainer? Jag kör Neo + iPad Air 2 utan några signaldrops alls. Hade dock ANT+ problem med min bushido och signal till PC förut. Osäker om PCn är boven?
Många som blev utslängda igår, prova gå in när det är 20-15min kvar till start!

Var inne 15 min innan start och zwift i sig har känts stabilt.

Jag har kört med trainern för effektmätning då min Stages har även den varit rätt sketchy mot min Garmin sista åren. Är väl dags att investera där med..Båda är kalibrerade så gott jag kan :)

Ska prova köpa en padda tror jag, verkar som det blir mycket stabilare att köra bluetooth dit än ant+ mot en pc. Lite tråkigt med mindre skärm bara.

Det är en Tacx Flow.

bigmollo sa:
Med risk för att jinxa min uppsättning men Direto och ATV har funkat klockrent sen förra året.

ATV har jag sneglat lite på då många verkar köra så, men har min paincave på kontoret och har bara dator där och ingen tv. Fördelen är att det kan stå uppställt alltid, flyttar man in till tv:n i vardagsrummet förlorar nog till och med jag kampen om vad som bör ingå i inredningen.

Kan hålla med om att ATV fixar Zwift helkanon. Körde förut Zwift på en iPad Pro placerad i hållare på styret. Blev dock så mycket svett på skärmen då, så det blev att gå över till en annan lösning.

Raggamuffin sa:
bigmollo sa:
Med risk för att jinxa min uppsättning men Direto och ATV har funkat klockrent sen förra året.

ATV har jag sneglat lite på då många verkar köra så, men har min paincave på kontoret och har bara dator där och ingen tv. Fördelen är att det kan stå uppställt alltid, flyttar man in till tv:n i vardagsrummet förlorar nog till och med jag kampen om vad som bör ingå i inredningen.

Ajdå. Den fighten är nog ingen idé att du ger dig in i. :D

Raggamuffin sa:
bigmollo sa:

Jag kör zwift på en MacBook Air. Funkar perfekt och lite större skärm än med iPad.

Efter senaste uppdateringen till Zwift så upplevde jag för första gången problem med mina sensorer.
Kör på en Mac och har en ANT+ dongel ansluten via USB-förlängning, sensorn ligger under cykeln nära effektmätare och min Kickr.
Efter dryga 5 minuters cykling tappades samtliga sensorer, inga drop outs eller liknande utan helt borta. Startade om och samma sak hände igen efter någon minut. Gick över till BTLE för allt utom min Power2Max och allt fungerade....

Kan ju vara så att ANT+ dongeln kastat in handduken, men med tanke på att det hände efter uppdatering av Zwift så undrar jag om de inte råkat introducera någon bug.

Raggamuffin sa:
Körde TDZ idag Junglesnurr.

Har en tacx flow med ant+dongle kopplad till datorn, erg mode (controllable). Dongen hänger precis framför framhjulet.

Droppade ur 3 gånger, sen hoppade jag över till min Stages istället.
Jag fick alltså 4 block så att säga.
Block 1. Puls 162, effekt 242
Block 2. Puls 168, effekt 270
Block 3. Puls 164, effekt 238
Block 4. Puls 168, effekt 190.....

Ska prova köra stages nästa pass och se om den slutar droppa ur då.
Mitt garmin pulsband via ant+ till datorn behåller connection när trainern droppar ur.
Hittat nåt program för att kalibrera stages till pc, får se hur det löper.

Har en bluetooth-dong till datorn med men lyckas inte koppla upp via den alls.

Jösses, 270 W med flowen och 190 med stages.

Antar att du inte kör tävlingar med trainerns siffror...

Körde först med en gammal laptop med ANT-sticka mot Kickr och tappade kontakten titt som tätt. Efter att ha bytt till en nyare laptop (MS Surface), så har jag inte haft några problem. Har ca 2 meter mellan laptopen och trainern.

eiskall sa:
Jösses, 270 W med flowen och 190 med stages.

Antar att du inte kör tävlingar med trainerns siffror...

Tittar man lite på resultaten i Zwifttävlingar så anar jag en rätt stor andel "Tacx-watt", som det hette innan Neo/Flux.
En liten anekdot på temat är att min kusin som visserligen cyklar en del, men mig veterligen aldrig varit i närheten av att producera något liknande utomhus, på Facebook nyligen firade en sjundeplats på "Jungle Loop Climb" med ett snitt på över 500W.
Mätt på just en klassisk Tacx "wheel on" trainer.

Stumpy sa:
Körde först med en gammal laptop med ANT-sticka mot Kickr och tappade kontakten titt som tätt. Efter att ha bytt till en nyare laptop (MS Surface), så har jag inte haft några problem. Har ca 2 meter mellan laptopen och trainern.

Typ samma här, fast en Macbook Pro då. Utan sticka då Wahoo kör BT. Har funkat klockrent alla gånger. Sen snodde jag vår gamla TV vi hade i sovrummet men inte använde och tog ner i källaren. Faktiskt rätt najs att ha en lite större skärm att glo på.

8758D97D-B458-4607-AD87-96CFC7368874.JPEG

Raggamuffin sa:
Om man kör ATV

Trainer via bluetooth till ATV? -
Zwift som app i ATV?
ATV skickar till TV/Skärm via HDMI?

Japp. ATV har ganska få BT-ingångar men med Direto så får man in allt. Effekt, kadens och puls. Man ska kunna använda en ATV-app i telefonen så man får loss en BT-kanal till eftersom fjärrkontrollen tar en kanal annars.
Appen i ATV uppdaterar sig själv så man behöver inte hålla koll på sånt.

Jag kör med 55" tv. Det ger grym känsla i rejsen. :D

Testa att koppla in Zwift till TVn istället. Det blir faktiskt riktigt mulligt. Framför allt när man kör rejs eller gran fondon.

bigmollo sa:
Raggamuffin sa:
Om man kör ATV

Trainer via bluetooth till ATV? -
Zwift som app i ATV?
ATV skickar till TV/Skärm via HDMI?

Japp. ATV har ganska få BT-ingångar men med Direto så får man in allt. Effekt, kadens och puls. Man ska kunna använda en ATV-app i telefonen så man får loss en BT-kanal till eftersom fjärrkontrollen tar en kanal annars.
Appen i ATV uppdaterar sig själv så man behöver inte hålla koll på sånt.

Jag kör med 55" tv. Det ger grym känsla i rejsen. :D

Jag undrar hur man får in pulsbandet (garmin) i Zwift. Kör oftast på platta och annat på tv. Ibland endast Zwift på tv. Har en 520 samt Elite Direto. Var på väg att beställa ett nytt pulsband 4iiii Viiiiva HRM ANT+ som tydligen ska fungera som en brygga mellan Bluetooth signalerna. Kanske inte behövs ??

bigmollo sa:
Testa att koppla in Zwift till TVn istället. Det blir faktiskt riktigt mulligt. Framför allt när man kör rejs eller gran fondon.
Jodå, har gjort det. Sladden hänger till vänster i bild. :)
TVn kör jag annars med ChromeCast. I morse var det NHL till första egenskapade TrainerRoad-passet.

Senast ändrad:
Ubbe73 sa:
Jag undrar hur man får in pulsbandet (garmin) i Zwift. Kör oftast på platta och annat på tv.
Min platta (Sony Xperia) har inbyggd ANT+, så där kan jag få in signalen från Garminbandet. Annars måste du nog köra en dongel och patchkabel.

Var hittar ni alla färdiga pass? Jag försökte hitta något lagom för lunchen idag men jag hittade bara ett fåtal. Och att sortera verkade omöjligt? Säkert jag som gör fel..
Använder PC-programmet, och tittar på hemsidan.

Ovanför fältet där du väljer bana finns det en knapp som heter training.
Du kan alltså både välja träningspass och den bana du vill köra på.

bigmollo sa:

Jo, det var där jag kikade.
Men det var typ 20 flikar som man skulle expandera, och sedan ibland expandera igen. Och jag hittade ingen ordning bland passen.

Jag är ju van från TR, finns det inget sätt att sortera typ <60min, <50TSS tex?

desmo sa:
bigmollo sa:

Men det var typ 20 flikar som man skulle expandera, och sedan ibland expandera igen. Och jag hittade ingen ordning bland passen.

Här kan du botanisera:
https://whatsonzwift.com/workouts/

Fantastiskt anticlimax.
Köpte en ATV ändå men kan inte ladda ner zwift pga verification required for purchases, vilket jag uppdaterat på app store men verkar inte hjälpa. ¯\_(ツ)_/¯

Lingon sa:
desmo sa:
bigmollo sa:

Här kan du botanisera:
https://whatsonzwift.com/workouts/

Tack!

desmo sa:
bigmollo sa:

Du väljer hur lång tid du vill träna. Under 30 minuter, under timmen, 60-90 minuter, över 90 minuter.
Sen kan du välja olika trainingplans. De pågår under flera veckor men du kan även välja enstaka passa. För att enklare kunna välja bland dessa kan du kolla på länken som Lingon la upp. Du kan även göra egna pass.
Det finns några tusen pass att välja på.

Nu fick jag igång det. Den hittade allt väldigt fort väl inne och fanns tydligen möjlighet för stage 3 idag med. Hoppas det är stabilt :)

bigmollo sa:
desmo sa:
bigmollo sa:

Du väljer hur lång tid du vill träna. Under 30 minuter, under timmen, 60-90 minuter, över 90 minuter.
Sen kan du välja olika trainingplans.

zwift_training.PNG

Fungerade väldigt stabilt med ATV, cheers.

Hemskt vidrig avslutning på stage 3, när man tror man nästan är klar och inte har en aning om höjdprofilen :)

Kör på dumtrainer just nu.....
hur stor skillnad är det att köra på en smart trainer? Är det värt pengarna eller ska jag lägga pengarna på wattmätare istället ........

För att få ut max av Zwift så tycker jag att en bra smarttrainer är värt pengarna. Samtidigt funkar Zwift med wattmätare som du dessutom kan använda utomhus. Enklast är väl att köpa båda? :D

Jag tycker det är värt det, men har rätt låg tröskel till hobbykontot.

Fast effektmätare till cykeln går före imho, den funkar året runt.

Jag körde Touren idag kl12.
Men det laggade som bara den. Fler som upplevde det eller är det bara min dator? Brukar har Zwift + webläsare med Spotify igång. Stängde webläsaren men laggade ändå. Vill inte köpa en ny dator!

bigmollo sa:
För att få ut max av Zwift så tycker jag att en bra smarttrainer är värt pengarna. Samtidigt funkar Zwift med wattmätare som du dessutom kan använda utomhus. Enklast är väl att köpa båda? :D

Ja det vore så klart optimalt och tanken har slagit mig men inte vågat säga nått till ”regeringen” ;) än iaf.....

/ Toffelhjälten

Pajas sa:
bigmollo sa:

Ja det vore så klart optimalt och tanken har slagit mig men inte vågat säga nått till ”regeringen” ;) än iaf.....
/ Toffelhjälten

Fråga inte, be om ursäkt efteråt isåfall. #tipsfråncoachen

desmo sa:
Jag körde Touren idag kl12.
Men det laggade som bara den. Fler som upplevde det eller är det bara min dator? Brukar har Zwift + webläsare med Spotify igång. Stängde webläsaren men laggade ändå. Vill inte köpa en ny dator!

Körde 10.00 via 4G från källaren och det funkade toppen. Bara mina ben som laggade..

Jag hade lätt valt en bra direktdriven smarttrainer (med effektmätare) före effektmätare till utecykeln.

Tillbaka
Topp