Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

desmo sa:
Lingon sa:
desmo sa:
Apple-Tv-lösningen går bort då vi inte kan cykla framför tv’n och inte har plats för en tv till i lägenheten.

Så då är det väl PC som gäller. Hur billig data kan jag köpa? Den vi har nu är rätt ålderstigen.
Har du ingen ipad du kan köra på?
Jag kör på en gammal air2 monterad på styret med tacx bar mount. Funkar klockrent.

Nej, ingen iPad i hushållet.
Så 3300kr för en vettig iPad? https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4734861
Dyrare än Apple-tv och skärm. Men bättre med avseende på hur mkt plats den tar upp.
Japp, tar ingen plats och med tacx-hållaren har du den mitt i blickfånget.
En nackdel med med appleTv är att den bara har 2 bluetooth-anslutningar, så du får inte in påde kadens och puls om inte trainern har inbyggd kadens,
Kadens spelar iofs ingen roll om du bara skall zwiftrejsa, men många av de strukturerade passen har kadensövningar.

De livesänder på facebook från André Greipels träningspass mot ALS.
Han sitter och mosar på 340 watt och har 130 i puls. Ser inte ens anstängd ut.

Ok, jag har bestämt mig för att testa Zwift, främst för att köra inomhusdistanspass. Intervaller och tester tänker jag köra på eget vis, "offline".

Datorn uppfyller systemkraven jag hittar:.
Här är minimikraven:
Windows 7 x64 bit
Intel Core 2 Duo
4GB
1GB dedicated GPU / Intel HD 4000/AMD R5
4GB of free space

Jag kör 64-bitars Windows 7. Processorn är en tvåkärning/fyrtrådig i5:a från 2012, och har 6 GB att leka med. Datorn har både Intels inbyggda HD4000 och ett GT 640M med 2 GB.

Så, är det lönt att försöka? Visst, det är väl bara att testa, tänker ni? Men jag behöver köpa en ANT+-dongle för att få det att funka och den utgiften slipper jag helst om det ändå inte funkar på datorn sen...

Och apropå dongle. Vilken funkar bra till ett vettigt pris? Vilken ska jag undvika?

Screenshot_2019-02-10-22-11-2401.png

Ny i inomhusvärlden och det mesta känns rimligt och jag har fått Zwift att funka med trainern, men en sak är lite skum. Jag känner när motståndet ändras i trainern några sekunder innan jag ser lutningen ändras i lilla kartan. Tvärtom hade varit mer rimligt tycker jag. Inget som stör, men undrar bara om det är så för er andra.

geologen sa:
Ok, jag har bestämt mig för att testa Zwift, främst för att köra inomhusdistanspass. Intervaller och tester tänker jag köra på eget vis, "offline".

Datorn uppfyller systemkraven jag hittar:.
Här är minimikraven:
Windows 7 x64 bit
Intel Core 2 Duo
4GB
1GB dedicated GPU / Intel HD 4000/AMD R5
4GB of free space

Jag kör 64-bitars Windows 7. Processorn är en tvåkärning/fyrtrådig i5:a från 2012, och har 6 GB att leka med. Datorn har både Intels inbyggda HD4000 och ett GT 640M med 2 GB.

Så, är det lönt att försöka? Visst, det är väl bara att testa, tänker ni? Men jag behöver köpa en ANT+-dongle för att få det att funka och den utgiften slipper jag helst om det ändå inte funkar på datorn sen...

Och apropå dongle. Vilken funkar bra till ett vettigt pris? Vilken ska jag undvika?

Jag har använt den här: https://www.amazon.co.uk/Anself-Stick-Garmin-Forerunner-310XT/dp/B075LH3QVN Den har funkat bra, även om den - liksom andra donglar jag haft - varit svår för datorn att hitta ibland (löser sig alltid med omstart). Behöver den inte längre och kan sälja för en hunka om intresse finns. (Post alt. överlämning i Gbg.)

Kanske besvarat tidigare i tråden. Om man kör via iPhone (hdmi till tv) och har ett garmin pulsband, går det att få in pulsen på nåt sätt eller krävs ANT+?

Dr_Rydell sa:
Kanske besvarat tidigare i tråden. Om man kör via iPhone (hdmi till tv) och har ett garmin pulsband, går det att få in pulsen på nåt sätt eller krävs ANT+?

De traditionella pulsbanden från Garmin har mig veterligen endast stöd för ANT+, däremot har de nyligen släppt en version med stöd för Bluetooth (se länk nedan).

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/pn/010-12883-00#specs

Hur fungerar träningsprogrammen/intervallerna i Zwift, är dom effektstyrande? Dvs som i TR levererar BT signal till trainer och förprogammerar motståndet?

Ingen appleprodukt tar emot Ant+ mig veterligen apropå ovanstående fråga.

konscious sa:
Hur fungerar träningsprogrammen/intervallerna i Zwift, är dom effektstyrande? Dvs som i TR levererar BT signal till trainer och förprogammerar motståndet?

Ja, om du klickar i att du vill använda ERG mode.
Sen att träningsplanerna är sjukt konstiga och överkomplicerade jämfört med TR är en annan femma.
Ska du gå över till zwift så kopiera träningspass från TR. Du kan göra egna i zwift väldigt lätt.

Jajjas sa:
Sen att träningsplanerna är sjukt konstiga och överkomplicerade jämfört med TR är en annan femma.
Ska du gå över till zwift så kopiera träningspass från TR. Du kan göra egna i zwift väldigt lätt.

Jag kör Zwift och TrainerRoad parallellt (samtidigt), just för att jag tycker TRs workouts och träningsplaner är överlägsna Zwifts.

Senast ändrad:
Håkan sa:
Jajjas sa:

Jag kör Zwift och TrainerRoad parallellt, just för att jag tycker TRs workouts och träningsplaner är överlägsna Zwifts.

För någon som kört Trainerroad men inte Zwift, vad är det med Zwifts workouts som är dåligt/konstigt?

nisseson sa:
Håkan sa:
Jajjas sa:

Jag kör Zwift och TrainerRoad parallellt, just för att jag tycker TRs workouts och träningsplaner är överlägsna Zwifts.

För någon som kört Trainerroad men inte Zwift, vad är det med Zwifts workouts som är dåligt/konstigt?

Överkomplicerade plus att det känns som att folket bakom TR har bättre koll på hur bra träningsplaner ska se ut.

nisseson sa:
Håkan sa:
Jajjas sa:

Tycker killen i denna videon summerar Zwifts training plans ganska väl.

Jag har nyligen köpt en Stages effektmätare. Nu har jag såklart fått problem. När jag testade den tillsammans med Zwift visade den 30-50 watt mindre än vad som visades på Zwift. Jag kör en Elite Direto trainer som jämfört med min förra Monark visar trovärdiga siffror.
Jag körde Stages med ant+ till en Garmin edge 800 samtidigt som jag körde Direton på Zwift med apple TV.
Jag testade att köra både långa och korta intervaller. Stages visade konsekvent långt under zwift. När jag körde zwift (direto) på 250 watt visade Stages strax över 200. Ansträngningsmässigt var det närmare 250 än 200 för mig.
Nån som vet vad som kan vara fel eller har jag missat något?
/J

bigmollo sa:
Jag har nyligen köpt en Stages effektmätare. Nu har jag såklart fått problem. När jag testade den tillsammans med Zwift visade den 30-50 watt mindre än vad som visades på Zwift. Jag kör en Elite Direto trainer som jämfört med min förra Monark visar trovärdiga siffror.
Jag körde Stages med ant+ till en Garmin edge 800 samtidigt som jag körde Direton på Zwift med apple TV.
Jag testade att köra både långa och korta intervaller. Stages visade konsekvent långt under zwift. När jag körde zwift (direto) på 250 watt visade Stages strax över 200. Ansträngningsmässigt var det närmare 250 än 200 för mig.
/J

Jag hade lånat 3epart , dvs V3 , av någon och kollat .

M

Nu är jag totalt novis på Zwift och ställer dumma frågor. Jag har en Monark LT2 med Botös Raspberry-sändare för watt och kadens.
Vad behöver jag mer för att kunna köra den med Zwift?
Pulsband med bluetooth. En padda. Eftersom paddan inte har mottagare för ANT+, löser jag mottagningen?

Manurhin2 sa:
bigmollo sa:
/J

Jag hade lånat 3epart , dvs V3 , av någon och kollat .

M

Jag ska göra det. Hoppas verkligen att Stages inte visar rätt. I så fall är jag rökt i sommar. :D

Jajjas sa:
konscious sa:

Kan man köra parallellt med TR på samma trainer (Wahoo)
Intressant YT klipp om vad dom anser om intervaller

Senast ändrad:
Martin Eves sa:
Jajjas sa:
konscious sa:

Martin Eves sa:
Jajjas sa:
konscious sa:

Det ska gå, vet inte hur det funkar.
https://www.smartbiketrainers.com/run-zwift-trainerroad-simultaniously-1948

Jag kör bara zwift med egenkomponerade workouts.

Ska man ha LVG racern eller MTB uppriggad i trainer när man kör Zwift, ser att dom bara har 700x32 som största hjul.

Senast ändrad:
Har du dragit åt stages-vevarmen och kalibrerat den?
Du kan testa den om du har tillgång till en skaplig uppförsbacke (gärna ganska stor och jämn lutning), finns något avsnitt av gcn där de gör det med gott resultat.

d_anders sa:
Har du dragit åt stages-vevarmen och kalibrerat den?
Du kan testa den om du har tillgång till en skaplig uppförsbacke (gärna ganska stor och jämn lutning), finns något avsnitt av gcn där de gör det med gott resultat.

Jag har kalibrerat men bara testat inomhus än så länge. Ska kolla vidare imorgon.

Hej!

Jag upplever att Zwifts sparade dator efter pass synkar dåligt till min Garmin Connect app per automatik. Varannat pass sparas i snitt.

Jag gillar att ha en träniningsöversikt i en kalenderfunktion och skulle därför vilja att den visas där.

Skulle lika väl kunna använda samma funktion i Zwift men jag hittar ingen sådan funktion i appen. När jag kör Zwift Kalender i webbläsaren på telefonen blir det super litet och svårt att läsa.

Med andra ord skulle jag behöva tips och råd kring dagens I-landsproblem. Hur gör ni?

littlebitrusty sa:
Hej!

Jag upplever att Zwifts sparade dator efter pass synkar dåligt till min Garmin Connect app per automatik. Varannat pass sparas i snitt.

Jag gillar att ha en träniningsöversikt i en kalenderfunktion och skulle därför vilja att den visas där.

Skulle lika väl kunna använda samma funktion i Zwift men jag hittar ingen sådan funktion i appen. När jag kör Zwift Kalender i webbläsaren på telefonen blir det super litet och svårt att läsa.

Med andra ord skulle jag behöva tips och råd kring dagens I-landsproblem. Hur gör ni?

Om du kommer på varför bara varannan synchar till Garmin pma mig. :(

littlebitrusty sa:
Har du samma problem etnica?

Yes har samma problem fick dock svar från zwift nu att jag skulle testa att disconnecta garmin länkningen och connecta den igen. Får se om det hjälper vilket jag inte finner sannolikt...

etnica sa:
Yes har samma problem fick dock svar från zwift nu att jag skulle testa att disconnecta garmin länkningen och connecta den igen. Får se om det hjälper vilket jag inte finner sannolikt...

Testade det för några veckor sedan och jag märker ingen skillnad.

Jag har samma problem med synken till Garmin. Zwift konstaterar att det är min fiberanslutning som är problemet. Själv har jag svårt att tro det, då synkproblemet endast pågår i 3 månader, medan det fungerade problemfritt tidigare.

Jag har en bkool smart go som ger max 6% lutning. När det är högre lutning i Zwift så blir det inte tyngre, men watt-talet stiger. Nån som vet om det finns nån workaround?

Mysteriet med wattdiffen är löst. Kalibrerade Direton och vips så visade Stages och Zwift samma. Kul, men det betyder också att den fantastiska ökningen jag har gjort under vintern är som bortblåst. Får börja hänga med nybörjargrupperna.

bigmollo sa:
Mysteriet med wattdiffen är löst. Kalibrerade Direton och vips så visade Stages och Zwift samma. Kul, men det betyder också att den fantastiska ökningen jag har gjort under vintern är som bortblåst. Får börja hänga med nybörjargrupperna.

Var glad att du inte fuskar , skulle ju ha blivit stora chocken Allan till våren också ?
Välkommen till lingonserien ?

Prövat Zwifta till i ett B race och konstaterar att jag blir frånåkt av andra med lägre w/kg uppför??

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp