Zwift vs Uteträning, träningseffektivitet.

Alltså helt seriöst nu. Tacx rullen behöver ju snurra runt med en viss fart, ett visst varvtal, för att man ska få ett visst watt-tal på zwift.
Kräver inte det varvtalet samma avgiven effekt från cyklisten oavsett trycket från hjulet mot spolen?

Jag gissar att friktionsförlusterna mellan däcket och rullen kan bli olika stora beroende på trycket. Har dock ingen aning om storleksordningen på nämnda förluster.

Mellan däcket och rullen borde det i så fall bli mindre friktionsförlust ju hårdare tryck?
”Inne i rullen”, kan det vara så att friktionen inne i rullen ökar vid ökande tryck från däcket? Och att effekten därmed blir större?
I så fall skulle det bli större motstånd (och fler watt) ju högre tryck som ligger på från däcket.

Fast ändå kändes det nog lite jobbigare att komma upp i höga watt när jag ökade trycket.
Och, ja, jag har försökt att kalibrera enligt anvisningarna.
Aja, man blir inte klok på detta men antar att det är väl bara att köra på för fullt, hela tiden då :p

Jajjas sa:
Eld sa:
Angående träningsplanerna i Zwift:

Ja träningsplanerna är verkligen konstiga. Men man kan göra egna pass väldigt enkelt t.ex 4x4, 40/20 osv

Det är verkligen löjligt enkelt att göra egna pass. Tänk bara på att lägga in riktigt låg watt på vilan mellan fyrorna. Märkte förövrigt att fyror är precis lika vidriga på Zwift som på Monark. Fy.

Lingon sa:
Eld sa:
Angående träningsplanerna i Zwift:
Det har inte slagit dig att han kanske talar i egen sak? Zwift, trainerroad mfl har orsakat stor kris i hans bransch.

Fast han har ju rätt. Zwifts träningspass och planer är ju inte bra om man jämför. Trainerroad och Sufferfest har riktigt bra pass och planer. Men det är lätt att skapa motsvarande pass i Zwift, synd bara att de inte kunde fixat det själva.

Men å andra sidan: trainerroad är trist. Sufferfest har grymt bra videos och ett riktigt bra fystest men ibland är det rätt skoj att köra med andra och då är Zwift unikt.

Hmm alltid när man kommer ner i undervattenstunneln så bryts internetförbindelsen. Dom borde förstärka signalen lite där nere under vattnet!

staine sa:
Hmm alltid när man kommer ner i undervattenstunneln så bryts internetförbindelsen. Dom borde förstärka signalen lite där nere under vattnet!

Brukar funka bättre om man håller andan, då det verkar störa. Testa och rapportera.

Jag vänder alltid innan den där tunneln. Litar inte på att det glaset håller, plus att jag är lite rädd för fiskar.

Nu är ju ”alla” så enormt watt-fixerade. Jag med snart.
Ändå verkar det vara så himla svårt att få svar på den enkla enkla frågan:
Går det att ”fuska” med watt-talet? Så att zwift visar fler (eller färre) watt än vad som faktiskt genereras?
Om ja, hur är då den fysiska och fysiologiska förklaringen?

staine sa:
Går det att ”fuska” med watt-talet? Så att zwift visar fler (eller färre) watt än vad som faktiskt genereras?

med ett par Garmin vector-pedaler går de ju alltid att ställa in fel längd på vevarmarna...

staine sa:

Det straffar sig bara senare. Och #72 gäller ju.

Så kör NEO och du slipper bekymra dig om felvisning (typ iaf).

Tillbaka
Topp