Happys guide till Happyrides

Datum:
31 augusti 2012 14:10

Tillhör du dem som tycker att cykling är roligare i sällskap med andra? Då ska du hålla ögonen öppna efter alla de cykelutfärder, så kallade Happyrides, som arrangeras runt om i landet varje vecka.

Text och Foto: Aron Gooch

En Happyride är i grunden väldigt enkel, några människor bestämmer sig för att cykla tillsammans, och sedan cyklar de.

Den första Happyriden brukar vara en ganska omtumlande upplevelse. Du kommer att susa fram på de bästa stigar din bygd har att erbjuda, forcera hinder du aldrig tidigare trott du skulle klara och vid en mjölksyrekrampande paus inse att du är fullständigt vilse. Framförallt kommer du att vara så glad och upprymd att du har svårt att somna den kvällen.

Happyrides har alltid varit en grundläggande del av Happykulturen. På många ställen kan man under året runt välja och vraka mellan det smörgåsbord av turer som postas på HappyMTB:s forum. Alla är välkomna så tveka inte att delta, inbjudningarna finns ju där för att de som postat dem vill ha cykelsällskap.

Vissa av dessa turer sker på en fast tid och plats sedan många år tillbaks, andra är mer spontana arrangemang.  Att cykla i grupp ger en ny dimension till cyklingen – du orkar mer, vågar mer och framförallt har du mycket roligare. Många upplever också att de utvecklas betydligt snabbare än tidigare, både vad gäller skicklighet och fysik.

Karin “quid” Håberg som är engagerad i Umeås Happyrides beskriver det på följande sätt:

– Det är inte så mycket att fundera på, det är bara att kasta sig in i diskussionerna på Happy och dyka upp på en ride. Själv hängde jag på forumet i ett par år och cyklade mestadels ensam innan jag vågade hänga med Happy-gänget; jag tyckte mig vara för otränad, långsam och oteknisk så de andra skulle bli less på mig om jag följde med. Men så var det ju inte alls! Jag har fått massor av värdefulla tips och man utvecklas jättemycket av att cykla med de som är snabbare och starkare.

De oskrivna reglerna

Vi har pratat med ett tiotal initiativtagare runt om i landet och det är tydligt att det under åren skapats en gemensam kultur kring Happyrides. Två saker märks särskilt:

1. Fokus ligger främst ligger på att ha roligt. Träningen får man på köpet.

2. Man väntar in varandra med jämna mellanrum så att ingen blir frånåkt.

I övrigt handlar det mest om att träffa likasinnade och ha kul i skogen tillsammans.

– Vi kör singletrack/stig (kärt barn har många namn), förklarar Jonas ”Tiki” Andersson som är en av eldsjälarna i Arvika.

– Man kan väl säga att vi kör i ett lugnt ‘happytempo’ mellan de roliga singletrack-etapperna och väntar in varandra efter varje avsnitt. Allt från slät barrmatta till ganska teknisk stig körs. Strävan är väl egentligen att minimera grusväg och asfalt sedan får det bli den stig det blir för att knyta ihop rundan på ett bra sätt.

Utgångspunkten för en Happyride är alltid en tråd i forumet där någon postar en tid, plats och en kort beskrivning om vilken slags cykling det gäller. I Malmö skiljer sig stigvalet från gång till gång säger Jöns “Dirty_Rider” Danelius.

– Valet av slinga brukar göras på plats efter tycke och smak samt vilka som är på plats, alternativt slänger vi ihop en tur ’on the fly’. Vi/jag brukar läsa av läget och försöka hitta en tur som alla i gruppen kan njuta av, det handlar trots allt om att ha kul.

Oftast anges ambitionsnivån, men om du är osäker på om din egen kapacitet räcker till så passa på att be om ett förtydligande redan i tråden. På Tisdagsrajden i Stockholm, som en sommarkväll kan samla över 70 deltagare, har man för vana att dela upp sig i mindre grupper. Detta för att alla ska kunna köra i sin egen takt, men också för att det blir bättre “flyt” om man inte är fler än 10-15 personer i en grupp. I Göteborg  arrangeras även så kallade Easyrides som har ett uttalat lägre tempo.

För att ingen cyklist ska tappas bort brukar stigfinnaren längst fram göra en kort paus när man byter stig eller just har passerat ett utmanande hinder, detta så att gruppen hinner samlas igen. Alla har dock ett kollektivt ansvar att hålla uppsikt bakåt så att ingen hamnar efter.

Den sociala biten med fika, “afterbikes” och paussnack är ett viktigt och mycket uppskattat inslag i Happyridekulturen. Ett gäng som tagit detta på största allvar är Gettoriden som utgår från Haninge varje tisdagskväll.

– Fikat är tradition, avslöjar Bang “Globalistic” Engström.

– Vi fikar alltid. Ibland fikar vi stort och ibland lite mindre. Men ofta är det Stort som gäller. Vi har släpat ut i stort sett det mesta som går att fika på i skogen.

Utöver mer regelbundna Happyrides så arrangeras det även ett stort antal spontana turer varje vecka samt några återkommande äventyr som till exempel Kinnekulleriden, Bjäre runt och Extremeriden i Göteborg. Den sistnämnda har initierats av “Leo” Ranta som är något av en legend bland Göteborgs stigcyklister.

– Några av våra traditioner i Göteborg är Happy Extreme Ride som går första lördagen i maj varje år. Då cyklar vi i minst tolv timmar, ca 100 km. En annan är Happy Christmas Ride som jag också drar i, en julaftonstur på tre timmar med julfika vid Delsjön.

Efter en Happyride publiceras det ofta bilder från turen och ibland skriver någon ihop en liten text om vad som hände. Dessa rapporter som är väldigt populära bland forumbesökarna brukar kallas Ride Report, förkortat RR.

För den som söker sällskap för landsvägscykling så finns det tyvärr inte riktigt lika mycket att välja på som inom MTB. Det är framförallt i Göteborg och Stockholm som det arrangeras rundor på Happys forum. Dessa landsvägsturer har vanligtvis ett ganska tydligt träningsfokus.

Vilken utrustning krävs?

För att kunna delta på utannonserade Happyrides behöver du en självklart en cykel och hjälm, men övrig utrustning är upp till dig. På rundorna förekommer hela spektrat  av cyklar med på allt från gamla trotjänare i stål till fjäderlätta tävlingsmaskiner.

Göran “PappaG” Häljestam i Skövde ger följande råd.

– Ta det lugnt, stressa inte utan låt det ta tid. Bli inte avskräckt av att andra har cyklar som kostar massor, det är bara ett tecken på hur kul de som har blivit bitna tycker att det är. Det är trots allt inte cykeln som trampar.

Klädkoden är även den ytterst avslappnad, folk klär sig i allt från jeans till teamdräkter. Hjälm används dock av samtliga.

– Kom med en hel och fungerande cykel, hjälm, slang, pump och ha med dig vatten för ett par timmar. Det är väl det viktiga i utrustningsväg. Sen löser sig det mesta, utvecklar Leo Ranta.

Punkteringar inträffar med jämna mellanrum och cykelslangar verkar utgöra socialismens sista utpost. Alla delar med sig av det de har, men samtliga förväntas också kunna bidra med en egen. Det hör alltså till god sed att ta med en extraslang och lite verktyg.

 

Några tips inför din första Happyride

För att cykelturen ska flyta på och gruppen hållas samman så finns det några enkla saker du kan göra.

* Om du kör fast i en uppförsbacke så hoppa snabbt åt sidan eller spring uppför backen. På så sätt får de som ligger bakom dig en chans att ta sig upp. Samma sak vid andra hinder. Därigenom minskar luckan till framförvarande cyklister.

* Om du ligger sist så meddela gärna det när gruppen återsamlas. Så slipper de övriga fundera på om någon saknas.

* Hjälp till att hålla uppsikt bakåt så att ingen tappas bort.

 

Stigarna används av många och det finns några små trick för att undvika onödigt slitage.

* Undvik att bromsa i onödan på löst underlag och mossa. Bromsverkan är inget vidare och du river upp fula spår.

* Är det blött så kör rakt igenom vattensamlingen eller lerpölen istället för att bredda stigarna genom att köra vid sidan om. Det ingår att bli smutsig när man kör MTB.

* Håll dig på hällarna om möjligt. Där brukar det dessutom rulla bäst.

* Om du inte törs cykla över en spång så bär cykeln. Plankan finns där för att skydda underlaget.

 

Vi delar skogen med andra friluftsutövare, därför är det viktigt att visa hänsyn när man möts.

* Lämna avstånd vid passager och släpp förbi folk om det är trångt. Ingen uppskattar att behöva hoppa ut i lingonriset för att slippa bli påkörd.

* Hälsa glatt på alla du möter. Även den mest surmulna figur brukar till slut skina upp när den siste i en grupp glatt hejande cyklister passerar.

* Stanna gärna till för att ge hundägare tid att kalla till sig sin hund. Berömmer du dessutom hunden så smälter husses eller mattes hjärta direkt.

 

De flesta uppskattar Happyrides för både gemenskapen och den snabba personliga utvecklingen. Som så ofta här i livet så dock är det första steget det svåraste. När du väl deltagit i din första Happyride kommer du att längta till nästa utfärd.

– Skaffa ett nick på Happy och våga haka på! Tips och råd får man i gänget och min erfarenhet är att det alltid är en väldigt öppen och avspänd attityd, säger Jonas ”Tiki” Andersson.

Eller som Bang “Globalistic” Engström uttrycker det:

– Kom som du är, ha roligt, kom tillbaks.

Att starta en Happyride

Finns det inga Happyrides där du bor? Eller passar inte tiderna? Då är det dags att utlysa din egen Happyride. Det krävs bara att du postar en tråd med tid och mötesplats på forumet. Annonsera gärna turen ett par dagar i förväg så folk hinner planera hemma. Om du har en idé för upplägget så beskriv det kort, det är alltid lite mer lockande om man vet vad man ger sig in på.

 

Siktar du på att skapa en återkommande ride, så bjuder några av Sveriges mest erfarna Happyridearrangörer här på sina bästa tips:

”Välj ut en bra samlingsplats som alla hittar till och kör på förutbestämda tider. Annonsera regelbundet på forumet och gör det i god tid innan Happyriden. Det ska helst vara kontinuerligt och inte sporadiskt, annars blir det svårt att få rutin på turerna. Kör oavsett väder om du tar på dig rollen som turledare, det är rätt många som vill cykla även när solen inte skiner. Det är dessutom både utmanande och kul när olika väderförhållanden höjer svårighetsgraden på stigarna. Beskriv hur lång turen ska vara i tid/km, så att alla är förberedda på det. Håll dig till det under rundan, så att en tretimmarstur inte blir en femtimmars. Var flexibel med stigval så det funkar med den planerade totaltiden. Ha bra lokalkännedom.”

Leo Ranta, Göteborg.

”Var tydlig med att det inte handlar om en organiserad aktivitet med någon förening i ryggen utan att man själv är ansvarig för sitt deltagande.”

Stefan “S” Eriksson, Uppsala.

Happyridesen i Umeå är mer av ett fenomen i sig och är inte beroende av en enskild, organiserande person. Det är väl dit man ska försöka komma för att få till en tradition av återkommande Happyrides. Men för att få med folk på turerna och införliva nya förmågor som kan hålla igång ruljansen så gäller det att vara tydlig i kommunikationen när det utannonseras turer och vara så inkluderande som möjligt, alltför mycket interna diskussioner kan verka avskräckande för dem som inte är direkt involverade.

Karin “quid” Håberg, Umeå.

 

Varför inte starta med att göra en lite större ride för att samla nyfikna och intresserade? Hitta på en spännande första tur som bjuder på något extra. Då är det sedan lättare att gå vidare genom de kontakter som skapats vid första tillfället.

Jonas ”Tiki” Andersson, Arvika.

 

Var redan från början tydlig med att du tänker dig en stående ride. På så sätt kan folk förhandla hemma för att avsätta den aktuella kvällen till cykling. Bestäm dig för ett upplägg; vill du köra tekniskt, snabbt, pushbike eller kanske en kombination av allt möjligt? Posta många  bilder och ride reports, det inspirerar fler att delta. Försök hitta fler eldsjälar så att det inte står och faller med dig. Det finns ju ingen anledning att ställa in turen bara för att du är sjuk. Planera rutten lite i förväg de första gångerna och försök köra de roligaste stigarna. Blanda gärna in några ‘okända’ stigsnuttar, det skapar ett överraskningsmoment.

Aron Gooch, Stockholm.

 

Ha tålamod, Rom byggdes inte på en dag eller hur? Med lite tålamod, fina stigar och ett glatt humör kommer man långt. Cykla inte alltid först utan låt andra byta av lite. På så sätt får andra också bra översikt på egentligen var man är. Detta är guld värt när det bildas flera grupper som sticker åt olika håll. Att skapa en tråd på Happymtb.org fungerade för mig.”

Bang “Globalistic” Engström, Haninge/Stockholm.

 

Vi hoppas att du nu känner dig redo att cykla med på din första Happyride. Oavsett om du gör det som arrangör eller som deltagare så kommer du med största sannolikhet att ha fantastiskt roligt och få mängder av nya cykelkompisar. När jag själv bläddrar bland bilder från mina första Happyrides konstaterar jag att åtskilliga kilon cyklats bort från min midja, och att jag idag klarar terräng som jag då trodde var omöjlig. På fotografierna syns också många ansikten på människor som jag idag räknar till mina vänner. Happyrajden har blivit en viktig del i mitt, och många andras, liv.

 

I tidernas begynnelse

När HappyMTB startades var det redan från början mer än bara ett diskussionsforum på nätet. Forumet användes redan från start som ett sätt att hitta cykelkompisar, och redan första veckan skapades trådar där man frågade om någon ville ut och cykla. Första advent 2003 utlyste Leo en heldagstur under namnet Happy Epic där han beskrev samlingsplats, ungefärlig runda och starttid. Ett tjugotal cyklister mötte upp från Göteborg, Borås och även Stockholm. Resultatet var tillräckligt lyckat för att redan helgen därpå utlysa en ny Happyride.

 

Stående Happyrides

Ett stort antal Happyrides  arrangeras runt om i landet. Vissa varje vecka, andra främst under sommarhalvåret.

Tisdagsrajd – Hellas i Stockholm. Varje tisdag året om, men ny tråd varje vecka.

Happyride Göteborg  – Vanligen tisdag och torsdag. De långsammare turerna kallas för Easyrides och går ofta på måndag och onsdag. Nya trådar varje vecka.

Ghettoride Haninge – Utgår från Åbyplan i Haninge, Stockholm

Torsdagscykling i Uppsala 

Vintercykling i Uppsala

Umeåtråden

Öviktråden – MTB i Örnsköldsvik med en hel del utförsåkning

Happyrajds i Arvika

[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad – Onsdagar

Gävle Happyride – onsdagar

Happyride Genarp – Lund/Malmö

Tisdagscross – Crosscykling med ganska god regelbundenhet. Startar på samma tid & plats som Tisdagsrajden i Stockholm. Ny tråd varje vecka

Snäckantråden – Landsvägscykling från Huddinge pendeltågsstation. Relativt hög fart.

Dessutom postas Happyrides från en rad andra orter, dock lite mindre kontinuerligt. Det finns dock en mängd stora städer som förvånande nog saknar Happyrides. Blir det du som styr upp detta?

Kommentera och diskutera på forumet

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

underscore 2012-09-05

Robert skrev: ------------------------------------------------------- > Knoparn skrev: > -------------------------------------------------- > ----- > > Jag cyklar alltid rakt igenom vattenpölar för > > det är roligast. > > Då hade du gillat Sandsjöb...

Robert 2012-09-05

Knoparn skrev: ------------------------------------------------------- > Jag cyklar alltid rakt igenom vattenpölar för > det är roligast. Då hade du gillat Sandsjöbackaleden, i Gbg, i måndags. Hittat ett par km sammanhängande lera och vattenpölar. T...

Mtboholic 2012-09-05

Knoparn skrev: ------------------------------------------------------- > Jag cyklar alltid rakt igenom vattenpölar för > det är roligast. Thumbs up!

cyklariskogen 2012-09-05

Knoparn skrev: ------------------------------------------------------- > Jag cyklar alltid rakt igenom vattenpölar för > det är roligast. Äntligen någon som fokuserar på det viktiga.

42Hz 2012-09-05

Knoparn skrev: ------------------------------------------------------- > Jag cyklar alltid rakt igenom vattenpölar för > det är roligast. ! (stulen från dagensbildtråden) http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=179647/filename=DSC03624.jpg

Knoparn 2012-09-05

Jag cyklar alltid rakt igenom vattenpölar för det är roligast.

fredrikw 2012-09-05

jomper skrev: ------------------------------------------------------- > Köra mitt i istället för på kanten av > vattenpölarna är något som jag lärt mig ända > sen jag började cykla mountainbike i början av > 90-talet. Hade alla gjort så på Traktormak...

jomper 2012-09-05

Köra mitt i istället för på kanten av vattenpölarna är något som jag lärt mig ända sen jag började cykla mountainbike i början av 90-talet. Hade alla gjort så på Traktormakt & co så hade det inte sett så jäkligt ut där..

Ville 2012-09-05

Robert skrev: ------------------------------------------------------- > Det är mycket snack regler i Stockholm? ;) +1!!

underscore 2012-09-04

Spängerna är väl där för att man skall kunna göra elegantare krascher i lägre farter?