Nya Canyon Lux WC – lättare, styvare och bättre utför

Datum:
16 juni 2022 14:12

Canyon har lanserat den nya Lux World Cup, en XC-räser för de som vill trampa fort och hårt. Ramen har fått en uppdatering i form av både förändrad geometri och konstruktion för att göra den lättare, styvare och hållbarare. 

För de flesta cyklister går det lättare att köra så fort som möjligt om man har så lätt utrustning som möjligt. Canyon har därför bantat ner vikten på sin Lux WC CFR-ram med 127 gram ner till 1535 gram (de specificerar dock inte vilken ramstorlek det är de har vägt). Den något tyngre CF-ramen väger 1925 gram.

Men enligt Canyon själva ska viktminskningen inte ha gjorts på bekostnad av vare sig hållbarhet eller styvhet. Istället ska ramen ha blivit ännu styvare och den testas enligt samma parametrar som till exempel deras stigcykel Neuron.

CanyonEmily Batty på den nya Canyon Lux WC CFR.

De senaste åren har trenden varit att XCO-banor blir allt mer tekniska. XCO-cyklar måste därför inte bara vara snabba uppför utan även kännas trygga och stabila när uppförsbacken blir till utförslöpa med stenkistor och annat.

Ny geometri: flackare gaffelvinkel, längre reach och kortare kedjestag

Den nya LUX WC-ramen har genomgått en geometriförändringar för att hantera den mer aggressiva typen av terräng. Gaffelvinkeln har blivit 1,5° flackare jämfört med föregångaren, den nya ramens siffra hamnar på 68,5°. Reachen har också växt, 15 mm på samtliga storlekar, för att behålla livligheten i cykeln har man även kortat kedjestagen med 5 mm på samtliga storlekar. För att kompensera för den mer utsträckta sitt positionen som en längre reach ger har Canyon gjort sadelrörsvinkeln 0,5° brantare för att ge en mer effektiv position på cykeln. Sadelröret har även fått smaka på vinkelkapen (eller anat verktyg) och är nu 10 mm kortare vilket ska ge större utrymme för längre justerbara sadelstolpar.

Förutom geometriförändringarna ger den nya ramen också möjlighet att ha två stora vattenflaskor i framtriangeln, även i de mindre storlekarna. I CFR-modellern har Canyon också petat in CeramicSpeed-lager vilka istället för löst liggande kulor innehåller en oljefylld polymer som omsluter kulorna. Lagren är självsmörjande och ska vara underhållsfria (och ska komma med en livstidsgaranti).

Om du förresten klurar på vad ramens geometri på en mountainbike spelar för roll så har vi gjort en grundläggande artikel kring det, och där diskuterar vi mått som hjulbas, höjd och drop på vevlager, gaffelvinkel och så vidare.

Nya Canyon Lux WC kommer i 4 modeller

Canyon Lux WC kommer i fyra olika modeller. Här kommer en snabb genomgång av deras spec:

CFR LTD: Toppmodellen med Sram XX1 Eagle AXS-drivlina och en RS SID SL Ultimate-gaffel med 100mm slaglängd.Bakdämperiet hanteras av en RS SID Luxe Ultimate som också levererar 100mm slaglängd. Kolfiberhjul från DT Swiss gör att cykeln rullar framåt och Srams Level Ultimate-bromsar ser till att den stannar. Detta ger en totalvikt på 9,8 kg. Pris: 86799 kronor

 

CFR Team: Här är det istället FOX och Shimano som står för utrustningen. En Fox 32 SC Factory, med samma slaglängd som ovan, kombineras med en Fox Float DPS Factory RMT-bakdämpare. Drivlinan består av Shimanos XTR, vilka också står för bromsarna. Hjulsetet är detsamma som för LTD-varianten det vill säga DT Swiss XRC1200. Totalvikten här hamnar på 10kg. Pris: 75999 kronor

 

CF7: Det här är den dyraste cykeln med den något tyngre ramen. Fox 32 SC Factory dämpar i fören och en Fox Float DPS Performance Elite RMT sköter dämpningen bak. Slaglängden är densamma som för ovanstående cyklar. Här är det Shimanos XRT-grupp som sköter drivlina och bromsar. Ratten kommer från RaceFace (ovanstående har Canyons egna kolfiberkit). Vågen stannar på 11,6 kg. Pris: 46699 kronor

 

CF6: En Fox 32 SC Performance-gaffel sitter längst fram och under överröret sitter en Fox Float DPS Performance Lite RMT. Vad gäller komponentgrupp så har vi här hoppat ner till Shimanos SLX. Totaltvikten på det här ekipaget blir 12,1 kg. Pris: 37999 kronor

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Marklyft 2022-06-16

Nja, den har ju kortare slaglängd än Trailen, om det skiljer nått i geon har jag inte kollat upp.

Freddie L 2022-06-16

Gött att de uppdaterar! Nu har de en toppmodell som hade varit het för fem år sedan.

BuTTuS 2022-06-16

Så en lättare men starkare Trail?

Marklyft 2022-06-16

Den har en ny kolfiberkonstruktion.

BuTTuS 2022-06-16

Jag fattar inte, är det här en tredje ram nu då, eller har den samma vinklar som Lux Trail?