Nya Scott Spark 2022: mountainbiken som får din cykel att se omodern ut

Datum:
09 juni 2021 16:00

Nya Scott Spark är här. Det är en XC-cykel som i sin nya tappning har en integrerad bakdämpare. En tekniskt lösning som, före alla utvärderingar vad gäller funktionalitet, ändå får sägas kasta ett dåtidens omodernt skimmer över traditionella heldämpade mountainbikes. Happyride var på plats i Leogang, Österrike när Scott med pompa och ståt lanserade hojen. Spark kommer i två versioner: RC och 900, samma ram. 

Scotts flaggskepp SPARK har under många år varit förstahandsvalet för många cykelköpare världen över. Det är utan tvekan Scotts viktigast, sett till omsättning, för att inte tala om tävlingsframgångarna. Den allra första Spark kom 2008, senast kom en ny versionen kom 2017 och utgjorde då toppen av ingenjörskonst enligt många. Nya SPARK, årsmodellen blir ju 2022, är fjärde generationen och även den ett nytt utvecklingsmässigt högvattenmärke och kommer, i en del ögon, till och med att få andra cyklar att se gamla ut.

Hugo RöjgårdClean and mean, Scotts nya Spark.

Vid en första anblick tänker nog många, inklusive mig själv, att det var något som saknades på nya Spark. Dämparen är borta. Detta är helt klart nya Sparks tydligaste skillnad mot tidigare. Möjligen känner några ändå igen designen, det finns en förklaring till detta som stavas Bold, som är kända för sina ramintegrerade dämparlösningar.

Hugo RöjgårdScotts köp av lilla schweiziska Bold har lett till den nya integrerade dämparen.

Bold Cycles är ett litet Schweizisks märke vars cyklar, som utseende mässigt påminner en hel del om den nya Spark har intresserat mtb-entusiaster en längre tid. Scott förvärvade Bold Cycles 2019 och spekulationerna om en integrerad dämpare i någon av Scotts cyklar har florerat, men det är först nu som vi faktiskt har svaret. Det handlar om Vincenz Droux´s (CEO Bold Cycles) patenterade integrerade dämparteknologi som Scott nu kan använda, och har alltså så gjort i nya Spark.

Hugo RöjgårdLucka på underröret gör att man kommer åt…
Hugo Röjgård…för att justera dämparen.

Länkaget som består av tre delar och som formar denna integrerade länk är lika enkel som smart. Detta nya system medför en del fördelar. Men innan vi går in på det mer tekniska är det så klart det visuella som är slående. På detta sätt möjliggörs även två flaskhållare (dock en storlek small), vilket har varit efterfrågat av svettiga och törstiga långloppsåkare. Men utseendet är, försäkras vi inbjudna journalister när vi är samlade i Leogang under minst sagt lyxiga former, sekundärt, det är funktionen som kommer först.

Hugo RöjgårdScott har placerat bakdämparen mot vevlagret som redan är en stark del i ramen.

Det finns ett par olika sätt att placera en dämpare. Ska den fästas i till exempel toppröret behöver fästpunkten där förstärkas för att vara styv nog, något som dessutom adderar vikt till ramen. Området kring vevlagret är redan förstärkt som det är. Kraftfördelningen centreras och cykeln får en stabil känsla samtidigt som dämparen försvinner. Du får dessutom en dämpare som hålls skyddad från lera vilket kan påverka funktionen och det blir ju betydligt enklare att hålla dämparen och ramen ren.

Scott/Daniel GeigerHappyrides utsände på Leogangs XCO världscupbana på en SPARK 900 TUNED AXS.

Dämparen är ju dock en komponent som du behöver hålla koll på och komma åt för att justera sag med mera. Detta görs genom en lucka precis under vevpartiet. Det finns även markeringar på länkaget för att justera just sag och ett litet titthål för att positionen av dämparens o-ring.

Hugo RöjgårdMarkering för SAG sitter på ramen.
Hugo RöjgårdNotera också titthålet för o-ringen, vänster om SAG-tabellen. Bilden ovan är titthålsluckan på.

Det är förstås inte lika enkelt som med en extern dämpare där du kan se och justera utan att behöva pilla upp en liten lucka, men å andra sidan har de löst det på ett ganska smart sätt. Men, på en av testturerna på en kletig världscupbana behövde jag justera min rebound, ett tjockt lager av lera satt för hela luckan. Resultatet blev leriga handskar och ett inte superenkelt moment att vrida om den lilla låsratten. En kommentar var – det är bara att använda ett mynt. Men vem har ens cash nu för tiden? Och med på cykelturen dessutom… Men det ordnade sig och så ofta kanske man inte behöver justera saker mitt under cykelturen.

Hugo RöjgårdTransparent specialram framtagen för att visa konstruktionen.
Scott Världens cykelmedia blev inbjudna till Leogang för Scotts stora lansering.

Happyrides video första titt på Scott Spark

Två nya Spark: SPARK RC och SPARK 900

Nytt med den nya generationen av SPARK är de två olika modellerna SPARK RC och SPARK 900.

Scott/Jochen HaarSpark 900 har samma ram som RC men lite mer slag fram med 130 mm, en cykel mer åt down country-hållet.

SPARK RC är den klassiska xc raketen med sina 120/120mm slag medan SPARK 900 är mer åt ”down country” hållet med en flackare gaffelvinkel, 65,8 grader mor RC’s 67,2 grader. Ramen är den samma på båda modellerna men SPARK 900 har en utökad slaglängd fram till 130mm. Även däcken skiljer modellerna åt. RC har ett Maxxis Recon Race 29 x 2,4” medan 900-modellen har utrustats med ett helt nytt däck fån Schwalbe, Wicked Will 29 x 2,4” EVO Race. Ett robustare däck som har designats för att vara snabbrullat men ändå ha tillräckligt med mönster för att hålla dig säker på stigen.

Scott Spark RC har 120 mm slag fram och bak.

Det finns väldigt många detaljer och specifikationer, RC-modellen släpps i 9 olika varianter och 900-modellen i 13 olika. SPARK 900 kommer även i en aluminiumverson viket nog gläder många plånböcker, dessa kommer att heta Spark 950, 960 och 970.

scottVikt på ramkiten för Spark RC och 900, inklusive dämpare och hårdvara.
Scott Spark 950 har aluminium ram.

Modellerna kommer att finnas för testcykling hos vissa återförsäljare redan mot slutet av sommaren och Scott hoppas kunna börja leverera cyklar till försäljning i september/oktober, men med en stor efterfrågan och pandemins efterdyningar kanske den prognosen inte är helt säker.

Hugo RöjgårdRenare cockpit på nya Spark.

Utöver ram så har den nya generationen SPARK en betydligt renare cockpit. Kablar har delvis dragits in genom styret (Har vi Dangerholm att tacka för detta tro?) och den tidigare låsningen till gaffeln har nu integrerats i en rejäl knappsats för både twin-lock och dropper. Den kommer att ta ett tag att få in i tummens muskelminne, men det är en stor förbättring att ha dessa kontroller på ett ställe. Twin-lock-systemet fungerar förresten utmärkt och Scott har jobbat på att ytterligare göra skillnaden på klättringsläget och det öppna läget större vilket de lyckats med.

Scott/Daniel GeigerSkribenten tränar sitt muskelminne.

Scott SPARK RC och 900 lär vi se många utav i de svenska skogarna de kommande åren och med den nya 900-modellen kanske SPARK kan locka även de som tycker att SPARK tidigare har varit lite för mycket xc-race, vilket den i allra högsta grad är.

Scott/Daniel GeigerIbland är det skönt med en mer xc-orienterad hoj, tex när det är platt eller går uppför.

Med 900-modellen är det få saker i vårt ganska platta land som du behöver backa för. Jag körde den ner för en av Leogangs downhillbanor utan större bekymmer (förutom några snorhala rötter förstås) så ett kapabelt tillägg i en redan kapabel modell som är Scott Spark.

Geometritabell Spark RC och 900

SCOTTs video om sin nya Spark

 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

cubefritzz Igår 08:47

Tack vare Corona lärde jag mig mecka själv. Youtube har mycket bra guider. Har både bytt samtliga kullager i kolfiber ram, dämpar service både bak och fram i form av byte av packning och oljor dock inget mekaniskt som att fylla på gas, bytt bottom b...

hm 2021-06-12

jag gillar deras 100mm föregående bättre , den va ju grym . O förra säsongen körde väl herrteamet kvar på den ? Istl för isostruten? 120mm lyfte isf aldrig eller ..? Edit ovanstående e killgissninar utan vidare mycket koll på ..

Raggamuffin 2021-06-12

Såg ut som många som valde HT i Leo. Treks är ändå bättre än deras tidigare modell, sen är den rätt gammelmodig ändå, mot resten av startfältet.

RockyM 2021-06-12

Scott har säker kollat på Trek o höjde från 60mm till 120mm så den blev dubbelt så snabb!

RockyM 2021-06-12

Ritchey körde han på när hann slant mot Gaze & så HT i går.. Får väl göra som Absalon, Fullsponsrad Shimano på reklambilderna men körde med pedaler från (Mavic / Time)

hm 2021-06-12

Trodde trek också när dom slog på stora trumman och lanserade en lam 60mm fs förra året . Och nu kör herrteamet på gamla ht'n 😀

Spacekitty 2021-06-12

Niño har snart en annan pedalsponsor.

RockyM 2021-06-12

samma cyklist som klickade ur när han förlorade spurten mot Sam Gaze ;)

Raggamuffin 2021-06-12

Där är en stor skillnad. Dels har de begränsningar i hur mycket de får testa. Och detta är mot andra bilar inte sin egen förra modell. Och det sker ändringar i reglementet som inte skett inom XCO. Jämförelsen haltar. Att dra slutsatsen att en ny m...

Raggamuffin 2021-06-12

Men enligt cyklisten inte värt den extra energin utan önskade spara det tills på söndag. Vi kommer ingen vart med detta. Det är fritt att tro att Scott inte testar sina cyklar innan de lanseras.