Offroad Finnmark – 700 km stig mot klockan.

Datum:
08 augusti 2014 21:14

Checkpoint Jotka, OF 300 2014. Foto: Bengt Luthman.

Det finns långlopp och så finns det långlopp. HappyMTB bevittnade ett av Europas hårdaste motionsrace som gick kring samhället Alta i högst upp i norra Norge. Ett lopp på 70 mil genom ödemark belyst av midnattssolen med renar, mygg och par-ryttaren som sällskap.

Text: Björn Olsson (bjorn@happymtb.org) Foto: Bengt Luthman (bengt@happymtb.org)

Det lilla samhället i Alta i Norska Finnmarka är världsberömt för dess fina fiskevatten och hundspannsleder. Beläget högst upp i Norge, långt norr om treriksröset och en väldigt lång väg från Oslo finns här mil efter mil med karga kalfjäll varvade med sjöar och älvar.  Kommunen är den till ytan största och samtidigt mest glesbefolkade i Norge och här lever invånarna för fiske, vandring, skidåkning, jakt och hundar. Men under dygnen mellan 29 juli och 2 augusti i år stod samhället enat för en sak, det extrema motionsloppet Offroad Finnmark som för sjunde året i rad började och slutade mitt på torget.

Startskottet går för OF300 på torget i Alta. Foto: Björn Olsson

Offroad Finnmark startades som en vild idé bland några cyklister i Alta 2008. Förlagan är Europas längsta hundspannstävling som även den har start och mål i Alta, en tävling som satt byn på kartan och fått många entusiaster att flytta upp permanent. I utkanten av byn finns faktiskt ett bostadsområde för just hundspannsintresserade, en liten förort där du inte gärna kan klaga på skällande hundar och viss odör om du råkar flytta in.
Offroad Finnmark har arrangerats årligen sedan starten och det finns två varianter att anmäla sig till, långt och jättelångt. OF 700 är ett av de absolut längsta loppen som går i riktig terräng. 70 mil av stigar, fyrhjulingsspår, myrar, några hundra bäckar och en och annan älv att passera ger en utmanande terräng som inte alltid är cykelbar. Årets bana gick främst på kalfjällsplatån bakom Alta och deltagarna navigerade med GPS genom ett antal checkpoints med obligatoriska stopptider för att hinna få i sig energi och se över utrustningen. Vid kontrollstationerna fanns frivilliga ortsbor på plats och skötte langning och kontroller. Minimitiden var fem minuter på alla stopp förutom vid tre tillfällen där deltagarna var tvungna att stanna i tre timmar, enligt dansken Per Thomsen i vinnarduon Team Craft/Racing Viking gick cirka nittio minuter till att sova, resten handlade om att äta, se över materialet och att äta igen.

Minst fem minuters paus på varje kontrollstation. Jotka kl. 23.00. Foto: Bengt Luthman.

Per Thomsen cyklade OF 700 även förra året och kom då tvåa. I år gick han ihop med förra årets segrare Erik Skovgaard Knutsen vilket visade sig vara en god idé. Deras försprång till tvåorna var hela fem och en halv timmar och de gick i mål med tiden 57 timmar och 50 minuter. Det har blivit tradition att danska lag vinner OF 700.
– Det är en lång resa hit, det tar tid och kostar en del pengar. Jag tror många danskar resonerar så, att det är bäst att cykla den långa varianten för att få ut mest av upplevelsen, svarar Per Thomsen på frågan varför just danskar verkar ha en förkärlek för den långa distansen.
Under samtalet med Per märktes det att Offroad Finnmark är en tävling av och för entusiaster. Att cykla 70 mil tuff terräng på tid kräver en enorm fysisk och mental förberedelse och för en som inte är kunnig inom genren var det nära till hands att tro att vägen till startlinjen var en heltidssysselsättning. Något förvånande var svaret på frågan om träningsupplägg.
– Jag är ju heltidsarbetande, gift och har barn, och frun kräver att få träna två gånger i veckan. Så det ger mig tre pass per vecka, säger Per Thomsen. – Ibland blir vi bjudna på fest och då passar jag på att cykla dit för träningen, gärna lite innan så jag hinner låna duschen, fortsätter han.
Eriks läge är ett annat, men ändå ganska liknande. Han arbetar till vardags som arkitekt, och är i ett förhållande med en kvinna som delar hans intresse. Flera års tävlande i ultradistanser och ett ivrigt nötande i sociala medier har gjort Erik till en kändis bland Danmarks motionärer. Han har några materialsponsorer och blir ibland bjuden till olika lopp med omkostnaderna täckta. Per däremot säger med vänliga ögon att han fick en låda kläder från den lokala återförsäljaren innan loppet. Alla andra kostnader står han för själv och med prispengarna från vinsten är tävlingen betald och lite grann finns faktiskt över. Men på måndagen efter tävlingen är han tillbaka på kontoret igen.
I Offroad Finnmark 700 startade 15 herr- och mixlag, varav tio kom i mål.

Danska vinnarduon i OF 700, Per och Erik. Foto: Bengt Luthman.

OF 300 är den kortare varianten som också lockar flest deltagare. I år var 146 cyklister fördelade på två- och tremannalag med i starten, främst norrmän- och kvinnor. Vi fick närvara vid den första kontrollstationen vid fjällstugan Jotka sent på torsdagkvällen och kunde se när de första lagen kom in för stopp. Det var laddning i luften när lagen kom in till kontrollen, all fokus låg på att snabbt peta i sig energi och sedan stirra stint på klockan som räknade ner. Att få svar på mer uttömmande frågor än ”hur känns det?” var bara att glömma.

Som vinnare i OF 300 stod norska Team Cityride med Jon Kristian Svaland och legendaren Rune Høydahl, en av landets främsta mountainbikecyklister med bland annat tio världscupvinster och VM-silver i XC i bagaget. Team Cityride var favorittippade inför starten och kom i mål på tiden 17 timmar och 38 minuter, bara 37 minuter före tvåorna Team Multisport med Daniel Strand, Daniel Boberg och David Ekroll från Norge. De båda lagen delade på ledningen under loppet och inpasseringstiderna i de olika stationerna vittnar om ett tajt race med ständig kontakt mellan lagen. Den korta distansen gjorde att lagen bara behövde en obligatorisk längre paus på två timmar utöver de korta stoppen vid kontrollstationerna. Att Rune Høydal är en utpräglad tävlingsmänniska framgick lite väl tydligt från samtalet under banketten. Något hade strulat med magen enligt Rune, och han hade spytt som en hund vid varje checkpoint när han försökte få i sig energi. Ändå lyckandes hans lag köra först över mållinjen i Alta.

Ledande mixlaget vid första kontrollstationen vid Jotka. Foto: Bengt Luthman.

Offroad Finnmark är en utpräglad lagtävling och det är obligatoriskt att köra loppet i grupper om två till tre personer. Tack vare midnattssolen är det möjligt att låta tävlingen fortgå dygnet runt och deltagarna i OF300 startade först klockan 18.00 på fredagen. Den typiska deltagaren är en manlig amatörcyklist i fyrtioårsåldern med förkärlek för att träna mycket, men det fanns såväl unga som gamla, kvinnor som män på startlinjen till Offroad Finnmark 2014. Mountainbike är populärt i Alta med omnejd och många cyklar både sommar och vinter. Närheten till havet gör delar av området förhållandevis milt och snöfattigt under vintern och det finns många mil av skoterspår, skidspår och hundspannsleder att cykla på vintertid. De flesta seriösa cyklisterna i Alta äger minst en fatbike för vintersäsongen och en heldämpad cykel för sommarmånaderna.

Sugen på att prova Offroad Finnmark? Hitta en likasinnad att cykla med och sätt igång med träningen. Anmälan öppnar i december, håll utkik på www.offroadfinnmark.no

Kommentera och diskutera

 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

alm 2016-08-10

Mygg fanns det en hel del av, men dom var inte det stora problemet. Det är knotten som är dom jävliga. Hugger så blodet rinner, och det kliar så in i h-vete efteråt.

inzani 2016-08-10

Mygg finnes men saken är väl att det väldigt ofta blåser på "vidda". Så det är lite pest eller kolera. Antingen så är det bra väder, vindstilla å mygg. Eller så blåser det och är kallt.

Jenny W 2016-08-10

Tack för RR. Man blir ju lite sugen alltså. När det gäller mygg? Är det sant att de inte finns 100 möh? Ohemula mängder av mygg får en myggfobiker som mig att tveka.

inzani 2016-08-09

5/5 tummar upp! :)

Randigeralf 2016-08-09

Otroligt starkt! Bra kämpat och fin rapport.

alm 2016-08-09

Racerapport ”Offroad Finnmark 300” 4-6 aug 2016 Vad var det då för äventyr jag och min teamkompis Tobias deltog i? 30 mil mtb nonstop med start och mål i Alta i Nordnorge. (För dom som inte tycker 30 mil räcker så finns det även 70 mil. ) Tävlingen...

inzani 2016-08-06

Lag 716 klarade 288km av OF700. Alltså bröt dom racet. alm jag antar ni är lag 380 på OF300 och då klarade ni ju genom hela racet på 34h, ej inkluderat pauserna. Bra kämpat för årets upplaga av Offroad Finnmark verkar ha varit tuffaste som kört någo...

inzani 2016-08-03

Verkar som vi har ett svenskt lag som ställt upp i OF700. Hoppas dom är så klara hela sträckan utan att knäckas mentalt å fysiskt :) Lag 716 http://offroadfinnmark.no/resultater/resultatservice http://offroadfinnmark.no/resultater/gps-posisjon

alm 2016-07-25

Trist att höra om ditt knä. Kör på med rehaben så blir det snart bra igen. Skoj att höra från en som känner till området. Tips är aldrig fel. Har hört talas om att det är relativt mycket vatten där uppe. Nu verkar det som att det inte har regnat på...