Sponsrat innehåll från Specialized

Nya Specialized Levo

Datum:
29 april 2021 14:36

I denna video visar vi nya Specialized Levo, en elassisterad stigcykel som ger dig kraften att cykla längre. Dessutom cyklar vi givetvis en sväng på den i Fiskartorpet, Stockholm.

Nya Specialized Levo är en elassisterad stigcykel i samma stil som modellen Stumpjumper, 150 mm dämpning bak och 160 mm framtill. En hoj byggd för att ha skoj på stigar.

Geometrin är omgjord på nya Levo med fokus på kontroll och förmåga. Sadelröret är brantare, perfekt för klättring. Ramens framdel är betydligt längre, vilket centrerar dig över cykeln, optimerar grepp och kurvkontroll. Gaffelvinkeln är mer avslappnad och gaffelns offset är reducerad för att hålla dig stabil i stökig terräng och höga hastigheter. Till allt det är geometrin justerbar, så den kan ställas in för att perfekt matcha din cykelstil och terräng. Baktill hittar vi ett 27,5 tums hjul och fram ett 29 tums.

SpecializedHjärnan och kontrollenheten TCU på Levo är en snygg och slimmad historia.

El-assistansen är också förbättrad, på nya Levo sitter Turbo Full Power System 2.2. Turbo Full Power motorn har en mer robust rem för pålitlighet och kraftleverans över tid och en ny mjukvara som ytterligare optimerar effektiviteten och kraften för alla cykelturer och ger en ännu jämnare och naturligare känsla. Den här motorn används på alla nya Levos. Det är Specializeds mest kraftfulla system, kapabelt upp till 565 Watt och 90Nm av vridmoment. Du kontrollerar kraften, så mycket eller lite du vill ha.

Kontrollsystemet Mastermind TCU (Turbo Control Unit) som är cykelns hjärna, har blivit bättre och enklare. Det är hårdvaran och mjukvaran som kontrollerar hur motor, batteri, cykel och du interagerar. Den låter dig justera assistansnivåerna i detalj samtidigt som du cyklar och ger dig all relevant data om både dig, din cykel och din cykeltur. MasterMind TCU möjliggör också uppdateringar trådlöst. Slutligen, MasterMind integreras sömlöst i Mission Control appen för avancerade inställningar, problemlösning och mycket mer.

SpecializedKall natt, krispig morgon. Stigmagi.

På kolfibercyklarna sitter ett batteri som har 700 Wh, vilket ger dig 1,5-5,5 timmar drift, beroende på hur mycket du vill trampa själv gentemot hur mycket hjälp du vill ha från eldriften. Du kan ladda det stora 700Wh batteriet till fullt på 5 timmar och 15 minuter. På Levo-cyklar med aluminiumram kommer ett lite mindre kraftfullt batteri som har 500 Wh.

SpecializedBaktill sitter ett flip chip där geometrin kan justeras.

Lithium Jon batterierna som används i Levo kan laddas mer än 1,000 gånger med väldigt lite degradering. Specializeds ramar kommer med lifetime warranty. Alla MY22 Levo Turbo elcykelmotorer och batterier kommer med en 2år/15,000km garanti och ett assisterat köpsprogram efter garantitiden. Problem baserat på fabrikationsfel eller materialfel täcks under den här perioden och hanteras genom din lokala Specialized Återförsäljare

SpecializedElmotorn sitter centralt och lågt kring vevpartiet.

Om du är peppade på en lite lättare, men mindre kraftfull e-mtb, har Specialized en version som heter Turbo Levo SL.

Specialized…och ner!
SpecializedSpecialized Levo.
SpecializedS-Works versionen av Levo.

Specialized har också egna filmer om Levo, denna är bra och informativ för dig som vill veta och se mer.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Argos 2021-05-06

Jo, jag kunde inte låta bli att skämta lite. 🤪 Men tack för svar.

MtbIte 2021-05-06

Vet inte om du skämtade men så klart menar jag att dom går i 32km/ h , räckvidden är cirka 42 km på ett litet batteri med 800 höjdmeter. Du kommer säkert längre om du inte har så mycket höjdmeter

Argos 2021-05-06

Det var dålig räckvidd, haha!

ooms 2021-05-06

Nä, det är ju ingen större skillnad...:rolleyes:

MtbIte 2021-05-06

Dom har dock bara ändrat så istället för 25 km så går deras cyklar i 32 km vilket igentligen inte är någon större skillnad .

wasp 2021-05-06

Ska du argumentera på så vis så går det redan. Jag kan beställa hem en motor från kina på 30 000w och sätta på en cykel. Den skulle fötstås bli jätteolaglig och vilken duglig polis som helst kan lista ut att den har för mycket effekt. Men skulle...

ooms 2021-05-06

Och det är väl just DET som är problemet... Med obefintlig tillsyn och moral kommer detta bara att eskalera tills vi har rena elcrossar i skogarna men som på pappret är en ”cykel”.

MtbIte 2021-05-06

Angående trimning så finns det massor av mjukvaro unlocks till både shimano och bosh som låser upp motorn och fungerar utan felkoder , finns både till nya ep8 samt bosh 4 . Jag själv kör lagligt ock håller mig inom ramarna men jag har personer som...

ambientzz 2021-05-05

Turbo Levo verkar kunna lämna över 500w under kortare perioder som typ en backe? Om man då sprintar hårt uppför sen frihjular eller minimalt med drag nedför så skulle en assisterad tur i skogen potentiellt bli rätt mycket watt ner i marken? Nu säger ...

wasp 2021-05-05

Precis, motorn ska leverera 250w i snitt över en period om 30 minuter. Skulle du ligga och fläska på 500w så skulle du tappa all motoreffekt efter 15 minuter. Nu är det ju inte det som händer. Alltså kan man dra slutsatsen att toppeffekten är någon...