Shimano Deore M615 skivbroms


Märke: Shimano
Skivbroms.
Handtag: BL-M615
Ok: BR-M615
Vikt: 290g (bak, utan skiva)
Fäste: PM
Handtagsfäste: Open clamp
Belägg: Resin
Bromsvätsketyp: Mineralolja
Inställningar: Reach Adjust


Vad tycker du om Shimano Deore M615 skivbroms?
5
4
3
2
1
Bengt-re
2019-05-09
Styrkor:
Billiga, bra kraft när de är nya.

Svagheter:
Usel livslängd, läcker och kärvar ihop när de ser saltlake på ett vykort.

Sammanfattning:
Förvånansvärt bra när de fungerar. Tyvärr ett kortvarigt nöje.

Mashimaro
2018-08-21
Styrkor:
Bra bromskraft, ok modulation, prisvärda.

Svagheter:
Något tunga, saknar inställningsmöjligheter, känsliga för överhettning vid långa inbromsningar.

Sammanfattning:
Deore M615 är till utseendet och bromsprestanda ganska lik de dyrare SLX- och XT-bromsarna. Den stora skillnaden är att Deore-bromsen har färre inställningsmöjligheter, och att den har bromskolvar av metall. De dyrare har keramiska bromskolvar som leder värme sämre. Bromsslangens infästning i bromsoket är inte justerbar. På de dyrare kan man rotera infästningen 360 grader.

Jag använder bromsen på min XC-hardtail med en 200mm-skiva och original resin-belägg utan Ice-tech-flänsar. Mina vanliga cykelslingor är på hallandsåsen, så det blir några hundra höjdmeter per runda.

Bromskraften är fullt tillräckligt för att låsa hjulet med ett finger. Modulationen är ganska mycket på/av, så det kan ibland vara svårt att bromsa tillräckligt lite, så att säga. Med mindre skiva får man bättre modulation, men sämre bromskraft. När jag ligger och släpar bromsen i långa utförslöpor märker jag att bromspunkten vandrar utåt p.g.a. att bromsen blir varm. Jag kommer troligtvis att byta till Ice-tech-belägg när mina nuvarande tar slut för att motverka detta. Bromsarna har Servo-wave, vilket gör att bromsbeläggen är längre ifrån skivan när man inte bromsar, och det märks verkligen. Skivan kan vara lite skev utan att den tar i beläggen, och det är väldigt lätt att montera bromsen utan att få problem med kontakt mellan belägg och skiva.

Jag gav ca 500 kr för min bakbroms, och för det priset är bromsen svårslagen. Vikt, bromskraft och utseende är mer eller mindre identiska med SLX och XT. Jag kan leva utan verktygsfri reach adjust (SLX & XT) och helt utan bite point-justering (XT), men ibland saknar jag de keramiska kolvarna p.g.a. överhettning. Men med Ice-tech-belägg så löser det sig kanske, och då finns det inte mycket att klaga på.

Mitt helhetsbetyg blir en 4. Mycket prisvärda med några få nackdelar.