STFU får tyst på din skramlande cykel

Datum:
12 augusti 2022 09:06

Det finns många saker på en cykel som kan skapa oljud. Kanadensiska SFTU har skapat en lösning som i alla fall gör kedjan tyst. Vi har testat deras Trail-version för stig- och endurocyklar.

Vad är STFU?

STFU står för Shut The F**k Up (eller den mer politiskt korrekta efterhandskonstruktionen Silent Technology For Ur Bike) och består av två öglor i gummiöverdragen plast som du fäster på cykelns kedjestag med buntband. Kedjan dras igenom öglorna och hindras sedan från att slå emot baksvingen, plus att den minskar kedjans rörelse i sidled vilket sägs minska slitaget på den. Bakom produkten ligger den australiensiske downhillegendaren Chris Kovarik som tröttnade på att hans kedja lät som en slagborrmaskin under hans otaliga varv i bikeparken hemma i Whistler.

Installation

STFU Trail pasar bara cyklar med ett drev fram och 9 – 13 växlade kassetter upp till 52 tänder. Det finns även modeller för single speed och DH kassetter, följaktligen kallad DH. Monteringen är inte speciellt komplicerad och kan göras enligt den väldigt pedagogiska instruktionen på STFU:s hemsida eller efter ögonmått. Förpackningen innehåller ett par olika delar för att passa olika typer av kedjestag.

Som ett par legobitar. Kedjan behöver dock öppnas för att dras igenom öglorna.

Ett tips är att inte dra fast öglorna helt för att först se till att kedjan går fritt genom dem på alla växlar. Monteringen görs lättast med cykeln i ett mekställ. Då öglorna fästs med vanliga stripes går det ju förstås lätt att göra om, om så behövs. Ta det bara lugnt när du med en vass kniv kapar öglornas bas till rätt längd så att du inte kapar för mycket.

Funktion

En simpel uppfinning egentligen och inte superunik. Det har även tidigare funnits andra varianter  som bygger på samma idé, men STFU gör det bättre. Kedjar orsakar oljud då den slår i kedjestaget – lösning – se till att kedjan inte slår i något som orsakar oljud. Öglorna, en större som möjliggör kedjans spel över kassetten samt en mindre som sitter mot drevet. En kärna av hårdplast som håller formen och ett ytterlager av mjukare plast som dämpar ljudet, enkelt!

Kedjan får fritt spelrum om STFU installerats korrekt.

Utseende

Denna uppgradering av din cykel kommer till priset av två i-ögon-fallande svarta plastprylar på ditt kedjestag. De syns, men är det värt det? Ja. Beroende på cykel och hur stort eller litet problem med oljud från kedjan är så kan det i vissa fall räcka med en av öglorna (troligtvis den större/bakre). Prova att filma kedjan i slowmotion med mobilen när du drämmer ner bakdäcket i backen på olika växlar och se hur kedjan rör sig. Inte superlätt att få till kanske, men det kan ge dig en idén om var kedjan slår i staget.

Hugo RöjgårdKedjan är tyst när det skakar loss ordentligt.

Hållbarhet

Jag har kört med denna uppsättning under både en Italienresa och ett par endurotävlingar och de håller fint. Någon gång har jag fått trycka till den främre öglan lite då vevarmen började snudda vid den. Det tog faktiskt en stund innan jag förstod att det var det som var problemet och kunde vrida till öglorna så det inte uppstod något ljud allt när armen gick emot. Var däremot noga med att dra åt buntbanden rejält så att öglorna inte åker in i bakhjulet.

Har du en cykel som för oväsen som orsakas av kedjan, ja då är det helt klart värt 350 kr för att få det fixat.

STFU

Plus

• Får tyst på även den skramligaste kedja
• Låg vikt
• Simpel lösning på ett vanligt problem för utförsorienterade cyklister

Minus

• Måste sitta ordentligt, annars finns risk för att den åker in i kedjan.
• Kräver att du bryter kedjan för installation


Kompabilitet 1-delade drivlinor med 9-13-delade kassetter. Största drev, 52t.
Vikt 75 gram
Pris
 350 kronor
Info stfubike.com

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

manneblask 2022-09-18

Idag hände det efter någon månad med stfu, skiten drogs in i hjulet efter ett dropp. Åker av direkt, så stor skillnad gjorde den ändå inte 🙂

Valhalla_ 2022-08-22

Kan ju bero på att han spänt för lite också. Men det där var anledningen att jag spände fast min även upptill.

johan44 2022-08-22

HAHA! Vill inte säga vad var det jag sa men... ;-)

Valhalla_ 2022-08-22

Kolla vad jag precis såg... 25 s in i videon ca 😅 nGlduHbiiD4

Gordon 2022-08-18

Ok, jag kör zee bakvxl med 11-36 kassett på en revel rascal. Den har ganska korta kedjestag och några mm mer slaglängd än ripley. Min upplevelse är att den kortare och styvare cagen gör att kedjan fladdrar mindre i sidled och slår där med mindre upp...

Makten 2022-08-18

Det är 11-delat. Har kört Zee 10-delat förut och det var om möjligt ännu värre. Edit: Med kort cage kommer kedjan närmare kedjestaget på undersidan. Ej optimalt.

Gordon 2022-08-18

Zee bakväxel istället kanske (ser ut att vara 10vxl kassett) och lite kortare kedja om det funkar. Eller bara kortare kedja

JPL 2022-08-17

oj……

Crossmax 2022-08-16

Kan finnas vinster med avseende på kedjans påverkan på cykelns kinematik om man ska tro Steve: grNUgu0H9YA:681

BJS 2022-08-16

Det där är väl en grunden snygg cykel. I mina ögon iaf och därmed iaf lite synd att ghettofira.