Test: Trek Fuel Ex 2023 är justerbar och bra på nästan allt. Men…

Datum:
10 november 2022 08:25

Happyride har testat den sjätte generationen av Trek Fuel Ex, en populär stigcykel för svenska stigar som till 2023 är mer aggressiv än förut. Men det har inte enbart fördelar.

Hugo RöjgårdTrek Fuel Ex kommer bland annat i en banangul, skön färg.

Trek Fuel Ex 2023, Gen 6

  • Fjädring fram 150 mm
  • Fjädring bak 140 mm
  • Gaffelvinkel 63,5-66 grader
  • Sadelrörsvinkel 76,9-77,5 (Storlek L)
  • Reach 485 mm (Storlek L)
  • Kedjestagslängd 435-450 mm. 440 mm i storlek L.
  • Dropout Boost 148, Sram UDH
  • Storlekar 29 tum S-XXL
  • Storlekar 27,5 tum XS-S 27,5
  • Pris 65 799-149 899 kronor beroende på utförande
  • Mer info trekbikes.com

Plus:

  • + Justerbar geometri
  • + Förvaring i ramen (även om den är tajt)
  • + Kraftig sadelstolpe med 34.9 mm diameter
  • + Gängat vevlager

Minus:

  • Högt pris
  • Däcken är inte pålitliga i väta
  • Skallrande multiverktyg (går dock att åtgärda)

Trek Fuel Ex har vuxit till sig

Trek har löpande uppdaterat sina modeller inför 2023 och senast i raden är det Fuel EX Gen 6 som vi testat. Modellen har sedan 2005 burit flaggan som Treks främsta trailcykel även om begreppet trailcykel är kanske lite väl snävt. Men vem bryr sig, begreppsförvirringen är ju ändå total men låt oss kalla den för en ”all mountain-cykel”. Eller kanske gör-allt-cykel på svenska. För den här cykeln har vuxit till sig och klarar nu betydligt tuffare cykling än sin föregångare.

Raden av uppdateringar är lång, flera små smarta detaljer som den lilla mud-guarden och verktygen i styret, men den kanske största skillnaden mot tidigare är de stora justeringsmöjligheterna av geometrin. För utöver slaglängd och vilka komponenter som sitter på cykeln är vinklarna det som skiljer olika kategorier av cyklar åt. När då en och samma cykel kan justeras mellan aggressiva endurovinklar och branta xc-vinklar blir just kategorin något svävande.

Hugo RöjgårdRejäla doningar ger en väldigt styv men också justerbar ram.

Mer fjädring

Vid en första anblick inger nya Fuel EX ett kralligt intryck med kraftig ram som riktigt utstrålar styvhet tillsammans med 2,5 tumsdäck, en Fox 36 gaffel och ett snudd på löjligt brett styre på 820 mm. Mer slaglängd har vi fått, 140 mm bak och 150 mm framtill vilket är en ökning med 10 mm i bägge ändarna.

Gaffeln som tidigare varit en Fox 34 (eller motsvarande) har bytts ut mot en 36:a vilket antyder att vi från och med nu inte behöver fundera över huruvida cykeln är kapabel eller inte utan bara vad du som cyklist är bekväm med att kasta dig ner för. Det går dessutom att sätta dit en gaffel med 160 mm i slag och en coil dämpare och vips har du en fullgod endurocykel, i alla fall för svenska förhållanden.

Hugo RöjgårdSmart förvaringslucka i ramen, om än ganska tajt (väskan följer med). Verktyget i styret är bra men började skallra under testperioden.

Justerbar geometri

Treks mino-chip som kan justeras för den som vill få en mer kvickstyrd stigpiska har blivit betydligt kraftigare och lär inte gängas ur och försvinna under cykelturen vilket varit ett problem bland föregångare. Chippet kan justeras i högt eller lågt läge vilket höjer vevlagerhöjden och gör gaffelvinkeln brantare, eller tvärtom. En ny justeringsmöjlighet är bakdämparens nedre fäste, som kan ställas in att ge dämpningen en mer linjär eller progressiv karaktär.

Gaffelvinkeln kan justeras mellan 63.5–66 grader men kommer från butik med en vinkel på 64.5 grader. För att nå de flackaste respektive brantaste lägena behöver man köpa den justerbara styrlagerskålen för runt 600 kr. Denna ingår inte ens till toppmodellen som vi testat vilket är lite snålt med tanke på att just denna Fuel EX 9.9 XX1 AXS Gen 6 idag kostar hisnande 149 899 kronor på Treks hemsida.

Du kan även köra Fuel Ex som mullet med 29-tumshjul fram och 27,5 tum bak. Ställ in mino-chippet i det höga läget och sätt på en 160 mm framgaffel så är du redo för party.

Hugo RöjgårdDrevskyddet såg snyggt ut innan den lossnade… Ska det vara så på en cykel för 150 papp?
Hugo RöjgårdRamskydd längs hela underröret är bra, det går också att ta bort om så önskas.

Komponenter

På just detta toppbygge som Trek är det förstås svårt att klaga på komponenterna då den har det ”bästa” av allt. Utan att uppehålla oss för mycket vid komponenterna ställer vi oss dock lite frågande till valet av den lättaste, mer XC-orienterade Sram XX1-gruppen som sitter på just detta bygge, istället för den något kraftigare X01.

Trek Fuel EX är noterbart tyngre än flera av sina konkurrenter i samma klass. Gör det något? Kanske inte jättemycket, känslan av en cykels vikt har snarare att göra med hur kilona är fördelade på cykeln. Vill man få den kvickare kan man med fördel byta ut Bontragerdäcken till något lättare. Eller om du vill ha mer grepp. De rullar bra, men så fort väta kommer in i bilden så är de inte lika roliga längre.

Miranda RöjgårdPå naturstig utan hala rötter eller stenar funkar Bontrager-däcken hyfsat.

Egenskaper på stigen

Vi har testat Trek Fuel Ex i Stockholmsskogarna som väl ändå är att kategorisera som platta, för det mesta i alla fall.

Uppför och på platten

Fuel Ex är väldigt trampvänlig vilket gör gott för lugnare stigcykling och klättringar då energin inte försvinner i dämparna utan effektivt tar dig framåt. Genom specifika kedjestag för de olika storlekarna är nu cykeln mer balanserad oavsett åkarens längd.

Trek har verkligen lyckats bra med att hitta en balans mellan aktiv fjädring när det behövs samtidigt som att den håller sig stilla och effektiv när det går uppför. Den är cirka två kilo tyngre än Top Fuel men påminner en hel del om den på stigar som lutar uppför och som inte är allt för tekniska där Top Fuel med mindre aggressiva geometri har sina fördelar.

Med det sagt tog vi oss upp för en hel del knixiga klättringar utan problem också. Den effektiva sadelrörsvinkeln på 77.2 grader låter dig sitta ganska avslappnat på vägen upp istället som på vissa andra cyklar där man behöver hänga över styret för att behålla markkontakten med framhjulet.

Miranda RöjgårdTrek Fuel Ex är gjord för att utmana dig själv på.

Utför

Bilderna avslöjar nästan av sig själva att nya Fuel EX är en cykel som gör sig bra utför. Med mer slag och kraftigare gaffel är det inte något snack, den känns rejäl och väldigt lik många endurocyklar. Även om alla vinklar går att justera hit och dit känns originalinställningarna mitt i prick och de allra flesta lär behålla den i just så.

Det var först när vi bytte till det mer progressiva dämparläget som vi fick bra liv i cykeln, som fram tills dess känts lite död. I det läget, som möjligen passar en något mer aktiv åkstil mer, gick det fint att generera fart genom att pumpa på stigens ojämnheter. Vi har tyvärr inte kunnat testa cykeln med en coildämpare.

Något som dock inte var lika trevligt är hur stötarna från bakhjulet transporterades genom den styva ramen upp till fötterna. Känslan i bakänden är inte alls lika mjuk och följsam som hos många andra cyklar. Kolfiberhjulen på testcykeln kan absolut ha förstärkt detta något. Däremot, vid lite högre hastigheter var detta inte noterbart.

Genom att experimentera med inställningar och lufttryck kan den här cykeln kännas både som ett tåg som bara går rakt över allt, men också bli betydligt mer aktiv och rolig. Inte som en lättare 120 mm slagig cykel kanske. Men med lättare däck, lite mer luft i dämparna och dämparinställningen i det progressiva läget så är steget från en lättare, mer XC-orienterad cykel inte speciellt långt.

Hugo RöjgårdSnygg är den hur som helst (cykeln alltså).

För vem passar Trek Fuel Ex?

Trek Fuel Ex 2023 är för cyklisten som är ute efter en cykel att ha både för den lokala stigrundan och endurotävlingen som även pallar Järvsö eller Åre utan större problem. Med fördel kan däcken bytas för de olika ändamålen. Samtidigt som den här cykeln är ganska bra på typ allt, är den inte bäst på något. Den är långt ifrån lika aktiv och poppig på stigen som lillebror Top Fuel och inte lika stadig som storasyster Slash när det är riktigt stökigt. Men med det sagt kan du köra Fuel EX på alla de ställen som syskonen klarar av. Typiskt smart mellanbarn…

Vi lär se en hel del Trek Fuel EX i de svenska skogarna framöver, möjligen dröjer det dock lite till då det dröjer innan vi får hela line-upen av aluminiumcyklar. Än så länge finns ett gäng toppmodeller i kolfiber och endast en lös ram i alu. När även de enklare modellerna väl dyker upp ska det finnas inte mindre än 8 storlekar att välja på i alu och 6 storlekar i kolfiber.


Läs också:


Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

MagerValp 2022-11-11

Nej min Fuel EX från 2021 har fortfarande RE:aktiv-dämparen. Nu har man kanske lite olika förväntningar på en endurohoj med 160 i slag än min stigcykel med 130, men det krävs ganska mycket för att bottna dämparen. Trots mina 90+ kg så har jag (mig ...

FredriCX 2022-11-11

Haha. Jäklar vilka priser. Men fattar inte ens hur de kommer upp i maxpriset. Kostar delarna typ 90 papp?

MagerValp 2022-11-11

Jajjemen. Varje gång jag pajat ett hjul har jag kört som ett klantarsel.

Berk 2022-11-11

Är du säkert på att det var bristande teknik? För några år sen sprak Bontragar fälgarna vid mycket lägre belastning än alla andra fälgar i tyska test.

SocialGimp 2022-11-11

Av vad jag vet så har det varit några fall av haveri av RE:aktiv-dämparna. Om det var fler än "normalt" låter jag vara osagt. Men för ett par år sedan (fr o m 2021?) försvann dom från alla(?) cyklar. Tycker idén var kul och dämparen känns skön men j...

ambientzz 2022-11-11

Det verkar finnas flera personer i det förlovade internetlandet som har liknande upplevelser. Självklart kan ingen dämpare i världen skydda mot helt galna linjer men som jag tolkar det lider dessa dämpare av att vid rejälva smällar så åkar man igeno...

Glisseur 2022-11-11

Nya Fuel EX 2023 har inte RE:aktiv, nej. Inte Slash, Remedy eller Top Fuel heller från vad jag kan läsa mig fram till på Treks hemsida. Så med andra ord inget att ligga sömnlös över.

MagerValp 2022-11-11

Alltså... snubben kör sönder bakhjul och den enda förklaringen han kan komma på är att det måste vara något fel på Trek:s dämpartuning? Och den enda källan han har på det är killgissning? Som någon som faktiskt kört sönder flera bakhjul på en Trek ...

Hälsingland 2022-11-11

Vi får hoppas det iaf, bara en sådan sak att det bara finns ett ställe att serva på i hela Sverige gör ju det hela dumt. Även om dom är bra/bäst kanske, så är ju inte lite redundans en dålig sak.

ambientzz 2022-11-11

Jaha. De har fimpat detta alltså. Då var det inget :)