Citypolisens cykelinsats

Datum:
23 mars 2007 15:58

Det finns inget som kan ta kål på en flammig debatt som fakta, så HappyMTB stämde träff med polismannen som är ansvarig för citypolisens riktade cykelinsats!

 

Text och foto: Rikard Gothäll (rikard@happymtb.org)

Sedan några dagar tillbaka har det gått rykten om att civilklädda poliser har patrullerat Stockholms gator och delat ut böter till cyklister med alternativa tolkningar av trafikreglerna. Vi ville helt enkelt ta reda på mer om hur polisen ser på stadens cykeltrafik och stockholmscyklisternas beryktade laglöshet och vad de tänker göra åt den.

 

Det hela började för två år sedan med att klagomålen från allmänheten gällande cyklisternas uppförande växte sig starkare. Några riktade insatser från polisen ledde då till att några dussin trafikböter delades ut. Sedan dess har det dock inte varit någon större övervakning av cyklismen i Stockholm från polisens sida. Det kommer det dock att bli ändring på i år då citypolisen gör en riktad insats mot just cyklister. Det är fem närpolisområden i city med omnejd som kommer delta i den här satsningen. Målsättningen är att öka trafikmoralen hos Stockholms cyklister och öka säkerheten för de som cyklar i staden.

 

Själva polisinsatsen är under uppbyggnad och det är i dagsläget bara en liten grupp poliser som jobbar med det här. Denna vecka har de varit ute och cyklat tre dagar. Första dagen var de bara ute och observerade trafiken men de två andra dagarna åkte böteslapparna fram. Ett 20-tal böter skrevs ut och runt 30 s.k. rapporteftergifter, dvs. varningar, delades ut.

 

Många av dem som fått en bot blir naturligtvis upprörda över det, men poliserna tar då och diskuterar med de berörda. Som cyklist utgör man ingen större fara för sin omgivning rent fysiskt men när man utsätter sig för risker så gör man ofta livet surt för andra trafikanter. Väldigt få bilister vill ha en skadad cyklist på sitt samvete och även om de inte orsakat olyckan med egen vårdslöshet kan de bli åtalade för vållande. När situationen presenteras i det perspektivet verkar de flesta ändå förstå att deras beteende ändå inte är helt acceptabelt.

 

När poliserna är ute och patrullerar så drabbas de naturligtvis av bilisterna på samma sätt som vi civila cyklister och då åker böteslapparna fram. Polismannen vi pratade med berättar att även om insatsen är primärt inriktad mot cyklisters beteenden så lappar de alltid bilar som står parkerade i cykelfält. De stannar också bilister som betett sig illa och ger dem en avhyvling (s.k. rapporteftergift).

 

Av förklarliga skäl fick vi inte någon närmare information om hur de lägger upp sitt arbete eller i vilken omfattning de kommer att arbeta men det indikerades att det var en ganska stor satsning och att fler poliser var på väg att ansluta sig till gruppen. Förmodligen kommer det att finnas både uniformerad och civilklädda poliser cyklandes i staden de närmaste månaderna.

 

Om du cyklat mot rött eller enkelriktat och plötsligt har en annan cyklist på väg i kapp är det ingen vidare lyckad strategi att växla upp och dra iväg. Poliserna ropar "Polis stanna" med myndig stämma och försöker man då smita iväg så kan man räkna med att få infinna sig i tinget. Det verkar inte vara några munkringsätande amerikanska polismän involverade i insatsen heller så de flesta hobbycyklister har inga vidare odds att vinna en spurtduell.

 

Att trafikmiljön för cyklister i Stockholm kan förbättras håller nog de flesta med om. Huruvida detta är rätt väg att gå får väl framtiden utvisa men i dagsläget är det skönt att konstatera att det i alla fall är någon som gör något. Det är dags att röra om i grytan så problemen flyter upp och diskuteras.

 

Kommentera och diskutera artikeln här.