Karthållare för MTB

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum
Karthållare för MTB
Maila den här killen istället, han har tillverkat kartställ till var och varannan multisportare i svedala. Billiga och bäst.
olao@home.se

/Alexandra

Karthållare för MTB
oskarlind>>
Nej, Alexandra har annat i tankarna. Det är inte samma kartställ utan Letro säljer min störste konkurrents kartställ, Nordenmark. De funkar som du säger jättebra, och det gör även mina.

Har tyvärr inte fått ut någon bild på någon hemsida, träning tar all min vakna tid, men jag har en beskrivning som jag mejlar till dem som är nyfikna.

Sitter på fel dator, lägger upp en bild här i kväll.

olao@home.se

Karthållare för MTB
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara jag som tyckte att nästan 700:- kändes helt
> sinnes för den där karthållaren som minst sagt
> såg primitiv ut?

Nä :o

Karthållare för MTB
Köp Olas, jag är skitnöjd med min (vi kan göra upp om min taxa för gratis PR sen Ola ;-)
Smidig infästning och gott om plats för karta till skillnad för vissa andra klart underdimensionerade ställ.

Karthållare för MTB
Personligen tycker jag att de är väldigt opraktiska om man cyklar i skogen. De skymmer marken precis framför cykeln, vilket inte är kul om det är stökig och teknisk terräng. Cyklade sörmlandsleden med en likanden tjofräs på styret. Fick ta bort den, eftersom alla stenar och rötter försvann ur sikte precis när framhjulet skulle över dem.

Karthållare för MTB
smurfrox skrev:
> Personligen tycker jag att de är väldigt
> opraktiska om man cyklar i skogen. De skymmer
> marken precis framför cykeln, vilket inte är kul
> om det är stökig och teknisk terräng. Cyklade
> sörmlandsleden med en likanden tjofräs på
> styret. Fick ta bort den, eftersom alla stenar och
> rötter försvann ur sikte precis när framhjulet
> skulle över dem.

Lyft blicken och se ljuset:-)
Om du tittar på stenen när du åker på den så tittar du försent. Då ska du titta på 3 stenar längre fram.

Jag hade liknande farhågor inför min första tur med kartställ, men jag kände aldrig att kartstället var ivägen även om det var stökig singletrack. Största problemet är att läsa kartan när det hoppar och far.

Karthållare för MTB
Nytagna bilder på MTB-Ola

MTB-OlaD11.JPG ht=544

Framifrån

MTB-OlaD12.JPG ht=544

Uppifrån

MTB-OlaD13.JPG ht=544

Delar, fäste och kartplatta
l

Karthållare för MTB
grymt! tror att chestern blir klart snyggast. lönn.. mmmm så snyggt. fast könig & meyer är nog lättare. o tyskt! (?)

/r

Karthållare för MTB
jag byggde enkelt ställ själv för att använda under multisport-tävling. plexiglasskiva från clas ohlson och elastiskt snöre från båt-butik. kostade typ 50 spänn.

// staffan

Karthållare för MTB
Här är ett alternativ från offroad-mc avdelningen. Man fäster kartan på en rulle och rullar upp den på den andra. Just denna tar A4 brett. De flesta är smalare. Enkel montering på styret. Nackdelen är att kartan inte är lika lättillgänglig och att man bara ser ca 8-10 cm i taget. En del av de här görs av tex IKEA matburkar + lite pinaler.

Bilagor

• roadbook_liten.JPG
    roadbook_liten.JPG
    56.8 KB · Besök: 152
Karthållare för MTB
Jag har en sådan här karthållare: http://www.zefal.com/AAA/produitFrame.php?languePage=an&refPage=115100
För det mesta har jag den dubbelvikt och då skymmer den knappt alls, om man vill kolla på framhjulet. Man sätter fast med kardborrband i styret, funkar på MTB:n, racern och touringhojen.
När jag körde ett Ranonneurlopp i våras lade jag den textuella beskrivningen så att jag såg den när kartfodralet var ihopvikt. När jag vek upp fodralet såg jag kartan.
Använde den mycket i vintras när jag upptäckte diverse grusvägar och stigar hemikring. Kartan är skyddad under turen och fodralet är bara att skölja av under kranen.

Karthållare för MTB
Superbump!
Jag precis knåpat ihop ett kartställ / karthållare till Scalen.
Ska köra Stockholm Rogaining på cykel nu på lördag, och eftersson det är första cykelorienteringen för min del så var det bara att gå ut i garaget och börja snickra ihop en hållare för kartan.

Letade runt lite och fick lite inspirationo från här och var och nedan ser ni resultatet.

-Plattan är i 3 mm ALU-plåt
-"armen" är i tunnplåt (gammalt fönsterbleck)
-O-ringar står för lagom vridfriktion
-Plastfickan är framsidan på en sådan där 10 kr pärm och är lite semistyv

Plastfickan limmades på med kontaktlim.
Den fästs i frontcapen styrstammen så det krävs långa insexor med kulskalle för att skruva dit den.
Böjningen i ALUplattan är för att kartan ska fladdra mindre.

Återkommer om hur den står sig i slabbet på lördag..

1257892834_resized.jpg

1257892850_resized.jpg

1257892890_resized.jpg

1257892924_resized.jpg

1257892945_resized.jpg

Karthållare för MTB
Det ska bli intressant att höra hur den funkar, smart att använda bultarna till styrstammen!

De kartställ jag sett bygger mer uppåt än framåt (som ditt), kanske för att se kartan bättre.

En feature som finns på vårt ställ är att de på gångjärnssidan av "plastfickan" sytt lite med grovtråd före limning vilket borde öka slitstyrkan markant.

Karthållare för MTB
Det gör jag med. Riktigt nöjd., Den höll tom (nästan) efter att ha backat in i car porten med cykel på taket... Den svarta , runda kardborre grejen gick av på mitten men hålls ihop av den påklistrade kardborre grejen. Ola, täcker garantin för det? :-) En ny rund kardborre grej alltså...

Mvh Daniel

Karthållare för MTB
fdaniel>>
Självklart. Påminn mig bara om din adress så ska jag skicka en ny rund kardborregrej till dig.

För er andra>>
Jag har fem kartställ passande för 25,4 mm-styren liggande för omgående leverans. 560 kr med frakt.

Lev!

Karthållare för MTB
Mitt höll inte för en krasch i 35 km/h där cykeln landade på kartstället. Plexidelen mellan styrfästet och kardborren höll en för det. Konstigt ;-)

Beställde en ny och fick då en i aluminium som jag tror håller för allt.

Karthållare för MTB
erpkrap skrev:
> Och jag som läste FARTHÅLLARE, sån skulle jag
> vilja ha

Speciellt när man orienterar, så man kan koncentrera sig på att ta ut kompassriktningen..

Karthållare för MTB
erpkrap skrev:
> Och jag som läste FARTHÅLLARE, sån skulle jag
> vilja ha

jag har varje gång jag läst rubriken läst "katthållare" och blivit lika konfunderad varje gång =/

Karthållare för MTB
staffan skrev:
> jag byggde enkelt ställ själv för att använda
> under multisport-tävling. plexiglasskiva från
> clas ohlson och elastiskt snöre från båt-butik.
> kostade typ 50 spänn.
>
> // staffan

Tänk på att plexiglas ger vassa skärvor när det splittras. skall man ha styv plast tror jag det är bättre med polykarbonat (macrolon, lexan m.fl) som inte har det problemet.

Karthållare för MTB
fdaniel>>
Självklart. Påminn mig bara om din adress så ska jag skicka en ny rund kardborregrej till dig.

För er andra>>
Jag har fem kartställ passande för 25,4 mm-styren liggande för omgående leverans. 560 kr med frakt.

Lev!
Har du några kvar? Har aldrig kört cykel orientering, tänkte bör så smått med "Hitta ut".
Mitt styre 22mm vid handtag 32mm vid styr stolpe, men det går väl att fixa till?

Tillbaka
Topp