Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Lämnade in CX för byte till singelklingsvevparti.

Lugn nu..
.., inte pendlar-CXen alltså. Den kommer att fortsätta ha tvådelat.

emilh sa:
Stumpy sa:
Lämnade in CX för byte till singelklingsvevparti.

Lugn nu..
.., inte pendlar-CXen alltså. Den kommer att fortsätta ha tvådelat.

Just pendlar-CX lämpar sig iofs utmärkt för singelifiering ;)

Jag vill inte ha för stor spridning på kassetten, så då är det tvådelat som gäller om det inte skall bli för lätt eller för tungt.

Stumpy sa:
emilh sa:

Jag vill inte ha för stor spridning på kassetten, så då är det tvådelat som gäller om det inte skall bli för lätt eller för tungt.

Jo, håller med och har t.ex. undvikit 1x på min grus/rando/bikepacking-hoj, men för pendling och vintercykling på hemmaplan så tycker jag man håller sig inom ett såpass tight spann att det funkar utmärkt med 1x.

emilh sa:
Stumpy sa:
emilh sa:

Jo, håller med och har t.ex. undvikit 1x på min grus/rando/bikepacking-hoj, men för pendling och vintercykling på hemmaplan så tycker jag man håller sig inom ett såpass tight spann att det funkar utmärkt med 1x.

Det var lite låg utväxling med 36 + 11/28 på hemvägen, men den hojen är som sagt in avsedd som pendlare.

En härlig pendling var det. Trodde låset gått sönder i morse men insåg efter 5 minuters lirkande att jag hade min frus cykelnyckel. Grusvägarna vid Igelbäcken var liiite torrare och liiite hårdare jämfört med lervällingen tidigare i veckan.

Muttrig gubbe med hund killgissade nåt om "man får inte cykla .. eh... " på fas3-grusningarna i Sicklaskiftet. Drog ner humöret nån minut men sen kom det mera löv och morgonfrost och lite morgonsol på högsta trädtopparna och allt kändes fint.

På högfartssträckan genom sjöstaden, läskig incident där mamma med barnvagn korsar cykelbanan mot övergångsstället, MTB-cyklist i hög fart nitar bakhjul, sladdar, lägger sig över vagnen, iphones, armar, ben och cykel all over the place men han såg ut att rädda det riktigt bra givet förutsättningarna faktiskt. Barnet verkade klara sig fint utan att bli gubbmosad. Vems "fel" det var har jag ingen aning om (kanske den som designat GC-banan) men alla som såg det blev nog lite mer skärpta trafikanter ett tag.

30 November

30nov.jpg

Tjocka tunga ben fulla med mjölksyra efter ett par minuter.
Håller jag på att bli sjuk igen?
Nä, bara frambromsen som trilskas igen och ligger och tjuvbromsar...
Bra träning säger ni? Jo tack.

När rasslet från dubbarna på asfalten tystnar, då vet man att det är is och halt.

En medcyklist hade gått i backen lite norr om bygget vid mitt emot Tele2 arena. Ngn annan höll på att hjälpa honom upp så jag cyklade förbi.

Dubbdäcken gjorde verkligen sitt jobb idag.

-+0 grader och vindstilla när man hämtade cykeln och insåg att man kanske kunde ha lite fart till jobbet.

Negativt:
Men icke. Tunga, tjocka ben och för lågt tryck i däcken fortfarande.
Insåg att bakre växelvajern behöver bytas då växlarna inte vill hoppa nedåt så fort det blir fryspunkt.

Positivt:
Kränkte CX-cyklist i uppförsbacke som stånkade på bra
Bra hänsyn från bilister när man ska passera på cykelöverfarterna

Något som slog mig längs vägen.
Morgonpendlingen är en fröjd med tanke på hur mkt hänsyn bilister ger mig som cyklist.
Dock så är eftermiddagspendlingen en nära döden upplevelse varje gång då dom i stort sett skiter i cykelbanor m.m och svänger utan blinkers.
Folk har alldeles för bråttom hem än till jobbet.

Isigt på sina ställen. Ville inte testa var släppgränsen för dubbarna gick så det blev lugn körning. Omkörd för ovanlighetens skull. :)

Första punka på pendlaren på... 10 år?
Exakt halvvägs till jobbet, mörkt, regnigt och jävligt. Och självklart varken slang, pump eller verktyg. Eller lås, för den delen.
Tur man har arbetskamrater med bil,

Lite 'nya' fordon på cykelbanan under dagens cykelpendling i Borlänge.
/Btw

Bilagor

• 20171130_172018.jpg
    20171130_172018.jpg
    192.7 KB · Besök: 156
Från Gullmars istället för Centralen både morgon och kväll för första gången på länge, dvs nästan 7 km istället för 3.5 km enkel väg i den änden. Pendeltåg verkade tveksamt idag. Nya bromsbelägg på Gamla Stans Cykel på vägen hem.

Idag saknades känslan av att jag borde satt på dubbdäck, den var mer närvarande igår.

#brompton

Inga medcyklister. Kanske alla åker hemåt före kl 18? Plusgrader och blött längs Bällstavägen. Viker av efter flygplatsen mot Nälsta då det plötsligt är is på vägen över ängarna mellan Eneby och Flysta. Alltid kallare där. Undrar om de som bor där vet att de betalar extra för uppvärmningen? T.om. vattenpölarna var istäckta sedan i morse. Närmare Vällingby åter blött och plusgrader. Dubben fräste på fint.

Cyklar ung samma sträcka. Min killgissning är att det är norrläget som gör skillnad. Upplever samma sak där jag bor, det lutar lite åt norr och temperaturen är ofta nån grad lägre än runt omkring.
ps: om du kör på östra sidan av viken, vet du att cykelförbudsskyltarna som kom upp för några månader sen vid båtklubben är uppsatta av föreningen själva och inte giltiga om man frågar kommunen? Så du behöver inte cykla i lervällingen som förut var en gräsmatta om du inte vill... :ds
Scottår sa:
Inga medcyklister. Kanske alla åker hemåt före kl 18? Plusgrader och blött längs Bällstavägen. Viker av efter flygplatsen mot Nälsta då det plötsligt är is på vägen över ängarna mellan Eneby och Flysta. Alltid kallare där. Undrar om de som bor där vet att de betalar extra för uppvärmningen? T.om. vattenpölarna var istäckta sedan i morse. Närmare Vällingby åter blött och plusgrader. Dubben fräste på fint.

Slentrianmotvind! Eller var det bara fredagströtta ben och blött grus? Onödig dubb rasslar på i fram. Tur att jag aldrig orkade byta bak.
Synd att det är för blött för skärmlösa SSen, hade varit roligare men väldigt blött och smutsigt...

Kämpade upp mot Danvikstull ikapp en snabb upprätt man med vanliga kläder och vanlig cykel, typisk e-bike alltså, men visade sig vara trampcykel. Most impressive.

Gick ut i garaget för att plocka ut cykeln. Kom på att jag skulle byta till vinterhjulen. Så, klart.
Just det, tvättade ju cykeln och rengjorde kedjan, men hade inte smort den. Så, klart.
På cykeln och iväg. Vad konstigt det känns. Kan inte klicka i. Ah, fel skor.
Hem, in och byta. Sen iväg.
Tungt, klena ben. Tråkcykling.

Igår märkte jag att 3 av 5 klingbultar lossnat genom att kedjan hoppade av och fastnade mellan klingorna. Detta gjorde mos av lilla klingan. Bytte till gammal klinga jag hade liggande hemma och nya klingbultar som jag hade köpt i förebyggande syfte. Morgonens pendling gick utmärkt. Fantastiskt skönt när man ger sig på lite kvällsmek i mörkret och det slutar väl (händer ungefär 1 gång av 3).

Utan frambroms försmäktar jag i denna öde stad.

Antingen det eller cykla med konstant bromsande.

Har beställt och betalat nytt pendlarvapen :-)

Om ngn vecka så blir det hydrauliskt och skivor och byter till SRAM gör jag också. Ojojoj, hur ska detta sluta?

Nu en försiktig hemfärd.

zodah sa:
Utan frambroms försmäktar jag i denna öde stad.
Antingen det eller cykla med konstant bromsande.
Har beställt och betalat nytt pendlarvapen :-)
Om ngn vecka så blir det hydrauliskt och skivor och byter till SRAM gör jag också. Ojojoj, hur ska detta sluta?
Nu en försiktig hemfärd.
Meh - så där kan du inte skriva utan att veva in en bild på kommande pendlarvapen!
Det var trevligt med medvind hem idag, hade svinhög puls sista kilometern innan jobbet i morse pga motvind. Ren motvind.

Kallt och blött. Halt och försiktigt. Saltat från övergången Tyresö/Nacka.

Inte många cyklister ute idag. Några ensamma vingliga spår på de torra delarna av cykelbanan fick mig ändå att känna mig lite mindre ensam.

Jag föll också dit på Planet X/On-Ones rea:
3D6903C4-27C6-4C2E-A5FE-1C84AEA6860E.jpeg

Så snart får det nästan 15 år gamla pendlarhärket konkurrens!

Premiär för Airtrim. Den funkade bra, och som bonus vetefan om jag blev snyggare :-)

I år har jag börjat få problem med luftrören redan när temperaturen har gått under +5. Halsduk över munnen hjälper, men blir blöt och otrevlig. Tidigare år har jag klarat mig ner till åtminstone - 10 innan jag behövt skydda luftrören.

Airtrim är ett underverk! Körde intervaller i minus 20 när det begav sig utan problem :)
fhloston sa:
Premiär för Airtrim. Den funkade bra, och som bonus vetefan om jag blev snyggare :-)

I år har jag börjat få problem med luftrören redan när temperaturen har gått under +5. Halsduk över munnen hjälper, men blir blöt och otrevlig. Tidigare år har jag klarat mig ner till åtminstone - 10 innan jag behövt skydda luftrören.

bearthefear sa:
Kallt och blött. Halt och försiktigt. Saltat från övergången Tyresö/Nacka.

Inte många cyklister ute idag. Några ensamma vingliga spår på de torra delarna av cykelbanan fick mig ändå att känna mig lite mindre ensam.

Jag föll också dit på Planet X/On-Ones rea:

Så snart får det nästan 15 år gamla pendlarhärket konkurrens!

Gratulerar, det där är ett riktigt pendlarmonster! Jag slog till på lillebror Bish Bash Bosh. Byter ut min 7-åriga trotjänare.

Invigde den nya jackan, lite längre i armarna som går ner ordentlig längs handlederna. En underställströja räckte bra, bra köp, nöjd! Det är en Gore Power 2.0. Själva pendlingen var i övrigt händelselös.

Efter en helg i Harsa och första längdskidåkningen på över ett år kändes det som att jag cyklade med en släpande broms.

Tillbaka
Topp