Berk
Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
kontorsråttan sa:Försöker ta ut kidsen i Sicklaskiftet (Hellas), de har idag Frog 55'or, dvs helstelt, 71 grader gaffelvinkel och 1.75" breda 20" däck. Det är ju svårt med stenar, rötter mm även om jag försöker hitta snälla stigsegment.
Funderar på att komplettera samlingen med en Vitus 20+: https://www.wiggle.se/vitus-20-barncykel-legering/
67 grader gaffelvinkel så betydligt flackare, samt bredare däck (ca 2.5" i verkligheten sägs det), fortfarande odämpat.
Vad tror expertisen? Någon som har en?
Hur långe är de? Vilken ålder?
Vi har inte cyklad i Sicklaskiftet, men cyklar mycket grön(lite mindre sten och röt) och blått (värre). Min son hade förut en Canyon Offspring 20". Han fick alltid ont i handnerverna, så jag köpte en dämpad gaffel (som ger också mycket mer kontroll på stökiga stig). Vet inte om plusdäck dämpar tillräckligt mycket. Vitus 20+ ser ut som en ok cykel, framförallt för priset. Men 1:1 växel är troligt för stor. Min son cyklade i Hellas nästan alltid på 30/34 på sin Canyon, och nu 28/42 hälften av tiden på sin Vpace 24". Det verkar att man skulle kunna byta ut klingan på Vitus 20+.