Barncyklar samlingstråd

Ultralite

Aktiv medlem
DD88 sa:
Har en tjej på 6 och ett halvt år som just nu är 125cm lång.

Hon fick en 16” Specialized när hon var tre som hon fortfarande använder då hon vägrade byta till 20”-cykeln hon fick förra året. Den såldes i en flytt men hon inser nu att hennes första cykel är för liten (och jag vill byta innan socialen ringer pga barnförsumelse).

Om man läser lite i tråden så verkar det snabbt som det är 24” som gäller (eller iaf gränsfall), förvånar mig lite då hon testade en kompis Scott Roxter 20+ och precis nådde ner med tårna (cirka fem cm kvar att sänka sadelstolpen). 24” känns som ett stort steg, men är det vad man ska satsa på?

Är väl främst Vitus 20+/24+ som är intressant, men tar gärna fler tips.
Plus är ju flera cm större i höjd jmf normala 2.1 på barncyklar. Min kille på 8 bytte precis till en 24+ efter 20+. En 20+ håller nog upp mot 135 cm i avsaknad av 22 tum ?

Senast ändrad:

DD88

Medlem
Då får det bli en 20+.

Vilka fler tillverkare har dessa i sitt sortiment?

Kikat på Vitus, Cannondale, Cube och Whyte.

Vikt är prio, sen är jag rädd att färg kommer gå före komponenter.

Janus82

Medlem
DD88 sa:
Har en tjej på 6 och ett halvt år som just nu är 125cm lång.

Hon fick en 16” Specialized när hon var tre som hon fortfarande använder då hon vägrade byta till 20”-cykeln hon fick förra året. Den såldes i en flytt men hon inser nu att hennes första cykel är för liten (och jag vill byta innan socialen ringer pga barnförsumelse).

Om man läser lite i tråden så verkar det snabbt som det är 24” som gäller (eller iaf gränsfall), förvånar mig lite då hon testade en kompis Scott Roxter 20+ och precis nådde ner med tårna (cirka fem cm kvar att sänka sadelstolpen). 24” känns som ett stort steg, men är det vad man ska satsa på?

Är väl främst Vitus 20+/24+ som är intressant, men tar gärna fler tips.
Vad menar du med "Precis nådde ner med tårna"? Är det till marken eller till pedalerna?
Många barn har en ovana att sitta på sadeln när de ska starta cykeln och måste därför ha väldigt små cyklar för att kunna starta. Se till att de lär sig starta genom att stå över ramen som vuxna gör så kan de använda cyklar i bättre storlek.

Min äldsta gick över till 24" när han var 123cm lång och till 27,5" när han var 134cm. Min yngsta är idag 120cm och jag försöker peppa honom att ta över 24-tummaren men han är inte så sugen än. Han tycker nämligen om att tricksa och leka med sin 20-tummare på ett helt annat vis än vad storebror gjorde och alla sådana tricks blir bökiga när cykeln blir stor. Jag kommer att avvakta lite till våren så att han blir ytterligare några centimeter längre innan jag börjar pressa honom mer till att byta.

velman

Aktiv medlem
Dottern vill börja cykla i skogen men hennes Beinn (small) har lite väl snälla däck för det. Jag köpet ett par Schwalbe Little Joe 2,0 till cykel och de passar perfekt!

Skärmarna fick tyvärr inte plats så när vi behöver skärmar och pakethållare får jag meka lite och byta däck. Jag skall se om jag hittar ett par enklare skärmar man kan snäppa fast. Tips någon?

Angående färgen så ville vi egentligen inte ha en rosa cykel men den här dök upp på blocket. Begagnad, halva priset och i princip helt i nyskick. Dock tycker jag att den rosa är snyggare än den röda. Cnocen vi har är grön (teal) och den hade vi nog helst köpt. Men man får ta vad blocket erbjuder.

Så till er som undrar; det går att sätta bredare däck på en beinn. Mycket större än 2,0 tror jag blir svårt vid kedjestagen.

IMG_3856.jpg

IMG_3859.jpg

IMG_3860.jpg

Freddie L

Aktiv medlem
velman sa:
Dottern vill börja cykla i skogen men hennes Beinn (small) har lite väl snälla däck för det. Jag köpet ett par Schwalbe Little Joe 2,0 till cykel och de passar perfekt!

Skärmarna fick tyvärr inte plats så när vi behöver skärmar och pakethållare får jag meka lite och byta däck. Jag skall se om jag hittar ett par enklare skärmar man kan snäppa fast. Tips någon?

Angående färgen så ville vi egentligen inte ha en rosa cykel men den här dök upp på blocket. Begagnad, halva priset och i princip helt i nyskick. Dock tycker jag att den rosa är snyggare än den röda. Cnocen vi har är grön (teal) och den hade vi nog helst köpt. Men man får ta vad blocket erbjuder.

Så till er som undrar; det går att sätta bredare däck på en beinn. Mycket större än 2,0 tror jag blir svårt vid kedjestagen.
Snygg hoj! De blir ju riktigt fräcka med fetare däck. Vi kör 2.1 på Beinn 26 small, inga problem. Har dock bytt till ett par gamla Crossmax-hjul som ökat innermåttet till ca 20mm (har jag för mig) vilket minskar sladdret när man kör låga tryck.

Jag menar att en lätt modifierad Beinn (eller liknande från annan tillverkare) är en mycket bra lösning för XC åt barn. Klubbkompisarna är bekymrade över att han bara har 8 växlar (nu 10), inga skivbromsar och ingen dämpad gaffel. Sen kör han ifrån dem uppför, nerför och på platten. 3-5kg mindre vikt är en riktig gamechanger när man själv bara väger som en säck potatis.

velman

Aktiv medlem
Freddie L sa:
velman sa:

Snygg hoj! De blir ju riktigt fräcka med fetare däck. Vi kör 2.1 på Beinn 26 small, inga problem. Har dock bytt till ett par gamla Crossmax-hjul som ökat innermåttet till ca 20mm (har jag för mig) vilket minskar sladdret när man kör låga tryck.

Jag menar att en lätt modifierad Beinn (eller liknande från annan tillverkare) är en mycket bra lösning för XC åt barn. Klubbkompisarna är bekymrade över att han bara har 8 växlar (nu 10), inga skivbromsar och ingen dämpad gaffel. Sen kör han ifrån dem uppför, nerför och på platten. 3-5kg mindre vikt är en riktig gamechanger när man själv bara väger som en säck potatis.
Verkligen! Originaldäcken rullar dock väldigt lätt och fint på asfalt. Vi har gjort långa utflykter i sommar (~25 km, hon är 5 år) utan några problem. Cykeln är inte allt men det hade inte varit samma sak med en tung fotbromsad sak.

I helgen blir det stigpremiär hoppas jag.

lurv1

Ny medlem
Freddie L sa:
Och så kan jag ju slänga upp lillebrors 26:a. Han är ca 130cm nu, och borde sitta på en 24:a enligt många? En Isla med orginal Crossmax-hjul och bredare styre. Jag skulle vilja höja sadeln, men det får jag inte, och lilleman står och cyklar så fort det blir minsta stökigt ändå. Det diskuteras ju om småttingar behöver skivor och dämpad gaffel, och det kan väl vara individuellt, men min grabb hänger på (och av) ungar som är flera år äldre på dämpade hojar på klubbträningarna. När jag ligger bakom på min Fs i stöket så blir det tydligt att ”its not about the bike”. :) 9,4kg som den står, inga större planer på att lätta den faktiskt.
Det var det här inlägget som fick mig att tillslut välja Beinn till kidsen. Tack! Och komben med MTB-däck känns cykeln faktiskt klockren, i sin skönt avskalade enkelhet.

Jag slängde på ett par Maxxis Aspen 27.5 x 2.10 på dotters Beinn 27, men la inte alltför mycket värdering i valet av däck. Upplever inte att utbudet 27.5 x 2.10 är jättestort, så det blev utbud och pris som avgjorde. 26 x 2.10 finns det betydligt mer att välja på, frågan är om man törs testa med bredare däck än 2.10 på originalfälgarna?

Murdock

Medlem
DD88 sa:
Då får det bli en 20+.

Min yngste son (3 år) cyklar runt på en Vitus 16. 6åringen på susar runt på en Benin 20 large. Skillnaden på dessa två cyklar är enorm. Komponenterna och däckvalet är mycket bättre på Benin. Du hittar inte så många cyklar som väger mindre än Benin 20 heller. 3åringen får kämpa väldigt mycket mer med sin cykel. Borde köpt en Cnoc 16 till honom för länge sedan istället för Vitusen.

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
lurv1 sa:
Freddie L sa:
Och så kan jag ju slänga upp lillebrors 26:a. Han är ca 130cm nu, och borde sitta på en 24:a enligt många? En Isla med orginal Crossmax-hjul och bredare styre. Jag skulle vilja höja sadeln, men det får jag inte, och lilleman står och cyklar så fort det blir minsta stökigt ändå. Det diskuteras ju om småttingar behöver skivor och dämpad gaffel, och det kan väl vara individuellt, men min grabb hänger på (och av) ungar som är flera år äldre på dämpade hojar på klubbträningarna. När jag ligger bakom på min Fs i stöket så blir det tydligt att ”its not about the bike”. :) 9,4kg som den står, inga större planer på att lätta den faktiskt.
Det var det här inlägget som fick mig att tillslut välja Beinn till kidsen. Tack! Och komben med MTB-däck känns cykeln faktiskt klockren, i sin skönt avskalade enkelhet.

Jag slängde på ett par Maxxis Aspen 27.5 x 2.10 på dotters Beinn 27, men la inte alltför mycket värdering i valet av däck. Upplever inte att utbudet 27.5 x 2.10 är jättestort, så det blev utbud och pris som avgjorde. 26 x 2.10 finns det betydligt mer att välja på, frågan är om man törs testa med bredare däck än 2.10 på originalfälgarna?
Det var roligt att läsa!

Det sitter NobbyNic (2.1 eller 2.25?) på grabbens Beinn, det är kanske onödigt grovt men fungerar åt honom. Syster började med Maxxis Ikon 2.25 vilket är ett fantastisk allround-däck, men hon behövde lite mer rull så nu sitter det Thunder Burt 2.1 istället. Hon är mest solskenscyklist för tillfället, så det fungerar.

Du kan säkert prova bredare däck, men jag gissar att det kan bli lite instabilt vid lägre tryck. Jag skulle rekommendera att titta på nya hjul om ni vill köra bredare med framgång, men det blir nog inte enkelt tyvärr!?! Jag gissar att utbudet av lätta och billiga fälgbromsade 27.5-fälgar är tunnt. Det finns inte mycket ens till 26” längre.

Freddie L

Aktiv medlem
Eftersom det är kul med bilder blir det en till på Isla Beinn 26 small. Modifierad med XC-hjul och däck, kinakål stolpe och styre och tillslut tiggde ungen till sig SPD. Efter bilden togs blev det 10-delad XX trigger, bakväxel och snorlätt 11-40 kassett. Och så är sadeln höjd rejält, men fortfarande för låg. Bortskämt barn. ;-)
4889E6D4-70DD-45A7-9577-FDCE9B1E93FA.jpeg

Spannen

Ny medlem
Halloj! Vår äldsta dotter på 5,5 år ska få sin första cykel inom kort. Hon är van vid balanscyklar men har tills för några månader sedan varit ganska försiktig och inte velat testa en cykel med trampor. Mormor vill bestämt köpa en Crescent till henne men eftersom jag nördar med allt jag köper oavsett om det är cyklar, kameror eller skalkläder så insåg jag snabbt att det finns bättre alternativ. Meeen nörderi kombinerat med att ha svårt att välja blir ofta en besvärlig ekvation så nu behöver jag er hjälp! Cykeln som mormor vill köpa kostar 3000:-. Vad finns det för bättre alternativ för ungefär samma summa? Den blivande cyklisten är 113-114 centimeter lång.

Murdock

Medlem
Spannen sa:
Halloj! Vår äldsta dotter på 5,5 år ska få sin första cykel inom kort. Hon är van vid balanscyklar men har tills för några månader sedan varit ganska försiktig och inte velat testa en cykel med trampor. Mormor vill bestämt köpa en Crescent till henne men eftersom jag nördar med allt jag köper oavsett om det är cyklar, kameror eller skalkläder så insåg jag snabbt att det finns bättre alternativ. Meeen nörderi kombinerat med att ha svårt att välja blir ofta en besvärlig ekvation så nu behöver jag er hjälp! Cykeln som mormor vill köpa kostar 3000:-. Vad finns det för bättre alternativ för ungefär samma summa? Den blivande cyklisten är 113-114 centimeter lång.
Islabikes Cnoc 16. Gärna 20, men det är lättare att börja lära sig cykla på en något mindre cykel än en något för stor. Crescents barncyklar är blytunga, akta er för dom.

https://www.islabikes.co.uk/product/bikes/cnoc/

Spannen

Ny medlem
Satt just och kikade på den sidan när jag fick upp en avisering med ditt svar! :) Vågar jag mig verkligen på 20"? Jag gissar på att hon kommer bli försiktig igen när det kommer en ny sorts cykel. Men min plånbok röstar helt klart för 20". :p

Freddie L

Aktiv medlem
Jag tror 20” fungerar fint, den rekas från 110cm. Min erfarenhet med Isla, iofs en större cykel och en rätt erfaren tjej, är att det faktiskt går bra något under rekommenderad benlängd.

velman

Aktiv medlem
Lite ot kanske men ni som skall lära era barn att cykla, gör det i perioden när man har vinteroverall på sig. Färre skrapsår, mjukare fall och med det gladare barn. ?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Spannen sa:
Grabben min är 1-2cm kortare, valde en woom 3 åt honom i början av sommarn. Helnöjd med den, väger något hekto över 5kg så den är väldigt lätt för honom att hantera. Bra hjälp från kundtjänst också. Han får köra den i år och en bit under nästa sommar, då sitter rutinen bra och vi kan börja med växlar.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
DD88 sa:
Då får det bli en 20+.

C885941F-3D55-4061-A7F4-68767B236776.png

Priset är dock högre än Vitus 20+. Tänkte grabben skulle få en sådan som nästa men nu när woom kom med denna så blev valet svårare.

Senast ändrad:

Jay Jay

Medlem
velman sa:
Lite ot kanske men ni som skall lära era barn att cykla, gör det i perioden när man har vinteroverall på sig. Färre skrapsår, mjukare fall och med det gladare barn. ?
Verkar ju sjuuukt trist och dumt att vänta. Kör när motivation/intresse finns. Enklaste sättet är enligt min erfarenhet att ge dom en balanscykel så fort de kan gå... de kör tills de växt ur den. Sedan köper man en hoj med pedaler och förklarar hur pedaler och bromsar fungerar. Efter 5min på riktig cykel kan de cykla. Den metoden har fungerat felfritt för mig med alla mina tre barn. De är duktiga på att cykla och tiden jag investerat på att springa bakom är under 1h totalt för alla tre.

Erik O

Aktiv medlem
Min snart 7-åriga unge behöver en mtb och det snarast. Var lite inne på den där vitus 24an men den verkar vara slut. Till vardags cyklar han på en isla 20, funderade lite på att fixa till den med grövre däck men han behöver samtidigt en vardagscykel med skärmar och sånt. Nu spanar jag på den här commencalen. Någon som har erfarenhet av den? Är 24+däcken sköna över rötter och stenar eller mest klumpiga?

https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/ramones-24-silver-2019-c2x26307516

ponx

Ny medlem
Jag har köpt begagnade Islabikes till barnen. en beinn small 26” och en gnoc 16” (nyskick). Barncyklar är ju generellt väldigt lite slitna och de räcker ju till massvis av ungar innan det är dags att byta delar. Så köp beggat!

Det underlättar mycket när de orkar lyfta sin egen cykel.

Har funderat lite på mtb-däck till Beinn 26 så det var bra med lite tips.

Berk

Aktiv medlem
Letar efter 24" höstdäck, helst tubeless. Rocket Rons på min sons MTB funkar bra på torra stigar men lite mer grep skulle vara bra på våta häll och rötter. Maxxis MaxTerra gummi skulle vara bra, men det finns bara Maxxis Minion DHF Exo/Tr MaxTerra 24x2.4, som troligtvis är lite för breda (och dyra). Så nu tittar jag på Maxxis Minion DHR II Exo/Trv24x2.3, men dom är utan MaxTerra.
Jag någon erfarenhet med dessa barndäck? (Har själv DHR II MaxTerra och den är bra)
Finns andra alternativ?

Jay Jay

Medlem
Erik O sa:
Min snart 7-åriga unge behöver en mtb och det snarast. Var lite inne på den där vitus 24an men den verkar vara slut. Till vardags cyklar han på en isla 20, funderade lite på att fixa till den med grövre däck men han behöver samtidigt en vardagscykel med skärmar och sånt. Nu spanar jag på den här commencalen. Någon som har erfarenhet av den? Är 24+däcken sköna över rötter och stenar eller mest klumpiga?

+däck på barncyklar är grymt. Jämnar ut massa stök för dem. Dock är det tyngre att trampa och gör att de inte har lika lätt att orka hänga med på klubbträningar. Mitt mellersta barn föredrar +däck eftersom han annars ofta känner att cykel är för vinglig. Min yngsta tränar med klubben (och där är jag med) och efter att ha studerat svårigheten för +ungarna att hänga med så är det inte ett alternativ för honom. Slutsats: ska man inte träna med klubb är +däck ett grymt val. Mycket cykelglädje.

Ultralite

Aktiv medlem
Jay Jay sa:
Erik O sa:

+däck på barncyklar är grymt. Jämnar ut massa stök för dem. Dock är det tyngre att trampa och gör att de inte har lika lätt att orka hänga med på klubbträningar. Mitt mellersta barn föredrar +däck eftersom han annars ofta känner att cykel är för vinglig. Min yngsta tränar med klubben (och där är jag med) och efter att ha studerat svårigheten för +ungarna att hänga med så är det inte ett alternativ för honom. Slutsats: ska man inte träna med klubb är +däck ett grymt val. Mycket cykelglädje.
Har inte riktigt samma erfarenhet men kan bero på bantypen. Mina barn har alltid varit bland de snabbaste, trots plusdäck. Iofs tubeless som tar bort ca 500 gram.

Ultralite

Aktiv medlem
Berk sa:
Letar efter 24" höstdäck, helst tubeless. Rocket Rons på min sons MTB funkar bra på torra stigar men lite mer grep skulle vara bra på våta häll och rötter. Maxxis MaxTerra gummi skulle vara bra, men det finns bara Maxxis Minion DHF Exo/Tr MaxTerra 24x2.4, som troligtvis är lite för breda (och dyra). Så nu tittar jag på Maxxis Minion DHR II Exo/Trv24x2.3, men dom är utan MaxTerra.
Jag någon erfarenhet med dessa barndäck? (Har själv DHR II MaxTerra och den är bra)
Finns andra alternativ?
Vee tires crown gem 2.6or har jag på barnens hojar. Köptes från commencal. Liteskin verkar även hålla luft bra tubeless. Fick dock sitta med slang ett tag för att sätta sig.

Halcan76

Ny medlem
Någon som vet om man kan köra tubeless på Kenda 2.6" tan wall-däck som sitter på en
Vitus 20+? Gärna tips på andra däck om det inte går.
/Torbjörn

Erik O

Aktiv medlem
Tack för svaren. Jag slog till och beställde en silverramones :) Vi kommer iaf som det ser nu bara cykla på stig tillsammans för att det är kul, ingen träning eller så.

Berk

Aktiv medlem
Ultralite sa:
Berk sa:
Finns andra alternativ?
Vee tires crown gem 2.6or har jag på barnens hojar. Köptes från commencal. Liteskin verkar även hålla luft bra tubeless. Fick dock sitta med slang ett tag för att sätta sig.
Dom verkar bättre än nuvarande Rocket Ron, men är för breda och passerar inte genom gaffeln. Uppskattade 55/56 mm bredde/höj på DHR 2.3 är redan på gränsen. Mönstret liknar också mycket RRs mönstret, som har inte tillräckligt självrensing. Och fälgar har 21 mm innerbredde, tror att däck bredare att 2.3 kommer att bli floppy.

simson

Medlem
Tja !
Halvt OT?
2.5 åringen far runt som en galning på balanshojen och självklart trillar han ,
så till frågan är vart hittar jag riktigt små handskar, har provat några olika XS , samma som storebror hade men de är alldeles för stora.
Mange

DD88

Medlem
torsten-var-namnet sa:
DD88 sa:
Då får det bli en 20+.

Priset är dock högre än Vitus 20+. Tänkte grabben skulle få en sådan som nästa men nu när woom kom med denna så blev valet svårare.
Riktigt fin cykel, men en bit över budget.

Tjejen fastnade för Whyte 203 men verkar vara svårt att få den till Sverige. Någon som lyckats beställa från UK?

velman

Aktiv medlem
Jay Jay sa:
velman sa:
Verkar ju sjuuukt trist och dumt att vänta. Kör när motivation/intresse finns. Enklaste sättet är enligt min erfarenhet att ge dom en balanscykel så fort de kan gå... de kör tills de växt ur den. Sedan köper man en hoj med pedaler och förklarar hur pedaler och bromsar fungerar. Efter 5min på riktig cykel kan de cykla. Den metoden har fungerat felfritt för mig med alla mina tre barn. De är duktiga på att cykla och tiden jag investerat på att springa bakom är under 1h totalt för alla tre.
Självklart skall man aldrig vänta! ...jag menade att det är ingen idé att ”vänta till våren” när barnen skall lära sig cykla. Det finns många fördelar med att lära sig cykla när det är kallt ute.

kogoyo

Medlem
simson sa:
Tja !
Halvt OT?
så till frågan är vart hittar jag riktigt små handskar, har provat några olika XS , samma som storebror hade men de är alldeles för stora.
Mange
Satt i liknande båt för x antal år sen. bhövde liner handskar till minstingen. Tillverkades inte handskar i den storleken. Hittade en lösning på nätet: en som sprättat upp vuxenhandskar, lagt sitt barns händer på o ritat av, lag till lite runtom, klippt ut o sen sytt ihop. Eller nåt liknande va d iaf. Kanske använda lite mindre handske pga avstånd mellan pekfinger o tumme. Jag tillverkade aldrig handsken. När mina var små, inte så små, så var bygghandskar d enda jag hittade, men kommer ej ihåg om d även fanns i mindre strlkar.
Hoppas du hittar en lösning.

Rutbritt

Medlem
Till er som letar barncykel så vill tipsa om vitus nukleus 24". 7åringen är helnöjd och så även jag som skruvar på cykeln. God kvalité på grejerna och bra pris!
Grabben är 132cm lång.

Bilagor

Erik O

Aktiv medlem
Rutbritt sa:
Till er som letar barncykel så vill tipsa om vitus nukleus 24". 7åringen är helnöjd och så även jag som skruvar på cykeln. God kvalité på grejerna och bra pris!
Grabben är 132cm lång.
Bra cyklat! Var inne på den också men den verkar vara slutsåld för tillfället.

Erik O

Aktiv medlem
simson sa:
Tja !
Halvt OT?
Mange
Vår grabb körde med tunna polarn och pyrethandskar. Tunna men slitstarka så de funkade jättebra.

tpn

Medlem
Rutbritt sa:
Grabben är 132cm lång.
Kan bara hålla med, köpte en likadan till 8-åringen i våras som han har cyklat med under hela sommaren. Den har gått lokala stigar, CV30, Sälen och Gesunda utan några som helst bekymmer. Har visserligen bytt lite delar men det var främst för att jaga vikt.

Så här såg det ut i Sälen i somras, efter detta hopp så tog vi en liten paus så pappa kunde lugna nerverna med en öl.
62E7CDB6-DA4A-4B68-BCF1-7A5B5FB01D4B.jpeg

Rutbritt

Medlem
tpn sa:
Rutbritt sa:
Grabben är 132cm lång.
Kan bara hålla med, köpte en likadan till 8-åringen i våras som han har cyklat med under hela sommaren. Den har gått lokala stigar, CV30, Sälen och Gesunda utan några som helst bekymmer. Har visserligen bytt lite delar men det var främst för att jaga vikt.

Så här såg det ut i Sälen i somras, efter detta hopp så tog vi en liten paus så pappa kunde lugna nerverna med en öl.
Känner igen det där med att lugna nerverna! Tur dom har en bar nedanför liften i ljudvallen! Bra planerat av skistar!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer