[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Inte en fråga. Mer av ett tips:

Den 14:e januari avslutar Microsoft supporten för Windows 7. Att köpa en Winows10-licens kostar en hel del pengar, och risken är att många därför väljer att skrota sina datorer och köpa en helt ny.
Det kan vara helt i onödan. Microsoft har officiellt avslutat sitt gratis-uppgradering-program, men det fungerar fortfarande. Jag testade själv med en Windows7-dator för några dagar sedan.
Gör miljön en tjänst och spara några tusenlappar (som med fördel kan spenderas på cykel-relaterade saker istället) och testa att uppgradera till Windows 10 innan du skrotar din gamla dator. Fungerar för Windows 7 Home och Windows 7 Professional. Se till att göra en ordentlig backup först bara. Det finns en liten risk att installationen kraschar.
Sprid gärna.

Instruktioner finns här: https://www.cnet.com/how-to/upgrade-to-windows-10-free-heres-how/
Support för windows 7 upphör: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4057281/windows-7-support-will-end-on-january-14-2020

p.s. Är det lagligt då? Vet inte. Men det som händer är att datorn kopplar upp sig mot Microsofts servrar och tilldelas en "genuine" Windows10-licens. Jag tvivlar på att Microsoft bara har glömt bort att stänga av den funktionen.

Skogsgubben sa:
Inte en fråga. Mer av ett tips:

Den 14:e januari avslutar Microsoft supporten för Windows 7. Att köpa en Winows10-licens kostar en hel del pengar, och risken är att många därför väljer att skrota sina datorer och köpa en helt ny.
Det kan vara helt i onödan. Microsoft har officiellt avslutat sitt gratis-uppgradering-program, men det fungerar fortfarande. Jag testade själv med en Windows7-dator för några dagar sedan.
Gör miljön en tjänst och spara några tusenlappar (som med fördel kan spenderas på cykel-relaterade saker istället) och testa att uppgradera till Windows 10 innan du skrotar din gamla dator. Fungerar för Windows 7 Home och Windows 7 Professional. Se till att göra en ordentlig backup först bara. Det finns en liten risk att installationen kraschar.
Sprid gärna.

Instruktioner finns här: https://www.cnet.com/how-to/upgrade-to-windows-10-free-heres-how/
Support för windows 7 upphör: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4057281/windows-7-support-will-end-on-january-14-2020

p.s. Är det lagligt då? Vet inte. Men det som händer är att datorn kopplar upp sig mot Microsofts servrar och tilldelas en "genuine" Windows10-licens. Jag tvivlar på att Microsoft bara har glömt bort att stänga av den funktionen.

De tjänar så mycket på den inbyggda reklamen i windows och deras andra program att de tjänar på att locka in folk i windowsträsket istället för att köra andra gratisalternativ/linux.

Notera att det ej går att aktivera licensen 100%, det är en del funktioner som är avstängda. Köpte en licens på Ebay för 30:- för att kunna byta bakgrundsbild och ändra inställningar

Senast ändrad:
Kan man fortfarande installera XP på en gammal dator? Har en gammal programvara som jag skulle behöva köra och det går inte att köra i något nyare än vista.

Har du redan win10 på datorn? Det går ju att köra program i kompatibilitetsläge (osäker på om det är låst till ngn speciell version av Windows dock) så testa det först.

Min pi-hole-raspberry pi har blivit trasig. Den går helt säkert att laga, gissar på korrupt sd-kort, men om jag ändå ska lägga ut pengar så kanske jag ska göra något som känns mindre som en templösning.

Jag letar en liten och tyst (gärna fläktlös) men ändå OK minidator som jag kan smälla in en linuxdist på, som sen jag kan köra sånt som exvis pi-hole i docker. Den ska dessutom gärna ha tillräckligt mycket kräm för att kunna driva transcoding för plex. Den kommer gömmas för omvärlden men ska helst inte se alldeles för anskrämlig ut.

Finns det något till en vettig penning som skulle kunna lösa min kravspec? Eller ska jag försöka knö in ovanstående på en gammal Mac mini med Core2Duo från 2010?

Mac mini är en klassiker..men kanske inte orkar nya formar och upplösningar.
Fixa Sd kortet för Linux och kör media på en Shield?

Macen är idag transcodare för Plex som körs på min äppletv så jag tror att den har tillräckligt med kräm för det. Och jag kommer inte gå ifrån äppletv ;)

Tror att tjonga in Ubuntu på macen kanske är bästa vägen framåt, men frågan är bara hur mycket annat den kommer kunna dra runt på. Jag hade en fundering om att köra igång en HomeAutomation-server också, och lite annat smått-å-gott på den. Så det känns som om den kanske sjunger på sista versen.

thomaslundstrom sa:
Min pi-hole-raspberry pi har blivit trasig. Den går helt säkert att laga, gissar på korrupt sd-kort, men om jag ändå ska lägga ut pengar så kanske jag ska göra något som känns mindre som en templösning.

Jag letar en liten och tyst (gärna fläktlös) men ändå OK minidator som jag kan smälla in en linuxdist på, som sen jag kan köra sånt som exvis pi-hole i docker. Den ska dessutom gärna ha tillräckligt mycket kräm för att kunna driva transcoding för plex. Den kommer gömmas för omvärlden men ska helst inte se alldeles för anskrämlig ut.

Finns det något till en vettig penning som skulle kunna lösa min kravspec? Eller ska jag försöka knö in ovanstående på en gammal Mac mini med Core2Duo från 2010?

Vad har du för smärtgräns när det gäller budgeten?
Och samma fråga, fast för fysisk storlek.

Det går ju att slänga ihop en komplett dator baserad på AMD:s senaste snålprocessor för runt 3600 kr. Här en kundkorg hos Inet. Letar man delar på olika ställen går det säkert att komma ner några hundra till i pris. Processorn har inbyggd grafik och en processorkylare ingår. Klarar (vad jag lyckats googla mig till) att transcoda 1080p utan bekymmer. Har du redan nån gammal datorlåda med ett inte alltför antikt nätagg och en fläkt kan du kapa 1100 spänn från detta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13263798

thomaslundstrom sa:
Datorlådor är på fel sida anskrämlighetsgränsen är jag rädd.

Jag tänkte nog snarare typ en sån här: https://www.inet.se/produkt/2214027/intel-nuc-i3-8109u-bean-canyon-2-5 eller något med ännu mindre formfaktor.

Edit: eller ännu bättre en sån här: https://www.inet.se/produkt/6903559/akasa-plato-x8-slim-fanless-8th-gen-intel-nuc

Ja, räcker det så är det ju smått och tyst.

Men det är ju enkelt att stuva undan en datorlåda till en klädkammare eller liknande utrymme. Så har jag gjort med min NAS (vanlig dator i låda som agerar filserver). Syns inte, hörs inte! :)

Jag har just ”uppgraderat” till ett meshnätverk hemma i huset. Nu tappar mobilen internet ibland trots bra kontakt med Wi-Fi. Löses enkelt med att slå på och slå av flygplansläget på mobilen men skulle vara schysst att slippa. iPhone iOS 13 och TP-link Deco M9 även datorn med win 10 kan få samma problem. Någon som vet vad det kan vara som strula?

Valde själv en NAS i stället för att bygga ihop en dator för att köra Plex och lite annat. Är mer än nöjd med min NAS. Fungerar klockrent, är tyst och drar väldigt lite energi.
Tredje året nu som jag har den och inga problem alls.

Jag har just ”uppgraderat” till ett meshnätverk hemma i huset. Nu tappar mobilen internet ibland trots bra kontakt med Wi-Fi. Löses enkelt med att slå på och slå av flygplansläget på mobilen men skulle vara schysst att slippa. iPhone iOS 13 och TP-link Deco M9 även datorn med win 10 kan få samma problem. Någon som vet vad det kan vara som strula?

Har alla satelliter åtkomst till internet eller full backhoul?
Tappar du bara internet eller går wi-fi ner?
Senaste mjukvaran på mobil och systemet?

Har alla satelliter åtkomst till internet eller full backhoul?
Tappar du bara internet eller går wi-fi ner?
Senaste mjukvaran på mobil och systemet?

Senaste mjukvara i systemet och mobilen. Jag har Wi-Fi men inte internet. Vad jag vet har alla noder internet och hur det står till med backhaulen har jag däremot inte koll på. Det är som att man måste väcka upp internetfunktionen med att stänga av och sätta på den på mobilen och samma med datorn de gånger det händer där. Det är när internet inte varit aktivt ett tag som den inte får det att fungera. Slutar inte mitt i när man håller på. Så fort jag stänger av och sätter på Wi-Fi på mobilen kommer det igång igen. Andra enheter har internet samtidigt så det är inte nere för alla enheter.

Sonen, 9 år, vill köpa en gaming laptop. Vad skulle ni rekommendera? Prisidé max 8-10 tusen

Jag är helt okunnig i ämnet och skulle uppskatta allt hjälp jag kan få!

Senast ändrad:
Vad ska han ha den till? Ska han bara köra Scrapmecanic och Minecraft duger i stort sett vad som helst. Men annars tycker jag att det är enklare för dig att skaffa en Playstation 4 (Slim) eller en Nintendo Switch. Betydligt mindre elände med kompatibla grafikkort, inloggningar, inställningshellvete osv. Nintendo har bästa barnspelen och många spel där man kan vara 2 i samma rum, funkar bra i bilen på väg till Järvsö också. Bättre föräldrakontroll än PS4. PS4 har bättre fart på grafiken, pro modellen klarar 4K. Betydligt fler spel och mer våldsamma vuxenspel, fotbollspel mm, vad man nu ska med dom till...

Mina söner har alla 3, PS4, Switch, och PC. Mest jox med PC, helt klart.

Man kan spela Lucky Island (Minecraft-plugin) på PC men inte på PS4.
Och kontrollen via mus är överlägsen i Fortnite jämfört med spelkontroll.
Visdom jag fått till dels av min 9-åring.
Valde dock att köpa en stationär, inte laptop.
Kunde dock konstatera att det skiljer ca 1.000kr mellan laptop och desktop för samma spec, men den pengen extra laptopen kostar får man ju en inbyggd skärm för och högre bärbarhet.

Jo, som sagt så har vi alla 3 varianter här hemma. Så jag vet. Fortnite med olika kontroller är enligt min 12 åriga expert lite av en vanesak, mus är bättre, men man kan öva upp sig på dom andra också, kusinen är bättre på gamepad än mus. På switch kan man dessutom sikta med gyrot (vicka på kontrollen). För mig som sitter vid dator med mus hela dagen är gamepad hopplöst.

Tillslut handlar det mest om vad polarna har. Spelar dom Fortnite är det sak samma, alla kan köra online mot varandra oavsett plattform. Splatoon finns bara på Nintendo. Minecraft finns i flera varianter som inte är kompatibla med varandra. Osv osv.

Man kan spela Lucky Island (Minecraft-plugin) på PC men inte på PS4.
Och kontrollen via mus är överlägsen i Fortnite jämfört med spelkontroll.
Visdom jag fått till dels av min 9-åring.
Valde dock att köpa en stationär, inte laptop.
Kunde dock konstatera att det skiljer ca 1.000kr mellan laptop och desktop för samma spec, men den pengen extra laptopen kostar får man ju en inbyggd skärm för och högre bärbarhet.

Tjena!

Sen typ en månad tillbaka så går det att spela Lucky Islands via PS4 också.. Min son blev knäckt när jag visste om det före honom.

Jag köpte beggad dator till sonen, ett år gammal . 8500 för en dator för 14k, skärm, bra tangentbord, mus, schyssta lurar, småplock och en DX Racer stol.
Stationär är väl dock lite mer safe att köpa begagnat än en laptop, men trålar man blocket tillräckligt hårt så dyker det upp bra prylar titt som tätt. Letar lite efter en gaminglaptop då jag ändå behöver en ny laptop och sonen har redan börjat prata om att köra riktiga LAN hemma hos polare och det är bökigt att släpa den stationära.

Har samma önskemål fr min 10-åring, han ska betala halva själv så han håller på och sparar och säljer prylar för fullt... men hur snabb är utvecklingen numera? Förr var ju datorn nästan värdelös för nya spel efter ett år eller två.

Om man lägger 10k nu, behöver man köpa ny nästa år?

Har samma önskemål fr min 10-åring, han ska betala halva själv så han håller på och sparar och säljer prylar för fullt... men hur snabb är utvecklingen numera? Förr var ju datorn nästan värdelös för nya spel efter ett år eller två.

Om man lägger 10k nu, behöver man köpa ny nästa år?

Tjena!

Utvecklingstakten har bromsat en del, men 10k är gränsfall skulle jag säga. Någon tusenlapp till gör rätt mycket.
Dock har man ju fördelen idag att om man sänker grafiken på de senaste spelen så fungerar dom bra på äldre datorer. Men vill man ha full upplösning, full FPS m.m. då är det bara att hiva in en medellön på en gång.

Tjena!

Utvecklingstakten har bromsat en del, men 10k är gränsfall skulle jag säga. Någon tusenlapp till gör rätt mycket.
Dock har man ju fördelen idag att om man sänker grafiken på de senaste spelen så fungerar dom bra på äldre datorer. Men vill man ha full upplösning, full FPS m.m. då är det bara att hiva in en medellön på en gång.

Ok, tack.

Tjena!

Sen typ en månad tillbaka så går det att spela Lucky Islands via PS4 också.. Min son blev knäckt när jag visste om det före honom.

Jag köpte beggad dator till sonen, ett år gammal . 8500 för en dator för 14k, skärm, bra tangentbord, mus, schyssta lurar, småplock och en DX Racer stol.
Stationär är väl dock lite mer safe att köpa begagnat än en laptop, men trålar man blocket tillräckligt hårt så dyker det upp bra prylar titt som tätt. Letar lite efter en gaminglaptop då jag ändå behöver en ny laptop och sonen har redan börjat prata om att köra riktiga LAN hemma hos polare och det är bökigt att släpa den stationära.
Det var bra fyndat!
Och tack för infon om Lucky Island på PS4

Stationär +-
+går att uppgradera mycket lättare än bärbar, så livslängden är något längre om man vill betala för det.
+Om något går sönder kan man byta den delen. Min jobbdator fick nyligen nytt moderkort bara för att en kontakt gått sönder, tur man slapp meka och köpa delar själv.
+Om barnen tänkte dricka Coca cola när dom gejmar är stationär med löst tangentbord också att föredra.
- kräver en plats där den kan stå
- dryg att ha med på pyamasparty

Utvecklingen kanske har stannat på bärbara datorer, men den har långt ifrån stannat på den stationära fronten, och spelutvecklingen har inte heller stannat. Med det sagt så köper du en kanondator idag så kommer den ju hålla över ett år, men man får kanske gradvis ändra sina inställningar från Ultra/High till Medium/Low med tiden. :D

Tjejen skaffade alldeles nyss en Lenovo Legion (finns i flera versioner och prisklasser) runt 10-11 tusen-klassen. Verkar vara en gedigen låda, och fick fina utlåtanden och värden på Notebookcheck. Apropå det, när du hittar några lämpliga bärbara du tycker verkar passa, sök upp de i deras databas och kolla tester. Jag gillar framförallt deras djupgående tester av både skärm och temperaturer.

Utvecklingen kanske har stannat på bärbara datorer, men den har långt ifrån stannat på den stationära fronten, och spelutvecklingen har inte heller stannat. Med det sagt så köper du en kanondator idag så kommer den ju hålla över ett år, men man får kanske gradvis ändra sina inställningar från Ultra/High till Medium/Low med tiden. :D

Tjena!

Ingen som har sagt att utvecklingen stannat, men utvecklingstakten har saktat ner märkbart. Eftersom TS har barn i mina barns ålder så gissar jag hejvilt att han är ungefär i min ålder. När vi var 15-16 och började köra LAN så var en tre år gammal toppdator nästan obrukbar för de senaste spelen. Utvecklingen då gick extremt fort, både på prestandan och hur mycket spelen utnyttjade den.
Titta på spelen Wolfenstein 3D och Quake, det är en galen skillnad i grafik och hur mycket prestanda som krävs av datorn. Men det är bara fyra år mellan spelen. Quake (släpptes våren 1996) gick inte ens att starta på en toppdator från tidigt 1994, eftersom Pentium 75 är minimikravet och den kom först oktober 1994. Dvs ett och halvt år innan spelet. Så är det ju inte idag.

Man sa väl på den tiden att datorprestandan dubblades varje år.

Alternativ: Var i samma läge förra året till då 9-åriga dottern Som ville spela Roblox, Starstable, Fortnite och minecraft. Var inne på bärbar först, men insåg att man får mer pang för pengarna på en stationär. Samt att storebror är ”gamer” och kör det. Hittade Inrego som säljer begagnade företagsdatorer och skärmar. Dessa workstations brukar vara bra byggda och sen komplettera med ett ok grafikkort, skärm, mus, headset och tangentbord. Kan varmt rekommendera dator mot konsol, barnen får ett bredare användningsområde, bra för kommande skoluppgifter etc.

Pc Lenovo ca 4000:-
grafikkort gtx 1060 Nvidia 2000:-
Skärm 24” blocket 800:-
set med tangentbord, mus och headset 600 på Lidl
full setup ca 7500;- (väldigt nöjd dotter?)

Tjena!

Ingen som har sagt att utvecklingen stannat, men utvecklingstakten har saktat ner märkbart. Eftersom TS har barn i mina barns ålder så gissar jag hejvilt att han är ungefär i min ålder. När vi var 15-16 och började köra LAN så var en tre år gammal toppdator nästan obrukbar för de senaste spelen. Utvecklingen då gick extremt fort, både på prestandan och hur mycket spelen utnyttjade den.
Titta på spelen Wolfenstein 3D och Quake, det är en galen skillnad i grafik och hur mycket prestanda som krävs av datorn. Men det är bara fyra år mellan spelen. Quake (släpptes våren 1996) gick inte ens att starta på en toppdator från tidigt 1994, eftersom Pentium 75 är minimikravet och den kom först oktober 1994. Dvs ett och halvt år innan spelet. Så är det ju inte idag.

Quake gick faktiskt att starta på en 486 DX. Men jag skulle inte påstå att det var spelbart.

Datorprestandan följer väl fortfarande Moores lag hyfsat, dvs. prestandan dubblas på ungeför 1 1/2 år, men det är nog så att toppspelen nuförtiden ofta inte kräver den senaste maskinvaran för att vara spelbara (om man accepterar lägre upplösning, lägre detaljering och lägre bildfrekvens).

Tips: köp inte en begagnad Lenovo för att trycka in nytt grafikkort i, Lenovo (och tidigare IBM) har alltid haft lite egna idéer om hur saker ska, och inte ska, fungera.

Quake gick faktiskt att starta på en 486 DX. Men jag skulle inte påstå att det var spelbart.

Datorprestandan följer väl fortfarande Moores lag hyfsat, dvs. prestandan dubblas på ungeför 1 1/2 år, men det är nog så att toppspelen nuförtiden ofta inte kräver den senaste maskinvaran för att vara spelbara (om man accepterar lägre upplösning, lägre detaljering och lägre bildfrekvens).

Tips: köp inte en begagnad Lenovo för att trycka in nytt grafikkort i, Lenovo (och tidigare IBM) har alltid haft lite egna idéer om hur saker ska, och inte ska, fungera.
Tror att alla har någon dålig erfarenhet av de flesta tillverkare. Poängen i mitt inlägg gällde inte val av tillverkare (finns även Dell, HP etc att välja) utan att en Workstation är byggd för att hålla/vara igång dygnet runt över tid och har (oftast) bättre spec komponenter än konsument dito?

Ni som har goda excelskills:

Jag har ibland fått kalkylark där det till vänster om radnumrena finns små siffror som man kan klicka på och så döljs och visas olika rader beroende på vilken liten siffra man klickar på. Jag skulle vilja skapa sådan "vy"-växlingar själv... är det ngn som vet hur man gör!?

Tackar vänligast för alla tips!

/H

Ni som har goda excelskills:

Jag har ibland fått kalkylark där det till vänster om radnumrena finns små siffror som man kan klicka på och så döljs och visas olika rader beroende på vilken liten siffra man klickar på. Jag skulle vilja skapa sådan "vy"-växlingar själv... är det ngn som vet hur man gör!?

Tackar vänligast för alla tips!

/H
Finns en knapp uppe i menyn som heter Gruppera. Tryck på den när du markerat ett gäng rader eller kolumner.

Tjena!

Jo, få igång det gick kanske, men inte mycket mer än så.
När man kollar benchmarks idag på konsumentprylarna så verkar det inte riktigt som att Moores stämmer längre. Och som du säger, få spel kräver värstingprylar om man inte ska ha extrem upplösning och löjligt hög FPS samtidigt. VR-spel kräver ju dock lite mer. För tjugo år sen var det rätt annorlunda, då var det mycket tweakande och överklockning som gällde för att kunna spela dom senaste spelen.
Tycker grabbens dator klarar av det mesta vi har kastat på den utan att tulla allt för mycket på grafiken.

Tjena!

Ja min stationära från 2010 har med ett byte av grafikkort hållit fram till åtminstone för nåt år sen. Det allra senaste nu vettefan men med låga inställningar kommer man långt. Fram till det släpptes 4k-versioner av Xbox och ps4 har ju begränsningarna där i många spel gjort att kraven på en PC inte ökat särskilt mycket.

Tillbaka
Topp