(OT) Häckla Tesla

(OT) Häckla Tesla
Det konstiga i det här är att vi inte ens kikar på hur det fungerar i Norge som efter många år har en hel del elbilar på vägarna och där är det inte ramaskri över att man inte kör minst 40+mil på en gång. De har ju minst lika långa avstånd att ta sig som vi har.

Eller har de helt enkelt försonats med tanken att det är bra att varva ner när man kör längre sträckor? :)
Just fr Norge har det ju rapporterats en hel del problem relaterat till att laddinfrastrukturen inte har hunnit med, jag har iaf läst en del i media och även hört en del skräckhistorier fr bekanta boende i Norge och yrkeschaufförer som kör mycket i Norge. Dock är det relativt tyst om detta här i Sverige.

(OT) Häckla Tesla
Tänk om vi kunde bortse fr cyklister också, skulle inte behöva lägga några pengar eller nån energi öht på cykelbanor och annat trams. De kan väl samsas med bilarna eller cykla på vägrenen.

(OT) Häckla Tesla
Jag vet att jag drar det för långt. Men den jämförelsen som haltar mest är ju 120 år av bensinmacksutveckling kontra några få år av elbilsrevolution. Är man socialt lagd och känner sin omgivning kanske man vet någon pensionär i villa nära där man bor som kan upplåta både parkering och långsamladdning om man betalar skäligt så att båda får win-win. Lösningen kanske håller tills det finns något bättre. Jag skulle i alla fall lyckas med att åstadkomma något sådant om jag var i behov av det. Kanske byta mot trädgårdstjänster. Sånt som är svårt när man är gammal men ganska skönt om man bor i lägenhet och inte måste annars.
Andemeningen i mitt inlägg var ju att regeringen pressar får ett snabbt skifte, med stort S. Utan att man samtidigt ser till att förutsättningarna verkligen finns för ett snabbt skifte. Sådant fanns inte när bilarna kom, så skillnaden ligger ju där. Man hade inte byggt upp ett system så man ”hade något att jämföra med”

Klart det skulle gå att lösa om man verkligen verkligen vill. Men jag tror personligen inte att skiftet kommer gå snabbt om folk ställs inför det hasslet det skulle innebära. Men är ju bara min personliga åsikt/gissning.

Jag tycker absolut styrande kan trycka på. Det är inte det. Jag tycker bara att ska det vara realistiskt så lär man göra mer än att bara trycka på.

(OT) Häckla Tesla
Tjena!

En aspekt i räckvidd är att medellängden på en bilresa i Sverige är 30 km, medianen är nere på 15 km. Anledningen till att medianen är såpass mycket lägre är att över 40% av resorna är under 5 km långa. Semesterresorna drar upp medellängden.

(OT) Häckla Tesla
Seriehybridtekniken tycker jag verkar mycket intressant!

Ampera är en seriehybrid med 150 elektriska hkr och 69 fossila bensin-hkr. Den passar perfekt på beskrivet behov och med ett aningen större och omfördelat batteri för fem säten, samt gärna kombikaross täcker den massans behov och gör miljöskillnad. Lägg till nån förmån för mycket elkörning på företagsbil så är det perfekt

(OT) Häckla Tesla
Seriehybridtekniken tycker jag verkar mycket intressant!

Tyvärr tycker inte kunderna det. De vill ha 300 hp och en diesel som drar en liter milen i en 2500kg SUV....

(OT) Häckla Tesla
Man får leta rätt bra idag om man ska hitta en (modern) dieselbil som drar en liter milen. Med reservation för de märken som inte kan bygga motorer.

(OT) Häckla Tesla
Man får leta rätt bra idag om man ska hitta en (modern) dieselbil som drar en liter milen. Med reservation för de märken som inte kan bygga motorer.

Tjena!

Helt klart, inte ens vid mycket stadskörning och oförsiktig körstil såg får jag inte upp fruns XC60 (med 180hk) i över 0,65. Visst, det är inte den största SUVen men den är ju inte direkt liten heller. Dessutom rullar den på 265 breda 20" som inte direkt gör under för förbrukningen.

(OT) Häckla Tesla
Jag måste småle åt att yankees inte kan bygga motorer. Viper, Hellcat, Corvette och rätt många andra med mappade motorer kan bygga mycket bra motorer som KAN köras snålt.
Fast vem fan vill det?

(OT) Häckla Tesla
Bra kalkyl på avdrag för resor till jobbet då med 18:50:-/mil. Jag kör GTE och tycker det är helt suveränt med elmotor, hade gärna sett en hybrid med 10-15 mil räckvidd på batteri istället för 5 mil som jag har idag.

Jag har tjänstebil så det är väl bara 6:50 tror jag. Gissar jag rätt är vi ju faktiskt kollegor och det blir väl en GTE för mig med nästa år nu när vi alla ska köra på el. Hade också gärna sett den räckte mer än 5 mil då jag inte ens kommer till kontoret på det :)
Den största nackdelen annars är väl stölden av bagageutrymmet.

(OT) Häckla Tesla
En annan kalkyl som väl måste bli bra om parallellhybriderna ökar, borde väl vara bilverkstädernas. Deras oro över minskade möjligheter att sälja sina svindyra tjänster i och med att de rena elbilarna (och kanske i viss mån även seriehybriderna) blir flera, borde rimligtvis lugna ned sig med ett sådant scenario.

(OT) Häckla Tesla
Jag har tjänstebil så det är väl bara 6:50 tror jag. Gissar jag rätt är vi ju faktiskt kollegor och det blir väl en GTE för mig med nästa år nu när vi alla ska köra på el. Hade också gärna sett den räckte mer än 5 mil då jag inte ens kommer till kontoret på det :)
Jag har kört GTE ett par år. Fem mil är i överkant, snarare fyra om man inte går in för att köra extremt snålt. Brasklapp på att den sista faceliften fick större batteri? Bagaget är inte påverkat av batterierna i märkbar omfattning, det finns tom ett litet fack under golvet där du får in åtminstone alla laddsladdar + ANNAT.
När jag valde bil var Passaten den mest mogna produkten på marknaden. Bmw hade bara sedan, MB hade ett höjt bagagegolv med typ fem cm (alltså ovan listen!!!). Volvo var Volvo, Mitsubishi var Mitsubishi. Idag skulle jag kolla in Kia och WWs koncernsyskon.
Jag är väldigt nöjd med Passaten, kommer kanske inte byta om jag inte hittar något bättre. Det som skulle vara avgörande vore bättre räckvidd på el, minst fem helst tio ärliga mil i normal landsvägsfart vore toppen.

(OT) Häckla Tesla

Jaså, jag jobbar åt Fortum med vattenkraft. Vilka knegar du åt? Ja jag har också förmånsbil så avdrag till och från jobbet är inte aktuellt för mig men jag har så kort avstånd så jag kommer aldrig över grundavdraget ändå. På GTE blir inte bagageutrymmet lidande mer än att man kanske torskar lite utrymme under locket där man har kunnat stuva undan mer saker tidigare. Du kan ju kolla på Kia Optima, en kollega kom nästan 8mil på en laddning i somras, den har litet bagage men är billig som förmånsbil.

(OT) Häckla Tesla
Jag har kört GTE ett par år. Fem mil är i överkant, snarare fyra om man inte går in för att köra extremt snålt. Brasklapp på att den sista faceliften fick större batteri? Bagaget är inte påverkat av batterierna i märkbar omfattning, det finns tom ett litet fack under golvet där du får in åtminstone alla laddsladdar + ANNAT.
När jag valde bil var Passaten den mest mogna produkten på marknaden. Bmw hade bara sedan, MB hade ett höjt bagagegolv med typ fem cm (alltså ovan listen!!!). Volvo var Volvo, Mitsubishi var Mitsubishi. Idag skulle jag kolla in Kia och WWs koncernsyskon.
Jag är väldigt nöjd med Passaten, kommer kanske inte byta om jag inte hittar något bättre. Det som skulle vara avgörande vore bättre räckvidd på el, minst fem helst tio ärliga mil i normal landsvägsfart vore toppen.

2020 har större batteri, på vintern är det väl snarare 40-45 km om det inte är smällkallt men på sommaren borde 50 km vara rimligt. Vi har TCO-modell på förmånsbilarna så andrahandsvärdet är ju väldigt avgörande för den privata kostnaden, jag skickade in offert på både GTE och Superb IV och den blev svindyr så jag valde GTE.

(OT) Häckla Tesla
Jaså, jag jobbar åt Fortum med vattenkraft. Vilka knegar du åt? Ja jag har också förmånsbil så avdrag till och från jobbet är inte aktuellt för mig men jag har så kort avstånd så jag kommer aldrig över grundavdraget ändå. På GTE blir inte bagageutrymmet lidande mer än att man kanske torskar lite utrymme under locket där man har kunnat stuva undan mer saker tidigare. Du kan ju kolla på Kia Optima, en kollega kom nästan 8mil på en laddning i somras, den har litet bagage men är billig som förmånsbil.

Ett, kände igen ställverksfotot :)
Kia finns nog inte att välja på tror jag. Jag kikade lite på Superben och det försvann nästan 100 liter på den fritt ur minnet, kan minnas fel.

Senast ändrad:
(OT) Häckla Tesla
ONE, kände igen ställverksfotot :)
Kia finns nog inte att välja på tror jag. Jag kikade lite på Superben och det försvann nästan 100 liter på den fritt ur minnet, kan minnas fel.

Ah okej ja men One är ju kollegor till oss nu efter bytet från Bilfinger så det stämmer väl bra ändå :) Men jobbar du det nya bolaget One hydro eller originalet så att säga?

Ja, jag har för mig jag läste det i något test att den fick mindre bagage pga batteriet. Octavian kommer väl också med samma teknik även om det är en mindre bil. Jag ska ha min bil i fyra år om jag inte kör så mycket att den byts på mil istället och jag är nog rätt inställd på ren elbil nästa gång. Antar utbudet av dom borde vara rätt bra om fyra år.

Senast ändrad:
(OT) Häckla Tesla
Jag sitter och är redo att trycka på el-personalbil-köp-knappen av en Hyundai Kona (64kWh/449 km) eller en Renault ZOE (52kWh/385 km).
Jag har en pendlingssträcka på 12 mil per dag. En massa intressanta bilar går bort pga att jag bara får plats med 425 cm på tomten, så därför har jag landat i dessa som finns tillgängliga idag (och inte i kanske-höst, id3 skulle kunna vara ett alternativ om den fanns)
Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa bilar?

(OT) Häckla Tesla
Jag sitter och är redo att trycka på el-personalbil-köp-knappen av en Hyundai Kona (64kWh/449 km) eller en Renault ZOE (52kWh/385 km).
Jag har en pendlingssträcka på 12 mil per dag. En massa intressanta bilar går bort pga att jag bara får plats med 425 cm på tomten, så därför har jag landat i dessa som finns tillgängliga idag (och inte i kanske-höst, id3 skulle kunna vara ett alternativ om den fanns)
Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa bilar?

Tjena!

Hyundai före Renault vilken dag som helst, kvalitetsmässigt då. Har inte suttit bakom ratten på Kona tillräckligt mycket för att uttala mig om hur den är att köra. Men har ägt Hyundai och är ganska säker på att Kona är ett bättre val även på den punkten.

Tillbaka
Topp